Miehen passiivisuus ja energian puute
Ollaan koko perhe kerrankin yhdessä syyslomalla. Päätettiin jo aiemmin ettei minnekään pidemmälle lähdetä reissuun, koska sanoin ihan rehellisesti että olen nyt niin poikki etten jaksa suunnitella yksin mitään isoa reissua. Joten emme lähteneet minnekään.
No, viikko on mennyt silleen että minä olen tehnyt joko kahden pienemmän kanssa jotain, käynyt museossa, puistossa jne, yhtenä päivänä menimme koko perhe uimaan minun ehdotuksestani. Viikonloppuna olemme vielä menossa kylpylään, tämäkin minun suunnittelema juttu. Kaikki ruokailut olen myös tähän mennessä ideoinut ja suunnitellut.
Olemme juuri ennen lomaa käyneet keskustelun, jossa sanoin että en sitten jaksa kaikkea miettiä ja ideoida, että toivon mieheltä myös jotain panosta lomaan kun useimmiten olen yksin ollut syyslomalla lasten kanssa.
Mutta mies ei tähän päivään mennessä ole keksinyt mitään. Ei yhtään mitään. Tuntuu että en vaan jaksa enää. Olisi paljon parempi jos mies olisi töissä, nyt ärsyttää vaan ettei edes keksi lähteä lasten kanssa ulos päivän aikana ellen ole vieressä sanomassa että hei, lapset tarvisi liikuntaa ja ulkoilmaa!
Olen vakavasti harkinnut eroa, koska miehen energia tai sen puute vetää vaan koko perhettä sellaiseen ihmeelliseen saamattomuuden tilaan. Elämä vaan menee eteenpäin eikä siitä saada mitään irti, ei siis yhtään mitään.
Kommentit (93)
Minua ahdistaa jo lukea tuo kuvaus sinun touhulomasta. Meillä koko perhe ottaa miehesi asenteella, eli ei tehdä mitään muuta kuin ollaan ja levätään. Tämä on minusta outo tämä suomalainen pakkomielle että lasten pitää ulkoilla ja liikkua joka julmetun päivä. Ei tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Andropaussi aiheuttaa passiivisuutta, negatiivisuutta ja marinaa. Lääkäristä saa apua.
Mies on aina ollut samanlainen? Nyt vasta olen herännyt kunnolla siihen ja sanonut kyllä useasti että toivoisin vähän aktiivisuutta hänen suunnastaan, että olen tosi väsynyt siihen etten saa häneltä oikein mitään. Hän saattaa luvata että yrittää enemmän, mutta nyt taas hän jopa lupasi ennen syyslomaa että keksii sitten tekemistä ettei minun tarvi, vaan mitä tapahtui? Ellen erikseen sano että hei, nyt sinun pitää keksiä tekemistä lapsille, hän ei tee mitään. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Andropaussi aiheuttaa passiivisuutta, negatiivisuutta ja marinaa. Lääkäristä saa apua.
EI tuo miltään andropaussilta kuulosta, ellei miehellä sitten ole vaikeuksia jaksaa esim. työssä ja muussa omassa arjessaan myös. Mies ei vaan tykkää noin menevästä arjesta kuin ap, ja tykkää mieluummin käyttää syyslomansa pelkkään oleskeluun ja lepoon. Mikä ei ole ollenkaan huono idea.
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa jo lukea tuo kuvaus sinun touhulomasta. Meillä koko perhe ottaa miehesi asenteella, eli ei tehdä mitään muuta kuin ollaan ja levätään. Tämä on minusta outo tämä suomalainen pakkomielle että lasten pitää ulkoilla ja liikkua joka julmetun päivä. Ei tarvi.
Oletteko ylipainoisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on aina ollut samanlainen? Nyt vasta olen herännyt kunnolla siihen ja sanonut kyllä useasti että toivoisin vähän aktiivisuutta hänen suunnastaan, että olen tosi väsynyt siihen etten saa häneltä oikein mitään. Hän saattaa luvata että yrittää enemmän, mutta nyt taas hän jopa lupasi ennen syyslomaa että keksii sitten tekemistä ettei minun tarvi, vaan mitä tapahtui? Ellen erikseen sano että hei, nyt sinun pitää keksiä tekemistä lapsille, hän ei tee mitään. T. Ap
Aa, no sitten se on perusluonne. Ikävämpi juttu. Tiedäthän, vain itseään voi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi niille lapsille täytyy tekemistä keksiä? Itse kun olen tällainen 1970-luvulla syntynyt, jonka lapset jo aikuisia, niin ihmettelen tällaista kovin. Lapset sai meillä keksiä tekemisensä ihan itse, ei aikuiset olleet mikään lasten viihdetoimisto. Ja tylsyyskin on lapselle oikein terveellistä, tutkijat sanovat että siinä on luovuuden lähde. Mitä jos vaan sinäkin ottaisit rennosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI tuo miltään andropaussilta kuulosta, ellei miehellä sitten ole vaikeuksia jaksaa esim. työssä ja muussa omassa arjessaan myös. Mies ei vaan tykkää noin menevästä arjesta kuin ap, ja tykkää mieluummin käyttää syyslomansa pelkkään oleskeluun ja lepoon. Mikä ei ole ollenkaan huono idea.
Onko se todella palauttavaa lepoa istua kännykällä/ruudulla koko lomaa? Sitähän se sitten on. Kaikki istuu ruutujen edessä vaan koko loman. Ei ihmistä ole suunniteltu sellaiseen. Kyllä palauttavaa on se että lähdetään esim metsään kävelylle ja puuhaillaan rauhassa asioita, esim lasten kanssa ulkoillaan. Ja kyllä meillä ainakin lapset on aika aktiivisia, että sitten tulee kaikenlaisia oireita jo jos heidän vaan istuttaa sisälle koko päiväksi. Kyllä se on ihan tutkittukin että etenkin alle kouluikäisten pitäisi liikkua monta TUNTIA päivässä jotta voisivat hyvin! T. Ap
Eli sinä itse häsläät ja haluat riehua, miten tämä on miehen vikaa?
Sano nyt vielä, ettet käy edes töissä?
Niin, tämä mies on varmaan aina ollut samanlainen ja antanut naisen toimia perhe-elämän projektipäällikkönä. Mutta nyt, kaikkien näiden vuosien jälkeen nainen on kyllästynyt tilanteeseen ja haluaa muutosta. Ja nyt ollaan sen ratkaisun äärellä: ÄLÄ YRITÄ MUUTTAA MUITA KUIN ITSEÄSI!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi niille lapsille täytyy tekemistä keksiä? Itse kun olen tällainen 1970-luvulla syntynyt, jonka lapset jo aikuisia, niin ihmettelen tällaista kovin. Lapset sai meillä keksiä tekemisensä ihan itse, ei aikuiset olleet mikään lasten viihdeto
Silloin ei ollut kännyköitä ja videopelejä. Helppoa se oli silloin kun oli vielä kavereita joiden kanssa leikkiä pihalla jne.
Kuulostat omalta äidiltäni. Sille ei koskaan kelvannut kenenkään muun ehdotukset tai tekemiset, ja sitten sillä uhriuduttiin.
On sanomattakin selvää kuinka tämä käytös vaikuttaa koko perheeseen
Testosteronia koneeseen niin energiatasot nousevat. Ja masennus väistyy jos on väistyäkseen.
Kuulostaa aika tyypilliseltä keski-ikäiseltä mieheltä. Meillä pitkälti sama homma, ei ehdota itse mitään, ei ole kiinnostunut yhteisestä ajasta. Tosin kavereiden kanssa harrastamisesta jos on kyse niin sitten sitä aloitekykyä jotenkin löytyykin. Avioero mietinnässä täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat omalta äidiltäni. Sille ei koskaan kelvannut kenenkään muun ehdotukset tai tekemiset, ja sitten sillä uhriuduttiin.
On sanomattakin selvää kuinka tämä käytös vaikuttaa koko perheeseen
Tuossa on tietty se ero, että tuo mies ei ehdota mitään, eikä tee mitään muuta kuin pakotettuna.
Sanoit miehelle, ettet halua tehdä lomalla mitään, sitten keksit joka päivälle jotain tekemistä ja valitat, kun mies ei keksi mitään? Häh?
Huh, onneksi meidän lapset aikuisia, ja saa vaan olla nyt lomalla. Lasten ollessa pieniä lomat hoidettiin niin, että matkustettiin tosiaan jonnekin. Silloin se pelkkä oleminenkin on erilaista. Miehesi ei muutu ja lapset ovat pieniä vain hetken. Kannattaa miettiä, miten tuo toimii sitten, kun olette taas kahden vai toimiiko?
Miten sinä jaksat olla liikkeellä koko ajan? Mulla on stressaava työ joten en todellakaan jaksa koko ajan painaa menemään. Ehkä miehellesi on sama juttu?
Ettekö osaa rauhoittua perheenä ollenkaan? Meillä on sukulaisperhe joilla tuntuu olevan yhtä suorittamista kaikki näillä lomilla ja jopa ihan arkena. Hetkenkin löysää aikatauluissa niin johan sitten rynnätään johonkin näyttelyyn, hoploppiin tai kirpparikierrokselle. Yhtään ei vain olla, tylsyyttä ei saa olla.
No, kukin tyylillään, itse rakastan mm. matkustamista, mutta myös olla tekemättä mitään spesiaalia. Sitä, että kotona ollaan kaikki yhdessä ja vaikka sulloudutaan sohvalle katsomaan leffaa ilman, että sitä tarvitsee lähteä jonnekin muualle katsomaan. Tai ollaan vaan porukalla jokainen rauhoittuen jonkin oman asian äärelle.
Muistakaa nyt että katsotte miltä kumppanin vanhemmat ja mahdollisesti esivanhemmat näyttävät. Ja ovatko ihan tolkuissaan vanhennuttuaan. Ne geenit vain periytyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ja voihan sitä ulkoilla joka päivä kun ei sen lisäksi tarvitse käydä uimassa, museossa, kylpylässä.. Välillä voi kyllä pitää ihan sellaisen "pyjamapäivän" ettei tehdä mitään pakollista aamu- ja iltapesujen ja ruokailujen lisäksi vaan jokainen saa olla koko päivän just kuten haluaa. Katsoa telkkaria / leffoja, lukea, koota palapeliä jne