Miksi Suomessa on niin paljon hajusteyliherkkiä ihmisiä?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettele ihan rauhassa. Se ei poista multa sitä migreeniä, jonka saan voimakkaista tuoksuista. Yleensä kyseessä on hajuvesi.
Niin mutta miksi normaalien ihmisten pitäisi miellyttää paria sairasta ihmistä jotka saa jotain kohtauksia normaaleista tuoksuista?
Normaali ihminen kykenee empatiaan ja ottaa siksi toiset huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset nyt on suurin osa autisminkirjolla ja siihen kuuluu tuo yliherkkyys.
Niin maalittamiseen, mutta oikeasti väestöstä on 1% niitä. Hajusteherkkyys johtuu vaihdevuosista, menee ohi.
Mulla hajusteherkkyys tosiaan näyttää johtuvan esivaihdevuosista. Toivottavasti tämä menee ohi. Pahalta tosin näyttää, sillä suvussa on astmaa. Todennäköisesti se puhkeaa minullekin. Sehän ei sitten parane.
Vierailija kirjoitti:
Ja sama juttu tupakanhajun kohdalla. Ollaan hysteerisiä jos tupakansavu jostain tulee nenään.
Näillä ihmisillä on asiat liian hyvin ja eivät kestä mitään, mistä voisi valittaa ja vedota johonkin omaan henkilökohtaiseen alueeseen. Ihme nillitystä joka asiasta, matkustakaa vähän sen pankin omistaman-velka-omistusasunnon nurkista johonkin, mielellään kauas. Siinä nenuliini saa vähän uutta haisteltavaa eikä ketään kiinnosta paskaakaan.
Onko pyörätuolilla liikkuvakin turhasta nillittäjä, kun johonkin pääsee vain portaita pitkin? Ihan vain hakee huomiota, oikeasti voisi vaan kävellä ne portaat ylös, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytin ennen joka päivä hajuvesiä ja paljon,minulle huomautettiin siitä.No nyt on ollut sekamuotoinen paha astma n 3olen saanut tosi pahan astma kohtauksen,työkaverit nauroi,eikä auttaneet ja lähtivät pois tilasta.Olin sitten viikon sairaslomalla ja 3viikkoa meni kun toivuin.Ja kun lääkkeet ei aina auta,kuvot ja haukot henkeä.Minulla on ollut astma yli 20v en kestä mitään tuoksuvaa,eli itse altistin itseni tuoksulla astma sairaaksi.
Minulla on astma, mutta kestän kyllä hajusteita, jos eivät ole ihoa vasten saan ihottuman. Toki niin kuin aina hajusteissa liika on liikaa, mutta ei liikaa käytä kuin nuoret.
Epäilen kyllä, että nyt on muodissa olla yliherkkä kaikelle. Hajusteita on käytetty vuosikymmeniä ja nyt vasta tullut yliherkkiä
Kyllä yliherkkiä on ollut aiemminkin. Lisäksi muutama vuosi sitten ihmiset käyttivät hajusteita maltillisesti. Nyt hajusteiden käyttö on räjähtänyt ja moni nuori läträä niillä aivan ylettömästi.
Ilmapiiri on luonut tuon. Jos jossain etelä tai itä Euroopassa tai muualla ulkomailla joku valittais muiden hajuista niin ihmiselle naurettaisiin, mutta Suomessa kaikki normaalikin altistus heti minimoimaan niin, että kaikki tälläiset erityisherkkyydet pääsevät kasvamaan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sama syy kuin hometaloluuloisilla sisäilmahysteerikoilla... eli LUULOTAUTI.
Muualla euroopassa ei panikoida ja muka-oireilla sisäilmasta.
Sisäilmahysteerikko onkin usein mt-tapaus, joka pyrkii kääntämään ongelmansa muiden viaksi.
Lääkärien virallinen kanta kun on: itsensä diagnosoimalla et ole sisäilmasairas, se vaatii nimittäin virallisen diagnoosin.
Pelkkä luulo ja muiden (kiinteistön omistajien) syyttely ei asiassa riitä.
Jännästi siinä hometalossa satunnainen vierailijakin osaa sanoa, että täällä taitaa muuten olla hometta. Eivät he ole kuulleet mistään, että siellä sitä on, mutta silti osaavat 10 min oleskelun jälkeen kertoa sen. Muissa rakennuksissa nuo ihmiset eivät saa oireita.
Plus yhdessä mun kodissa leipä oli aina aamulla homeessa, kun olin illalla avannut leipäpussin. Edellisessä kodissa muoviin pakattu leipä homehtui, jos pussi oli kiinni. Tuossa kodissa leipä homehtui, kun pussi oli auki. Myöhemmin joku sitten huomasikin, että rakennus oli homeessa. Nyt 20 v myöhemmin se on vihdoin saanut purkutuomion.
Olivatko nuo ruisleivätkin huomiohakuisia, kun homehtuivat juuri tuossa rakennuksessa?
Meitä TODELLISIA yliherkkiä on todella vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sama syy kuin hometaloluuloisilla sisäilmahysteerikoilla... eli LUULOTAUTI.
Sisäilmahysteerikko onkin usein mt-tapaus, joka pyrkii kääntämään ongelmansa muiden viaksi.
Lääkärien virallinen kanta kun on: itsensä diagnosoimalla et ole sisäilmasairas, se vaatii nimittäin virallisen diagnoosin.
Sisäilmahysteerikko on totta -eli syyttelee muita oireistaan.
Lääkärien virallinen kanta on tämä: jos työpaikassa/koulussa/päiväkodissa onkin homevaurio tai sisäilmaogelma ei se silti todista että henkilö oireilee ko. talon takia.
Eli oireiden syyt voivatkin olla henkilön oma koti, tupakka, kotieläimet ja muut syyt -ei sii
Jos oireet helpottavat aina viikonlopun aikana ja palaavat maanantain kuluessa työpaikalla/koulussa, niin olisi aika ihmeellistä, jos vika olisi kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan hajusta. Ne vanhojen mummojen käyttämät on ihan hirveitä.
Kyse on siis makuasiasta. Jos ei tykkää mummon hajuvesimausta, sitten ollaan tuoksuyliherkkiä?
Kummempaakin on kuultu. Mulla on ollut tupakoiva hajusteyliherkkä työkaveri. Ei se juuri mitään haistanut meihin muihin verrattuna, mutta kun haistoi, oli heti kauhea päänsärky.
Psykosomaattista. Ei ole olemassa mitään "tuoksuyiherkkyyttä".
Mulla ei ole mitenkään erityisen hyvä hajuaisti. Joistakin hajusteista saan astmaoireita ja monista niistä haistan läpi yksittäisen, voimakkaan hajun. Ihmettelen, eivätkö nuo ihmiset itse haista hyttysmyrkyn hajua, joka heidän tuoksussaan on. Ilmeisesti jos on herkistynyt jollekin aineelle, sen saattaa huomata paljon herkemmin kuin muut hajut.
Vierailija kirjoitti:
Koska hajusteyliherkkyys on nyt muodikasta. Ylipäätään kaikenlainen erityisyys on nyt erittäin muodikasta.
Parikymmentä vuotta sitten sanottiin, että keliakia oli muodikasta. Syynä mielipiteeseen oli diagnoosien määrän nopea kasvu. Oikeasti aiemmin alidiagnosoitu sairaus saatiin vihdoin hoidettua ja siksi muista näytti kuin se olisi ollut muotia. Ei se ollut muotia, vaan nuo ihmiset ovat edelleen keliaakikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska hajusteyliherkkyys on nyt muodikasta. Ylipäätään kaikenlainen erityisyys on nyt erittäin muodikasta.
Hullu maailma. Ihmiset kilpailevat siitä, kuka on kaikkein sairain, viallisin tai heikoin.
Vanha sanonta strong generations create weak generations näyttää olevan totta.
Kyllä ne hajusteyliherkät ovat ihan keski-ikäisiä ja siitä ylöspäin.
Ovatko nämäkin yli keski-iän ylittäneitä persuja, jotka vinkuvat ettei saa olla pesuaineen hajua, huuhteluaineen hajua vaan mielummin haistelevat pskasia ihmisiä?
Ei hajusteettomuus automaattisesti tarkoita pahaa hajua. Voi myös käydä pesulla ja pestä vaatteita, niin ei haise miltään.
Vierailija kirjoitti:
Ilmapiiri on luonut tuon. Jos jossain etelä tai itä Euroopassa tai muualla ulkomailla joku valittais muiden hajuista niin ihmiselle naurettaisiin, mutta Suomessa kaikki normaalikin altistus heti minimoimaan niin, että kaikki tälläiset erityisherkkyydet pääsevät kasvamaan rauhassa.
Ehkä lämpimässä ilmassa hajusteet ei tee niin pahaa? Tai ehkä meillä köytetään haitallisempia kemikaaleja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäilmahysteerikko on totta -eli syyttelee muita oireistaan.
Lääkärien virallinen kanta on tämä: jos työpaikassa/koulussa/päiväkodissa onkin homevaurio tai sisäilmaogelma ei se silti todista että henkilö oireilee ko. talon takia.
Eli oireiden syyt voivatkin olla henkilön
Joo, mutta nyt ei olekaan kyse homeen hajusta vaan vienosti tuoksuvasta huuhteluaineesta vaatteissa tai miedosta hajuvedestä.
Vienosti tuoksuvasta huuhteluaineesta? Eivät ne tuoksu vienosti, vaan haisevat tymäkästi. Et vaan itse haista, kun hajuaistisi on turtunut siihen. Me muut haistamme sinut jo kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset nyt on suurin osa autisminkirjolla ja siihen kuuluu tuo yliherkkyys.
Monella on myös voimakas tarve saada kontrolloida muiden ihmisten tekemisiä. Kaikki jotka eivät suostu elämään kuten he haluaisivat ovat itsekkäitä minäminä-ihmisiä.
Jotkut jopa koittaa dominoida sitä, mitä muiden ihmisten pitää haistella, vaikka se johtaisi hengitysvaikeuksiin ja pahoinvointiin. Täytyy erikseen hankkia hajusteet joilla merkata että se olen minäminäminä joka olen tässä, ja ilmaisen itseäni ja todellista luonnettani näiden hajujen avulla. Minua ei suinkaan mikään markkinakoneisto ole aivopessyt uskomaan että olen nyt muita parempi ihminen niitä käyttäessäni.
Niin, tulee mieleen kollikissat, jotka merkkaavat reviiriään pissaamalla. Muut kissat sitten tietävät hajusta, kuka täällä on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin. Ei samanlaista vinkumista ja uhriutumista harrasteta missään muualla, vaikka monissa maissa tuoksuja käytetään paljon enemmän.
Jos sinulta menisi vaikka kävelykyky osittain, ja ontuisit kun jokainen askel sattuu, niin olisitko silloin vinkuja ja uhriutuja, jos et kävele samaan tahtiin kuin muut?
T. hajusteyliherkkä, jota en ole valinnut itselleniKannattaa harkita erakoitumista. Ihmisillä nenä on evoluutioitunut ihan tarpeeseen.
Niin, ihmisillä hajuaisti on surkastunut, koska sitä ei ole tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa nyt ollaan kaikelle erittäin herkkiä. Minä minä minä ja minun erityistarpeeni ja kiukutikiuk kuin pieni lapsi saa raivarin.
Tappava allergia, niin että joutuu sairaalaan tai hautaan, ei ole mitään tuollaista.
Ja aina tämä sama syy. Nyt valoja päälle. Montako promillea suomalaisista on oikeasti noin pahasti allergikko tai astmaatikko näille? Ja huom.: valitushan koskee myös puhtaiden vaatteiden huuhteluaineiden ja pesuaineiden tuoksuja.
Vaatteet eivät ole puhtaita, jos niissä on hajustekemikaaleja tai huuhteluainetta. Puhtaassa vaatteessa ei ole mitään ylimääräistä, vain itse vaate.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan hajusta. Ne vanhojen mummojen käyttämät on ihan hirveitä.
Kerro tarkemmin niin tiedän välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lämpimässä ilmassa hajusteet ei tee niin pahaa? Tai ehkä meillä köytetään haitallisempia kemikaaleja?
Kylmä ilma kuormittaa hengitysteitä, joten siksi myös muut tekijät aiheuttavat enemmän ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalstan anti: Mitä kalliimpi hajuvesi, sen parempi tuoksu. Jos sen tunnistaa halvaksi rahvaan merkiksi, niin sellainen aiheuttaa oireita vaikka ei hajusteyliherkkä olisikaan. Hajusteyliherkillä ei ole oikeutta voida pahoin ihan vaan meidän trendejä seuraavien kiusaksi, jotka ovat niin rohkeita että uskallamme käyttää hajusteita, vaikka jotkut siitä pahoittavat mielensä täällä juntti-Suomessa.
Älä jätä vielä päivätyötäsi Prisman kassalla. Joudut treenaamaan vielä journalistisen kutsumuksesi täyttymistä varten. Rima ei ole korkealla, mutta ei kuitenkaan noin matalalla.
Eli koet olevasi ylivertainen et ainoastaan allergisia kohtaan, myös kaupan henkilökuntaa kohtaan. Case closed. Mukavaa loppupäivää.
no tälläsiä nää kaikki hajustehölvääjät on: minä ja minun hajuveteni, muista viis. NE ovat itse niitä, joiden kuuluisi se päänuppinsa hoidattaa.
Tämä! Just eilen ihmettelin, miksi henkeä ahdistaa. Sitten tajusin, että sen täytyy johtua ilmojen kylmenemisestä. Mikään muu kun ei ollut muuttunut.