Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntojen ostajat jättävät nyt tarjouksia, joita välittäjä kuvailee törkeiksi

Vierailija
16.10.2025 |

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011562908.html

Niin. Jos asuntokauppa ei käy, ja alhaisempia hintoja tarjotaan järjestelmällisesti, eikö kyseessä silloin nimenomaan ole markkinatalouden mukainen oikea hinta? Jos ihmiset eivät ole valmiita maksamaan, silloin pyynti on liian korkea. Ihme syyllistämistä hesarilta.

Kommentit (319)

Vierailija
161/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyjä pyytää mitä pyytää ja ostaja tekee tarjouksen. Kauppahinta on jossain siellä välissä. 

Tai päälle pyynnin kun ostajat kilpailevat

Eipä ole kilpailua markkinoilla nyt. Ostajan markkinat eli kulut juoksee tai myyt alle pyynnin.

Onpa ihmeellistä, että asumisesta juoksee kulut. Eivät kaikki edes ole muuttamassa paikkaan, jossa kulut on pienemmät. 

Vierailija
162/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan sanotaan, että se pyyntihinta on jo alennettu nykytasoon toteutuneiden kauppojen perusteella. Silti tarjotaan -20%.

Välittäjän tai myyjän arvion perusteella. Olisivat laskeneet -20% lisää niin kaupat olisivat syntyneet heti. Oikea hinta on näet se millä kaupat syntyy.

Eli toisin sanoen oikea hinta on se, millä myyjä myy. Eikä nyt myydä, koska tarjoukset ovat liian alhaisia.

Miten jaksat jankata?! Asunnon pyyntihinta 250 000€ ja tarjous 225 000€, jonka myyjä hyväksyy. Ostaja tuolloin tarjouksella sanoo hinnan asunnolle. 

Myyjä voi myös hylätä hinnan, ei ole pakko suostua ostajan tarjoukseen

Voi viddu sun kans 😂 tuo esimerkkihön kuvasi juurikin ostajan tarjousta ja myyjän suostumusta. Eli ostajan markkinat 👍🏿 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se sillon oo markkinatalouden mukanen oikea hinta jos myyjä ei hyväksy sitä.

Vierailija
164/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksinkertainen ratkaisu näille myyjille jotka ulisevat kymmenien sivujen mittaisiksi venähtävissä ketjuissa miten asunnon tai tori.fi ostajat ovat persaukisia tinkijämulqquja jotka jättävät törkeitä "alihintaisia" tarjouksia.

Pyytäkää joku potkaisemaan teitä perseelle niin lujaa että putoatte fantasianaailmastanne takaisin tähän todellisuteen.

Kukaan ei jätä enää mielipahaa aiheuttavaa tarjousta vaan ostaa suoraan hintapyynnöllä kunhan hinnoittelette kohteenne päivän markkinahintaan.

Minulla on yksinkertainen ratkaisu näille ostajille jotka ulisevat kymmenien sivujen mittaisiksi venähtävissä ketjuissa miten asunnon tai tori.fi myyjät ovat pakkoraossa olevia ahneitamulqquja jotka tekee törkeitä "ylihintaisia" pyyntejä.

Pyytäkää joku potkaisemaan teitä perseelle niin lujaa että putoatte fantasianaailmastanne takaisin tähän todellisuteen.

Kukaan ei tee enää mielipahaa aiheuttavaa pyyntiä vaan myy suoraan tarkouksella kunhan hinnoittelette kohteenne päivän markkinahintaan.

Vierailija
165/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan myisi alle sen millä haluaa myydä?

Ei ole pakko myydä lainkaan. Hautaan vaan sen mörskän kanssa.

Parempi hautaan kuin alihinnalla myynti

Vierailija
166/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi omalla kohdallaan miettiä mikä on se kipuraja asuntoa myydessään. Se tietenkin riippuu myös siitä onko kyseessä todellinen pakkorako vai ei. 

Itselleni asunnon myynti tulee ajankohtaiseksi muutaman vuoden sisällä. Olen tehnyt henkisen rauhan 50 tonnin kanssa. Sen verran olen valmis ottamaan takkiin. 

Kiinnostaisi kuulla muiden kipurajoja, paljonko persnettoa olisit itse valmis ottamaan? 

Vierailija
167/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nyt tiiä onko mitkään ostajanmarkkinat olevinaan. Meidän taloyhtiöstä meni juuri saunallinen kolmio heti ekan näytön jälkeen. Naapuri talossa kaksio ei myöskään ehtinyt montaakaan viikkoa olla myynnissä. Eikä ole edes mikään Helsinki City kyseessä, vaan pienemmän kaupungin arvostettu alue jossa hyvä koulu lähellä ja talot tällä vuosikymmenellä saneerattuja. Pari vuotta nuo keskimääräiset pyyntihinnat laski, mutta nyt on ruvennut taas jo selkeästi markkina elpymään ainakin tietyiltä osin.

Vierailija
168/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan sanotaan, että se pyyntihinta on jo alennettu nykytasoon toteutuneiden kauppojen perusteella. Silti tarjotaan -20%.

Välittäjän tai myyjän arvion perusteella. Olisivat laskeneet -20% lisää niin kaupat olisivat syntyneet heti. Oikea hinta on näet se millä kaupat syntyy.

Eli toisin sanoen oikea hinta on se, millä myyjä myy. Eikä nyt myydä, koska tarjoukset ovat liian alhaisia.

Miten jaksat jankata?! Asunnon pyyntihinta 250 000€ ja tarjous 225 000€, jonka myyjä hyväksyy. Ostaja tuolloin tarjouksella sanoo hinnan asunnolle. 

Myyjä voi myös hylätä hinnan, ei ole pakko suostua ostajan tarjoukseen

Voi viddu sun kans 😂 tuo esimerkkihön kuvasi juurikin ostajan tarjousta ja myyjän suostumusta. Eli ostajan markkinat 👍🏿 

Myyjä voi hylätä sun tarjouksen ihan vaikka koska haista sinä vìttụ

Vierailija
169/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaessani asuntoa pyrin välttämään törkeän tarjouksen tekemistä. Mielestäni pyyntihinta oli asiallinen, joten tarjosin ainoastaan hieman alle pyyntihinnan. Tiedän että myyjä oli pakkoraossa ja olisin ehkä voinut saada sen halvemmalla mutta tapoihini ei kuulu hyväksikäyttää hankalassa tilanteessa olevia ihmisiä.

Kaupat tulivat ja molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä. Asunnon arvo ei ole noussut, mutta ei myöskään laskenut näinä vuosina kun olemme täällä asuneet.

Hölmö. Tottakai hankalassa tilanteessa olevia käytetään hyväksi. On vain tyhmää maksaa liikaa.

Tulen hyvin toimeen ilman muiden räikeää hyväksikäyttöä. Tulee parempi fiilis. Ei ole niin suurta tarvetta rahalle.

Vierailija
170/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi omalla kohdallaan miettiä mikä on se kipuraja asuntoa myydessään. Se tietenkin riippuu myös siitä onko kyseessä todellinen pakkorako vai ei. 

Itselleni asunnon myynti tulee ajankohtaiseksi muutaman vuoden sisällä. Olen tehnyt henkisen rauhan 50 tonnin kanssa. Sen verran olen valmis ottamaan takkiin. 

Kiinnostaisi kuulla muiden kipurajoja, paljonko persnettoa olisit itse valmis ottamaan? 

Alle 200 000€ voitolla en myy. Maksoin tästä noin 300 000€ ja en myy jos en saa 500 000€

Vierailija
171/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksuinta olisi nykytilanteessa tarjota alkuun -50%. Sillä ei ole mitään väliä onko se myyjän tai välittäjän mielestä 'törkeää'.

Siis tuolla on ihan oikeasti myynnissä kohteita, joissa ei edes -90% riitä. Se on kova paikka myöntää, että 1980-luvulla kalliilla markalla ja vuosikymmenien ajan rakkaudella hoidettu koti onkin tänä päivänä arvoton.

Myös ostajat joutuvat hyväksymään, ettei myyjällä välttämättä ole pakko myydä. Valitettavasti edelleen myynnissä on taloja/asuntoja, joita ei ole tarkoituskaan myydä, yritetään vain ylläpitää hintakuplaa.

Tottahan ostaja hyväksyy, että myyjää ei tarjous miellytä. Yleensä ostajalla on useampi kohde ja saavat tarjouksen läpi yhdestä. Me katsoimme useampaa, ihastuimme yhteen. Teimme tarjouksen, jota ei heti hyväksytty. Emme suostuneet vastatarjoukseen. Esitimme muutaman satasen isomman tarjouksen alkuperäiseen ja läpi meni. N. 8% myyntihinnasta. Muuttovalmis, seinät maalataan meille mieluisaksi. Toki nätit värit, haluamme vain yhtä väriä joka huoneeseen. 

Vierailija
172/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaessani asuntoa pyrin välttämään törkeän tarjouksen tekemistä. Mielestäni pyyntihinta oli asiallinen, joten tarjosin ainoastaan hieman alle pyyntihinnan. Tiedän että myyjä oli pakkoraossa ja olisin ehkä voinut saada sen halvemmalla mutta tapoihini ei kuulu hyväksikäyttää hankalassa tilanteessa olevia ihmisiä.

Kaupat tulivat ja molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä. Asunnon arvo ei ole noussut, mutta ei myöskään laskenut näinä vuosina kun olemme täällä asuneet.

Hölmö. Tottakai hankalassa tilanteessa olevia käytetään hyväksi. On vain tyhmää maksaa liikaa.

"Käytetään hyväksi"

Eli tiedät itsekin, ettei asunnon arvo ole niin matala kuin haluat siitä maksaa. No, eipä sitten kannata täällä huudella, että ostaja tietää "oikean hinnan" ja myyjä haluaa liikaa. Sinä haluat asunnon matalalla hinnalla, jotta voit itse tehdä sillä myöhemmin voittoa. Sitähän minä ole aina näissä ketjuissa sanonut. Et sinä halua maksaa satatonnia asunnosta, jonka arvo oikeasti on satatonnia. Haluat, että sen oikea hinta on enemmän. 

Vierailija
173/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksinkertainen ratkaisu näille myyjille jotka ulisevat kymmenien sivujen mittaisiksi venähtävissä ketjuissa miten asunnon tai tori.fi ostajat ovat persaukisia tinkijämulqquja jotka jättävät törkeitä "alihintaisia" tarjouksia.

Kukaan ei jätä enää mielipahaa aiheuttavaa tarjousta vaan ostaa suoraan hintapyynnöllä kunhan hinnoittelette kohteenne päivän markkinahintaan.

Minulla on yksinkertainen ratkaisu näille ostajille jotka ulisevat kymmenien sivujen mittaisiksi venähtävissä ketjuissa miten asunnon tai tori.fi myyjät ovat pakkoraossa olevia ahneitamulqquja jotka tekee törkeitä "ylihintaisia" pyyntejä.

Osui ja upposi.

Kumpiko näissä kymmenien sivujen ketjuissa uliseekaan sitä ettei kauppa käy lähellekään kosteissa päiväunissa arvottua hintatasoa koska sillä ei ole enää mitään kontaktia todelliseen maailmaan?

(x) Myyjät vai 

(  ) Ostajat

Buahahhahahaah.

Vierailija
174/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. No seurasin mielenkiinnolla, kun syntymäkotini (ja mummolani) naapurissa oli  vuoden myynnissä rintamamiestalo, jonka pyyntihinta oli 219.000 euroa. Hinta vaan putosi ja putosi ja taisi lähteä lopulta,  179.000 euron pyynnin jälkeen sitä ei enää näkynyt. Ja kävelen siitä usein ohi, oli auto vaihtunut. Eli kyllä siitä se 20% taisi sulaa pois. 

Yleensähän se riippuu myyjän tilanteesta. Siitä pitäisi ostajan olla selvillä. Jos myyjän ei ole pakko myydä, niin ei se myyjä hyväksy kovaa tiputustakaan. Tossa syntymäkotini naapurissa oli jo muutettu pois ja talo oli tyhjänä, liekö ollut avioero tai uusi ostettu kun vanhaa ei ollut vielä myyty. Tiedän että siinä ei asunut enää alkuperäiset mummin naapurit vaan lapsiperhe. 

Täällä tuppukylässä okt myyntihinta 185 000€, jos oikein muistan. Laskenu ku lehmän häntä. Myyntihinta 158 000€. Me myytiin takataskusta löytyneelle isommalla hinnalla. Toki näissä meidän taloissa paljon eroa. 

Vierailija
175/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osui ja upposi.

Kumpiko näissä kymmenie

Sinähä se täällä uliset kuinka sulle kaikki pitäs myydä sun päättämällä hinnalla. Saakko sittarista kaljatki pantin hinnalla?

Vierailija
176/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyjä pyytää mitä pyytää ja ostaja tekee tarjouksen. Kauppahinta on jossain siellä välissä. 

Tai päälle pyynnin kun ostajat kilpailevat

Meille kävi aiempaa myydessä noin. Saatiin enemmän ku pyydettiin.

Vierailija
177/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän tällä foorumilla ei ole ainoatakaan ketjua jossa ostajat parkuvat sitä etteivät myyjät hyväksy heidän 30-50% tarjouksiaan?

Vastaus: siksi että ostajia on liikkeellä niin vähän että kaikki löytävät muutaman tarjouksen tehtyään myyjän jonka on pakko oikeasti myydä asuntonsa vallitsevaan markkinahintaan vaikka se olisikin ainoastaan puolet siitä mitä muutama vuosi kuplan huipulta ostaessa kuviteltiin.

Se suomalainen elementtiluukku kun ei ollutkaan ikuisesti arvoaan nostava 100% riskitön sijoitus.

Vierailija
178/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun et mainitse ostohintaa, niin 50 tonnia ei kerro kovin paljon. Ihan eri asia ottaa takkiin tuon verran, jos ostohinta oli esim. 500 000 euroa. Täysin toinen asia, jos ostohinta oli 100 000 euroa. 

Vierailija
179/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11 000€ otettiin takkiin. Jäi tuo, mitä otit takkiin. Meidän takkiin otto tarkoittaa sitä, mitä on tähän laitettu rempan suhteen. 

Vierailija
180/319 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun et mainitse ostohintaa, niin 50 tonnia ei kerro kovin paljon. Ihan eri asia ottaa takkiin tuon verran, jos ostohinta oli esim. 500 000 euroa. Täysin toinen asia, jos ostohinta oli 100 000 euroa. 

En mä tiedä onko se ostohinta kovin oleellinen asia. Euroja itse ainakin lasken. 

Omalla kohdallani puhutaan noin parin sadan tuhannen asunnosta. Olen maksanut noin 250 tuhatta ja olen tehnyt henkisen rauhan kakkosella alkavan myyntihinnan kanssa. 

Ja jos nyt joku tarjoaa 199, tuskin alan siitä tonnistakaan tapella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi