Tuula ei saa taloaan myydyksi. Ostajat tekevät törkeitä hintatarjouksia
Törhönen on joutunut laskemaan hintaa jo 20 000 euroa, mutta ostajat haluavat vielä 50 000 euron alennuksen 219 000 euron pyyntihinnasta.
Ostajien matalat tarjoukset tuntuvat myyjästä kohtuuttomilta, vaikka hän tiedostaa talon vaativan remonttia.
"Se, että lähdetään kokeilemaan kauppaa ihan naurettavilla summilla, tuntuu pahalta"
Kommentit (147)
Ostin taannoin omakotitalon hintaan 20 000e. Aloitushinta oli liki 50 000e. Tiesin, että se ei ikinä mene kaupaksi. Kukaan ei sitä osta sijaintinsa takia. Ohi kulkee vilkasliikenteinen tie ja ympärillä jätemaatontti ja tehtaita. Odotin, että myyjä oma-aloitteisesti lähtee pudottamaan hintaa. Kun aikaa kului ja myyjä vaihtoi jopa välittäjää, hinta lähti laskuun. Totesin, että nyt taitaa myyjällä olla jo pakkorako ja epätoivo. Tein tarjouksen 20 000e ja tehtiin nopeasti kaupat.
Sain hyvän talon halvalla työpaikan vierestä ja parin kilsan päässä palveluista. Tehtailla ei ole yövuoroja, joten öisin on hiljaista.
Myyjä päättää paljonko tavarasta haluaa ja ostaja päättää maksaako pyydettyä summaa. Jos kaupat syntyy niin hinta oli oikea.
Vierailija kirjoitti:
Myyjä päättää paljonko tavarasta haluaa ja ostaja päättää maksaako pyydettyä summaa. Jos kaupat syntyy niin hinta oli oikea.
Eipä ole syntynyt eli pyyntihinta on liian korkea.
Eikös se alhainen tarjous ole parempi kuin ei tarjousta ollenkaan? Nuo "törkeän" alhaiset tarjoukset taitaa olla ainoita mitä talosta tullut koska sitä pitää mediassa itkeä?
Omalle asunnolle sokeutuu. Olin ihan siinä luulossa, että 15 v sitten remontoitu asuntoni olisi ollut hyväkuntoinen ja moderni. Oli pakko teettää siihen remontti, kun ei mennyt kaupaksi ja hyvänen aika miten se muuttui. Nykyajan tyyli on ihan erilaista kuin se, mikä oli trendikästä runsas 10 v sitten. Esimerkiksi lapsiperheen asuntojen ostajia ovat lapsiperheet, eli maussa ja tyylissä on radikaali ero jo keski-ikäisiin, mutta varsinkin eläkeläisiin verrattuna.
Talo on ollut myynnissä puolitoista vuotta, joten taitaa olla liian tuttu talo asuntoa etsiville.
Mikäli talo on ollut asumaton saman puolitoista vuotta, niin se vähentää arvoa enemmän kuin saman ajan myynnissä oleva asuttu talo.
Katto uusittu, mutta kaikki muu näyttää olevan alkuperäistä 80 lukua. Lattioissa muovia ja jopa märkätilan seinissä muovia.
Tuon ajan kylppäreiden vesieristykset ovat mitä sattuu, jos niitä edes on tehty.
Talo vaatii mittavan remontin, johon uppoaa 100 000e helposti
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämä? https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/nurmijärvi/22661831
On tai ei julkaisun talo niin aivan liian kallis. Korkeintaan 150t tuosta. Rakennusvuosi 1986 ja remontoitavaa riittää. Ei sijaintikaan tuota hintaa nosta kuin ehkä sen 50t. Täällä parin sadan kilsan päässä pohjoisempana sama talo olisi 100t.
Me myimme muutama vuosi sitten usean kymppitonnin tappiolla paljon uudemman ja hienomman talon muuttotappiokunnasta. Alle sadan tonnin mentiin siinäkin.
Vierailija kirjoitti:
No ei, ei, ei ja ei.
Olen kahdesti ostanut asunnon / talon ja kerran myynyt, ja kummallakaan kerralla kauppa ei ole mennyt noin. Ja väitän, ettei käytännössä mikään muukaan asuntokauppa mene noin.
Vaan näin. Kirjoitan hitaasti, kun tämän yksinkertaisenkin asian tajuaminen näyttää olevan aivan mahdottoman vaikeaa.
Myyjä esittää jonkinlaisen toiveen ja ostajaehdokas voi tarjota ihan mitä haluaa tai olla tarjoamatta. Jos neuvotteluilla päästään sellaiseen kauppasummaan ja sellaisiin kauppaehtoihin, jotka molemmat osapuolet ovat valmiita allekirjoittamaan, syntyvät kaupat.
Mikä tässä nyt on niin jumalattoman vaikea ymmärtää?
Talosta maksaisin max 70.000 euroa. Remppaan menisi ainakin 150.000 euroa. Lisäksi piha-alueet kaipaavat fiksaamista johon saa menemään 20.000 euroa.
Ei kiitos, toki voisin harkita, jos Tuula myy korpiunelmansa 50.000 eurolla tai alle.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se alhainen tarjous ole parempi kuin ei tarjousta ollenkaan? Nuo "törkeän" alhaiset tarjoukset taitaa olla ainoita mitä talosta tullut koska sitä pitää mediassa itkeä?
Minä olen ostanut eläessäni asunnon kahdesti. Ensimmäisellä kerralla tein "törkeän" alhaisen tarjouksen, kun minulla ei kerta kaikkiaan ollut resursseja penniäkään kalliimpaan. Kokeilin siis kepillä jäätä. Aluksi sain puhelimesta korvaani. No, ei sitten. Mutta parin kuukauden kuluttua minuun otettiin uudelleen yhteyttä, että jos pistän kymppitonnin lisää, niin kaupat syntyy. Sanoin että ei käy, kun minulla ei edelleenkään ole enempää rahaa kuin mitä on. Ja niin siinä vain kävi, että lopulta kaupat tehtiin alkuperäisen tarjoukseni mukaan.
Tässä nimenomaisessa tinkaamisessa minua auttoi se, että minulla ei ollut mitään pakkoa saada asuntoa, mutta myyjällä oli ilmeinen kiirepakko myydä. Hän ei kaupantekotilaisuudessa paljoa hymyillyt, mutta se ei ollut minun ongelmani.
Vastaavasti olen joutunut alentamaan omaa hintapyyntiä paljonkin, kun olin myymässä isäni perikunnan asuntoa. Mutta siinä kantavana ajatuksena oli, että ei ole törkeitä tarjouksia, vaan kaikesta keskustellaan. Puoli vuotta siinä meni, mutta saihan sen lopulta myytyä, viidellätoista tonnilla. Ei ole ostajan vika, jos kämpän kunto oli huono ja vaati remonttia ja kukaan muu ei tarjonnut enempää.
Vierailija kirjoitti:
Talosta maksaisin max 70.000 euroa. Remppaan menisi ainakin 150.000 euroa. Lisäksi piha-alueet kaipaavat fiksaamista johon saa menemään 20.000 euroa.
Ei kiitos, toki voisin harkita, jos Tuula myy korpiunelmansa 50.000 eurolla tai alle.
Me ollaan rempattu tämä 170 neliön torppa läpi. Kylppärit, saunat, keittiö, kaikki sisä pinnat. Maksoi pikkasen auki 50k€. Tehtiin myös 60m2 laajennus joka maksoi 60k€, samassa uusittiin salaojat ja maalattiin ulkoa. Toiseen päähän tuli kahdelle autolle (kylmä) talli 60m2, maksoi 20k€. Katto pitää vielä vaihtaa, paras tarjous 26k€. Paljon tehtiin itse, mutta nämä kaikki siis tuon 150k€ tietämillä. Tuon Klaukkalan torpan pintaremppaan riittää hyvin 50k€ jos ei itse ole aivan tumpelo eikä löydy mitään isompia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan rempattu tämä 170 neliön torppa läpi. Kylppärit, saunat, keittiö, kaikki sisä pinnat. Maksoi pikkasen auki 50k€. Tehtiin myös 60m2 laajennus joka maksoi 60k€, samassa uusittiin salaojat ja maalattiin ulkoa. Toiseen päähän tuli kahdelle autolle (kylmä) talli 60m2, maksoi 20k€. Katto pitää vielä vaihtaa, paras tarjous 26k€. Paljon tehtiin itse, mutta nämä kaikki siis tuon 150k€ tietämillä. Tuon Klaukkalan torpan pintaremppaan riittää hyvin 50k€ jos ei itse ole aivan tumpelo eikä löydy mitään isompia ongelmia.
Tuon Klaukkalan torpan rempaksi ei riitä rintaremppa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, ei, ei ja ei.
Olen kahdesti ostanut asunnon / talon ja kerran myynyt, ja kummallakaan kerralla kauppa ei ole mennyt noin. Ja väitän, ettei käytännössä mikään muukaan asuntokauppa mene noin.
Vaan näin. Kirjoitan hitaasti, kun tämän yksinkertaisenkin asian tajuaminen näyttää olevan aivan mahdottoman vaikeaa.
Myyjä esittää jonkinlaisen toiveen ja ostajaehdokas voi tarjota ihan mitä haluaa tai olla tarjoamatta. Jos neuvotteluilla päästään sellaiseen kauppasummaan ja sellaisiin kauppaehtoihin, jotka molemmat osapuolet ovat valmiita allekirjoittamaan, syntyvät kaupat.
Mikä tässä nyt on niin jumalattoman vaikea ymmärtää?
Kyllä kyllä ja kyllä. Itse kaksi asuntoa myydessäni kaupat menivät juuri noin. Perehdyin alueen toteutuneisiin myyntihintoihin, tiesin mitä asunnosta kuuluu vähintään saada saada ja odotin riittävää tarjousta. Liian alhaisista tarjouksista ei toki ole syytä loukkaantua, hylkää ne vain. Jonkinlaisin toivein ei kannata lähteä asuntoa kauppaamaan, vaan perehtyä markkinoihin.
Vierailija kirjoitti:
"ostajien julkeat tarjoukset jarruttavat nyt asuntokauppaa"
Eikö enää päde se että hinta on oikea, jos joku suostuu sen maksamaan?
Olipa hyvä että syyllinenkin osoitettiin jutussa valmiiksi.
Muuten olisi voinut vaikka kuvitella että myyjien julkeat hintapyynnöt jarruttavat asuntokauppaa.
En ole ikinä kuullutkaan että mitään kaupankäyntiä jarruttaisi se että myytävälle kohteelle edes on kysyntää ja vieläpä sellaista joka tekee nollasta poikkeavia tarjouksia.
Anteeksi, en jaksa lukea ketjua, mutta luin jutun. Siinä myyjä sanoo käytännössä suoraan, että on valmis myymään talon 190 tonnilla - miksi ihmeessä pitää sitten hintaa ylempänä? Ei järki päätä pakota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon Klaukkalan torpan rempaksi ei
Vaikea sanoa valokuvien perusteella. Toki jos olet sitä kaynyt tutkimassa niin tiedät paremmin.
"Se, että lähdetään kokeilemaan kauppaa ihan naurettavilla summilla, tuntuu pahalta"
En jaksanut lukea juttua joten puhuttiinko tuossa myyjien hintapyynnöistä?
Varmaankin niistä koska lainauksen mukaan kauppoja ei synny vaikka ostajia kyllä riittäisi joten ongelma johtuu selvästi siitä että myyjä ei ole oikeasti aikeissakaan myydä vaan kokeilee vain josko kaupat syntyisivät naurettavalla summalla.
Talo näyttää kuvissa tosiaan vanhanaikaiselta ja huonokuntoiselta, herättää epäilyn homeesta ja remonttiin menee ehkä 150 000 euroa väkisinkin.
Mutta Tuula on itsekin vanha, joten hänen kokemuksensa on, että 1980 -luku oli ihan juuri eilen ja että vastahan se talo suunnilleen viime vuonna rakennettiin ja tyyli on kuumilta hottia ja viimeisintä muotia.
Niin se ikääntyminen vaikuttaa perspektiiviin.
Minä olen nelikymppinen vielä, mutta voisin vannoa, että lapseni oli ihan just hetki sitten vielä taapero. Hän on täysikäinen kuitenkin. Eläkeläisillä ajantaju on vielä vääristyneempi. Tuulasta varmasti tuntuu, että 80-luvun talo on lähes uusi.