Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit, jos seurustelukumppani halvaantuisi ja joutuisi pyörätuoliin?

Vierailija
17.10.2025 |

Otsikossa kysymys, tätä siis joudun valitettavasti itse pohtimaan. 2v suhde takana, ei ehditty muuttaa yhteen, eikä ole yhteisiä lapsia. Rakkaus välillämme on aitoa ja ajattelin kyseessä olevan loppuelämän suhde. Nyt kuitenkin mietin, voiko tällaisessa tilanteessa olla yhteistä tulevaisuutta, kun arki hankaloituisi huomattavasti ja halvaantuminen vaikuttaa lähestulkoon kaikkeen tekemiseen. Kyseessä alaraajahalvaus, ei neliraaja.

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet lähtee tuossa tilanteessa kaikki lätkimään, oli ikä tai yhteinen taival pituudeltaan mikä tahansa. Vain naiset joustaa.

#miesviha

EI, vaan todellisuuteen perustuva väite.

Minun todellisuudessani naiset ovat lähteneet yhtä usein kuin miehetkin.

Vierailija
102/119 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin naisena arvelisin ettei tuo haittaisi mikäli tärkein seurusteluväline, kullinsa pysyisi naintikunnossa. Ikää jo tullut sen verran etten jaksaisi joka ilta baariin tms. munametsälle.

Voi hyvänen aika!

Siis ymmärsinkö oikein että jos sinun puolisosi halvaantuisi niin sinun suurin murheesi olisi että se on pääasia että kikkeli toimii?

Mitä tästäkin pitäisi ajatella....

Minä uskallan väittää että jos puoliso halvaantuisi ei hänellä varmasti olisi ensimmäisenä makuuhuonehommat mielessä.

Miehenä vastaan viimeiseen lauseeseen. Kyllä olisi lähes ensimmäisenä makuuhuonehommat mielessä jos halvaantuisin. Kävelyn pystyy korvaamana pyörätuolilla, mutta millä korvaat se

Mies ei edes tajua tuota juttua. Sille seksi on yhtä kuin yrvän tunkemista johonkin reikään. Hyi helvetti, kommentoijamiehelle tiedoksi, etten ikin ottaisi tuollaista aivotonta turilasta, en ennen sinun halvaantumistakaan.

Ymmärrätkö ettei mies voi todennäköisesti saada siemensyöksyä mikäli on halvaantunut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rakastaa kumppaniaan niin silloin kaikkeen sopeutuu.Hoitajat on erikseen mutta kyllä kotioloissa autetaan toista ilman halvaustakin Ei se ole mikään kriteeri erolle.Ei ole helppoa sillä halvaantuneellakaan ,joten kuten sanottu rakkautta tarvitaan puolin ja toisin.

Vierailija
104/119 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän käyttää vielä hankalasti rollaattoria ja joutuu pyörätuoliin. Tietenkin hoidan samoja asioita kuin nytkin, ei meillä tämä ole mikään ongelma!

Vierailija
105/119 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin naisena arvelisin ettei tuo haittaisi mikäli tärkein seurusteluväline, kullinsa pysyisi naintikunnossa. Ikää jo tullut sen verran etten jaksaisi joka ilta baariin tms. munametsälle.

Voi hyvänen aika!

Siis ymmärsinkö oikein että jos sinun puolisosi halvaantuisi niin sinun suurin murheesi olisi että se on pääasia että kikkeli toimii?

Minä uskallan väittää että jos puoliso halvaantuisi ei hänellä varmasti olisi ensimmäisenä makuuhuonehommat mielessä.

No ei varmaan halvaantuneella itsellään eikä hänen läheisillään, mutta joku vasta potentiaalinen elämänkumppani tms. on varmastikin eri asia, jos ei ole sitoutunut eikä läheinen.

Vierailija
106/119 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu siitä millä tolalla suhde on

Vierailija
107/119 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti rakastaisit kumppania tätä ei tarvitsisi edes pohtia vaan olisi päivänselvää, että jäät. Parempi varmaan erota kuin tuollaista edes pohdit.

Itselläni on kokemusta hieman vastaavasta tilanteesta ns. ruuhkavuosilta, kun lapsi oli pieni ja itse olin vuorotöissä. Olin siis niin sanottu itsellinen äiti, kun kuvioihin tuli mies ja parisuhde, joka päättyi lopulta vastaavankaltaiseen tilanteeseen.

Sen vain sanon, että ulkopuolelta on helppo huudella, miten on päivänselvää jatkaa, jos toista oikeasti rakastaa jne. Asunto vain esteettömäksi ja that's it, elämä jatkuu. Tuollaisen kriisin kokonaisvaltaisuutta ei edes ymmärrä, jos siitä ei ole omaa kokemusta. Se on valtava kriisi halvaantuneelle ja erilainen iso kriisi myös puolisolle/kumppanille, joka joutuu yksin pyörittämään arkirutiinia tiedostaen, että asiat suhteessa ovat pysyvästi muuttuneet. Mitä teetkin, tee oma päätös, äläkä anna kenenkään ulkopuolisen siihen vaikuttaa. Syyllistämistä tms. ei myöskään tarvitse ottaa vastaan. Meillä eropäätös oli lopulta yhteinen ja välit pysyivät hyvinä eron jälkeenkin. Tsemppiä!

Vierailija
108/119 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika!

No ei varmaan halvaantuneella itsellään eikä hänen läheisillään, mutta joku vasta potentiaalinen elämänkumppani tms. on varmastikin eri asia, jos ei ole sitoutunut eikä läheinen.

Kyllähän tuollainen vaikuttaa itse halvaantuneen jälkeen eniten nimenomaan kumppanin elämään. Siis jos vertaa muihin perheenjäseniin, kuten vanhempiin tai sisaruksiin, joiden kanssa voidaan olla läheisiä, muttei samalla lailla jaeta arkielämää.

Vierailija
109/119 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostaisin oitis ns.kytkintä...elämä menisi tosi hankalaksi..

Vierailija
110/119 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan suhteen dynamiikka muuttuisi paljonkin kuten myös se, mitä voi tehdä yhdessä. Monet asiat hankaloituisivat ja vaatisivat enemmän etukäteisselvittelyä (pääseekö pyörätuolilla jne.).

Vierailija
111/119 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei olisi eikä asuttais yhdessä, koska en niitä aio tehdä, mutta jos kumppani halvaantuisi niin alkaisin miettiä muuttoa pyörätuoliystävälliseen kämppään jotta voisimme edelleen viettää aikaa molempien luona. Ja jos suhde jatkuisi vielä yli 10 vuotta siitä, niin voisin harkita yhteen muuttoakin, jos se helpottaisi hänen elämäänsä. Kaipa myös ajokortin ja auton hankinta tulisi siinä vähän pakolliseksi, mutta on se kyllä muutenkin ollut aikomuksena jossain vaiheessa.

Vierailija
112/119 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika!

Miehenä vastaan viimeiseen lauseeseen. Kyllä olisi lähes ensimmäisenä makuuhuonehommat mielessä jos halvaantuisin. Kävelyn pystyy

Ei voi saada siemensyöksyä eikä esim. tunne vessahätää. Eli on todennäköisesti avanne ja katetrit. Halvaantuminen on vähän eri asia kuin muut liikuntakykyyn vaikuttavat jutut.

Vierailija
113/119 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miettii tilannetta, että kumppanilla olisi pieniä lapsi(a) ja itselläni ei ja minä halvaantuisin, varmaan itse haluaisin eron. En haluaisi olla taakkana toiselle.

Vierailija
114/119 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvaantuneissa on paljon eroja siinä, miten itsenäisesti pärjäävät arjessa. Toiset siirtyvät itse käsien varassa pyörätuolista esim. sänkyyn ja autoon, toiset eivät tuohon pysty vaan pitää olla joku auttamassa. Yleensä hyvin arjessa pärjäävät ovat hyväkuntoisia ja halvaantumisesta on sen verran aikaa, että ovat ehtineet treenata itselleen vahvan yläkropan ja muutenkin sopeutua tilanteeseen. WC-jutut hoituvat yleensä avanteen kautta ja katetroimalla, koska eivät tosiaan tunne vessahätää.

Itse voisin kuvitella olevani parisuhteessa arjessa hyvin pärjäävän ja muutenkin elämässä kiinni olevan halvaantuneen kanssa. Monet heistä käyvät töissäkin ja elävät suht tavallista elämää halvaantumisen asettamissa rajoissa.

Vierailija
115/119 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lienee sellainen asia, johon ei tiedä vastausta, ellei ole osunut omalle kohdalle.

Vierailija
116/119 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni aiemmassa viestissä oli hyvä neuvo, ettei tee hätiköityjä päätöksiä, vaan katsoo rauhassa, millaiseksi tilanne ja molempien fiilikset kehittyvät. Näin varmasti pyrkisin toimimaan itsekin.

Vierailija
117/119 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tulisiko toisesta täysin autettava. En pystyisi itse hoitamaan pesuja sun muita ja kokisin raskaaksi myös, jos kotona pyörisi jatkuvasti ulkopuolisia avustajia. Toki jos ei asuta yhdessä, tuo ei niin paljon vaikuta.

Vierailija
118/119 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvaantuneissa on paljon eroja siinä, miten itsenäisesti pärjäävät arjessa. Toiset siirtyvät itse käsien varassa pyörätuolista esim. sänkyyn ja autoon, toiset eivät tuohon pysty vaan pitää olla joku auttamassa. Yleensä hyvin arjessa pärjäävät ovat hyväkuntoisia ja halvaantumisesta on sen verran aikaa, että ovat ehtineet treenata itselleen vahvan yläkropan ja muutenkin sopeutua tilanteeseen. WC-jutut hoituvat yleensä avanteen kautta ja katetroimalla, koska eivät tosiaan tunne vessahätää.

Itse voisin kuvitella olevani parisuhteessa arjessa hyvin pärjäävän ja muutenkin elämässä kiinni olevan halvaantuneen kanssa. Monet heistä käyvät töissäkin ja elävät suht tavallista elämää halvaantumisen asettamissa rajoissa.

Esim. Leo-Pekka Tähti on komea ja hänellä on ollut kauniita naisia, vaikka käyttää pyörätuolia. Toki on kai ollut lapsesta asti halvaantunut ja sopeutunut siten hyvin tilanteeseen.

Vierailija
119/119 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviopuolison kanssa jatkaisin 100 prosentin varmuudella.

Seurustelukumppanin kohdalla riippuu rakkauden määrästä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän