Asuntojen ostajat jättävät nyt tarjouksia, joita välittäjä kuvailee törkeiksi
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011562908.html
Niin. Jos asuntokauppa ei käy, ja alhaisempia hintoja tarjotaan järjestelmällisesti, eikö kyseessä silloin nimenomaan ole markkinatalouden mukainen oikea hinta? Jos ihmiset eivät ole valmiita maksamaan, silloin pyynti on liian korkea. Ihme syyllistämistä hesarilta.
Kommentit (295)
Pakko saada puoli miljoonaa euroa 50-luvulla rakennetusta ei-ikinä-remontoidusta tuulenpesästä koska "arvoalue" ja "arvonnousu",,,,,,
PS. Nuoriso on pilalla kun ei mene vakkaritöihin heti peruskoulusta päästyään kuten minä tein,,,,,sillä ostaa asunnon,,,,
T: boomer,,,,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan 20% alitarjous jo aika todellisuudesta vieraantunutta. Itse en ole lähtenyt neuvottelemaan edes 10% tinkijän kanssa, onneksi ostajat tulivat järkiinsä ja tekivät kunnollisen tarjouksen.
Boomereille nuoret ovat vain exit-likviditeettiä. On päivänselvää että nollakorkoaikana ostetun kämpän hinta on nykykoroilla merkittävästi alentunut koska lainanhoitokuluihin menee enemmän rahaa.
Siellä taas kitisevä aikuinem valittaa, vaikka ei ole koskaan kokenut lamaa kuten buumeriit. No kohtapa koette senkin niin katsotaan sitten onko meillä buumereilla ollut niin ihana nollakorkoinen elämä. Asuntolainan korko oli muuten noin 15% joten et tiedä edes mistä puhut
90-luvulla 15% korolla kämppä maksoikin nykyrahassa inflaatiokorjattuna 2000
Ei se silloin perheellisenä paljoa auttanut, kun noita korkoja vähistä rahoista makseli. Ja maksoi siis ENEMMÄN korkoa, kuin nykyään maksetaan. Vtun uuno! -Eri
Vierailija kirjoitti:
Pakko saada puoli miljoonaa euroa 50-luvulla rakennetusta ei-ikinä-remontoidusta tuulenpesästä koska "arvoalue" ja "arvonnousu",,,,,,
PS. Nuoriso on pilalla kun ei mene vakkaritöihin heti peruskoulusta päästyään kuten minä tein,,,,,sillä ostaa asunnon,,,,
Kitkeriä, sanoi kettu pihlajanmarjoista. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan 20% alitarjous jo aika todellisuudesta vieraantunutta. Itse en ole lähtenyt neuvottelemaan edes 10% tinkijän kanssa, onneksi ostajat tulivat järkiinsä ja tekivät kunnollisen tarjouksen.
Boomereille nuoret ovat vain exit-likviditeettiä. On päivänselvää että nollakorkoaikana ostetun kämpän hinta on nykykoroilla merkittävästi alentunut koska lainanhoitokuluihin menee enemmän rahaa.
Siellä taas kitisevä aikuinem valittaa, vaikka ei ole koskaan kokenut lamaa kuten buumeriit. No kohtapa koette senkin niin katsotaan sitten onko meillä buumereilla ollut niin ihana nollakorkoinen elämä. Asuntolainan korko oli muuten noin 15% joten et tiedä edes mistä puhut
Monenko viikon ajan nämä 15% hirmukorot olivatkaan voimassa siinä 15-20v asuntolainassasi.
Tasan 0% työpaikkansa ja ansiotasonsa laman aikana säilyttäneistä asuntovelallisista joutui pakkomyymään asuntonsa sen hetkellisen korkopiikin aikana.
Näissä lamaa kokemattomien kauhutarinoissa unohdetaan kokonaan sellainen fakta että korkotaso jonka mukaan asuntolainat otettiin ja suunniteltiin lyhennettäksi oli jo valmiiksi 8-9% luokkaa koska inflaatio laukkasi melkein kaksinumeroisissa lukemissa ja palkat sekä hinnat nousivat sen tahdissa.
Eivät ne asuntolainojen korot mistään 0,25% tasolta 15% lukemiin pompanneet vaan kohosivat vaan jonkin verran suunniteltua korkeammiksi muutaman kuukauden ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
"Missä noin halpaa on? Täällä hinnat on ollu 700 000€ - 1 200 000€ jo vuosia ja kauppa käy. Tosin täällä ei ole kerrostaloja ollenkaan ja kaikki talot alle 10 vuotta vanhoja."
Noin 90% Suomen kunnista.
Mieti vain, että miten talot on uusia (alle 10 vuotta vanhoja), mutta silti niillä on käyty kauppaa vuosia. No, ehkä tyypit haluaa vaihtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi reaalikorko oli pitkään negatiivinen, inflaatio maksoi boomereiden asuntolainat. Ja ne korot sai vähentää verotuksessa, mikä oikeus on nykyään ainoastaan asuntosijoittajilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuulepas teni, vaikka oletkin nyt jo aikuinen ja vastuussa tämän maan asioista. Minun nuoruudessani oli LAMA, yli 500 000 työtöntä, asuntojen hinnat romahti jne. KUKAAN EI MENNYT TUOSTA VAAN TÖIHIN. Vain sinä luvittelet, että juuri sinun sukupolvellasi on niin vaikea. No kohta on, kun lama nyt syvenee ja todella näet millaista elämää buumerit viettivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan 20% alitarjous jo aika todellisuudesta vieraantunutta.
Ei läheskään niin todellisuudesta vieraantunut kuin hintapyyntö jolla kohde roikkui myynnissä niin pitkään että ostajat alkoivat tehdä siitä -20% tarjouksia.
Jos hintapyyntö olisi edustanut sitä markkinahinaa jolla kauppoja tällä hetkellä tehdään se olisi myyty pyyntintaan ellei peräti tarjottu varmuuden vuoksi vähän yli kun niin monta ostajaa kilpaili siitä.
Selvästi kaikkien ei ole pakko myydä. Tarjosin yli vuosi sitten liki 20% alle pyynnin kohteesta, joka mielestäni oli ollut siinä vaiheessa pitkään myynissä. Ei tullut kauppoja. Sama kohde on edelleen myynnissä, pyyntiä on tiputettu muutama prosentti.
Kepillä jäätä kokeilijoita riittää aina. Parempi sanoa välttäjälle suoraan se raja minkä alle tehtyjä tarjouksia ei kannata edes ilmoittaa myyjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Missä noin halpaa on? Täällä hinnat on ollu 700 000€ - 1 200 000€ jo vuosia ja kauppa käy. Tosin täällä ei ole kerrostaloja ollenkaan ja kaikki talot alle 10 vuotta vanhoja."
Noin 90% Suomen kunnista.
Mieti vain, että miten talot on uusia (alle 10 vuotta vanhoja), mutta silti niillä on käyty kauppaa vuosia. No, ehkä tyypit haluaa vaihtelua.
Kuka sanoi että kauppaa käyty vuosia? Täällä on sekä rakennusfirmojen että työkseen rakennuttavien taloja joita myyty. Muutama muukin joissa lapset muuttaneet pois ja talo käynyt liian isoksi kahdelle. Ei silti kukaan ole alihintaan myynyt.
Ja jos ihmettelette mistä tiedän myyntihinnat niin tunnen kiinteistövälittäjän joka näkee toteutuneet neliöhinnat työpaikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Meilläkin asuntolainan korko oli 15%. Nyt sitten valitetaan, kun nollako
Eihän siitä valita kuin boomerit joiden mielestä ränsistyneestä pommiata pitää saada nollakorkohinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan 20% alitarjous jo aika todellisuudesta vieraantunutta.
Ei läheskään niin todellisuudesta vieraantunut kuin hintapyyntö jolla kohde roikkui myynnissä niin pitkään että ostajat alkoivat tehdä siitä -20% tarjouksia.
Jos hintapyyntö olisi edustanut sitä markkinahinaa jolla kauppoja tällä hetkellä tehdään se olisi myyty pyyntintaan ellei peräti tarjottu varmuuden vuoksi vähän yli kun niin monta ostajaa kilpaili siitä.
Selvästi kaikkien ei ole pakko myydä. Tarjosin yli vuosi sitten liki 20% alle pyynnin
So what? Sinulta meni 5 minuuttia tämän tarjouksen jättämiseen ja teet niitä kolme lisää ennen kuin pitää edes käydä keittämässä toinen mukillinen kahvia.
Minä en haaskaa sen paremmin ostajana kuin myyjänäkään viittä sekuntia enempää niihin joilla ei ole kiinnostusta tai oikeastaan edes aikomustakaan tehdä kauppaa minun hintatasollani.
Aina löytyy lopulta yksi jonka kanssa päästään yhteisymmärrykseen hinnasta.
Uutta matoa koukkuun vaan.
"Ei se silloin perheellisenä paljoa auttanut, kun noita korkoja vähistä rahoista makseli. Ja maksoi siis ENEMMÄN korkoa, kuin nykyään maksetaan. Vtun uuno! -Eri"
Painu nyt jo v* ttuun. Asunnon ostokulut olivat murto-osa nykyisestä.
yhtä törkeitä kuin välittäjä huijareiden hinnoittelut. jetro ja kaisa jo vankilassa ja monia menee perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulepas teni, vaikka oletkin nyt jo aikuinen ja vastuussa tämän maan asioista. Minun nuoruudessani oli LAMA, yli 500 000 työtöntä, asuntojen hinnat romahti jne. KUKAAN EI MENNYT TUOSTA VAAN TÖIHIN. Vain sinä luvittelet, että juuri sinun sukupolvellasi on niin vaikea. No kohta on, kun lama nyt syvenee ja todella näet millaista elämää buumerit viettivät.
Boomerit ovat ainoa oikea ja alkuperäinen pullamössösukupolvi jotka keikkasivat itselleen lastensa varallisuuden. Suomalaiset suuret ikäluokat elivät enain vanhempiensa piikkiin ja nyt lastensa ja onnistuivat yhdessä sukupolvessa paskomaan perimänsä hyvinvointivaltion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun nuoruudessani oli LAMA, yli 500 000 työtöntä, asuntojen hinnat romahti jne. KUKAAN EI MENNYT TUOSTA VAAN TÖIHIN.
Tämä poikkeaa nykytilanteesta vain siinä että tuoreimman työllisyyskatsauksen mukaan kirjoilla on 530 000 työtöntä mutta hallitus ei istukaan yötä päivää kriisipalaverissa vaan ulisee täyttä päätä "työvoimapulaa' ja hakkaa kaksin käsin työttömiä kun ne eivät vaan viitsi mennä töihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä pyytää mitä pyytää ja ostaja tekee tarjouksen. Kauppahinta on jossain siellä välissä.
Tai päälle pyynnin kun ostajat kilpailevat
Eipä ole kilpailua markkinoilla nyt. Ostajan markkinat eli kulut juoksee tai myyt alle pyynnin.
Tuota, ihan täältä sivusta, montako asuntoa olet elämäsi aikana omistanut? Veikkaan, että vastaus on pyöreä nolla, sen verran jumittunutta tuo jankkauksesi on.-ohis
Sain juuri noin 400 tonnin kämpän 250 tonnilla ja tavoite olisi myydä se 2 vuoden kuluttua noin 350-500 tonnin hintaan.
En asu siis tuossa itse eli menee se korkeampi vero/maksu sitten voitosta mutta jos tuosta nyt saa 100-250 tonnia voittoa niin mun vuositulo on kutenkin alle 20 tonnia, joten voitto olisi kuitenkin noin 5-10 vuoden liksa, muutaman päivän työllä.
Sellaista se on kun joku persaukinen unelmoi puolen miljoonan asunnosta, mutta pankki kertoo ettei rahaa tule kuin kolmatta sataa tonnia. Kaikkeen ei ole kaikilla varaa ja asuntojen reaalihinnat eivät ole pitkään aikaan olleet näin alhaalla.