Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntojen ostajat jättävät nyt tarjouksia, joita välittäjä kuvailee törkeiksi

Vierailija
16.10.2025 |

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011562908.html

Niin. Jos asuntokauppa ei käy, ja alhaisempia hintoja tarjotaan järjestelmällisesti, eikö kyseessä silloin nimenomaan ole markkinatalouden mukainen oikea hinta? Jos ihmiset eivät ole valmiita maksamaan, silloin pyynti on liian korkea. Ihme syyllistämistä hesarilta.

Kommentit (441)

Vierailija
341/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hullu se on joka ei puolta tarjoa!

Aki pilasi kaiken kaupanteon tässä maassa, yhdellä lauseella.

Vierailija
342/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saat tuosta hyvän mielen, niin siitä vaan. Joudut kuitenkin maksamaan välittäjälle koko välityspalkkion, jos hän saa asunnosta tarjouksen pyyntihinnalla, vaikket myisikään ostajalle. Ehkä sinä tykkäät maksaa h

Milloin tuollainen ehto on tullut, että on pakko myydä tai maksaa välittäjälle ainakin tarjouksenmukainen palkkio. Ei ole ollut koskaan tuollaista ehtoa, kun olen myynnyt. Milloin tuollainen ehto on tullut? Jää välittäjiä työttömiksi, jos noin on. Osakehuoneisto on aika helppo myydä itsekkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hullu se on joka ei puolta tarjoa!

Aki pilasi kaiken kaupanteon tässä maassa, yhdellä lauseella.

Pilasi kaupankäynnin vain näiltä vauva-palstalla päivystäviltä hulluilta jotka eivät kykene vastaamaan tuohon tarjoukseen että "ihan noin alas ei pysty mutta 2% voin tulla vastaan" ja kaupan hierominen voi alkaa.

Varsinkin näiden hullujen pitäisi opetella kaupankäynnin alkeet kun niiden slogan on selvästikin "Hullu on se joka ei tuplahintaa pyydä" mutta minäkin alan uskoa ettei näillä ole oikeasti aikomustakaan saada koskaan mitään kaupaksi.

Vierailija
344/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saat tuosta hyvän mielen, niin siitä vaan. Joudut kuitenkin maksamaan välittäjälle koko välityspalkkion, jos hän saa asunnosta tarjouksen pyyntihinnalla, vaikket myisikään ostajalle. Ehkä sinä tykkäät maksaa h

Milloin tuollainen ehto on tullut, että on pakko myydä tai maksaa välittäjälle ainakin tarjouksenmukainen palkkio. Ei ole ollut koskaan tuollaista ehtoa, kun olen myynnyt.

Kannattaisiko sinun joskus lukeakin ne paperit joihin vedät nimesi alle?

Vierailija
345/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa taho jolle voisin taloni myydä on oma yritykseni jonka omistuksessa kiinteistön kulut muuttuvat tuloiksi verovähennyskelpoisuutensa vuoksi.

Vierailija
346/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä tarjota mitä vain, mutta myyjän ei ole pakko myydä. Itse olen saanut pyytämäni hinnan aina, vaikka se on ollut kalliimpi kuin samalla alueella olevissa asunnoissa. Omat asuntoni ovat olleet kaikin puolin keskivertoa parempia ja on ollut vara pyytää enemmän kuin muut. Minulle on turha tulla esittämään jotain jumalattoman pieniä ostotarjouksia. 

Hyvää ei saa halvalla.

Vierailija
347/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80- luvun töllistä ei enää voida pyytää yli 100 000 vaikka remontit olisikin tehty. Perusrunko ja muut rakenteet on kuitenki kasikytlukulaista, se  pintaremppa ei sitä tosiasiaa muuksi muuta.

Riippuu mistä päin Suomea. Osassa maata jo tonttikin on 200000 tuhatta 

Hyvin harvan tontin hinta on 200 000€, jos siinä on vanha rakennuskanta olemassa. Tyhjästä tontista saat paremman hinnan.

Vierailija
348/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän Suomessa uskalla omakotitaloa myydä vaikka hinta olisi käypä. Ostajasta kun ei voi tietää minkälainen koijari tai mielenterveyspotilas sieltä kuoriutuu. Menee ja pesee talon painepesurilla sisäänmuuttoviikonloppuna ja kolmen vuoden päästä haastaa myyjän käräjille homevaurioista. Myyjä sitten valtavien oikeudenkäyntikulujen ja Suomen oikeusjärjestelmän arpajaisluonteen vuoksi mieluummin hyvittää myyntihinnasta kymmeniätuhansia tämän kiristyksen uhrina.

Oletpa sinä hölmö. Kauppakirjaan voi merkitä tiedon, että talossa mahdollisesti ilmenevät kosteusvauriot, homevauriot ja muut ongelmat on otettu huomioon kauppahinnassa. Ostaja ei siis voi haasta myyjää käräjille eikä vaatia korvausta (kauppahinnan hyvitys, vahingonkorvaus) koska ostaja on kaupantekohetkellä hyväksynyt sen, että talo voi olla homepommi. 

Vanhasta talosta saatava hinta on usein vain tonttimaan hinta. Talon oma arvo on mitätön, lähinnä nimellinen. Myyjän kannalta siis aivan sama, myydäänkö talo asumiskuntoisena ja purkukuntoisena. Asumiskuntoisen talon myynti on riskialtista (ostaja voi alkaa käräjöidä) joten fiksu myyjä tekee kauppakirjat huolella. Maksa lakimiehelle (kiinteistöjuristi) pari tonnia kauppakirjojen laatimisesta, niin ei tarvitse maksaa kymppitonneja sille ostajalle, joka itkee homevaurioista.

Vierailija
349/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on aina tätä. Kitupiikki ostajat ja pesraukiset odottaa hintojen kunnolla halpuutusta ja sitten veetuttaa kun ne parhaat ja hyvät ei alenekaan sitä tahtia tai jäävät pois myynnistä odottaa parempaa myyntiaikaa.

Epäkelpot ja kalliit jää jäljelle tai niistä hyvistä sopuvan hintaisista kilpailee moni muukin. 

En aio omaani myydä vaikka tuleekin olemaan lähivuosina liian iso ja jään odottaa seuraavaa noususuhdannetta. Emme ole olleet tätä myymässä kertaakaan ja silti kysellään myisittekö.

Täytyy ostaa silloin kun hinnat on alhaiset ja myydä silloin kun ovat korkeat. Seuraava noususuhdanne tulee olemaan raju. Sanokaa mitä sanotte ja asuntojen hinnat hyvissä asunnoissa korkeat. 

Nyt kannattaa ostaa, ei korkeasunhdanteessa, jos sattuu hyvä löytymään. 

Tutustukaa taloushistoriaan, vastaus löytyy sieltä.

Vierailija
350/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin tuollainen ehto on tullut, että on pakko myydä tai maksaa välittäjälle ainakin tarjouksenmukainen palkkio. Ei ole ollut koskaan tuollaista ehtoa, kun olen myynnyt. Milloin tuollainen ehto on tullut? Jää välittäjiä työttömiksi, jos noin on. Osakehuoneisto on aika helppo myydä itsekkin.

Välityspalkkio maksetaan toteutuneesta kaupasta. Jos jotain muuta lukee välityssopimuksessa palkkiosta, kannattaa etsiä toinen välittäjä.

Vierailija
351/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

taitaa olla jo aika yleinen käytäntö. myin oman taloni puolisen vuotta sitten ja oli sopimuksessa kyseinen pykälä. ymmärrän sen kyllä, sillä asunnon pyyntihintahan sovitaan sopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä ja välittäjällä menee aikaa kuitenkin asunnon esittelyyn. Jos haluaa itse jostain syystä päästä päättämään naama/nimikertoimen perusteella kelle suostuu asuntonsa myymään, niin sitten tietenkin pitää pyyntihinta laittaa niin korkeaksi, että käytännössä kaikki tarjoukset ovat sen alle. Näin voi sitten huoletta hylätä tarjouksia. 

Vierailija
352/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkunkia tekevä kiinteistövälittäjä saa keploteltua ostajalle hyvät diilit. Yleensä nämä kiinteistövälittäjät diilaavat näitä asuntoja omille aikuisille lapsilleen ja tuttavilleen.

Kiinteistövälittäjien toiminta pitäisi saada tarkkaan syyniin. Kaikki ei varmasti kestä päivänvaloa.

Vierailija
353/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on aina tätä. Kitupiikki ostajat ja pesraukiset odottaa hintojen kunnolla halpuutusta ja sitten veetuttaa kun ne parhaat ja hyvät ei alenekaan sitä tahtia tai jäävät pois myynnistä odottaa parempaa myyntiaikaa.

Epäkelpot ja kalliit jää jäljelle tai niistä hyvistä sopuvan hintaisista kilpailee moni muukin. 

En aio omaani myydä vaikka tuleekin olemaan lähivuosina liian iso ja jään odottaa seuraavaa noususuhdannetta. Emme ole olleet tätä myymässä kertaakaan ja silti kysellään myisittekö.

Täytyy ostaa silloin kun hinnat on alhaiset ja myydä silloin kun ovat korkeat. Seuraava noususuhdanne tulee olemaan raju. Sanokaa mitä sanotte ja asuntojen hinnat hyvissä asunnoissa korkeat. 

Nyt kannattaa ostaa, ei korkeasunhdanteessa, jos sattuu hyvä löytymään. 

Tutustukaa taloushistoriaan, vastaus löytyy sieltä.

Koskaan ei kannata ostaa, jos ei löydy sopivaa sopivaan hintaan. 

Vierailija
354/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ostajilla ei vaan ole niin paljon rahaa? Ja välittäjä joka hinnan on arvioinut, on lämpimikseen luvannut myyjälle jotain epärealistista?

Välittäjälle tulee pienempi palkkio halvemmasta hinnasta.

Vierailija
355/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut pyytämäni hinnan aina, vaikka se on ollut kalliimpi kuin samalla alueella olevissa asunnoissa. 

Aina kun tämä tyyppi ilmestyy todistamaan tulee mieleen vuokattu kokoushuone johon on asetettu muovituoleja rinkiin. Pienen alkuarastelun jälkeen osallistujat nousevat yksi kerrallaan ylös, sanovat nimensä ja toistavat heti perään miten "minä olen saanut pyytämäni hinnan aina"

Sitten kun viimeinenkin on lausunut vuorosanansa voidaan aloittaa terapia.

Vierailija
356/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos hinnaksi on laitettu 100 000e, eikö se tinkiminen normaalisti aloiteta siitä 80 000e tarjouksesta?? Myyjä joko hyväksyy,nostaa tai ei tee mitään. Itse olen käsittänyt, et tälläistä tämä on aina ollu. Harvoin menee myydyksi just sillä hinnalla millä myy.

Vierailija
357/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80- luvun töllistä ei enää voida pyytää yli 100 000 vaikka remontit olisikin tehty. Perusrunko ja muut rakenteet on kuitenki kasikytlukulaista, se  pintaremppa ei sitä tosiasiaa muuksi muuta.

Voi, pyydetään, ja kauppoja myös tehdään niistä reilusti yli 100 000€ hinnoilla.

Vierailija
358/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut pyytämäni hinnan aina, vaikka se on ollut kalliimpi kuin samalla alueella olevissa asunnoissa. 

Aina kun tämä tyyppi ilmestyy todistamaan tulee mieleen vuokattu kokoushuone johon on asetettu muovituoleja rinkiin. Pienen alkuarastelun jälkeen osallistujat nousevat yksi kerrallaan ylös, sanovat nimensä ja toistavat heti perään miten "minä olen saanut pyytämäni hinnan aina"

Sitten kun viimeinenkin on lausunut vuorosanansa voidaan aloittaa terapia.

Terapiaa tosiaan kaipaisitkin.

Vierailija
359/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän Suomessa uskalla omakotitaloa myydä vaikka hinta olisi käypä. Ostajasta kun ei voi tietää minkälainen koijari tai mielenterveyspotilas sieltä kuoriutuu. Menee ja pesee talon painepesurilla sisäänmuuttoviikonloppuna ja kolmen vuoden päästä haastaa myyjän käräjille homevaurioista. Myyjä sitten valtavien oikeudenkäyntikulujen ja Suomen oikeusjärjestelmän arpajaisluonteen vuoksi mieluummin hyvittää myyntihinnasta kymmeniätuhansia tämän kiristyksen uhrina.

Oletpa sinä hölmö. Kauppakirjaan voi merkitä tiedon, että talossa mahdollisesti ilmenevät kosteusvauriot, homevauriot ja muut ongelmat on otettu huomioon kauppahinnassa. Ostaja ei siis voi haasta myyjää käräjille eikä vaatia korvausta (kauppahinnan hyvitys, vahingonkorvaus) koska ostaja on kaupantekohetkellä hyväksynyt sen, että talo voi olla homepommi. 

Vanhasta talosta saatava hinta on usein va

Entä, jos kiinteistövälittäjänä toimii ostajan oma vanhempi, joka saa pudotettua pyyntihintaa roimasti  ja ostamisen jälkeen ostaja alkaa vielä käräjöimään ja vaatimaan myyjältä valtavan kasan rahaa? 

Vierailija
360/441 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä tarjota mitä vain, mutta myyjän ei ole pakko myydä. Itse olen saanut pyytämäni hinnan aina, vaikka se on ollut kalliimpi kuin samalla alueella olevissa asunnoissa. Omat asuntoni ovat olleet kaikin puolin keskivertoa parempia ja on ollut vara pyytää enemmän kuin muut. Minulle on turha tulla esittämään jotain jumalattoman pieniä ostotarjouksia. 

Hyvää ei saa halvalla.

Hyvän asunnon saa aina kaupaksi jopa ylihinnalla, jos vain viitsii myydä riittävän kauan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi