Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä asia yllätti, kun sinusta tuli esimies?

Vierailija
14.08.2024 |

Minulle tarjottiin mahdollisuutta tulla oman tiimin esimieheksi. En ole koskaan ollut esimiesvastuussa. Siksi kiinnostaisi kuulla, minkälaisia yllätyksiä olette kohdanneet, mitkä asiat ovat olleet ns. "hard learnings" ja ihan ylipäätään miten päädyitte esimiestehtäviin? Kaikkien alojen vastaukset kiinnostaa 😊 Kiitos!

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan se kuinka epämotivoitunutta porukka oli. Itse tykkäsin työstä ja alasta, mutta muut vaikuttivat käyvän töissä lähinnä pakosta.

Vierailija
2/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei ole työaikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ollutkaan ihan vaan kahvilla istumista ja ilmaisia lounaita. Ja on syitä miksi toisia kohdellaan eri tavalla. 

Vierailija
4/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes halunnut tulla esimieheksi, mutta Orpo pakotti, koska kuulema saa aina kovaa settiä. Tartuin syöttiin, eikä lähde katumusta. Niinistö hoiti eduskunnalle luukun jostain ulkomailta, mutta Riikka ei tykkää polttaa koska alkaa ahdistaa. Ehkä se tuo pinnan alta luurankoja.

Vierailija
5/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että jotkut eivät vieläkään osaa käyttää sanaa esihenkilö.

Vierailija
6/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei ole ihan yksinkertainen asia kuunnella ja toteuttaa vuoro- ja lomatoiveita. 

Vierailija
7/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaiset sisäiset riidat henkilöiden välillä joita joutui selvittelemään ja sovittelemaan.

Kaiken kaikkiaan turhauttavaa hommaa, josta olen onneksi päässyt eroon.

Vierailija
8/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yllättynyt siitä, kuinka henkilökohtaisia asioita minulle uskottiin. Välillä roolini muistutti enemmän terapeuttia tai parasta kaveria. Itse en työntekijänä erityisemmin kertonut henkilökohtaisia asioita työkavereille tai omalle esihenkilölle, joten yllätti että työntekijäesihenkilö-suhde voi olla myös hyvin henkilökohtainen.

Vierailija
9/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutuin työkavereiden silmissä eri ihmiseksi. Olisin halunnut jutella edelleen heidän kanssaan niitä näitä, mutta heillä olikin vain toisensa. Nykyään oma porukka koostuu muista esimiehistä, mutta alkuun sen harmitti paljonkin.

Vierailija
10/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että jollakulla alaisella on aina jokin ongelma, mikä vaikuttaa työntekoon. Oli kyse sitten henk.koht.asioista tai työkaverien kanssa tapahtuneista asioista. 

Vierailija
11/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Änkyröinti ja muutosvastarinta.

Vierailija
12/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei voi suoraan sanoa mitä mieltä on alaisesta ja hänen työpanostuksestaan. Pitää olla motivoiva ja kannustava. Vaikeaa myös ymmärtää, että edustat yritystä ja ajat yrityksen asioita päätöksissäsi. Henkilökohtaiset mieltymykset laitettava sivuun ja ajateltava yrityksen kannalta parhaita vaihtoehtoja. Esim yt-tilanteessa mietittävä yrityksen etua, verrattava osaamista ja hyötyä yritykselle. Siinä joutuu laittamaan pihalle juuri eronneita, asuntoja ostaneita tai juuri takaisin äitiyslomalta palanneita, ei ole todellakaan kivaa.

Käytännössä teit mitä tahansa niin jonkun mielestä teit päin pe..ttä.

Vierailija
13/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään koska koulutusohjelma tähtäsi juuri siihen kolmen vuoden ajan. Ylläreitä tuli kuulemma pitkän linjan duunareille noustessaan pomoksi. Ei sillä etteikö heillä olisi jopa parempi osaaminenkin, mutta osa valittaa yllättyneensä työmäärästä ja vastuusta.

Vierailija
14/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan se kuinka epämotivoitunutta porukka oli. Itse tykkäsin työstä ja alasta, mutta muut vaikuttivat käyvän töissä lähinnä pakosta.

Tuollaisia pinkoja vedettiin välitunnilla aina turpaan.

Vierailija
15/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoi pippeli jalkoväliin :O

Vierailija
16/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen katkeruus voittaa kuolemankin eli se miten eri tavalla juuri naiset kohteli. 

Vierailija
17/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä tuli yllätyksenä, kaupastahan ei saa mitään ilmasiks ja asuminenkaan ei ole ilmaista.

Vierailija
18/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan ihan tavallinen raksamies. Sitten kävin kouluja, etenin työnjohtajaksi ja siitä päälliköksi.

Jos duunarina et jotain osannut, olit ammattitaidoton ja tyhmä.

Esihenkilönä taas jos et jotain osaa, se on epämukavuusalue, kehityskohde ja mielenkiintoinen asia johon etsiä ratkaisu.

Lisäksi mitä ylempänä ollaan hierarkiassa, tärkeintä on puhua hienoilla sanoilla, vaikka asiat olisi yksinkertaisia. 

Ei siis "kaiva tähän kuoppa tämän päivän aikana. Soita jos tulee jotain".

Vaan

"Tiimin goali on aikaansaada rakennekerrosten läpi muodostettua kaivanto, timeline alkaen ASAP ja deadline toiminnolle 15.30. projektia manageroi allekirjoittanut, t. Markku maanrakentaja, DI"

Vierailija
19/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman tiimin esimieheksi ylentämisessä on ongelmia. Ennen te olitte tiimiläisten kanssa samalla puolella. Nyt olisit yrityksen puolella hankalissa päätöksissä ja vanhat suhteet tiimiläisiin voi olla haastavia uudessa roolissa. Ette ole enää 'kavereita' siinä mielessä.

Vierailija
20/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin pidempään talossa olleille oli ihan ylitsepääsemättömän vaikeaa hyväksyä minut tiiminvetäjäksi. Ensimmäisinä kuukausina sai kyllä kasvattaa paksun nahkan. En viitsi edes toistaa millaisia kommentteja tietyt työntekijät (vanhemmat naiset) latelivat naama peruslukemilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi