Miehen passiivisuus ja energian puute
Ollaan koko perhe kerrankin yhdessä syyslomalla. Päätettiin jo aiemmin ettei minnekään pidemmälle lähdetä reissuun, koska sanoin ihan rehellisesti että olen nyt niin poikki etten jaksa suunnitella yksin mitään isoa reissua. Joten emme lähteneet minnekään.
No, viikko on mennyt silleen että minä olen tehnyt joko kahden pienemmän kanssa jotain, käynyt museossa, puistossa jne, yhtenä päivänä menimme koko perhe uimaan minun ehdotuksestani. Viikonloppuna olemme vielä menossa kylpylään, tämäkin minun suunnittelema juttu. Kaikki ruokailut olen myös tähän mennessä ideoinut ja suunnitellut.
Olemme juuri ennen lomaa käyneet keskustelun, jossa sanoin että en sitten jaksa kaikkea miettiä ja ideoida, että toivon mieheltä myös jotain panosta lomaan kun useimmiten olen yksin ollut syyslomalla lasten kanssa.
Mutta mies ei tähän päivään mennessä ole keksinyt mitään. Ei yhtään mitään. Tuntuu että en vaan jaksa enää. Olisi paljon parempi jos mies olisi töissä, nyt ärsyttää vaan ettei edes keksi lähteä lasten kanssa ulos päivän aikana ellen ole vieressä sanomassa että hei, lapset tarvisi liikuntaa ja ulkoilmaa!
Olen vakavasti harkinnut eroa, koska miehen energia tai sen puute vetää vaan koko perhettä sellaiseen ihmeelliseen saamattomuuden tilaan. Elämä vaan menee eteenpäin eikä siitä saada mitään irti, ei siis yhtään mitään.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Andropaussi aiheuttaa passiivisuutta, negatiivisuutta ja marinaa. Lääkäristä saa apua.
Mies on aina ollut samanlainen? Nyt vasta olen herännyt kunnolla siihen ja sanonut kyllä useasti että toivoisin vähän aktiivisuutta hänen suunnastaan, että olen tosi väsynyt siihen etten saa häneltä oikein mitään. Hän saattaa luvata että yrittää enemmän, mutta nyt taas hän jopa lupasi ennen syyslomaa että keksii sitten tekemistä ettei minun tarvi, vaan mitä tapahtui? Ellen erikseen sano että hei, nyt sinun pitää keksiä tekemistä lapsille, hän ei tee mitään. T. Ap
Älä sinäkään keksi. Tee vain perus, himmaa siitäkin. Tarkkaile mitä siitä seuraa.
Tekin olette menneet jo niin paljon, että nyt stop. Vähempikin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Andropaussi aiheuttaa passiivisuutta, negatiivisuutta ja marinaa. Lääkäristä saa apua.
EI tuo miltään andropaussilta kuulosta, ellei miehellä sitten ole vaikeuksia jaksaa esim. työssä ja muussa omassa arjessaan myös. Mies ei vaan tykkää noin menevästä arjesta kuin ap, ja tykkää mieluummin käyttää syyslomansa pelkkään oleskeluun ja lepoon. Mikä ei ole ollenkaan huono idea.
Onko se todella palauttavaa lepoa istua kännykällä/ruudulla koko lomaa? Sitähän se sitten on. Kaikki istuu ruutujen edessä vaan koko loman. Ei ihmistä ole suunniteltu sellaiseen. Kyllä palauttavaa on se että lähdetään esim metsään kävelylle ja puuhaillaan rauhassa asioita, esim lasten kanssa ulkoillaan. Ja kyllä meillä ainakin lapset on aika aktiivisia, että sitten tulee kaikenlaisia oireita jo jos h
Sinä tunget aika vahvasti omaa näkemystäsi mikä on palauttavaa mullekin. Itse esimerkiksi todellakin esim. talvilomalla pääosin aion pelata lähinnä tietokoneella, ja se on minusta erittäin palauttavaa mulle. Olisi se aika raskasta, jos joku toinen yrittäisi tulla sanomaan, että ei tuo ole palauttavaa, sun täytyy ulkoilla jne. Ja voihan ne lapset ulkoilla ihan itsekseenkin, ei aikuisen aina tarvi siinä olla mitenkään mukana. En kyllä tosiaan usko, että kun on kyse lomaviikosta, niin kellekään on mitään haittaa jos sinä aikana ei juuri liiku. Arjessahan sitä sitten tulee kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI tuo miltään andropaussilta kuulosta, ellei miehellä sitten ole vaikeuksia jaksaa esim. työssä ja muussa omassa arjessaan myös. Mies ei vaan tykkää noin menevästä arjesta kuin ap, ja tykkää mieluummin käyttää syyslomansa pelkkään oleskeluun ja lepoon. Mikä ei ole ollenkaan huono idea.
Miksi hankkia lapsia jos ei edes tunnin verran päivässä jaksa lomalla heidän kanssa tehdä mitään, esim viedä puistoon/metsään tms hyvin matalalla kynnyksellä?
Alat tulla siihen kohtaan elämässäsi, että on tärkeää kysyä, että mitä loppuelämältäsi haluat.
Ota paperi + kynä käteen ja listaa suhteesi hyvät ja huonot puolet. On todennäköistä, että toinen lista näyttää pidemmältä kuin toinen.
Toinen hyvä harjoitus on kirjoittaa paperille sata lausetta, jotka kaikki alkavat "En halua enää...". Kun annat ajatuksenvirtana tulla kaiken ulos ja myöhemmin luet kirjoittamaasi, niin on todennäköistä, että sieltä alkaa muodostua laajempia teemoja tai ns. punaisia lankoja.
Oma neuvo on siis työskennellä puhtaasti itsesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoit miehelle, ettet halua tehdä lomalla mitään, sitten keksit joka päivälle jotain tekemistä ja valitat, kun mies ei keksi mitään? Häh?
En ole sellaista sanonut. Olisin mielelläni lähtenyt jonnekin pidemmälle reissuunkin, mutta olen kyllästynyt siihen että saan itse sitten suunnitella ihan kaiken reissuun liittyen. Mies tulee vaan mukaan. Olisi ollut ihana jos kerrankin olisi mennyt toisinpäin, vaan eipä sitten lähdetty minnekään kun en jaksanut suunnitella lomareissua, metsästää lentoja jne. Mutta ei mies koskaan suunnittele mitään reissuja. Eikä hänellä koskaan ole edes rahaa niihin. Itse olen suurimman osan kustannuksistakin aina maksanut. T. Ap
Te taidatte vaan olla hyvin erilaisia ihmisiä. Se mies ei luultavasti kaipaa koko reissuja, eikä niin paljon menemistä ja puuhaamista kuin sinä. Ja siksi hänen motivaationsa osallistua on erittäin alhainen. Minä olen nainen, mutta samanlainen kuin miehesi. En kaipaa matkoja, ja kotoilu on mun lempiharrastus, en juuri käy kuin töissä ja ruokakaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hankkia lapsia jos ei edes tunnin verran päivässä jaksa lomalla heidän kanssa tehdä mitään, esim viedä puistoon/metsään tms hyvin matalalla kynnyksellä?
Miksi pitäisi? Osaa ne itsekin mennä ulos ja keksiä itselleen tekemistä. Tai keksiä sitä sisällä. Itselle tuo avainsana on LOMALLA. Minulle loma tarkoittaa lomaa itselle, lomaa myös noista arjen touhuista kun lasten harrastukset. Eli hyvinkin muulloin kuin lomalla käytän reilusti yli tunnin päivässä lasten asioihin, mutta lomalla ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tämä mies on varmaan aina ollut samanlainen ja antanut naisen toimia perhe-elämän projektipäällikkönä. Mutta nyt, kaikkien näiden vuosien jälkeen nainen on kyllästynyt tilanteeseen ja haluaa muutosta. Ja nyt ollaan sen ratkaisun äärellä: ÄLÄ YRITÄ MUUTTAA MUITA KUIN ITSEÄSI!!
Niin juuri, se on ollut jo alusta asti selvää ja nähtävissä, mutta kun ihmiset mielellään haluavat kulkea ns. laput silmillä.
Sanot ettet tee mitään tai suunnittele mitään lomalle ja kuitenkin olet tehnyt ja suunnitellut vaikka ja mitä.
Miten teillä nuorempana, onko mies ikinä edes yrittänyt ehdottaa mitään? Oletko kuunnellut niitä ehdotuksia? Vai oletko ohittanut ne kun ne eivät ole just sulle mieluisia? Jos hän vain on lakannut osallistumasta kun tietää että sun pillin mukaan kuitenkin mennään?
Tai siitä on vain tullut tapa kun suunnittelu käy sinulta luonnostaan. Miksi nähdä vaivaa kun kuitenkin hoidat kaiken, vaikka sanot ettet.
Mitä kamalaa tapahtuu jos oikeasti olisit ollut tekemättä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat omalta äidiltäni. Sille ei koskaan kelvannut kenenkään muun ehdotukset tai tekemiset, ja sitten sillä uhriuduttiin.
On sanomattakin selvää kuinka tämä käytös vaikuttaa koko perheeseen
Tuossa on tietty se ero, että tuo mies ei ehdota mitään, eikä tee mitään muuta kuin pakotettuna.
Osaatko lukea?
Jos joku päsmäröi joka asiassa, loppuu se mielenkiinto edes ehdottaa mitään.
Milloin olet viimeksi kysynyt miten miehesi jaksaa / miten hänellä menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoit miehelle, ettet halua tehdä lomalla mitään, sitten keksit joka päivälle jotain tekemistä ja valitat, kun mies ei keksi mitään? Häh?
En ole sellaista sanonut. Olisin mielelläni lähtenyt jonnekin pidemmälle reissuunkin, mutta olen kyllästynyt siihen että saan itse sitten suunnitella ihan kaiken reissuun liittyen. Mies tulee vaan mukaan. Olisi ollut ihana jos kerrankin olisi mennyt toisinpäin, vaan eipä sitten lähdetty minnekään kun en jaksanut suunnitella lomareissua, metsästää lentoja jne. Mutta ei mies koskaan suunnittele mitään reissuja. Eikä hänellä koskaan ole edes rahaa niihin. Itse olen suurimman osan kustannuksistakin aina maksanut. T. Ap
Tiputa mies reissuista pois, kun kerta on pelkkä kuluerä. Hänhän voi hyvin olla kotona tekemättä mitään.
Hoitaako mies kotiasioita ,(okt vai kerros- tai rivitalo?) vai vapaamatkustaako niissäkin?
Tämäpä voi olla isompi juttu kuin vaikuttaa. On mahdollista, että alkaa paljastua parisuhteen osapuolten erilaisuus, jonka kanssa täytyy jopa tehdä päätöksiä, voiko suhteessa jatkaa vai ei lopulta. Mies ei tule tuosta muuttumaan, hän ei varmaan vaan kaipaa niin paljon tekemistä kuin ap. Eikä ap:kaan luultavasti muutu niin, että alkaisi olemaan tyytyväinen passiivisemmassa elämässä. Jos kumpikaan ei muutu, sitten täytyy vaan miettiä, onko ongelma niin iso ettei halua jatkaa yhdessä sen erilaisen ihmisen kanssa ollenkaan, vai eikö ole. Pieniä kompromisseja toki voi tehdä, esim. ap:n puoliso on lähtenyt matkoille, kunhan ap on ne suunnitellut. Ja ap joutuu tekemään kompromisseja siinä, ettei miestä saa mukaan kaikkeen tekemiseen mihin toivoisi.
Ota ero, sillä tuon kivireen vetäminen ei helpotu koskaan. Päinvastoin, muuttuu vuosi vuodelta raskaammaksi.
Joo kuulostaa kovin tutulta tuo puolison saamattomuus. Mitään ei järkännyt menoa minnekään koskaan lasten kanssa. Ei siis koskaan.
Se olin minä joka vein lapsia lintsille, puuhamaahan, retkelle, nähtävyyksiä katsomaan, puistoon, sukulaisiin ja matkalle.
Ei niin mitään virkaa ollut sillä lasten toisella vanhemmalla. Annoin lopulta hänelle lähtöpassit ja huokaisin helpotuksesta. Ei se koskaan tehnyt ruokaa, käynyt kaupassa , siivonnut tai pessyt pyykkiä. Rääsyn rääsyä ei ostanut lapsille. Ei lahjan lahjaa syntymäpäivinä tai jouluna.
Olette lomalla ettekä töissä tai koulussa. Eikös tämä nyt ole suuri muutos kun ei ole pakko mihinkään lähteä. Nauttisit sinäkin siitä niinkuin miehesi ja lapsillakaan ei taida olla niin kova hinku mihinkään. Tuntuu vain, että olet mieheesi kyllästynyt. Voithan kiertää niitä museoita yksinkin, eihän sitä varten tarvitse erota. Anna muun perheen nauttia lomasta niinkuin he tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa jo lukea tuo kuvaus sinun touhulomasta. Meillä koko perhe ottaa miehesi asenteella, eli ei tehdä mitään muuta kuin ollaan ja levätään. Tämä on minusta outo tämä suomalainen pakkomielle että lasten pitää ulkoilla ja liikkua joka julmetun päivä. Ei tarvi.
Ja voihan sitä ulkoilla joka päivä kun ei sen lisäksi tarvitse käydä uimassa, museossa, kylpylässä.. Välillä voi kyllä pitää ihan sellaisen "pyjamapäivän" ettei tehdä mitään pakollista aamu- ja iltapesujen ja ruokailujen lisäksi vaan jokainen saa olla koko päivän just kuten haluaa. Katsoa telkkaria / leffoja, lukea, koota palapeliä jne
Joo tottakai, ja väitinkö että siinä jotain väärää? Mies vaan pitäisi pyjamapäivän joka ikinen päivä. 10 päivää putkeen. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te taidatte vaan olla hyvin erilaisia ihmisiä. Se mies ei luultavasti kaipaa koko reissuja, eikä niin paljon menemistä ja puuhaamista kuin sinä. J
Minusta tuo kuulostaa siltä että odotat vaan kuolemaa.
"Minusta tuo kuulostaa siltä että odotat vaan kuolemaa."
Niin kai me kaikki, tavallaan, kun sitä kohti päivä kerrallaan mennään. Mutta minä odotan sitä varsin onnellisena ja elämääni tyytyväisenä. Sitä on varmaan erilaisten ihmisten vaikea ymmärtää, miten erityisesti introvertti jolla on valtavan rikas sisäinen elämä, voi olla onnellinen ulkoa katsoen tylsässä ja passiivisessa elämässä.