Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa on niin paljon hajusteyliherkkiä ihmisiä?

Vierailija
17.10.2025 |

Ihmettelen.

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis mielenkiintoista tietää, että mitähän puoluetta nämä hajusteyliherkät edustavat. 

De Gröna ja kristityt

Ei ole ainakaan vihreitä. Varmaan persuja tai sitten kommunistivassarijenkkejä ja kristillissaksalaisia.

Vierailija
62/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sama syy kuin hometaloluuloisilla sisäilmahysteerikoilla... eli LUULOTAUTI.

Muualla euroopassa ei panikoida ja muka-oireilla sisäilmasta.

Sisäilmahysteerikko onkin usein mt-tapaus, joka pyrkii kääntämään ongelmansa muiden viaksi.

Lääkärien virallinen kanta kun on: itsensä diagnosoimalla et ole sisäilmasairas, se vaatii nimittäin virallisen diagnoosin.

Pelkkä luulo ja muiden (kiinteistön omistajien) syyttely ei asiassa riitä.

Sisäilmahysteerikko on totta -eli syyttelee muita oireistaan.

Lääkärien virallinen kanta on tämä: jos työpaikassa/koulussa/päiväkodissa onkin homevaurio tai sisäilmaogelma ei se silti todista että henkilö oireilee ko. talon takia.

Eli oireiden syyt voivatkin olla henkilön oma koti, tupakka, kotieläimet ja muut syyt -ei sii

Joo, mutta nyt ei olekaan kyse homeen hajusta vaan vienosti tuoksuvasta huuhteluaineesta vaatteissa tai miedosta hajuvedestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettele ihan rauhassa. Se ei poista multa sitä migreeniä, jonka saan voimakkaista tuoksuista. Yleensä kyseessä on hajuvesi.

Niin mutta miksi normaalien ihmisten pitäisi miellyttää paria sairasta ihmistä jotka saa jotain kohtauksia normaaleista tuoksuista?

Niin, ei toi sun ulosantis kuulosta ollenkaan normaalilta, joten ketähän mahdat tarkoittaa tolla normaalilla?

Vierailija
64/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu kemikalisoitumisesta siinä missä allergiatkin. Mielenkiintoinen tutkimus vertaili Suomen ja Venäjän samoja geenejä kantavien karjalaisten allergiakehitystä ja ne alkoivat erkaantua sotien jälkeen. Venäjällä ei tunneta allergioita eikä hajusteyliherkkyyksiä siksi, että he elävät likaisemmissa olosuhteissa. Meillä sen sijaan allergiat ja yliherkkyydet yleisesti ovat räjähtäneet käsiin. Osasyynsä voi olla antibiooteilla ja mikrobiomin kaventumisella.

Suomalaiset on tätä päivittäin suihkussa ramppaavaa porukkaa, vaikka harva edes hikoilee ja urheilee. Esim. ranskalaiset ei todellakaan ramppaa suihkussa alvariinsa, toisin kuin ylikliiniset suomalaiset.

Vierailija
65/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän puoluetta nämä kannattavat, jotka eivöt siedä miedon huuhteluaineen tuoksua tai miedon hajuveden tuoksua esim. bussissa vaan kirjoittelevat siitä lehteen ja ovatko edes oikeasti suomalaisia?

Entäs nämä, jotka eivät siedä, että naapuri pesee pyykkiä, siivoaa tai käyvät töissä epätyypillisinä kellonaikoina?

Vierailija
66/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa nyt ollaan kaikelle erittäin herkkiä. Minä minä minä ja minun erityistarpeeni ja kiukutikiuk kuin pieni lapsi saa raivarin.

Tappava allergia, niin että joutuu sairaalaan tai hautaan, ei ole mitään tuollaista. 

Vierailija
67/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkkuni kuoli hajusteiden aikaansaamaan astmakohtaukseen 27 vuotta sitten. 

Hän oli elinkelvoton yksilö ja hänen karsiutui luonnonvalinnan kautta.

Hänen sairautensa oli se astma ja hän kuoli sen vuoksi: ei hajusteiden.

Jätkä 53 vuotta

Vierailija
68/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkkuni kuoli hajusteiden aikaansaamaan astmakohtaukseen 27 vuotta sitten. 

Luonnonvalintaa 

Vierailija
69/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatikkona saan oireita joistain hajusteista, mutta en kaikista. Mitä halvempi kissanpissan hajuinen hajuvesi, sitä varmemmin oireet saan. Samoin, jos kerralla on kaadettu koko pullo päälle. Maltillisesta määrästä kunnollisia hajusteita en oireita saa. Luulen, että laatu ratkaisee ja joku halvoissa käytettävä kemikaali on se, jolle olen oikeasti allerginen.

Tyttären (6lk) koulu vaatii hajustamattomuutta. Minusta koulu ei voi vaikuttaa ihmisten pyykinpesuaineisiin, joten meillä käytetään silti miedosti hajautettua. Tyttären opettaja on ihan neuroottinen hajusteiden suhteen. On joskus laittanut viestiä kotiin, kun lapsella oli torstaina päällä huppari, johon oli edellisenä viikonloppuna suihkauttanut YHDEN suihkauksen jotain Sol de Janeiroa(joista ainakaan minä en saa mitään oireita). Tyttö enkä minä edes huomanneet, mutta opettaja kilahti ja ilmoitteli kotiin. Muistuttelee myös viikottain, että dödön käyttö on suotavaa, mutta sen tulisi olla hajustamatonta.

Vierailija
70/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollakin on todella vähän hajuvettä, se ei haittaa, mutta jos se haisee kahden metrin päähän, sitä on liikaa. 

Vierailija
71/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska hajusteyliherkkyys on nyt muodikasta. Ylipäätään kaikenlainen erityisyys on nyt erittäin muodikasta. 

Hullu maailma. Ihmiset kilpailevat siitä, kuka on kaikkein sairain, viallisin tai heikoin. 

Siihen se on mennyt. Avuttomuudesta on tullut muodikasta.

Harva se päivä joku tuntemattomuus avautuu iltapäivälehdissä siitä, kuinka on jäätynyt täysin, ollut aivan paniikissa ja mitä milloinkin kohdatessaan aivan mitättömän vastoinkäymisen.

Tuulilasivakuutuksen mainoksessa kiven osuminen tuulilasiin vaatii hengityksen tasaantumista tien laidalla.

Näitä on vaikka kuinka paljon.

Vierailija
72/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astmaatikkona saan oireita joistain hajusteista, mutta en kaikista. Mitä halvempi kissanpissan hajuinen hajuvesi, sitä varmemmin oireet saan. Samoin, jos kerralla on kaadettu koko pullo päälle. Maltillisesta määrästä kunnollisia hajusteita en oireita saa. Luulen, että laatu ratkaisee ja joku halvoissa käytettävä kemikaali on se, jolle olen oikeasti allerginen.

Tyttären (6lk) koulu vaatii hajustamattomuutta. Minusta koulu ei voi vaikuttaa ihmisten pyykinpesuaineisiin, joten meillä käytetään silti miedosti hajautettua. Tyttären opettaja on ihan neuroottinen hajusteiden suhteen. On joskus laittanut viestiä kotiin, kun lapsella oli torstaina päällä huppari, johon oli edellisenä viikonloppuna suihkauttanut YHDEN suihkauksen jotain Sol de Janeiroa(joista ainakaan minä en saa mitään oireita). Tyttö enkä minä edes huomanneet, mutta opettaja kilahti ja ilmoitteli kotiin. Muistuttelee myös viikottain, että dödön käyttö on suotavaa, mutta sen tulisi

Mitä halvempi kissanpissan hajuinen hajuvesi ---- tunnistat siis halvan ja kalliin tuoksun? Tiedätkö, että kalliiden hajuvesien hinta koostuu 1. merkistä/brändistä 2. pakkauksesta 3. pullon suunnittelusta 4. markkinoinnista 5. itse hajuvedestä. H

Halvimman hajuveden hinta koostuu lähinnä nro vitosesta eli itse tuoksu on plus miinus sama hinta

Tämä ope on juuri niitä, keistä täällä puhutaan

Vierailija
73/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset nyt on suurin osa autisminkirjolla ja siihen kuuluu tuo yliherkkyys.

Suomessa on aika paljon allergiaa ja astmaa, ei taida liittyä autismiin mitenkään. 

Vierailija
74/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin pelottavaa, kun joku tuoksuu erilaiselta, hui! Soitto 112. 

Vierailija
75/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset nyt on suurin osa autisminkirjolla ja siihen kuuluu tuo yliherkkyys.

Monella on myös voimakas tarve saada kontrolloida muiden ihmisten tekemisiä. Kaikki jotka eivät suostu elämään kuten he haluaisivat ovat itsekkäitä minäminä-ihmisiä.

Jotkut jopa koittaa dominoida sitä, mitä muiden ihmisten pitää haistella, vaikka se johtaisi hengitysvaikeuksiin ja pahoinvointiin. Täytyy erikseen hankkia hajusteet joilla merkata että se olen minäminäminä joka olen tässä, ja ilmaisen itseäni ja todellista luonnettani näiden hajujen avulla. Minua ei suinkaan mikään markkinakoneisto ole aivopessyt uskomaan että olen nyt muita parempi ihminen niitä käyttäessäni.

Vierailija
76/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella on myös voimakas tarve saada kontrolloida muiden ihmisten tekemisiä. Kaikki jotka eivät suostu elämään kuten he haluaisivat ovat itsekkäitä minäminä-ihmisiä.

Jotkut jopa koittaa dominoida sitä, mitä muiden ihmisten pitää haistella, vaikka se johtaisi hengitysvaikeuksiin ja pahoinvointiin. Täytyy erikseen hankkia hajusteet joilla merkata että se olen minäminäminä joka olen tässä, ja ilmaisen itseäni ja todellista luonnettani näiden hajujen avulla. Minua ei suinkaan mikään markkinakoneisto ole aivopessyt uskomaan että olen nyt muita parempi ihminen niitä käyttäessäni.

Kova on yritys kääntää asia juuri eripäin kuin mitä se on. Sori, ei onnistu.

Vierailija
77/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin. Ei samanlaista vinkumista ja uhriutumista harrasteta missään muualla, vaikka monissa maissa tuoksuja käytetään paljon enemmän.

Jos sinulta menisi vaikka kävelykyky osittain, ja ontuisit kun jokainen askel sattuu, niin olisitko silloin vinkuja ja uhriutuja, jos et kävele samaan tahtiin kuin muut?

T. hajusteyliherkkä, jota en ole valinnut itselleni

Vierailija
78/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin. Ei samanlaista vinkumista ja uhriutumista harrasteta missään muualla, vaikka monissa maissa tuoksuja käytetään paljon enemmän.

Jos sinulta menisi vaikka kävelykyky osittain, ja ontuisit kun jokainen askel sattuu, niin olisitko silloin vinkuja ja uhriutuja, jos et kävele samaan tahtiin kuin muut?

Kannattaa harkita erakoitumista. Ihmisillä nenä on evoluutioitunut ihan tarpeeseen. 

Vierailija
79/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt. Rakastan tuoksuja maltillisesti käytettynä, mutta ei niitä uskalla enää juuri missään käyttää.

Toisaalta olen huomannut, että jotkut halpistuoksut ainakin, esim. Yves Rocher, on joskus sellaisia, etten minäkään enää kestä niitä. Joku Comme une evidence sai silmäni vuotamaan solkenaan, kun yhden suihkauksen laitoin. En tiedä onko tyyriimmissä tuoksuissa paremmat raaka-aineet vai mistä on kyse.

Vierailija
80/126 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa harkita erakoitumista. Ihmisillä nenä on evoluutioitunut ihan tarpeeseen. 

Ja kävelykykykö on vaan joku ihmeellinen evoluution vääristymä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi