Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä yksinelävä ihminen tekee pienellä paikkakunnalla?

Vierailija
18.10.2025 |

Muutin äskettäin töiden perässä Pohjanmaalle pienelle paikkakunnalle enkä käsitä, mitä kaltaiseni yksinelävä ihiminen voi täällä tehdä vapaa-ajallaan. Asuin opiskeluajat yliopistokaupungissa ja aina riitti tekemistä, vaikka silloinkaan minulla ei ollut kavereita eikä kumppania. Oli kaikenlaisia tapahtumia, harrastusmahdollisuuksia, teattereita ja museoita, joihin käyttää aikaansa. Täällä Pohjanmaalla en keksi muuta tekemistä vapaa-ajalleni kuin elokuvien katselun ja lukemisen. Onko niin ettei kaltaisellani sosiaalisesti kömpelöllä yksinäisellä ihmisellä ole mitään mahdollisuuksia elää muualla kuin kaupungissa?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No luontoharrastusmahdollisuudet avautuvat varmaankin heti kotiladon ovelta?

Täällä ollaan niin metsästyshenkisiä, etten edes uskaltaisi metsään yksinäni. Ja ei luonto ihan noin lähellä edes ole. Näkemäni mukaan joka paikassa on peltoa. Autoa minulla ei ole.

No liity siihen metsästysseuraan. Siinä on sitä yhteisöllisyyttä ja suomalaista kulttuuria.

Vierailija
22/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilu on kivaa maaseudulla. Rauhalliselle metsätielle kävelemään niin sielu lepää ja murheet unohtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ollaan niin metsästyshenkisiä, etten edes uskaltaisi metsään yksinäni. Ja ei luonto ihan noin lähellä edes ole. Näkemäni mukaan joka paikassa on peltoa. Autoa minulla ei ole.

No liity siihen metsästysseuraan. Siinä on sitä yhteisöllisyyttä ja suomalaista kulttuuria.

Metsästys on vaarallista eikä sovi omaan arvomaailmaan. Näkemäni mukaan suurin osa metsästäjistä on keski-ikäisiä miehiä, luulen ettei minulla 25-vuotiaalla naisella olisi paljoakaan yhteistä jutunjuurta heidän kanssaan.

Vierailija
24/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsästys on vaarallista eikä sovi omaan arvomaailmaan. Näkemäni mukaan suurin osa metsästäjistä on keski-ikäisiä miehiä, luulen ettei minulla 25-vuotiaalla naisella olisi paljoakaan yhteistä jutunjuurta heidän kanssaan.

No sitten ei auta kuin olla kotosalla ja katsella kaihtimien raosta ulos.

Vierailija
25/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nämä nyt niitä paljon puhuttuja ennakkoluuloja?

Vierailija
26/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua. Muutin yliopistokaupungista pikkukylään maaseudulle. Ensimmäiset viikon nautin luonnonrauhasta ja maisemista, mutta sitten iski synkkyys, ei ole mitään tekemistä, mikään ei huvita ja vali, vali. Vinguin ja valitin, niin kuin ap:kin monta kuukautta, kunnes kerran kuulun kaupassa parin ihmisen keskustelevan mielenkiintoisesta aiheesta. Otin selvää, menin mukaan ja tutustuin paikkakuntalaisiin. Sain heiltä vinkkejä ja harrastukset ja kiinnostuksen kohteet lisääntyivät. Nyt olen asunut täällä 3 vuotta ja yhä useammin pitää todeta, että täytyy käydä välillä kotona nukkumassa, kun on niin paljon menoja. Ap, jätä elokuvien ja netin tuijotus ja aka elää.

Vierailija
27/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä keksisin vaikka mitä tekemistä. Harrastusporukoita löytyy. Mä joskus ajattelen muuttavani mummonmökkiin pienelle kylälle ja alkavani haureelliseksi naiseksi, joka kylpee alasti paljussa milloin kenenkin satunnaisen kanssa, eikä kukaan voi mitään :D

Sitä ihmettelen, miksi muutit tuolla itsetunnolla nimenomaan Suomen persläpeen. Siellä tosin on erittäin paljon miehiä muna sojossa, jos sitä olet vailla.

Vierailija
28/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastaa omia juttujaan jos et kerran seurasta välitä. Maailmassa on paljon asioita joita voi tehdä myös maalla, osaa jopa helpommin kuin kaupungissa. Ja netin kautta voi tehdä monia asioita. Ja jos sulla ei ole autoa niin miksi muutit pienelle paikkakunnalle? Omaa tyhmyyttä. Mä hurautan autolla leffaan, teatteriin, museoon ja tapahtumiin kun siltä tuntuu. 

Ja miksi sä pelkäät mennä ulos metsästysaikaan? Ihan turhaa. En metsästyksestä erityisemmin pidä mutta ei se mun metsäulkoilua vähennä. 

Keksi itsellesi tekemistä äläkä uhriudu. Sulla ei tainnut harrastuksia sitten olla kaupungissakaan jos et muuta keksi kuin lukemisen ja TV katselun.

Vierailija
29/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tartte jutella. Kyllä setämiehet juttelee sun puolesta. Ja sä voit sitten suorittaa perinteisen metsästyskauden avauksen eli ampua setämiehen hirvenä. Parhaimmillaan useitakin, jos ne on linjassa keskenään. Kukaan ei usko sellaista tahalliseksi :D

Vierailija
30/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastaa omia juttujaan jos et kerran seurasta välitä. Maailmassa on paljon asioita joita voi tehdä myös maalla, osaa jopa helpommin kuin kaupungissa. Ja netin kautta voi tehdä monia asioita. Ja jos sulla ei ole autoa niin miksi muutit pienelle paikkakunnalle? Omaa tyhmyyttä. Mä hurautan autolla leffaan, teatteriin, museoon ja tapahtumiin kun siltä tuntuu. 

Ja miksi sä pelkäät mennä ulos metsästysaikaan? Ihan turhaa. En metsästyksestä erityisemmin pidä mutta ei se mun metsäulkoilua vähennä. 

Keksi itsellesi tekemistä äläkä uhriudu. Sulla ei tainnut harrastuksia sitten olla kaupungissakaan jos et muuta keksi kuin lukemisen ja TV katselun.

Muutin tänne, koska ajattelin että vastavalmistuneena olisi hyvä saada vähän työkokemusta ja rahaa. Tietysti olisi helpompi elää kaupungissa työttömänä ja ehkä teenkin vielä niin. Autoa ei minun säästöilläni ole voinut vielä hankkia ja ajotaitoni ovat sitä paitsi onnettomat.

Kävin kaupungissa teattereissa ja museoissa sekä harrastin aikuisbalettia. Täällä mikään tuosta ei olisi mahdollista. Tietysti myös opiskelu vei hyvin paljon aikaa, joten minulla ei kaupungissa edes ollut niin paljon vapaa-aikaa mitä täällä työelämässä.

Vierailija
31/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin tänne, koska ajattelin että vastavalmistuneena olisi hyvä saada vähän työkokemusta ja rahaa. Tietysti olisi helpompi elää kaupungissa työttömänä ja ehkä teenkin vielä niin. Autoa ei minun

Eli olet jumittunut ajatukseen: koska kuapingissa tein tätä ja tätä, minun pitäisi tehdä niitä täälläkin. En voi oppia mitään uutta tai harrastaa mitään muuta. Joo, tuolla asenteella on parasta että muutat kaupunkiin työttömäksi. Ongelma on sinun pään sisässä. 

Vierailija
32/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin tänne, koska ajattelin että vastavalmistuneena olisi hyvä saada vähän työkokemusta ja rahaa. Tietysti olisi helpompi elää kaupungissa työttömänä ja ehkä teenkin vielä niin. Autoa ei minun

Mä en tiennytkään että pieneltä paikalta ei voi lähteä mihinkään käymään. Että sieltä ei pääse mihinkään kuten teatteriin tai museoon. Kauheeta. Että pitää vaan olla siellä koko ajan. Just - aikuisbalettia. No kuule keksipä jotain muuta harrastettavaa toi aikuisbaletti on vain yksi monista.

Vierailija
33/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan eläminen vaikkapa Toholammilla aika erilaista kuin Helsingissä tai Turussa mutta yritä nähdä se positiivisena asiana. Hienoa, että olet löytänyt töitä, muutaman vuoden päästä sinulla on työkokemusta jonka avulla voit saada töitä isommaltakin paikkakunnalta. Voitko lähteä viikonloppuisin isompaan kaupunkiin kaverin tai vanhempien luo? Tankkaat ihmisvilinää ja museoita oikein kunnolla niin sitten maaseudun rauhakin tuntuu taas hyvältä. Aikuisbaletti on vaikea harrastus pienellä paikkakunnalla mutta aika monessa paikassa on nykyään esim. joogatunteja joilla voi ylläpitää notkeutta. Polkupyörällä voi nähdä lähiseutua. Jos hankit halvan pienen auton on hiljaisella seudulla oiva tilaisuus harjotella ajamista. Talvella pimeällä pidä kotona riittävästi valoja niin ei ole niin pimeä tunnelma vaikka ei kaupungin valoja olekaan ikkunan ulkopuolella.

Vierailija
34/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viihdyt isossa, voi muuttaa sinne tai sitä lähemmäs. Ellet tilaa sinne materiaalia harrastuksiin tai myyntiin. Ja tutustu johonkin.

Vierailija
35/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi aina mennä kahtomaan kun jonkun lehmä poikii.

Vierailija
36/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi PANNA!

Vierailija
37/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi ruveta ryyppäämään. Menee aikakin mukavasti.

Mielialalääkkeet ovat myös yleinen huvitus. Sinne vaan jonon jatkoksi ;)

Tätä olen todella alkanut pohtimaan. Olen asunut täällä vasta kaksi kuukautta ja alkaa elämänilo olla tiessään. Keskittymiskykykin on nollaantunut. Tarvitsen yhden elokuvan katsomiseen 2-3 päivää ja kirjoja luen korkeintaan muutaman sivun kerrallaan. Ennen luin yhden paksun kirjan aina viikossa.

Et ole tutustunut paikallisen kansalaisopiston kursseihin. Et harrasta mitään liikuntaa etkä mitään muutakaan sellaista, että pääsisit osallistumaan tapahtumiin.

Vierailija
38/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin ettei kaltaisellani sosiaalisesti kömpelöllä yksinäisellä ihmisellä ole mitään mahdollisuuksia elää muualla kuin kaupungissa?

On. Se on juuri niin. 

Vierailija
39/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sellaisen metsästysseuran jäsen, johon aivan hyvin sopisi 25-vuotias nainen. Melkein puolet hirviporukasta on naisia, suurin osa kyllä jo kolmenkymppisiä  eli liian vanhoja sinun seuraksi.

Vierailija
40/45 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi ruveta ryyppäämään. Menee aikakin mukavasti.

Ja tämähän onkin yleensä se pikkupaikkakuntien sinkkujen ainoa ajanviete, kun muuta ei ole. Ryyppääminen ja baari. Välillä käydään jossain lähellä olevassa toisella pikkupaikkakunnalla tai kaupungissa ryyppäämässä. Ryyppäämisen odottamisella jaksaa aina työviikot. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi