Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon kiinnitätte huomiota ihmisten hampaisiin?

Vierailija
16.10.2025 |

Mä en pysty keskittymään ihmisen kasvoissa sitten muuhun kuin tuijottamaan esim. sitä sekalaista alahammasrivistöä tai oudon pitkiä hampaita.

Kommentit (238)

Vierailija
141/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellaanpa, että joku missi tuo käsikynkässään TV gaalaan poikafrendin, jolta puuttuu kaksi etuhammasta ja viikon ruoanjätteet  näkyy hymyilevässä suussa. Kuinkahan moni tämänkin palstan närkästyjä on ensimmäisenä kivittämässä sen missin saati sitten poikaystävän. No ehkä ne ei kivitä, jotka sanojensa mukaan eivät näe ihmisen hampaita tai ulkonäköä katsoessaan häntä.

Hyvin moni. Sinä etunenässä. Kuulut selkeästi näihin ihmisiin, joille hampaat ovat elämää suurempi asia. Me vähän kypsemmät ihmiset ymmärrämme, että hampaat eivät kerro mitään ihmisestä itsestään. Aikas monella lätkäjätkällä puuttuu purukalustosta osa. Silti ovat ihailtuja sankareita, kun tekevät maalin tai taklaavat hienosti jne. Ja missitkin tuntuu tykkäävän hammaspuutteista huolimatta. Sen puoleen kaaduit nyt vähän omaan nokkeluutesi, kun otit juuri missit esimerkiksi.&nbsp

Mutta sinä kuitenkin olet huomannut että pelaajilta puuttuu hampaita, ts olet kiinnittänyt asiaan huomiota.  Miksi tuijotat?

Vierailija
142/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään elleivät ole jotenkin erityisen keltaiset tai ihan miten sattuun ristissä. Jos esim.alahampaat vähän päällekäin tms. perussettiä, niin en huomioi.

Suomalaisilla on aika luonnollisen näköiset hampaat ja elämä saa näkyäkin. Tarkoitan, kun katsoo esim Trump etc amerikkalaisia vitivalkoisia vanhalla ryppyisellä. Onko se nyt tyylikästä? Puhtaat, hoidetut hampaat on ok.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne väkisinkin näkyy jos jollain on ihan tummentuneet tai hammaskiven takia yhteen muurautuneet hampaat. Eli kiinnitän huomiota. Varsinkin joillain keski-ikäisillä tuntuu olevan tapana että jossain vaiheessa vaan lopetetaan hampaiden hoitaminen.

Itse olen jo eläkeikäinen, mutta haluaisin kuitenkin huomauttaa, että vanhemmiten hampaiden hyvännäköisinä pitäminen kysyy sekä ylimääräistä energiaa että ylimääräisiä varoja. Itse olen priorisoinut hampaat, ja siksi suustani löytyy kruunuja ja implantteja, joihin kulutettua euromäärää en viitsi ajatella. Minulla oli nuorena luonnostaan vaaleat ja kauniit hampaat. Nyt ne eivät enää ole klassisella tavalla vaaleat eivätkä kauniit, mutta toivottavasti edes hoidetun oloiset. 

Muuttuuko hammaslu

Itse en osaa sanoa tummuuko "hammasluu", mutta hampaat värjäytyy muuten vaan vuosien aikana. Itse olen vaalennuttanut niitä. Jostain syystä sitä on paheksuttu, eli liittyne tuohon että hampaiden kuuluu olla luonnolliset. Mitkään hohtavan valkoiset ne ei ole, koska sellaista on mahdotonta saada vanhemmalle ihmiselle.

Vierailija
144/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne väkisinkin näkyy jos jollain on ihan tummentuneet tai hammaskiven takia yhteen muurautuneet hampaat. Eli kiinnitän huomiota. Varsinkin joillain keski-ikäisillä tuntuu olevan tapana että jossain vaiheessa vaan lopetetaan hampaiden hoitaminen.

Itse olen jo eläkeikäinen, mutta haluaisin kuitenkin huomauttaa, että vanhemmiten hampaiden hyvännäköisinä pitäminen kysyy sekä ylimääräistä energiaa että ylimääräisiä varoja. Itse olen priorisoinut hampaat, ja siksi suustani löytyy kruunuja ja implantteja, joihin kulutettua euromäärää en viitsi ajatella. Minulla oli nuorena luonnostaan vaaleat ja kauniit hampaat. Nyt ne eivät enää ole klassisella tavalla vaaleat eivätkä kauniit, mutta toivottavasti edes hoidetun oloiset. 

Muuttuuko hammasluun väri siis iän myötä? Enpä ole ennen kuullut.

Sanotaan nyt näin, että vaikka olen elämäni aikana muutaman kerran valkaissut hampaani + käyn kaksi kertaa vuodessa suuhygienistillä (se soodapuhdistus), enkä myöskään ole koskaan polttanut tupakkaa, en ole vuosikymmeniin juonut kahvia, en käytä alkoholia (punaviini), niin hampaitteni väri on kaikesta tästä huolimatta muuttunut vaaleasta ei-enää-niin-vaaleaan (varsinaisesti pahan näköiset ne eivät ole vieläkään). Lisäksi hampaat alkavat iän myötä liikkua, joten hammasrivitkään eivät ole yhtä suorat kuin nuorena. Näin minulla. Olen kuitenkin edelleen ikäisiini, eli muihin seitsemänkymppisiin, verrattuna hyvässä hapessa hampaitten suhteen. Mutta, kuten sanottu, se on vaatinut viitseliäisyyttä ja valuuttaa.

Vierailija
145/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollenkaan. Siis en muista ikinä kiinnittäneeni ihmisten hampaisiin huomiota. 

Huomaan ainoastaan jotkut ääritapaukset, eli vaikkapa liian isot ja epäluonnolliset hammaskuoret (joillain julkkiksilla) tai jos ne hampaat on aivan mätääntyneen näköiset (yhden tutun ulkomaalaiselllla muualta Euroopasta olevalla miehellä oli sellaiset joista näkyi jotain ruskeita onkaloita yms., kunnes meni hammaslääkäriin ja tehtiin jotain) 

Mut mihinkään muuhun en. En ikinä pistä merkille mitään kuinka suorassa jonkun hampaat on, tai onko ne täydellisen valkoiset tai vähän harmaat tai jotain. Oletan suurimmalla osalla ihmisistä olevan tavishampaat, kun en kiinnitä niihin mitään huomiota. 

Vierailija
146/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

141

eihän siinä tuijottelusta ollut kyse! Hän kertoi vain, mitä tiesi. Kyllä minäkin jääkiekkoa joskus seuranneena tiedän, että Ville Peltoselta puuttuu hammas, muistaakseni ylhäältä edestä. Olen nähnyt telekkarissa haastateltavana lähikuvassa, tais nauraa nii näky kolo hampaan paikalla. 

Vierailija
147/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson ihmisten hampaita lähinnä tv:stä. Julkkisten hampaat herättävät huomiota, jos hampaat vinossa tai hampaita puuttuu. Jos ruudussa on vaikkapa ministeri, katson hampaita ja mietin aina, että onpa huonot hampaat. Eikö tuollakin olisi varaa hoidattaa hampaansa kuntoon. Myös ylivalkoiset implantit tai kuoret kiinnittävät aina huomiota, ovat luonnottoman näköiset.

Vierailija
148/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson ihmisten hampaita lähinnä tv:stä. Julkkisten hampaat herättävät huomiota, jos hampaat vinossa tai hampaita puuttuu. Jos ruudussa on vaikkapa ministeri, katson hampaita ja mietin aina, että onpa huonot hampaat. Eikö tuollakin olisi varaa hoidattaa hampaansa kuntoon. Myös ylivalkoiset implantit tai kuoret kiinnittävät aina huomiota, ovat luonnottoman näköiset.

Olet tuollainen piilotuijottaja :-D

Vierailija
149/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni tässä ketjussa ei tiedä edes perusasioita. Valkoisuutta hohtavat laminaatit ovat luoneet illuusion, että kellertäät hampaat ovat likaiset ja hoitamattomat. Oikeasti kenenkään hampaat eivät ole luonnostaan täysin valkoiset. Kellertävyyttä on kaikilla ennemmän tai vähemmän. Ja mitä hammaskiveen tulee: se on enemmän valkoita kuin keltaista. Sitä harvoin esiintyy muulla kuin hampaisen sisäpinnalla, joten et näe esimerkiksi toisen hymyillessä, onko hänellä hammaskiveä vai ei. 

Höpö höpö. Hammaskiveä on toisilla niin paljon, että se näkyy esim. Alahampaiden etupinnoilla valkoisina laittoivat, joka muuraa hampaat yhteen. Eli jos vuosia laiminlyöt hampaasi, niin kyllä sen vain näkee ulos päin ja kaukaa. Valitettavasti myös haistaa. 

Höpöhöpö. 

t. suuhygi

Et kyllä ole!

Vierailija
150/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo kohtaamistapa ap.llä. 

Tuijotella nyt  ihmisten hampaita? 

Eikö jo äidinmaidossa imetä peruskäytöstavat ja on rumaa tuijottaa ihmistä. Ja kun keskustellaan, vaihdetaan katsekontaktia. 

Kenenkään suun ja silmien väli ei ole niin korkea, etteikö hampaita näe. Toki voi olla naamat niin lähekkäin ettei näe ku silmät. 

Vierailija
151/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö äiti sanonut, mitää pitää tehdä kotona, eikä kysellä lapsellisia kysymyksiä av-palstalla, olethan Veeti jo 13v ja iso poika. 

Lapsellisinta, mitä täällä luen 😅

Vierailija
152/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmiinhän sitä kuuluisi katsoa keskutelukumppania, se ikäänkuin jotain piilottelee, joka ei uskalla silmiin katsoa.

Ei ihan pidä paikkaansa. Minä tapitan puhujaa silmiin, kun minun täytyy esim. haastattelussa kertoa itsestäni, katson välilla muualle, koska jännitän ja pohdin sanomaani. Muutoin kyllä voin puhuessa katsoa silmiin.

Vierailija
153/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellaanpa, että joku missi tuo käsikynkässään TV gaalaan poikafrendin, jolta puuttuu kaksi etuhammasta ja viikon ruoanjätteet  näkyy hymyilevässä suussa. Kuinkahan moni tämänkin palstan närkästyjä on ensimmäisenä kivittämässä sen missin saati sitten poikaystävän. No ehkä ne ei kivitä, jotka sanojensa mukaan eivät näe ihmisen hampaita tai ulkonäköä katsoessaan häntä.

Taas yksi, joka ei ymmärrä eroa sanojen "nähdä" ja "kiinnittää huomiota" välillä. Siinä on iso ero. 

Vierailija
154/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikenet hymyillessä on rumaa katsottavaa vaikka hampaat olisivat normaalit.

Toivottavasti kuka ei koskaan hymyile sulle. Hymy on hieno asia eikä arvostelun kohde.

Kaikilla ei valitettavasti ole kaunista hymyä. Turha siitä on loukkaantua. 

Eihän kukaan huomaa tuollaisia asioita oikeasti? Karmivaa.

Kylläpäs sinulla nyt meni tunteisiin, kun huomautettiin, että kaikki eivät huomioi samoja asioita kuin sinä :D

Eri, mutta ei kuulu hyviin tapoihin arvostella muita siitä, miltä näyttävät. 

Vierailija
155/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sinä kuitenkin olet huomannut että pelaajilta puuttuu hampaita, ts olet kiinnittänyt asiaan huomiota.  Miksi tuijotat?

Älä viitsi esittää tyhmempää kuin olet. Jopa sinä ymmärrät, mikä ero on siinä että huomaa asian ja siinä, että jää tuijottamaan näkemättä enää mitään muuta. 

Vierailija
156/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon. Mä katson niiden suuta kun ne puhuu, luen huulilta. Jos jollain on huonot hampaat, luen suusta, että tyyppi on tyhmä, päihderiippuvainen ja/tai erittäin pahasti ulosotossa.

Vierailija
157/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sellaiset nauraessa esiin tulevat ikenet kiinnittävät huomion. 

Tekee ihan pahaa katsoa. Kuin sisäelimet olisivat leikkauksessa esillä. 

Hampaat ovat yhdentekevät,  elleivät ne tavallisesta kovasti poikkea,  ovat aivan mustuneet the.

Kuten se " remppanatalia " HUH !

Vierailija
158/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon. Mä katson niiden suuta kun ne puhuu, luen huulilta. Jos jollain on huonot hampaat, luen suusta, että tyyppi on tyhmä, päihderiippuvainen ja/tai erittäin pahasti ulosotossa.

Hah! Aika moni missi on ulosotossa, vaikka heillä on "täydelliset" laminaattihampaat. Tai ehkä juuri sen takia, että on. Ei ole halpaa lystiä laitattaa sellaisia. 

Vierailija
159/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaissa saa olla muotovirheitä tms, mutta niiden pitää olla terveet. Yksi linjasta poikkeava hammas voi olla jopa kivan näköinen persoonallinen piirre, mutta mustat aukot, mustuneet, kellastuneet, ja katkeilleet tai näkyvästi paikatut hampaat on ällöttävät. Samoin liian isot hampaat, eli huulet vetäytyy ienten taakse hymyillessä. Ja: paljastuneet hammaskaulat on ihan hirveät.

Itsellä on siinä ja siinä, haluanko mennä valkaisuun kun käytän kahvia ja siitähän jää väriä. Ehkä mä vielä kestän itseni kun tiedän että plakki ei haise eikä kiveä tai ientulehdusta ole.

Vierailija
160/238 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Kuvitellaanpa, että joku missi tuo käsikynkässään TV gaalaan poikafrendin, jolta puuttuu kaksi etuhammasta ja viikon ruoanjätteet  näkyy hymyilevässä suussa. Kuinkahan moni tämänkin palstan närkästyjä on ensimmäisenä kivittämässä sen missin saati sitten poikaystävän. No ehkä ne ei kivitä, jotka sanojensa mukaan eivät näe ihmisen hampaita tai ulkonäköä katsoessaan häntä.'

'Hyvin moni. Sinä etunenässä. Kuulut selkeästi näihin ihmisiin, joille hampaat ovat elämää suurempi asia. Me vähän kypsemmät ihmiset ymmärrämme, että hampaat eivät kerro mitään ihmisestä itsestään. Aikas monella lätkäjätkällä puuttuu purukalustosta osa. Silti ovat ihailtuja sankareita, kun tekevät maalin tai taklaavat hienosti jne. Ja missitkin tuntuu tykkäävän hammaspuutteista huolimatta. Sen puoleen kaaduit nyt vähän omaan ---' osalainaus

Minulta ei osallisuutta tällaisiin näpräyksiin eikä väittelyihin.

Oma neutraali kommenttini aiemmin.