Tarvitseeko matkustaessa luottokorttia?
Olen matkustanut jonkin verran sekä Euroopassa, Yhdysvalloissa että Thaimaassa. Nyt olen lähdössä mieheni kanssa Thaimaahan, ja äitini aloitti taas saarnan että luottokortti täytyy hommata. Kummallakaan meistä ei sellaista ole, kun ei olla koskaan missään tarvittu. Tajusin kuitenkin että nyt on ensimmäinen Aasianreissu jossa kenelläkään matkaseurueesta ei ole luottokorttia. Yleensä olen matkustanut joko äitini tai ystäväni kanssa, ja heillä kortit on.
Lennot ja hotellit on maksettu, eli niihin ei enää luottokorttia tarvita. Mutta onko muilla kokemuksia tilanteista joissa sitä tarvitsee matkan aikana? Joku hätätilanne tms?
Matkavakuutukset on totta kai voimassa, eli mahdollisten terveydenhoitokulujen kanssa ei pitäisi olla ongelmaa. Hankinko luottokortin vai en? Toisaalta miksi ei, toisaalta siinä on taas yksi riski lisää tulla huijatuksi/ryöstetyksi.
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi mihinkään ilman luottokorttia takataskussa.
Miksi? Oletko tarvinnut sitä jossain, ja jos niin millaisissa tilanteissa?
Ap
On niitä tilanteita joissa luottokortti on pakollinen.
Auton vuokraus, hotellin varaus, tuo ostoksiin varkausturvan.
Entä jos jotain yllättävääm tapahtuu?
En näe mitään suyytä mikset hommaisi.
Minä jouduin Thaimaassa sairaalaan ja oli kyllä matkavakuutus, mutta minun täytyi itse maksaa sairaalakulut ja hakea korvaukset jälkikäteen Suomessa. Että oli kyllä tarvetta kortille, enkä koskaan matkusta ilman korttia.
Ei tarvi kun tavallinen on turvallisempi . Käteistä jonkun verran minkä vaihtaa thai batheihin. Me pärjättiin kuukausia Amerikassa tavallisella pankkikortilla ja käteisellä. Pieniä dollareita. Niinkuin niillä voi maksaa kaupassa ja hampurilaiset . Luotto kortti maksaa kk kulut paljon enemmän ja kortin avaus. Kuin jos joku saa sen käsiinsä ! Ja taskulaskin sillä EUROJA KUN VAIHTAA BATHEIHIN pitää ymmärtää paljonko on paljon.
Intiassa on kuin Thaimaassa että vaihtamalla valuuttaa rahan arvo muuttuu. Paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ota kortti.
Mielellään kaksi esim Visa ja Mastercard.
Reissussa voi sattua ja tapahtua.
Se että on taloudellinen tausta kunnossa rauhoittaa kummasti.
Pikku lisätietona, että American Express on lähes tuntematon Aasiassa.
Joo, mieluiten usempi kortti että saan velkaannuttua luottoyhtiöille oikein kunnolla. :D
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta olen sen verran pienituloinen että yksi kortti riittää. Jos joudun vetämään sen tappiin niin talouteni on aika kuralla sitten jo ilman toistakin korttia.
Ap
Mulla on 3 luottokorttia, joista yhtä en ole käyttänyt varmaan ikinä (on hätävarana), toista lähinnä kun käy autopesulla (S-pankin credit-puoli lisättynä S-Mobiiliin) ja kolmannelta menee jotain Spotifya, Ruutu+:aa, Bookbeatia jne. ja maksan saldon aina tyhjäksi ennen tilipäivää (eli ennen alkuperäistä eräpäivää). Vain, jos ostan jotain oikeasti kalliinpaa, saatan lyhennellä saldoa osissa, mutta edellisestä tällaisesta lienee jo ainakin pari vuotta.
Että ei se luottokortin olemassaolo tai niiden määrä merkkaa sitä, että sitten velkaantuu.
Tavallinen pankkikortti on se missä on juuri se summa minkä sinne laitat ja tallettaa . Jos tuntuu että täytyy olla enemmän sitten tallettaa sinne enemmän. EUROOPAN alueen kortit toimii kun vaihdat MAA alueen korttiin. Muuten ei toimi. Meidän eurokortit on ohjelmoitu unionin alueella toimiviksi. Se pitää muistaa muuttaa kun matkustaa unionin ulkopuolelle. Ne toimii ihan hyvin sitten. Eikä pidä antaa kenenkään tökkiä huumeita itseensä siellä. Sekopäiden kokaiini aiheuttaa sekavuuden vievät vaatteet ! Siellä juoksee huumattuja alastomia turisteja . Ne varastaa ihan vaatteet päältä.
Thaimaassa on sitten haka ristejä hindujen sekä budhan kivipatsailla . Ne on Egyptin jumalien merkkejä löytyy jopa faaraoiden patsailta. Egyptin vaikutus levisi paitsi faaraoiden niin kleopatrojen naimakauppojen ja heidän orjiensa mukana Aasiaan. Munkit toki syö ne ruokauhrit mutta uhrit viedään patsaille lepyttämään pahoja henkiä. Niitä patsas demoneja on sekä ilkeitä että hyviä. Useimmat hakaristit on temppelissä sisällä tai patsaan rinnassa. Thaimaan ja koko Aasian pääjumalat on Egyptin jumalia ja taikausko.
Thaimaa salli kokaiini kannabis baarit juuri. Elikkä ihan joka katubaarin eteen ei kannata jäädä seisomaan.
Nyt kun on näitä ongelmia ollut niin pitää muistaa pakolaisvirrat. Thaimaasta löytyy myös kirkkoja kaikista eri suunnista. Niistä saa apua jos joutuu ryöstetyksi.
Kortit ja rokotukset . Thaimaassa voi ottaa yksityisellä rokotukset jos on jäänyt ottamatta . Jos kulkukoira puree ota heti tehoste tetanus. Rabies vesikauhu rokote. Jos saat haavan ota tetanus tehoste. Thaimaan pankit toimii kuin meillä toimii pankit joten saat kyllä sieltä apua.
Vierailija kirjoitti:
Joissain hotelleissa on vaadittu just nimenomaan luottokorttia. Myös tilanteissa joissa varaus oli maksettu jo etukäteen, koska jos joku menee rikki tai käytät minibaaria jne jne.
Debit-kortti käy myös ihan yhtä hyvin, ei tarvitse olla luottokortti.
Vierailija kirjoitti:
Luottokorttia voi joutua käyttämään esimerkiksi jos joutuu sairaalaan joka ei hyväksy vakuutusta, laskut voivat olla todella suuria.
Tai jos lento jostain syystä perutaan ja joudut istamaan uudet. Tai käy mitä tahansa muuta, joka ylittää sen mitä tilillä on.
Itse käytän luottokorttia kaikkiin varauksiin, kerran mm. sain lentojen hinnat takaisin kun lentoyhtiö meni konkurssiin ennen matkaa. Yleensäkin luottokorttimaksut saa takaisin jos palvelua (esimerkiksi hotellia) ei jostain syystään saa käyttöönsä.
Eikö Debit-kortilla muka saa? Olen maksanut sillä Euroopassa ja kaukomailla käteisen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottokorttia voi joutua käyttämään esimerkiksi jos joutuu sairaalaan joka ei hyväksy vakuutusta, laskut voivat olla todella suuria.
Tai jos lento jostain syystä perutaan ja joudut istamaan uudet. Tai käy mitä tahansa muuta, joka ylittää sen mitä tilillä on.
Itse käytän luottokorttia kaikkiin varauksiin, kerran mm. sain lentojen hinnat takaisin kun lentoyhtiö meni konkurssiin ennen matkaa. Yleensäkin luottokorttimaksut saa takaisin jos palvelua (esimerkiksi hotellia) ei jostain syystään saa käyttöönsä.
Eikö Debit-kortilla muka saa? Olen maksanut sillä Euroopassa ja kaukomailla käteisen lisäksi.
Ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa.
Esimerkiksi Visalla on täysin sama ns. Chargeback-ohjelma jossa on samat säännöt on maksettu sitten luotto- tai debitkortilla. Moni ei vaan tiedä että sama turva koskee myös debit-kortin ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa.
Esimerkiksi Visalla on täysin sama ns. Chargeback-ohjelma jossa on samat säännöt on makse
Ei, jos maksat pankkipuolelta, ei _Visalla_ ole sen kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi kun tavallinen on turvallisempi . Käteistä jonkun verran minkä vaihtaa thai batheihin. Me pärjättiin kuukausia Amerikassa tavallisella pankkikortilla ja käteisellä. Pieniä dollareita. Niinkuin niillä voi maksaa kaupassa ja hampurilaiset . Luotto kortti maksaa kk kulut paljon enemmän ja kortin avaus. Kuin jos joku saa sen käsiinsä ! Ja taskulaskin sillä EUROJA KUN VAIHTAA BATHEIHIN pitää ymmärtää paljonko on paljon.
Minulla on kahden pankin credit kortit eikä kumpikaan maksa mitään, kun maksaa aina koko kertyneen laskun kerralla. Jos ei maksaisi, vaan jättäisi luotoksi, niin sitten siitä pitäisi maksaa. Älkää ottako kortteja, joissa on kk maksut ellei niillä maksuilla sitten saa jotain muita hyödyllisiä palveluita.
Olin Lontoossa viime viikolla ja maksoin kaiken Visa Electronilla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaikka Tallinnan Scandic haluaa luottokorttitiedot sisäänkirjautuessa vaikka olisit maksanut huoneen etukäteen.
Tallinnassa ei ole Scandickia. Sokos hotelli on, he eivät halunneet luottokortin tietoja kirjautuessa. Toki ne tiedot heillä oli, kun olin heidän omilta sivuilta varannut luottokortilla huoneen. Olin muuten keväällä kerran Helsingissä Scandic hubissa, siellä piti luottokorttia heilauttaa check innissä.
En ole niin tyhmä, että maksaisin pankkikortilla yhtään mitään ja missään. Luottokortti on nykyään turvallisin maksuväline ja myös hyödyllinen.
Juurikin näin. Ei ole edes kyselty muuta kuin nimenomaan luottokortti vakuudeksi, että maksat laskusi jnpp. Muistaakseni yhdessä hotellissa jopa niin, että kun kahden viikon reissun loppupuolella jokin heidän oma limiitti alkoi huonelaskuun kuitatuilla rantaravintolan ateroilla yms. täyttyä, pyydettiin käymään kuittaamassa siihenastinen lasku. Ei ollut edes mikään iso summa, ehkä 200-300 euroa. Sovittiin kuitenkin, että kuitataan koko lasku kerralla, kun lähtöpäivä oli parin päivän päästä.