Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa on niin paljon hajusteyliherkkiä ihmisiä?

Vierailija
17.10.2025 |

Ihmettelen.

Kommentit (172)

Vierailija
121/172 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mietipä hajusteyliherkkyyttä ranskalaisella. ça n'arrivera pas! 

Ranskalaiset osaavat käyttää hajusteita maltilla, eivät kaada puolta pulloa päälleen.

No tuskinpa puolta pulloa suomalainenkaan, ei liioitella. 

Vierailija
122/172 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on tottuneet puhtauteen, ei siihen että hajuvesillä peitetään pesemättömyyttä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/172 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kyllä naureskellu tuolle "vienosti tuoksuvalle huuhteluaineelle". Vieno on sellainen sana jolla ei tulis mieleenkään kuvata huuhteluaineen hajua, ja melkein epäilyttää että kukaan tosissaan sanois noin. Itse en ole yliherkkä näiden hajusteiden suhteen, mutta kun en itse käytä niin kyllähän ne haistaa kaukaa ja pitkään

Vierailija
124/172 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä aistiyliherkät voivat ulkoilla? Esim. keväällä ja kesällä ulkona on ihania tuoksuja, sireeni, kielo, hevoskastanja, tuomi jne. Entä vauvan tuoksu, maalin tuoksu, ruuan tuoksu tms? Maailma on tuoksuja täynnä.

Vierailija
125/172 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sama juttu tupakanhajun kohdalla. Ollaan hysteerisiä jos tupakansavu jostain tulee nenään. 

Näillä ihmisillä on asiat liian hyvin ja eivät kestä mitään, mistä voisi valittaa ja vedota johonkin omaan henkilökohtaiseen alueeseen. Ihme nillitystä joka asiasta, matkustakaa vähän sen pankin omistaman-velka-omistusasunnon nurkista johonkin, mielellään kauas. Siinä nenuliini saa vähän uutta haisteltavaa eikä ketään kiinnosta paskaakaan. 

Minulle tupakansavu aiheuttaa migreeniä. 

Vierailija
126/172 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä aistiyliherkät voivat ulkoilla? Esim. keväällä ja kesällä ulkona on ihania tuoksuja, sireeni, kielo, hevoskastanja, tuomi jne. Entä vauvan tuoksu, maalin tuoksu, ruuan tuoksu tms? Maailma on tuoksuja täynnä.

Hajusteyliherkkyydessä taitaa olla nimensä mukaisesti kyse hajuSTE herkkyydestä. Eli on herkistytty hajusteille, ei ylipäänsä hajuille

Vierailija
127/172 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset nyt on suurin osa autisminkirjolla ja siihen kuuluu tuo yliherkkyys.

Monella on myös voimakas tarve saada kontrolloida muiden ihmisten tekemisiä. Kaikki jotka eivät suostu elämään kuten he haluaisivat ovat itsekkäitä minäminä-ihmisiä.

Hajusteissa kylpevä ei kontrolloi vaan viis veisaa siitä, ettei suuri osa kanssaihmisistä jaa hänen ihastustaan omaan löyhkäänsä. Useinhan hajusteilla korvataan tuikitarpeellinen suihkussa käynti tai vaatteiden pesu.

Hajusteilla ei korvata suihkussa käyntiä eikä vaatteiden pesua, tietenkään. Tuolla väitteellä yritetään vain häpäistä tuoksujen ystävät, mutta ei onnistu. Tuoksuja arvostavat ymmärtävät kyllä, että tuoksu pääsee oikeuksiinsa vain puhtaalla iholla.

Vierailija
128/172 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nuo kaikki keinotekoisia hajusteita?

Vierailija
129/172 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on muodikasta olla hajusteyliherkkä.

Vierailija
130/172 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astmaatikkona saan oireita joistain hajusteista, mutta en kaikista. Mitä halvempi kissanpissan hajuinen hajuvesi, sitä varmemmin oireet saan. Samoin, jos kerralla on kaadettu koko pullo päälle. Maltillisesta määrästä kunnollisia hajusteita en oireita saa. Luulen, että laatu ratkaisee ja joku halvoissa käytettävä kemikaali on se, jolle olen oikeasti allerginen.

Tyttären (6lk) koulu vaatii hajustamattomuutta. Minusta koulu ei voi vaikuttaa ihmisten pyykinpesuaineisiin, joten meillä käytetään silti miedosti hajautettua. Tyttären opettaja on ihan neuroottinen hajusteiden suhteen. On joskus laittanut viestiä kotiin, kun lapsella oli torstaina päällä huppari, johon oli edellisenä viikonloppuna suihkauttanut YHDEN suihkauksen jotain Sol de Janeiroa(joista ainakaan minä en saa mitään oireita). Tyttö enkä minä edes huomanneet, mutta opettaja kilahti ja ilmoitteli kotiin. Muistuttelee myös viikottain, että dödön käyttö on suotavaa, mutta sen tulisi

Jännä että taas ne on ne halvat ja huonot, mitkä ärsyttää. Osaatko nimetä yhtäkään? Itse olen pitänyt juuri tuota Sol de Janeiroa halpana ja epämiellyttävänä tuoksuna.

Vierailija
131/172 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenki tuntuu, että tämä hajusteherkkyys koskee vain tuoksuja, mistä itse ei pidä. 

Vierailija
132/172 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulee aivastus monesta hajuvedestä tai vaikka ruuan höyryistä, mausteista, painomusteesta. Eihän se sinällään haittaa jos ei ole sellaisessa paikassa jossa ei olisi kohteliasta pärskiä.

Vierailija
133/172 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Channel 5 tehtiin kai aikoinaan kissaeläimen virtsasta, mutta sen jälkeen kaikki hajuvedet tuotetaan geneettisesti manipuloiduilla organismeilla, kuten kolibakteereilla. Tuotannon hinta on sama, laatu kutakuinkin sama.

- Eri

Taidat sekoittaa asioita. Sivetti ei ole virtsaa. Ei pidä myöskään paikkaansa, että kaikki hajuvedet tuotetaan geneettisesti manipuloiduilla organismeilla. Uuttaminen ja tislaaminen ihan perinteisistä raaka-aineista ovat edelleen valmistamisen päämenetelmät, joskin synteettisten aineiden määrä kasvaa koko ajan.

Vierailija
134/172 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenki tuntuu, että tämä hajusteherkkyys koskee vain tuoksuja, mistä itse ei pidä. 

Ja ihmisiä joista ei pidä 🤣

Vierailija
135/172 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että tämä ketju on yksi osoitus siitä, kuinka mustavalkoisia ja yksinkertaisia on osa ihmisistä. Saati empatiakyvyn puute, joka täällä nousee on hämmästyttävää. Tuollaista käytöstä odottaisi alle 25 vuotiaalta, ei enää aikuisilta. Ehkä kaikki kommentoijat ovatkin vielä aivoiltaan kehittymättömiä, joten tuollaiset kommentit vielä sallitaan. 

T: hän, joka sairastuin kampaajaksi opiskellessa itse hajusteALLERGIAAN ja hajusteyliherkkyyteen. Alle 25 aliarvioit itsekin tuon vaikutusta. Karma on olemassa, toivottavasti vähättelijät eivät itse tätä koe, vaan oppivat empatiaa muuten. 

Vierailija
136/172 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kysymys.

Teolliset hajusteet ovat kemikaaliseoksia, jotka vaikuttavat kaikkiin, myös häneen, jota se haju ei häiritse. Ehkä edesauttaa syövän syntymistä; sitten ihmetellään, että mistähän sekin tauti tuli.

Totta. Hajusteet lisäävät ihmisten altistumista ympäristössä oleville teollisille kemikaaleille. Näitä hajuste-  ja muita kemikaaleja on nykyisin tungettu joka paikkaan. Ei ollut ennen.

Vaikuttavat kaikkiin. Erilaiset syövät lisääntyneet valtavasti.

Vierailija
137/172 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon kyllä naureskellu tuolle "vienosti tuoksuvalle huuhteluaineelle". Vieno on sellainen sana jolla ei tulis mieleenkään kuvata huuhteluaineen hajua, ja melkein epäilyttää että kukaan tosissaan sanois noin. Itse en ole yliherkkä näiden hajusteiden suhteen, mutta kun en itse käytä niin kyllähän ne haistaa kaukaa ja pitkään

Hajukemikaaleilla käsitellyt tekstiilit ovat usein vielä ihoa vasten. Iho on ihmisen suurin elin. 

Vierailija
138/172 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset tykkää haista pa s k alta. Tämä on ainoa maa jossa pidetään kunnia-asiana olla erityinen hajusteherkkä. Monissa etelän maissa ei mikään hajusteettomia pyykkiaineita tunneta ja vaatteet tuoksuvat hyvältä.

Vierailija
139/172 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytin ennen joka päivä hajuvesiä ja paljon,minulle huomautettiin siitä.No nyt on ollut sekamuotoinen paha astma n 3olen saanut tosi pahan astma kohtauksen,työkaverit nauroi,eikä auttaneet ja lähtivät pois tilasta.Olin sitten viikon sairaslomalla ja 3viikkoa meni kun toivuin.Ja kun lääkkeet ei aina auta,kuvot ja haukot henkeä.Minulla on ollut astma yli 20v en kestä mitään tuoksuvaa,eli itse altistin itseni tuoksulla astma sairaaksi.

Minulla on astma, mutta kestän kyllä hajusteita, jos eivät ole ihoa vasten saan ihottuman. Toki niin kuin aina hajusteissa liika on liikaa, mutta ei liikaa käytä kuin nuoret. 

Epäilen kyllä, että nyt on muodissa olla yliherkkä kaikelle. Hajusteita on käytetty vuosikymmeniä ja nyt vasta tullut yliherkkiä

Kyllä yliherkkiä on ollut aiemminkin. Lisäksi muutama vuosi sitten ihmiset käyttivät hajusteita maltillisesti. Nyt hajusteiden käyttö on räjähtänyt ja moni nuori läträä niillä aivan ylettömästi.

80-luvulla tuoksuja käytettiin runsaalla kädellä, minkä lisäksi ne itsessään olivat powerhouse-pommeja. Silloin ei silti inisty herkkyyksistä mitään. Tosin ei ollut nettiäkään, missä inistä.

Vierailija
140/172 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intin homeinen kasarmirakennus laukaisi astman, joten ei huvita olla hajustehaisuleiden kanssa samoissa tiloissa astmakohtauksen uhalla. Rehellinen pskan hajukin on parempi vaihtoehto.