Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa on niin paljon hajusteyliherkkiä ihmisiä?

Vierailija
17.10.2025 |

Ihmettelen.

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että tämä ketju on yksi osoitus siitä, kuinka mustavalkoisia ja yksinkertaisia on osa ihmisistä. Saati empatiakyvyn puute, joka täällä nousee on hämmästyttävää. Tuollaista käytöstä odottaisi alle 25 vuotiaalta, ei enää aikuisilta. Ehkä kaikki kommentoijat ovatkin vielä aivoiltaan kehittymättömiä, joten tuollaiset kommentit vielä sallitaan. 

T: hän, joka sairastuin kampaajaksi opiskellessa itse hajusteALLERGIAAN ja hajusteyliherkkyyteen. Alle 25 aliarvioit itsekin tuon vaikutusta. Karma on olemassa, toivottavasti vähättelijät eivät itse tätä koe, vaan oppivat empatiaa muuten. 

Allergioita voi yleisesti siedättää pois, onko hajusteallergia tuosta poikkeus?

Puolisoni oli vielä nuorena kun tapasimme, kala-allergikko. Hänellä meni hengitys tukkoon rappukäytävässä, jos naapuri valmisti kalaa, ja joutui ottamaan lääkkeensä. Nykyään kaikenlainen kala on hänen herkkuaan ja hän valmistaa sitä aina viikonloppuisin. PIkku hiljaa siedättämällä tähän tultiin.

Vierailija
142/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset tykkää haista pa s k alta. Tämä on ainoa maa jossa pidetään kunnia-asiana olla erityinen hajusteherkkä. Monissa etelän maissa ei mikään hajusteettomia pyykkiaineita tunneta ja vaatteet tuoksuvat hyvältä.

Jos haiset paikalle, ilman synteettisiä hajusteita, niin sinuna menisin kyllä lääkäriin tai opettelisin peseytymään. 

Toisekseen, luuletko oikeasti, että kukaan hajusteyliherkkä VALITSEE olla sitä? Saati, että se olisi kunnia? Sä et taida tajuta kuinka paljon tuo rajoittaa elämää... 

Kolmanneksi, nykyisin ajattelen niin, että kun laitat hajuvettä, on ihmisissä väkisinkin sellaisia, jotka eivät siitä tuoksusta juuri pidä. Eli silloin valitsee itse sen, että jonkun mielestä sinä tuoksut kauhealle! (Vaikka se sinun mielestä niin ihana tuoksu olisikin.) Eli hajuveden käyttäjät on varsinkin niitä, jotka haisevat jonkun mielestä aivan kammottavalle! Ihan omasta halustaan. Kaiki kun ei vain pidä samoista tuoksuita, vaikka ei olisi muuten edes herkkä! 

T: se joka joutui lopettamaan kampaajaksi opiskelun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen hajusteherkkään olen törmännyt ja hän itse poltti röökiä. Huusi minulle rappukäytävässä että haisen huuhteluaineelta ja hän voi kuolla sen takia.

Tämän jälkeen käveli tupakalle rapun eteen. 

Vierailija
144/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että tämä ketju on yksi osoitus siitä, kuinka mustavalkoisia ja yksinkertaisia on osa ihmisistä. Saati empatiakyvyn puute, joka täällä nousee on hämmästyttävää. Tuollaista käytöstä odottaisi alle 25 vuotiaalta, ei enää aikuisilta. Ehkä kaikki kommentoijat ovatkin vielä aivoiltaan kehittymättömiä, joten tuollaiset kommentit vielä sallitaan. 

T: hän, joka sairastuin kampaajaksi opiskellessa itse hajusteALLERGIAAN ja hajusteyliherkkyyteen. Alle 25 aliarvioit itsekin tuon vaikutusta. Karma on olemassa, toivottavasti vähättelijät eivät itse tätä koe, vaan oppivat empatiaa muuten. 

Puolisoni oli vielä nuorena kun tapasimme, kala-allergikko. Hänellä meni hengitys tukkoon rappukäytävässä, jos naapuri valmisti kalaa, ja joutui ottamaan lääkkeensä. Ny

Yliherkkyys ei ole allergia. Kaksi eri keuhkosairauksien erikoislääkäriä on sanonut minulle, että ainoa keino on vältellä hajusteita. Ehkä ajan myötä niitä voi sietää paremmin, jos kyseessä on lievä, yksittäinen altistus. 

Vierailija
145/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kysymys.

Teolliset hajusteet ovat kemikaaliseoksia, jotka vaikuttavat kaikkiin, myös häneen, jota se haju ei häiritse. Ehkä edesauttaa syövän syntymistä; sitten ihmetellään, että mistähän sekin tauti tuli.

Totta. Hajusteet lisäävät ihmisten altistumista ympäristössä oleville teollisille kemikaaleille. Näitä hajuste-  ja muita kemikaaleja on nykyisin tungettu joka paikkaan. Ei ollut ennen.

Vaikuttavat kaikkiin. Erilaiset syövät lisääntyneet valtavasti.

1990-luvulla oli myynnissä hajustettuja vauvanvaippojakin. Minua hirvitti jo silloin, kuka sellaisia hajupommeja käyttää vastasyntyneille. 

Vierailija
146/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteen hajusteherkkään olen törmännyt ja hän itse poltti röökiä. Huusi minulle rappukäytävässä että haisen huuhteluaineelta ja hän voi kuolla sen takia.

Tämän jälkeen käveli tupakalle rapun eteen. 

Tiedän myös "hajusteallergisen" sarjaröökaajan 🙃

Vierailija
147/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esivaihdevuodet laukaisivat monta allergiaa ja pseudoallergiaa. Yksi näistä on lähes ympärivuotinen siitepölyallergia, jonka takia reagoin ristiin luoja ties minkä kanssa. Juuri nyt voin syödä vain muutamaa vihannesta, hedelmiä en uskalla edes kokeilla.

Olen aina tykännyt etnisestä ruoasta, mutta nykyään pelkkä mausteiden tuoksukin saa yskimään. Chili on pahin, en aina edes haista mitään, mutta alan reagoimaan hengitysilman hiukkasista. Hengitysteitä pistelee, kurkku kutisee ja yskittää. Tuntuu että tukehtuu. Ikinä aiemmin ei ole tullut tämmöistä! 

Vierailija
148/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset nyt on suurin osa autisminkirjolla ja siihen kuuluu tuo yliherkkyys.

Monella on myös voimakas tarve saada kontrolloida muiden ihmisten tekemisiä. Kaikki jotka eivät suostu elämään kuten he haluaisivat ovat itsekkäitä minäminä-ihmisiä.

Onpa typerä kommentti. Jos voin kuolla astmakohtaukseen jonkun turhamaisuuden takia, niin MINÄ olen itsekäs??

Vierailija
149/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä draaman kaari hajusteyliherkkyyteen kulkee sisäilmaongelmien kautta.

Enkä yhtään ihmettele, sillä oman aistinvaraisen tarkastelun perusteella vajaa puolet asunnoista on sellaisia joissa en asuisi itse.

Lähes järjestään valesokkelit kaseiinitasotteiset, tuplalaatat ja ysäriä vanhemman maata vasten olevat rakenteet ovat tälläisiä.

Vierailija
150/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni oli vielä nuorena kun tapasimme, kala-allergikko. Hänellä meni hengitys tukkoon rappukäytävässä, jos naapuri

Yliherkkyys ei ole allergia. Kaksi eri keuhkosairauksien erikoislääkäriä on sanonut minulle, että ainoa keino on vältellä hajusteita. Ehkä ajan myötä niitä voi sietää paremmin, jos kyseessä on lievä, yksittäinen altistus. 

En puhunut yliherkkyydestä, vaan vastasin viestiin, jonka kirjoittaja sanoi sairastuneensa hajusteALLERGIAAN. Hajusteallergioita ei tosin sinänsä noin yleisenä ole, vaan hajusteessa on aina jokin tietty ainesosa, jolle henkilö on allerginen. Siksi on väärin puhua hajusteallergiasta, mutta siitä voi lähteä liikkeelle selvittämään, mille aineelle todellisuudessa ollaan allergisia. 

Vierailija
151/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan muoti-ilmiö. Helvetin paljon haju- ja ääniyliherkkyyksiä ja suurin osa niistä on vain

huomion hakua ja lumihiutalointia.

On totta kai muutama poikkeustapaus, jotka ovat jostain syystä kehittyneet yliherkiksi tietyille asioille.

Vierailija
152/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettele ihan rauhassa. Se ei poista multa sitä migreeniä, jonka saan voimakkaista tuoksuista. Yleensä kyseessä on hajuvesi.

Niin mutta miksi normaalien ihmisten pitäisi miellyttää paria sairasta ihmistä jotka saa jotain kohtauksia normaaleista tuoksuista?

Eihän noissa kemiallisissa hajusteissa oikeasti ole mitään normaalia. Hengittäminen on tärkeämpi oikeus kuin haiseminen.

Vierailija
153/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset nyt on suurin osa autisminkirjolla ja siihen kuuluu tuo yliherkkyys.

Monella on myös voimakas tarve saada kontrolloida muiden ihmisten tekemisiä. Kaikki jotka eivät suostu elämään kuten he haluaisivat ovat itsekkäitä minäminä-ihmisiä.

Onpa typerä kommentti. Jos voin kuolla astmakohtaukseen jonkun turhamaisuuden takia, niin MINÄ olen itsekäs??

Nyt kun otit puheeksi typeryyden. Mitä haluat että selitän sinulle sanan monella merkityksestä? Haluatko myös, että selitän termien monella ja kaikilla eron?

Vierailija
154/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska hajusteyliherkkyys on nyt muodikasta. Ylipäätään kaikenlainen erityisyys on nyt erittäin muodikasta. 

Hullu maailma. Ihmiset kilpailevat siitä, kuka on kaikkein sairain, viallisin tai heikoin. 

Vanha sanonta strong generations create weak generations näyttää olevan totta. 

Kyllä ne hajusteyliherkät ovat ihan keski-ikäisiä ja siitä ylöspäin.

Ovatko nämäkin yli keski-iän ylittäneitä persuja, jotka vinkuvat ettei saa olla pesuaineen hajua, huuhteluaineen hajua vaan mielummin haistelevat pskasia ihmisiä?

Siis siksikö niitä hajullisia pyykinpesu- ja huuhteluaineita käytetään? Peitetään pskan hajua? No nyt ymmärrän. 

Meillä ollaan aina puhtaita ja käytetään puhtaita vaatteita. Pesuaineina hajusteettomat vartalon- ja pyykinpesuaineet. Ei haista pskalle eikä millekään muullekaan, koska osaamme ottaa muut ihmiset huomioon. 

Vierailija
155/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astmaatikkona saan oireita joistain hajusteista, mutta en kaikista. Mitä halvempi kissanpissan hajuinen hajuvesi, sitä varmemmin oireet saan. Samoin, jos kerralla on kaadettu koko pullo päälle. Maltillisesta määrästä kunnollisia hajusteita en oireita saa. Luulen, että laatu ratkaisee ja joku halvoissa käytettävä kemikaali on se, jolle olen oikeasti allerginen.

Tyttären (6lk) koulu vaatii hajustamattomuutta. Minusta koulu ei voi vaikuttaa ihmisten pyykinpesuaineisiin, joten meillä käytetään silti miedosti hajautettua. Tyttären opettaja on ihan neuroottinen hajusteiden suhteen. On joskus laittanut viestiä kotiin, kun lapsella oli torstaina päällä huppari, johon oli edellisenä viikonloppuna suihkauttanut YHDEN suihkauksen jotain Sol de Janeiroa(joista ainakaan minä en saa mitään oireita). Tyttö enkä minä edes huomanneet, mutta opettaja kilahti ja ilmoitteli kotiin. Muistuttelee myös viikottain, että dödön käyttö on suotavaa, mutta sen tulisi

Jos koulussa on vaikka 300 oppilasta, niin mitäs jos kaikki kuvittelisivat olevansa yhtä erityisiä kuin sinä ja tyttäresi, jotka ansaitsette mielestänne erivapauksia?

Vierailija
156/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin. Ei samanlaista vinkumista ja uhriutumista harrasteta missään muualla, vaikka monissa maissa tuoksuja käytetään paljon enemmän.

Jos sinulta menisi vaikka kävelykyky osittain, ja ontuisit kun jokainen askel sattuu, niin olisitko silloin vinkuja ja uhriutuja, jos et kävele samaan tahtiin kuin muut?

T. hajusteyliherkkä, jota en ole valinnut itselleni

Kannattaa harkita erakoitumista. Ihmisillä nenä on evoluutioitunut ihan tarpeeseen. 

Miksi sitten se nenän herkkyys tuhotaan tolkuttomalla määrällä hajusteita. Eihän henkilö, joka käyttää niin paljon hajustetta, että haju jää pitkäksi aikaa leijumaan, kun henkilö vain kävelee ohi, voi itse enää haistaa yhtään mitään.

Vierailija
157/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin. Ei samanlaista vinkumista ja uhriutumista harrasteta missään muualla, vaikka monissa maissa tuoksuja käytetään paljon enemmän.

Jos sinulta menisi vaikka kävelykyky osittain, ja ontuisit kun jokainen askel sattuu, niin olisitko silloin vinkuja ja uhriutuja, jos et kävele samaan tahtiin kuin muut?

T. hajusteyliherkkä, jota en ole valinnut itselleni

Kannattaa harkita erakoitumista. Ihmisillä nenä on evoluutioitunut ihan tarpeeseen. 

Miksi sitten se nenän herkkyys tuhotaan tolkuttomalla määrällä hajusteita. Eihän henkilö, joka käyttää niin paljon hajustetta, että haju jää pitkäksi aikaa leijumaan, kun henkilö vain kävelee ohi, voi itse enää haistaa yhtään mitään.

Jotkut myös laittavat pistvän hajuista etikkaan pyykkeihinsä, voitko kuvitella :O

Vierailija
158/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni poika asuu perhekodissa ja siellä on jatkuva sotatila nuorison hajusteista, kun yksi ohjaaja saa migreenin. Kyse ei ole pelkästään hajuvesistä vaan myös ihorasvoista ja hiusgeeleistä.

Ja sanohan 13-15vuotiaille,etenkään tytöille, ettei saa tuoksua miltään! 

Vierailija
159/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkkiä tai todisteita väittämääsi.

Suomalaisista varsin suuri osa on atoopikkoja ja atopia altistaa myös astmalle ja allergioille. On kohtuus, että ainakin päiväkodeissa, kouluissa, sairaaloissa, terveydenhuollossa ja työpaikoilla sitouduttaisiin hajusteettomuuteen tai vähähajusteisuuteen. Eihän noissa paikoissa poltella nykyaikana suitsukkeita, kynttilöitä tai tupakkaa sisällä. Kynttilänkäry on yhtä myrkyllistä kuin tupakansavu. Etenkin hajustettujen kynttilöiden polttamista pyritään välttämään sisätiloissa.

Vierailija
160/168 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kysymys.

Teolliset hajusteet ovat kemikaaliseoksia, jotka vaikuttavat kaikkiin, myös häneen, jota se haju ei häiritse. Ehkä edesauttaa syövän syntymistä; sitten ihmetellään, että mistähän sekin tauti tuli.

Totta. Hajusteet lisäävät ihmisten altistumista ympäristössä oleville teollisille kemikaaleille. Näitä hajuste-  ja muita kemikaaleja on nykyisin tungettu joka paikkaan. Ei ollut ennen.

Vaikuttavat kaikkiin. Erilaiset syövät lisääntyneet valtavasti.

1990-luvulla oli myynnissä hajustettuja vauvanvaippojakin. Minua hirvitti jo silloin, kuka sellaisia hajupommeja käyttää vastasyntyneille. 

Näkyy tuon ikäluokan laskeneessa hedelmällisyydessä.