Asuntojen ostajat jättävät nyt tarjouksia, joita välittäjä kuvailee törkeiksi
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011562908.html
Niin. Jos asuntokauppa ei käy, ja alhaisempia hintoja tarjotaan järjestelmällisesti, eikö kyseessä silloin nimenomaan ole markkinatalouden mukainen oikea hinta? Jos ihmiset eivät ole valmiita maksamaan, silloin pyynti on liian korkea. Ihme syyllistämistä hesarilta.
Kommentit (295)
"Vaikkei asuntorahastojen tai ulosottoviraston paketteina myymät asunnot kelpaa tilastoon niin kauppamäärien tilastoihin ne kelpaa. Aikamoista asunnonostajien huijaamista tilastoissa ja niinkuin se välittäjä valitteli ostajia törkeää."
Tämän foorumin lainaiustoiminto on täsmälleen yhtä avuton ja amatöörimäinen kuin HS konsernin toiminta muutenkin mutta asiaan.
"Asuntokaupan vilkastumiseen" riitti jo pelkästään se OP:n asuntorahaston 1000 asunnon könttäkauppa SATO:lle jolla ilmeisesti haalittin rahaa selkä seinää vasten viimeistenkin ennen rahastojen sulkemista 2024 tehtyjen toimeksiantojen maksamiseen heinäkuun 2025 lopussa.
Joko SATO on umpihullu ja maksoi OP:n asuntosalkusta mark-to-fantacy tasearvon verran tai sitten asuntojen toteutuneista markkinahinnoista kaikissa suurissa kasvukeskuksissa saatiin kaupan myötä sellaista uutta kiistatonta dataa jonka takia jokaisen suomalaisen asuntorahaston pitäisi kirjata rahaston arvo aivan uudelle tasolle.
Kuuluuko täällä jo kahinaa kun finanssivalvonnassa vedetään silkkihansikkaita käteen ja kaivetaan laatikosta villaista painelua varten?
Vierailija kirjoitti:
"Vaikkei asuntorahastojen tai ulosottoviraston paketteina myymät asunnot kelpaa tilastoon niin kauppamäärien tilastoihin ne kelpaa. Aikamoista asunnonostajien huijaamista tilastoissa ja niinkuin se välittäjä valitteli ostajia törkeää."
Tämän foorumin lainaiustoiminto on täsmälleen yhtä avuton ja amatöörimäinen kuin HS konsernin toiminta muutenkin mutta asiaan.
"Asuntokaupan vilkastumiseen" riitti jo pelkästään se OP:n asuntorahaston 1000 asunnon könttäkauppa SATO:lle jolla ilmeisesti haalittin rahaa selkä seinää vasten viimeistenkin ennen rahastojen sulkemista 2024 tehtyjen toimeksiantojen maksamiseen heinäkuun 2025 lopussa.
Joko SATO on umpihullu ja maksoi OP:n asuntosalkusta mark-to-fantacy tasearvon verran tai sitten asuntojen toteutuneista markkinahinnoista kaikissa suurissa kasvukeskuksissa saatiin kaupan myötä sellaista uutta kiistatonta dataa jonka takia jokaisen suomalaisen asuntorahaston pitäisi kirjata rah
Jotenkin ne on leivottu jo johonkin toiseen instrumenttiin vaikka vakuutena kunnon subprime tyyliin. Ne itse asunnot voi bongata kun kävelee keskustassa illalla kun kokonaiset kerrostalot koko kadun mitalta on valot pimeenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välittäjät antaa yleensä aika ison hinta-arvion jotta myyjä ottaisi juuri ko. välittäjän. Jonkin ajan päästä välittäjä toteaa että nyt on vaan sellainen tilanne että kauppa käy vaan yleisesti ja tälläkin alueella kehnommin ja hintaa pitäisi laskea
Ei se katsos oikin toisinkaan päin toimi. Jos aloitat alhaalta, niin siitä on huono lähtä nostamaan hintaa, kun joku tekee ostotarjouksen pyyntihintaan.
Ei hintapyyntö tarjoustakaan ole pakko hyväksyä. Jos ostaja ei miellytä myyjää, niin kauppaa ei synny.
Jos saat tuosta hyvän mielen, niin siitä vaan. Joudut kuitenkin maksamaan välittäjälle koko välityspalkkion, jos hän saa asunnosta tarjouksen pyyntihinnalla, vaikket myisikään ostajalle. Ehkä sinä tykkäät maksaa h
Mikä pakko se on välittäjää myynnissä käyttää. No ilmeisesti sä haluat maksaa turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Just tän takia en laita nyt myyntiin. Mulla ei ole kiire asunnon myynnin kanssa. Jaksan odottaa.
Odotat ja maksat kulut ja otat lopulta takkiin ISOSTI
Älytöntä tuokin. Eikö se ole sama jättää tekemättä mitään tarjousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tän takia en laita nyt myyntiin. Mulla ei ole kiire asunnon myynnin kanssa. Jaksan odottaa.
Odotat ja maksat kulut ja otat lopulta takkiin ISOSTI
Jossakin on pakko asua, ei kaikilla ole tarvetta vaihtaa asuntoa/taloa (nyt). Asumisesta on myös aina kuluja.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
No onhan 20% alitarjous jo aika todellisuudesta vieraantunutta. Itse en ole lähtenyt neuvottelemaan edes 10% tinkijän kanssa, onneksi ostajat tulivat järkiinsä ja tekivät kunnollisen tarjouksen.
Onko todella näin, 5 asuntoa olen ostanut siten että pyyntihinnasta on tippunut 15%, toisessa 25%, kolmannessa 22%, neljännessä 37%, ja yhdessä 15%.
Ja olen jo ostotarjousta mitoittaessa kertonut, että pakko ei ole ostaa. Ja, että jätän vain yhden tarjouksen.
Kun kaikkea ei tarvitse saada, niin se on hyvä jättää sellainen tarjous, et vielä 5 vuoden päästä saa omansa pois.
Varmaa on että kaukolämmöt ja kiinteistöverot nousee, mikä vaikuttaa osaltaan hintoja laskevasti, myös tulevaisuudessa, se on osa Suomen maariskiä. Suurin riski on juuri asumiseen kohdistuvien veroluontoisten maksujen nousu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan 20% alitarjous jo aika todellisuudesta vieraantunutta. Itse en ole lähtenyt neuvottelemaan edes 10% tinkijän kanssa, onneksi ostajat tulivat järkiinsä ja tekivät kunnollisen tarjouksen.
Marginaali kulkee 5-10% välillä.
Ei ole mitään marginaalia, se on veteenpiirretty viiva.
Alennukset voi olla mitä tahansa 0-100%:n väliltä, joskus ylikin.
No, jätetään vallan tarjoamatta niin ei tule paha mieli.
Mä ajattelin ehkä ensi kesänä ostaa pk-seudulta asunnon,kun tulen käymään Suomessa. Lainaa en tarvitse. Ajattelin aloittaa tarjoamisen just tosta -20 ja -15 prosentin kohdalta. Mun ei ole mikään pakko ostaa asuntoa, mutta jos hyvällä hinnalla saan niin ostan. Se on sitten kiinni myyjistä tekevätkö vastatarjouksen vai eivät. Oikeasti voin maksaa asunnosta myös täyden hinnan mutta miksi maksaisin, jos saa halvemmalla?
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin ehkä ensi kesänä ostaa pk-seudulta asunnon,kun tulen käymään Suomessa. Lainaa en tarvitse. Ajattelin aloittaa tarjoamisen just tosta -20 ja -15 prosentin kohdalta. Mun ei ole mikään pakko ostaa asuntoa, mutta jos hyvällä hinnalla saan niin ostan. Se on sitten kiinni myyjistä tekevätkö vastatarjouksen vai eivät. Oikeasti voin maksaa asunnosta myös täyden hinnan mutta miksi maksaisin, jos saa halvemmalla?
Röyhkeästi vaan aloitat -33% jos kyseessä kantakaupungin ulkopuolinen uudiskohde.
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä tuokin. Eikö se ole sama jättää tekemättä mitään tarjousta.
Miksi jättää? Mitä se ostaja siinä häviää jos jättää tarjouksen tekemättä?
Vierailija kirjoitti:
"Sijainti vaikuttaa oleellisesti, suurimmassa osassa Suomea missä harvempi haluaa asua tulee ehkä olemaan näin mutta ei täällä missä oma talo sijaitsee. "
Eli pakkomyynnilläkään ei tule menemään kaupaksi. Ulosotto ei nimittäin saa myydä alle arvon. Sitä, miten tuo arvo määritetään, en tiedä. Ilmeisesti keskiarvo riittävän laajasta otannasta vastaavien toteutuneita kauppoja, jottei yksittäiset pilkkahintaan sukulaisille myynnit vaikuta.
Huutokaupassahan se hinta määritellään eli voi mennä todella halvallakin.
Tarjottiin -15% pyynnistä Päijät-Hämäläisessä muuttotappiokunnassa olevasta 20 vuotta vanhasta omakotitalosta. Oli kuulemma keskarin näyttö myyjälle. Taloa oli myyty puoli vuotta tässä tilanteessa. Hehheh. Ostettiin vastaavalla -15% alkutarjouksella toinen kohde ja pienen tarkistelun jälkeen lopulliset kaupat -13% pyynnistä. Olen todella iloinen nähdessäni, että ensimmäisessä kohteessa kärvistellään vieläkin myynnin kanssa. Nyt 8kk myynnissä.
Vaikkei asuntorahastojen tai ulosottoviraston paketteina myymät asunnot kelpaa tilastoon niin kauppamäärien tilastoihin ne kelpaa. Aikamoista asunnonostajien huijaamista tilastoissa ja niinkuin se välittäjä valitteli ostajia törkeää.