Asuntojen ostajat jättävät nyt tarjouksia, joita välittäjä kuvailee törkeiksi
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011562908.html
Niin. Jos asuntokauppa ei käy, ja alhaisempia hintoja tarjotaan järjestelmällisesti, eikö kyseessä silloin nimenomaan ole markkinatalouden mukainen oikea hinta? Jos ihmiset eivät ole valmiita maksamaan, silloin pyynti on liian korkea. Ihme syyllistämistä hesarilta.
Kommentit (395)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut ihan kuin vain asuntojen/talojen myyjät olisivat huonossa taloudellisessa tilanteessa, ja kaikilla ostajilla menisi hyvin. Moni ostaja on itsekin myyjä, sen takia muodostuu pitkiäkin ketjuja, joissa jokainen odottaa, että omansa ensin myytyä.
Juurikin tämä. Tästä välittäjät puhuvat jopa viiden asunnon myyntiketjuja jotka kaikki riippuvat siitä, että omansa saa myytyä ensin.
"Kirjoittaja kuvittelee tietävänsä myyjän elämäntilanteen ja sen, että koska tämä ei hyväksynyt -20% tarjosta, tämä on nyt suuressa pulassa. Kommentoija itse sen sijaan ei olisi pulassa täydellisen moniongelmaisessa kodissaan (jossa on huono sisäilmakin), vaikka rakennustyömaa kestäisi maailman tappiin asti. Ehei, hän varmaan rakennuttaa parvekkeenkin ihan omin kätösin."
Ihme vuodatus. Juuri sitä keskenkasvuista räkätystä mitä kuuluu trollien suusta. Trolleilta puuttuu resurssit (raha + kiinteistöalan osaaminen + kontaktit) joten hän ei pärjää asuntomarkkinoilla. Hän on sivustakatsoja ja puskistahuutelija.
Kiitos nauruista. Juuri sinun kaltaisesi ihmiset ovat minulle hyödyksi. Motivoidun aina lisää kun kuulen trollien räkätystä.
Hinta voi olla väärä ja kohtuuton myyjän kannalta. Mutta jos ostaja ei ole valmis maksamaan sitä, silloin ei tule kauppoja. Näin se vain menee, joku aiemmin toteutunut asuntokauppa, vakuusarvo tai hinta-arvio eivät ole suuntaa-antavia takeita edes tulevasta kauppahinnasta. Kurja tilanne myyjälle mutta se ei parane ostajakandidaattia syyllistämällä. Minua on syyllistetty kerran antamastani tarjouksesta, kiitin ja jätin asian siihen. Myöhemmin myyjä alasi asiaan mutta olimme jo ehtineet ostaa omakotitalotontin joten tilanteemme oli muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on kun joku persaukinen unelmoi puolen miljoonan asunnosta, mutta pankki kertoo ettei rahaa tule kuin kolmatta sataa tonnia. Kaikkeen ei ole kaikilla varaa ja asuntojen reaalihinnat eivät ole pitkään aikaan olleet näin alhaalla.
Asuntojen hinnat ovat vielä vuosia laskussa. Myyjistä tulee, vielä voinakkaammin kuin nyt, erottumaan kolmenlaisia 1. pakosta myyvät, kun eivät selviä maksuista, 2. tosissaan myyvät, jotka syystä tai toisesta haluavat nykyisestä eroon, mutta realistiseen hintaan, 3. huvikseen myynnissä pitävät, joilla ei ole aikomustakaan saada kauppoja aikaiseksi. Valitettavasti tuo ryhmä 3 pitää hintakuplaa osittain yllä ja saavat tyhmimmät ryhmä 2 myyjät pitämään epärealistista hintapyyntöä realistisena. No tyhmästä päästä kärsii...
Miksi olisivat? Aina syklin a
>Nyt voisi itse asiassa olla aika hyvä ostosauma, sääli että tarjonta on huonoa niillä alueilla, joista olen kiinnostunut.
nyt on hyvä ostosauma. Asuntojen hinnat suhteessa palkkaan on matalalla pitkiin aikoihin. Asuntotuotanto on seissyt, joka tulee näkymään viiveellä ja 5v sisään onkin tilanne jo taas toinen.
Hintapyynnöt niitä oikeasti törkeitä ovat, törkeää ahneutta!!
Kannattaa aina muistaa että se on ostaja, jolla on viimeinen sanaa. Hän voi olla ostaa tai olla ostamati asunnon omistajan ryöstö hinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tän takia en laita nyt myyntiin. Mulla ei ole kiire asunnon myynnin kanssa. Jaksan odottaa.
Odotat ja maksat kulut ja otat lopulta takkiin ISOSTI
Monilla ei ole juurikaan kuluja. Minulla esim. kaksiosta Marjaniemessä (Hki) kulut ovat vastike 350 euroa ja sähkölasku. Entäs sinulla? Asutko mahdollisesti vuokralla? -ohis
Ihminen ostaa elämänsä aikana keskimäärin kolme tai neljä kotia. Hinta ei välttämättä niissä kaupoissa ole kolmen tärkeimmän asian joukossa. Koti ei myöskään useimmille ole sijoitus. Ensimmäisen asunnon jälkeen kyse on välirahan suuruudesta, eikä asuntojen hintojen laskulla tai nousulla ole niin suurta väliä, mutta jatkakaa vaan tätä turhaa väittelyä. Parhaimmillaan se on viihdyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on kun joku persaukinen unelmoi puolen miljoonan asunnosta, mutta pankki kertoo ettei rahaa tule kuin kolmatta sataa tonnia. Kaikkeen ei ole kaikilla varaa ja asuntojen reaalihinnat eivät ole pitkään aikaan olleet näin alhaalla.
Asuntojen hinnat ovat vielä vuosia laskussa. Myyjistä tulee, vielä voinakkaammin kuin nyt, erottumaan kolmenlaisia 1. pakosta myyvät, kun eivät selviä maksuista, 2. tosissaan myyvät, jotka syystä tai toisesta haluavat nykyisestä eroon, mutta realistiseen hintaan, 3. huvikseen myynnissä pitävät, joilla ei ole aikomustakaan saada kauppoja aikaiseksi.
Puhut ihan kuin vain asuntojen/talojen myyjät olisivat huonossa taloudellisessa tilanteessa, ja kaikilla ostajilla menisi hyvin.
Myyjistä en tiedä mutta kyllä ostajalla täytyy mennä aika hyvin jos se ylipäätään kykenee tässä taloustilanteessa asunnon ostamaan saati sitten että haluaa sitoa rahansa konkurssiin menossa olevassa Suomessa sijaitsevaan assettiin jonka realisoiminen mihinkään hintaan voi osoittautua lähitulevaisuudessa melkoisen haastavaksi.
Koskaan en ole pyyntihintaa maksanut enkä saanut. Toki hinnat on olleet silloin kohdillaan, että tyytyväinen on voinut olla myyjänä ja ostajana. Vain kaikkein halutuimmista asunnoista halutuilla alueilla on saanut pyhntihinnan tai ylikin. Niistä asunnoista on kilpailtu.
Oikeasti oikeanhintaiset hyvät asunnot myydään täällä parista päivästä viikkoon. Niistä kilpaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Hintapyynnöt niitä oikeasti törkeitä ovat, törkeää ahneutta!!
Suomalaisille jäi vain ikuisiksi ajoiksi muistiin ne asuntokuplan huippuhetkien korkeimmat hinnat joihin hirtettiin käsitys oman asunnon arvosta vaikka ei tajuttukaan silloin myydä kun hinnathan tulevat jatkamaan nousuaan ikuisesti.
Tämä summa sitten kerrottiin jokaiselle sukulaiselle, työkaverille ja tuttavalle joka suinkin jaksoi vielä kuunnella. Eikä siitä ole mahdollista enää perääntyä kun tämä tulossa oleva tuplajättipotti käytettiin vähintäänkin päiväunissa leppoisiin eläkepäiviin Espanjassa ellei peräti tehty jo suuria hankintoja sitä vastaan.
Jos ja kun välittäjä julkeaa kertoa yhtään (esim -50%) tämän summan alittavaa hinta-arviota niin seurauksena on itkupotkuraivarit ja tuollainen huijari vaihtuu välittäjään joka laittaa ilmoitukseen tasan sen summan jonka myyjä sanelee. Eurollakaan pyynnin alittavia tarjouksia ei oteta vastaan niiltä huijareilta jotka haluavat ryöstää omaisuuden ilmaiseksi. Minä tiedän kyllä mikä tämän arvo on ja minunhan ei ole pakko myydä.
Ei niinkään yllättävää että samat suomalaiset myyvät kaatopaikalle kuuluvia romujaan tori.fi palstalla täsmälleen samalla menestyskaavalla.
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen toteamus tuo, että haluttu lopputulos jää saavuttamatta tästä syystä eli kaupat tekemättä.
Silloinhan on selvää, ettei ostaja halua kaupan syntyvän vaaditusta hinnasta ja myyjä ei halua kaupan syntyvän tarjotusta hinnasta. Ostaja unohtaa koko jutun ja siirtyy seuraavaan kohteeseen ja lopulta haluamansa kauppa toteutuu. Myyjä jää odottelemaan ja ehkä saa haluamansa kaupan tai sitten ei.
Tuskin kenelläkään on pakottavaa tarvetta mitään ostaa ennen kuin löytää sopivan kohteen sopivaan hintaan, joten ihan älytön ajatus, että ostajien pitäisi lähtökohtaisesti tarjota enemmän jotta myyjä saisi toivomansa hinnan.
En minä ainakaan tuollaisia asioita lukenut artikkelista. Kyse on siitä että ostajat joilla joko ei ole tarpeeksi rahaa tai he ovat ihan eri mieltä asunnon arvosta, tekevät paljon pyyntihintaa pienempiä tarjouksia. Se on todella tyhmää. Ihan turhaan käytetään asunnon välittäjän aikaa ja ylipäänsä käyttäydytään tökerösti. Menisitkö vaikka autokaupoille niin että tarjoat jostain kalliista maasturista muutaman tonnin sillä perusteella että sinusta se ei ole enemmän arvoinen tai ei ole enempää maksukykyä, mutta kovasti kuitenkin olet ostamassa?
Jos olet sitä mieltä että joku myyntikohde on ihan väärin hinnoiteltu, niin sitten ei muuta kuin eteenpäin ja parempaa etsimään. Ei se pihi tai rahaton ostajaehdokas määrittele millä hinnalla myyjä asuntoaan myy.
Eikä se että joku kohde on pitkään myynnissä tarkoita sitä että myyjä on velvollinen pudottamaan hinnan puoleen, tai että se olisi mitenkään järkevää. Asunnolla voi esim olla myyjälle niin hyvä käyttöarvo, että se kannattaa myydä vasta siinä tapauksessa että hintaa saa jonkin tietyn summan.
Pieniä tarjouksia voi tehdä sitten kun ilmoituksessa annetaan ymmärtää että kohdetta myydään ns hinnalla millä hyvänsä. Silloin siinä lukee että tarjouksia kuunnellaan, tarjoa! tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tän takia en laita nyt myyntiin. Mulla ei ole kiire asunnon myynnin kanssa. Jaksan odottaa.
Monilla ei ole juurikaan kuluja. Minulla esim. kaksiosta Marjaniemessä (Hki) kulut ovat vastike 350 euroa ja sähkölasku. Entäs sinulla? Asutko mahdollisesti vuokralla? -ohis
Kyllähän se seiniin sidottu pääoma on yksi suuri kulu. Vuokralla asuisit todennäköisesti halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se seiniin sidottu pääoma on yksi suuri kulu. Vuokralla asuisit todennäköisesti halvemmalla.
Kaksion vuokra Marhaniemessä n. 1000€/kk, joten asunnon hinta saa olla maksimissaan 120000€ 350€ kuluilla tai vuokralla asuminen tulee halvemmaksi.
Myyjä oli jo alentanut pyyntiä 10 pinnaa alkup. pyynnistä, minä tarjosin vielä 12 pinnaa alle. Kaupat tuli tarjoushinnalla. Molemmat pääsivät tavoitteisiinsa, hän pikaisesti eroon asunnosta, minä uuteen kotiin käteisellä. Välittäjä ymmärsi molempien perimmäiset tavoitteet, joten ohjasi neuvottelut niitä kohti.
"Kyse on siitä että ostajat joilla joko ei ole tarpeeksi rahaa tai he ovat ihan eri mieltä asunnon arvosta, tekevät paljon pyyntihintaa pienempiä tarjouksia. Se on todella tyhmää"
Aha ja viisasta olisi siis tarjota vaan just se summa jota myyjä pyytää vaikka on itse aivan toista mieltä asunnon arvosta?
Nyt on kiire kun ihan viimeisiä asuntoja myydään jo Suomessa ja jos ei heti maksa 10% yli pyynnin niin joutuu telttaan tai veneen alle.
Montako kuukautta se kämppäsi taas olikaan ollut jo myynnissä? Ei niin että sillä olisi väliä kun "sinunhan ei ole mikään pakko myydä alihintaan".
"Monilla ei ole juurikaan kuluja. Minulla esim. kaksiosta Marjaniemessä (Hki) kulut ovat vastike 350 euroa ja sähkölasku. Entäs sinulla? Asutko mahdollisesti vuokralla?"
Asun omistusasunnoissa. Kaksi vakituista kotia, toinen ostettu 15 vuotta sitten ja toinen 35 vuotta sitten. Molemmissa asunnoissa hyvin pienet yhtiövastikkeet. Minulla ei ole velkaa (asuntolaina, remonttilaina). Molemmissa taloyhtiöissä on kaikki suuret remontit tehty ja taloyhtiön taloustilanne vakaa.
Harkitsen juuri KOLMANNEN asunnon ostoa. Jos päätän tehdä tarjouksen, se tulee olemaan 20 prosenttia alle myyjän hintapyynnön. Neuvotteluvaraa on alaspäin, mutta ei ylöspäin. Voin siis tehdä vastatarjouksen (30 prosenttia alle hintapyynnön) jos asunnon myyjä/välittäjä pitää ensimmäistä tarjoustani törkeänä.
By the way, kiinteistönvälittäjien bisnes on täysin riippuvainen asuntojen ostamisesta. Siis asuntojen ostajista. Tämä fakta kannattaa pitää mielessä joka kerta kun kuuntelette välittäjien ulinaa. Välittäjillä on oma lehmä ojassa. He pelkäävät, että ostajat alkavat käyttää lakimiestä (kiinteistöjuristi) kaupanteon apuna ja välittäjä itse jää nuolemaan näppejään.
Vierailija kirjoitti:
"Usein nämä "en myy alle hintapyynnön" ovat jossain vaiheessa paljon tarjousta halvemmalla. Jotenkin huvittavaa, että myös välittäjä lähtee mukaan näihin pelleilyihin."
Juurikin näin. Hintapyyntö putoaa rajusti, koska myyjälle tulee kiire päästä asunnosta eroon. Remonttilainat kaatuvat niskaan, asunto on tyhjä ja taloyhtiön pihalla työmaa. Ei tuollaista kämppää voi edes vuokrata. Ostajaehdokkaat ovat vähissä. Tarjouksia voi tulla, mutta ne ovat 20 prosenttia alle NYKYISEN hintapyynnön. Myyjä ja välittäjä itse karkottivat ostajaehdokkaita, jotka olivat kiinnostuneita asunnosta aiemmin (pari vuotta sitten). Hintapyyntö oli silloin korkeampi ja ostajaehdokkaat tarjosivat 20 prosenttia alle hintapyynnön. Olisi kannattanut myydä jo tuolloin, koska ostotarjouksia tuli useampi ja lähes kaikki olivat samansuuntaisia. 20 - 30 prosenttia alle silloisen hintapyynnön. Jos välittäjä yrittää nyt tavoitella entisiä ostajaehdokkaita, sieltä t
Miksi välittäjä ikimaailmassa yrittäisi tavoitella vuosien takaisia ostajaehdokkaita? Oma aika vain menisi hukkaan. Mutta helli sinä toki loukattua egoasi kuvitelmillasi.
Tuo on todella huolestuttavaa, jos välittäjä ei välitä tarjouksia myyjälle. Ei välittäjällä ole valtuuksia päättää myyntihintaa. Miksi välittäjä ei tee työtänsä? Onko tuo yleistä?