Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa on niin paljon hajusteyliherkkiä ihmisiä?

Vierailija
17.10.2025 |

Ihmettelen.

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin. Ei samanlaista vinkumista ja uhriutumista harrasteta missään muualla, vaikka monissa maissa tuoksuja käytetään paljon enemmän.

Jos sinulta menisi vaikka kävelykyky osittain, ja ontuisit kun jokainen askel sattuu, niin olisitko silloin vinkuja ja uhriutuja, jos et kävele samaan tahtiin kuin muut?

T. hajusteyliherkkä, jota en ole valinnut itselleni

Kannattaa harkita erakoitumista. Ihmisillä nenä on evoluutioitunut ihan tarpeeseen. 

Ai teollisten kemikaalien haisteluun?

Vierailija
82/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Rakastan tuoksuja maltillisesti käytettynä, mutta ei niitä uskalla enää juuri missään käyttää.

Toisaalta olen huomannut, että jotkut halpistuoksut ainakin, esim. Yves Rocher, on joskus sellaisia, etten minäkään enää kestä niitä. Joku Comme une evidence sai silmäni vuotamaan solkenaan, kun yhden suihkauksen laitoin. En tiedä onko tyyriimmissä tuoksuissa paremmat raaka-aineet vai mistä on kyse.

Minä olen rohkea suomalainen ja uskallan käyttää. Töissä on äskettäin aloittanut hapan ja kiukkuinen täti-ihminen, niin arvaan ettei mene enää kauaa kun asiasta keskustellaan HR:n kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu kemikalisoitumisesta siinä missä allergiatkin. Mielenkiintoinen tutkimus vertaili Suomen ja Venäjän samoja geenejä kantavien karjalaisten allergiakehitystä ja ne alkoivat erkaantua sotien jälkeen. Venäjällä ei tunneta allergioita eikä hajusteyliherkkyyksiä siksi, että he elävät likaisemmissa olosuhteissa. Meillä sen sijaan allergiat ja yliherkkyydet yleisesti ovat räjähtäneet käsiin. Osasyynsä voi olla antibiooteilla ja mikrobiomin kaventumisella.

Eli meillä on liian puhdasta.

Kyllä. Mielenkiintoisesti mt-oireisiinkin voi auttaa se että menee metsään, pyörii mudassa tms. Eli jokin yhteys mikrobiomilla ja nupilla on. Ehkä neurologisesti voisi ajatella ipsp/epsp suhteiden menevän joidenkin ulkoisten tekijöiden vuoksi sekaisin (ohjaavat hermoverkoston signalointia, eli mm. sitä mihin kohdistaa huomiota). Kaipa tiede tuon joskus löytyy. Ihmisen hajukäämin signaalit menevät muistaakseni nekin aika suoraan aivoihin ilman sen ihmeempää filtteriä...

Vierailija
84/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin. Ei samanlaista vinkumista ja uhriutumista harrasteta missään muualla, vaikka monissa maissa tuoksuja käytetään paljon enemmän.

Jos sinulta menisi vaikka kävelykyky osittain, ja ontuisit kun jokainen askel sattuu, niin olisitko silloin vinkuja ja uhriutuja, jos et kävele samaan tahtiin kuin muut?

T. hajusteyliherkkä, jota en ole valinnut itselleni

Kannattaa harkita erakoitumista. Ihmisillä nenä on evoluutioitunut ihan tarpeeseen. 

Ai teollisten kemikaalien haisteluun?

Ihan mihin vaan hajuun.

Vierailija
85/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa nyt ollaan kaikelle erittäin herkkiä. Minä minä minä ja minun erityistarpeeni ja kiukutikiuk kuin pieni lapsi saa raivarin.

Tappava allergia, niin että joutuu sairaalaan tai hautaan, ei ole mitään tuollaista. 

Ja aina tämä sama syy. Nyt valoja päälle. Montako promillea suomalaisista on oikeasti noin pahasti allergikko tai astmaatikko näille? Ja huom.: valitushan koskee myös puhtaiden vaatteiden huuhteluaineiden ja pesuaineiden tuoksuja. 

Vierailija
86/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astmaatikkona saan oireita joistain hajusteista, mutta en kaikista. Mitä halvempi kissanpissan hajuinen hajuvesi, sitä varmemmin oireet saan. Samoin, jos kerralla on kaadettu koko pullo päälle. Maltillisesta määrästä kunnollisia hajusteita en oireita saa. Luulen, että laatu ratkaisee ja joku halvoissa käytettävä kemikaali on se, jolle olen oikeasti allerginen.

Tyttären (6lk) koulu vaatii hajustamattomuutta. Minusta koulu ei voi vaikuttaa ihmisten pyykinpesuaineisiin, joten meillä käytetään silti miedosti hajautettua. Tyttären opettaja on ihan neuroottinen hajusteiden suhteen. On joskus laittanut viestiä kotiin, kun lapsella oli torstaina päällä huppari, johon oli edellisenä viikonloppuna suihkauttanut YHDEN suihkauksen jotain Sol de Janeiroa(joista ainakaan minä en saa mitään oireita). Tyttö enkä minä edes huomanneet, mutta opettaja kilahti ja ilmoitteli kotiin. Muistuttelee myös viikottain,

Mitä halvempi kissanpissan hajuinen hajuvesi ---- tunnistat siis halvan ja kalliin tuoksun? Tiedätkö, että kalliiden hajuvesien hinta koostuu 1. merkistä/brändistä 2. pakkauksesta 3. pullon suunnittelusta 4. markkinoinnista 5. itse hajuvedestä. H

Halvimman hajuveden hinta koostuu lähinnä nro vitosesta eli itse tuoksu on plus miinus sama hinta

Tämä ope on juuri niitä, keistä täällä puhutaan

Ihan turha väittää, että halpa hajuvesi olisi tehty samoista raaka-aineista kuin kalliimpi. Tarkennuksena, että halpana puhun niistä Normalin ja Tokmannin parin euron kammotuksista ja kalliimpina edes sen muutaman kympin maksavista tuotteista. 

Vierailija
87/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astmaatikkona saan oireita joistain hajusteista, mutta en kaikista. Mitä halvempi kissanpissan hajuinen hajuvesi, sitä varmemmin oireet saan. Samoin, jos kerralla on kaadettu koko pullo päälle. Maltillisesta määrästä kunnollisia hajusteita en oireita saa. Luulen, että laatu ratkaisee ja joku halvoissa käytettävä kemikaali on se, jolle olen oikeasti allerginen.

Tyttären (6lk) koulu vaatii hajustamattomuutta. Minusta koulu ei voi vaikuttaa ihmisten pyykinpesuaineisiin, joten meillä käytetään silti miedosti hajautettua. Tyttären opettaja on ihan neuroottinen hajusteiden suhteen. On joskus laittanut viestiä kotiin, kun lapsella oli torstaina päällä huppari, johon oli edellisenä viikonloppuna suihkauttanut YHDEN suihkauksen jotain Sol de Janeiroa(joista ainakaan minä en saa mitään oireita). Tyttö enkä minä edes huomanneet, mutta opettaja kilahti j

Channel 5 tehtiin kai aikoinaan kissaeläimen virtsasta, mutta sen jälkeen kaikki hajuvedet tuotetaan geneettisesti manipuloiduilla organismeilla, kuten kolibakteereilla. Tuotannon hinta on sama, laatu kutakuinkin sama.

- Eri

Vierailija
88/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapalstan anti: Mitä kalliimpi hajuvesi, sen parempi tuoksu. Jos sen tunnistaa halvaksi rahvaan merkiksi, niin sellainen aiheuttaa oireita vaikka ei hajusteyliherkkä olisikaan. Hajusteyliherkillä ei ole oikeutta voida pahoin ihan vaan meidän trendejä seuraavien kiusaksi, jotka ovat niin rohkeita että uskallamme käyttää hajusteita, vaikka jotkut siitä pahoittavat mielensä täällä juntti-Suomessa.

Vierailija
89/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa nyt ollaan kaikelle erittäin herkkiä. Minä minä minä ja minun erityistarpeeni ja kiukutikiuk kuin pieni lapsi saa raivarin.

Tappava allergia, niin että joutuu sairaalaan tai hautaan, ei ole mitään tuollaista. 

Ja aina tämä sama syy. Nyt valoja päälle. Montako promillea suomalaisista on oikeasti noin pahasti allergikko tai astmaatikko näille? Ja huom.: valitushan koskee myös puhtaiden vaatteiden huuhteluaineiden ja pesuaineiden tuoksuja. 

Jos ei kaveri joudu hautaan tai sairaalaan, niin se on ihan sama miten joutuu kärsimään ja lähtemään pois paikoista joissa MINÄ olen ja en luonnollisten hajujeni kanssa ilkeäisi olla, koska haisen niin pahalle.

Vierailija
90/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvapalstan anti: Mitä kalliimpi hajuvesi, sen parempi tuoksu. Jos sen tunnistaa halvaksi rahvaan merkiksi, niin sellainen aiheuttaa oireita vaikka ei hajusteyliherkkä olisikaan. Hajusteyliherkillä ei ole oikeutta voida pahoin ihan vaan meidän trendejä seuraavien kiusaksi, jotka ovat niin rohkeita että uskallamme käyttää hajusteita, vaikka jotkut siitä pahoittavat mielensä täällä juntti-Suomessa.

Älä jätä vielä päivätyötäsi Prisman kassalla. Joudut treenaamaan vielä journalistisen kutsumuksesi täyttymistä varten. Rima ei ole korkealla, mutta ei kuitenkaan noin matalalla.

Vierailija
91/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jätä vielä päivätyötäsi Prisman kassalla. Joudut treenaamaan vielä journalistisen kutsumuksesi täyttymistä varten. Rima ei ole korkealla, mutta ei kuitenkaan noin matalalla.

Eli koet olevasi ylivertainen et ainoastaan allergisia kohtaan, myös kaupan henkilökuntaa kohtaan. Case closed. Mukavaa loppupäivää.

Vierailija
92/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiva kun tulee vastaan ihmisiä joista tuoksahtaa kevyesti hyvä tuoksu. Missäköhän ihmiset asuvat kun runsaasti hajustettuja tapaa jatkuvasti, ei täällä pääkaupunkiseudulla ainakaan 🤔 

Jännä että paljon yleisempi pesemättömyyden löyhkä ei ahdista ketään, sehän on vain luonnollista ja kuuluu asiaan 🤣

Vierailija
93/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On helppo arvostella kanssaihmisiä nipotuksesta, jos näillä on hajusteyliherkkyys. Jos itsellä ei ole vaikeuksia, on asiatonta heitellä kommentteja tietämättä todellisia taustoja. Itselläni on läheinen, joka sairasti vuosia vaikeaa masennusta. Nyt elämä on helpottunut, mutta lääkityksen seurauksena hänelle jäi yllättävänä seurauksena  hajusteherkkyys. 

On tosiaan helppo heitellä tuomioita, ellei itse kärsi jostain vaivasta. Elämä opettaa.

Vierailija
94/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kiva kun tulee vastaan ihmisiä joista tuoksahtaa kevyesti hyvä tuoksu. Missäköhän ihmiset asuvat kun runsaasti hajustettuja tapaa jatkuvasti, ei täällä pääkaupunkiseudulla ainakaan 🤔 

Jännä että paljon yleisempi pesemättömyyden löyhkä ei ahdista ketään, sehän on vain luonnollista ja kuuluu asiaan 🤣

Pesemättömyyden löyhkä tosiaan on ihmiselle vähän tutumpi juttu, kuin kemikaalihajusteet. Jos miettii vaikka mitä ihminen lajina on vuosituhansien kehityksensä saatossa tottunut haistelemaan, niin noista ensimmäinen on huomattavasti enemmän ollut mukana kuin toinen. Ei tarvi ihmetellä miksi noista vain toinen aiheuttaa joillekin oireita

Vierailija
95/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt poika perunaa kitusiin. 

Vierailija
96/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli koet olevasi ylivertainen et ainoastaan allergisia kohtaan, myös kaupan henkilökuntaa kohtaan. Case closed. Mukavaa loppupäivää.

Minkä minä sille voin että olen ylivertainen. Teidän täytyy vaan yrittää sopeutua siihen.

Vierailija
97/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkillä on normaali aisti, hermosto. Muilla turrutettu tai ei haista omia hajuja joihin nenä tottunut.

Vierailija
98/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä minä sille voin että olen ylivertainen. Teidän täytyy vaan yrittää sopeutua siihen.

Sopeudu sinä vaan hajuihin, maailma on täynnä hajuja. 

Vierailija
99/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mietipä hajusteyliherkkyyttä ranskalaisella. ça n'arrivera pas! 

Ranskalaiset osaavat käyttää hajusteita maltilla, eivät kaada puolta pulloa päälleen.

Vierailija
100/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset nyt on suurin osa autisminkirjolla ja siihen kuuluu tuo yliherkkyys.

Monella on myös voimakas tarve saada kontrolloida muiden ihmisten tekemisiä. Kaikki jotka eivät suostu elämään kuten he haluaisivat ovat itsekkäitä minäminä-ihmisiä.

Kyllä itsekkäitä minäminä-ihmisiä ovat ne, jotka laittavat aivan liikaa hajusteita muista piittaamatta. Ei kukaan huvikseen saa astmakohtausta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi