Miksi se on niin monelle täysi yllätys ettei käytetyistä tavaroista saa juuri mitään?
Miksi siitä 4000€ telkusta ei saa edes tonnia, hyvä jos 100€ torissa, eikä kauppa edes suostu ottamaan sitä vaihdossa?
Miksi se kymppitonnin timanttisormus josta sain "hyvän tarjouksen" ja arvioitiin 20000€ arvoiseksi onkin vain romukullan arvoinen 150€?
Miksi kirpputorilla saa vain 20€ takista jonka ostin stockalta 800 eurolla?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kyllä hyvä syy poistaa Vintedin tili ja tulouttaa siellä olevat rahat. Jatkossa sitten paljon pienemmällä vaivalla heitän iloisesti omat hyvät, ehjät, vain vähälle käytölle jääneet vaatteeni suoraan roskiin. Vinted ei enää maksa vaivaa!
Niin että kun et itse niistä hyödy rahallisesti niin ei saa kukaan muukaan hyötyä? TS.mikset lahjoita vaikka UFFiin tai Konttiin?
NO NIIN! Sieltä se JOBBARI llmestyi! Miksi jonkun toisen pitäisi hyötyä toisen omaisuudesta?! Olet tainnut tottua käymään toisten ihmisten taskulla! :D Tyypillinen l0inen!
En ole sama, mutta esim vaatteet kuluttavat todella paljon luonnonvaroja, varsinkin puuvilla, ei ole oikein laittaa hyväkuntoista roskiin. Muutenkin ylikulutus pitää yllä riistoa ja uusienkin vaatteiden dumppaamista luontoon massoittain.
Se, että on rahaa ostaa turhaa, ei kyllä oikeuta siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan mielelläni käytettynä järkevään hintaan asioita joita tarvitsen.
Hinnoittelun suhteen ärsyttää eniten se, jos tavara on lähes samalla tasolla kuin vastaava uusi kaupassa. Miksi ihmeessä kukaan ostaisi tyyliin kympin/pari halvemmalla jonkun toisen vahinko-ostoksen? Olen valmis huomioimaan laadun hinnassa, mutta joku järki pitää olla.
Sama sääntö pitäis päteä kuin autokaupassa. Että puolet tuotteen hinnasta katoaa kun se ajetaan/kärrätään liikkeestä ulos
Tuollaista sääntöä ei voi olla, koska kaikki tuotteet ovat erilaisia. Kaikki (esim. koriste-esineet) eivät edes kulu käytössä.
Joidenkin tuotteiden arvo jopa kasvaa, kun ne myydään loppuun. Mutta siinäkin on nykyään ihmisillä tosi omituisia asenteita: halutaan ne limited edition -jutut, muttei hyväksytä, että tuollaiseen keräilyyn on aina kuulunut se, että halutun tavaran arvo nousee.
Minulla oli aiemmin yksi keräilyharrastus, johon olen kyllä jo kyllästynyt ja alkanut myydä kokoelmaani pois. Aiemmin oli ihan yleisesti hyväksyttyä, että jos jotain tuotetta on rajallinen määrä olemassa, siitä joutuu maksamaan enemmän jos sen haluaa ostaa secondhandinä. Toki joukossa oli aina myös jobbareita, jotka pyysivät näistä tavaroista ihan poskettomia hintoja: ja tuollaisia hintoja maksoivat vain rikkaat, jotka halusivat sen tarpeeksi epätoivoisesti. Mieti vaikka jotain tonnin muumimukeja: ei kukaan tavallinen ostaja sellaisia maksa. Tuollaiset myyjät odottelevat vain lottovoittoa, jos sattuisi käymään tarpeeksi hyvä tuuri.
Mutta nyt parin viime vuoden aikana on etenkin nuoremmille kuluttajille tullut sellainen asenne, että saavat jopa raivareita, jos eivät saa ostettua haluamaansa harvinaista tavaraa sillä alkuperäisellä myyntihinnalla. Yhtä tuotetta ulkomailla piti jopa jonottaa tuntikausia, kun sitä myytiin vain yhdessä kauppaketjussa. Mutta joidenkin mielestä tämä tuote pitäisi saada ostettua secondhandinä samalla hinnalla, ilman vaivaa, ilman jonottamista. Mikä pakko se harvinainen versio on saada ollenkaan? "Koska mä haluun. Mutta en halua maksaa penniäkään ekstraa."
"Sinäkö sen määräät? Tietääkseni ainakin UFFin vaatteet roudataan Afrikkaan ja siinä palaa hemmetisti raskasöljyä, saastuttaa yms. Monia kymmeniä miljardeja sinne on muutenkin kupattu ja mitään eivät saa aikaiseksi. Ei kai nyt saakaan, jos kaikki annetaan ilmaiseksi vastikkeetta! Vain työllä voi ansaita jotain, siis oikeasti ansaita!"
En määrää, totean vain. Ihan jo pitäisi olla perusjärjenkin vastaista ostaa (halpa)rättejä suoraan roskiin.
Ja puhuin kierrätyskeskuksista (menee suoraan myyntiin), ja hyväntekeväisyyspuljuista (esim hope, diakonia, omassa kaupungissa vaikka kuinka paljon näitä, joissa jaetaan suoraan tarvitseville). Uffista en sanonut mitään, se nyt on liikelaitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olet aivan käsittämättömän tyhmä ihminen. Taidat olla aika täys malliesimerkki tori-myyjästä, ja minkä vuoks sitä paskasivua ei viitsi enää selata. Ja miks kirpparikierroksellakiin ainoa ilo lienee ihmetellä ihmisten tyhmyyttä ja ahneutta, ja miks kori jää usein tyhjäksi"
Näköjään sama ihminen jatkaa näillä ad hominem -itkupotku raivareilla. Kyllä oikeasti suurempi ongelma noissa markkinoilla on ne ostajat, joista jotkut tinkaa vielä ostopäätöksen jälkeen. Ja jotka antaa ihan naurettavia tarjouksia. Käytetyn auton kaupoissakin jouduin kyllästymiseen asti lukea pers...a..ukisten ulisijoiden sairaan matalia tarjouspyyntöjä vuosi sitten. Kyseessä oli ainut kunnolla huollettu yksilö muiden ruosteenrais...aamien romujen joukossa ja muutenkin harvinainen ja haluttu vehje. Sain lähestulkoon sen hinnan mitä pyysinkin! Elikä auto ei mennyt jobbarille! Harmittaako? Ostin sit huomattavasti uud
"Vois kai ruveta ihan vi ttuillessaan lähettelemään haista paska yhteydenottoja ja tinkimisiä tuollaisille romua kauppaaville myyjille."
Kai ymmärrät, että kirjoittelusi perusteella vaikutat todella vihamieliseltä ja katkeralta ihmiseltä?
Vierailija kirjoitti:
Ostin Marimekon laukun alesta 165 e vuosia sitten, nyt myin Torissa 200 eurolla.
Juuri sinun kaltaisten ihmisten vuoksi tavaraa ei missään nimessä saa myydä kellekään alihintaan! Ennemmin vaikka pistää kierrätykseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kyllä hyvä syy poistaa Vintedin tili ja tulouttaa siellä olevat rahat. Jatkossa sitten paljon pienemmällä vaivalla heitän iloisesti omat hyvät, ehjät, vain vähälle käytölle jääneet vaatteeni suoraan roskiin. Vinted ei enää maksa vaivaa!
Niin että kun et itse niistä hyödy rahallisesti niin ei saa kukaan muukaan hyötyä? TS.mikset lahjoita vaikka UFFiin tai Konttiin?
NO NIIN! Sieltä se JOBBARI llmestyi! Miksi jonkun toisen pitäisi hyötyä toisen omaisuudesta?! Olet tainnut tottua käymään toisten ihmisten taskulla! :D Tyypillinen l0inen!
En ole sama, mutta esim vaatteet kuluttavat todella paljon luonnonvaroja, varsinkin puuvilla, ei ole oikein laittaa hyväkuntoista roskiin. Muutenkin ylikulutus pitää yllä riistoa ja
"Se, että on rahaa ostaa turhaa, ei kyllä oikeuta siihen."
Et oikein taida tietää miten tämä inflaatio-pohjainen fiat-rahajärjestelmä toimii? Huomenna kaikki kalliimpaa, joten pakko ostaa jo tänään. Ja sen vuoksi moni tekee valitettavasti huonoja(kin) ostopäätöksiä hätäisesti. Ei se ostajan vika ole, että rahajärjestelmä kannustaa toimimaan siten kuten ostaja toimii.
Vierailija kirjoitti:
av yv pystytkö kuskaamaan Huittisiin ensi sunnuntaiksi? Tarjoan 5€ sisältäen kuljetuksen.
Voi kun ihana sohva ja tämä sopisi niin täydellisesti meidän kotiin mutta kun meillä ei ole autoa tai oikein rahaakaan.. Samalla vaivalla kun sen kaatikselle veisit niin pystyisit ihan hyvin tuomaan meillekin eiks ni?? tulisi oikein hyvään kotiin.
"ollaan kotona 16:30-17 sunnuntaina. selkä vähä huonona niin voisitteko kantaa sisälle asti"
Vierailija kirjoitti:
"Vois kai ruveta ihan vi ttuillessaan lähettelemään haista paska yhteydenottoja ja tinkimisiä tuollaisille romua kauppaaville myyjille."
Kai ymmärrät, että kirjoittelusi perusteella vaikutat todella vihamieliseltä ja katkeralta ihmiseltä?
Ja tän friikin projisoinnit jatkuu. Itse oot suoltanut sivukaupalla täällä omaa vihaas, ja sitten kun tajuat että se saattaa osua omaan nilkkaan, jatkat vaan syyttelyitäsi
Joo, kokoajan alkaa tuntua paremmalta idealta ruveta ihan huvin vuoks vaan kiusaamaan tuollaisia roskan kauppaajia. Kuvittelin ennen, että he ovat vain tyhmiä, Mutta ilmeiseti ovat tyhmyyden lisäksi todella ilkeitä ja pahantahtoisia ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin Marimekon laukun alesta 165 e vuosia sitten, nyt myin Torissa 200 eurolla.
Juuri sinun kaltaisten ihmisten vuoksi tavaraa ei missään nimessä saa myydä kellekään alihintaan! Ennemmin vaikka pistää kierrätykseen!
Tähänpä tää koko käytetyn tavaran myynti tiivistyy. Näiltä muka-ammattimaisilta kauppaajilta ei pidä ikinä ostaa yhtään mitään. Ainoat joilta on järkeä ostaa, on ne jotka haluaa päästä jostain omasta tavarasta nopeasti eroon ja saada siitä jotain rahaa myös itselleen ja pistää käyttökelpoisen tavaran kiertämään. Ei laittaa omaa koko egoansa kiinni siihen helvetin kauppapuuhaan
Ihmiset tosissaan vie täysin käyttökelpoisia laitteita ennemmin keräykseen, kuin että antaisivat sen muutamalla kympillä eteenpäin. Vain ja ainoastaan siksi, ettei oma ego pääsis kärsimään muka huonon kaupan vuoks. Vaikka oikeasti tuosta touhusta kärsii kaikki. Mutta se kai tämän ihmispaskan tavoitekin on
Vierailija kirjoitti:
Kysyntä ja tarjonta määrittää hinnat.
Tavaroilla ei ole mitään näistä erillistä "arvoa". Tavaran arvo on se mitä joku on siitä valmis maksamaan.
Tekniikka vanhenee todella nopeasti. Vaatteissa ja asusteissa voi laskea ainakin halpa- ja pikamuotiketjujen osalta, että puolessa vuodessa niiden käyttämättömienkin vaatteiden arvo putoaa 50% mikäli ne eivät ole klassisen mallisia ja värisiä hyvistä materiaaleista tehtyjä perusvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tän friikin projisoinnit jatkuu. Itse oot suoltanut sivukaupalla täällä omaa vihaas, ja sitten kun tajuat että se saattaa osua omaan nilkkaan, jatkat vaan syyttelyitäsi
Joo, kokoajan alkaa tuntua paremmalta idealta ruveta ihan huvin vuoks vaan kiusaamaan tuollaisia roskan kauppaajia. Kuvittelin ennen, että he ovat vain tyhmiä, Mutta ilmeiseti ovat tyhmyyden lisäksi todella ilkeitä ja pahantahtoisia ihmisiä
Tee vaan niin, narsu, jos se saa olosi paremmaksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähänpä tää koko käytetyn tavaran myynti tiivistyy. Näiltä muka-ammattimaisilta kauppaajilta ei pidä ikinä ostaa yhtään mitään. Ainoat joilta on järkeä ostaa, on ne jotka haluaa päästä jostain omasta tavarasta nopeasti eroon ja saada siitä jotain rahaa myös itselleen ja pistää käyttökelpoisen tavaran kiertämään. Ei laittaa omaa koko egoansa kiinni siihen helvetin kauppapuuhaan
Ihmiset tosissaan vie täysin käyttökelpoisia laitteita ennemmin keräykseen, kuin että antaisivat sen muutamalla kympillä eteenpäin. Vain ja ainoastaan siksi, ettei oma ego pääsis kärsimää
On se harmi, että jobbari-narsistien ego kärsii siitä, jos joku ei suostu myymään omaisuuttaan puoli-ilmaiseksi. Halvalla kyllä myydään, mutta ei niin halvalla, että ostaja määrää tahdin. Pieni kompromissi voidaan tehdä, mutta ilmaiseksi ei mitään anneta.
Vierailija kirjoitti:
Käytetyn tavaran vertailukohta / kilpailuvaihtoehto ei ole se kaupasta ostettu uusi tuote.
Käytetystä, kohtuukuntoisesta tavarasta maksettava hinta käy kilpailua sen kanssa, mitä muut käytetyn tavaran myyjät - ja ilmaiseksi antavat - tarjoavat.
Erityisesti erilaisten roskalava-ryhmien yleistymisen myötä enemmän käytetyn tavaran hinta putoaa. Ostan esimerkiksi laadukkaat merkkihousut hintaan 150€. Ennen olisin hyvänä päivänä saattanut saada vähän käytettynä tästä tuotteesta liki 100€. Nyt en saa viittäkymppiäkään, koska enemmän käytetyt housut saa viitosella ja paljon käytetyt ilmaiseksi.
Tuotteen ostaja kartoittaa siis kaikki vaihtoehdot: hankinko vähän käytetyt, enemmän käytetyt vai paljon käytetyt. Vaikka kukaan ei anna vähän käytettyjä / käyttämättömiä tuotteita ilmaiseksi, niin silti ilmaiseksi annettavien tavaroiden hinnat säteilevät koko käytettyjen tavaroiden markkinoille. Uusien tuotteiden
Huomasin muuttaessani, kun ensin yritin tarjota tavaroita myyntiin tosi edullisesti, että esim. Facebookin kaupunkiryhmissä janroskalavaryhmissä annetaan ilmaiseksi ihan kelpoa tavaraa. Lopulta päätin itsekin antaa ilmaiseksi, kun muuttopäivä lähestyi. Kyllä tekivät hyvin "kauppansa"! Tuli oikein kilpailua, kuka on ensin varannut tietyn huonekalun. Siitä pidin kiinni, että on itse noudettava. Joku oli valmis maksamaan 5€ kuljetuksesta. 🤭
Itseä risoi niin paljon, että pyysin aikuisen lapseni paikan päälle jakelemaan tavaroita. Menin itse muualle muutamaksi päiväksi, ettei tarvi nähdä sitä häväistystä. Tuhansia euroja olin laittanut sisustukseen vain reilu vuosi aiemmin. 🤷🏼
Vierailija kirjoitti:
Miksi vuosikymmen sitten muutaman kympin muumi-mukista maksetaan nyt tonni?
Koska se on keräilyesine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyntä ja tarjonta määrittää hinnat.
Tavaroilla ei ole mitään näistä erillistä "arvoa". Tavaran arvo on se mitä joku on siitä valmis maksamaan.
Tekniikka vanhenee todella nopeasti. Vaatteissa ja asusteissa voi laskea ainakin halpa- ja pikamuotiketjujen osalta, että puolessa vuodessa niiden käyttämättömienkin vaatteiden arvo putoaa 50% mikäli ne eivät ole klassisen mallisia ja värisiä hyvistä materiaaleista tehtyjä perusvaatteita.
Jep. Tietotekniikan arvo putoaa parissa vuodessa lähelle nollaa, ellei erityisen kalliista laitteesta kyse.
Tulipa taas tarkastettua toria, ja edelleen siellä porukka yrittää saada 150€ jostain 4gt RAM vehkeistä.
Itse maksoin 4 vuotta sitten 90€ sellaisesta missä 8gt, ja sillonkin koin että se oli vähän turhan kallis, iso 17 tuuman näyttö oli plussaa mutta prosessori oli hidas ja kovalevykin hdd, jonka vaihdoin itse ssd:hen koska sellainen lojui ylimääräisenä kaapissa.
Joskus torista seurailin aikani ja muistan nähneeni ihan vain yksittäisiä läppäreitä joista olis voinut maksaa pyydetyn hinnan. Joku parin vuoden ikäinen vehje ainakin missä oli 16gt ram ja ihan hyvä prossu oli myynnissä tuolla samalla 150€, varmaan kävi melkein samantien kaupaks.
Jotkut puhelimet sun muut voi olla vielä huonompi koska niihin yksinkertaisesti loppuu tuki. Eli vaikka laitteen suorituskyky riittäiskin niin parin vuoden päästä niitä ei silti yksinkertaisesti voi käyttää juuri mihinkään koska eivät tue enää mitään äppejä sun muita.
Vaatteet on ihan eri juttu. Vaikka 30 vuotta vanha vaate voi olla edelleen täysin käyttökelpoinen jos se vaan on aikanaan ollut laadukas ja sitä on hyvin säilytetty. Monet vanhat vaatteet voi itseasiassa olla laadukkaampiakin kuin uudet halpatuotetut. Elektroniikassa joillain harvoilla valikoiduilla, hyväkuntoisilla tavaroilla voi olla retroarvo. Siihen se jää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vuosikymmen sitten muutaman kympin muumi-mukista maksetaan nyt tonni?
Koska se on keräilyesine.
Kauanhan noidenkaan keräily oikeen meinas jatkua. Kiinnostaako nuorempia enää muutaman vuoden päästä pulittaa jostain muumimukeista, kun niitä alkaa kaikkialta tulemaan perintönä kiertoon
"Minulla oli aiemmin yksi keräilyharrastus, johon olen kyllä jo kyllästynyt ja alkanut myydä kokoelmaani pois. Aiemmin oli ihan yleisesti hyväksyttyä, että jos jotain tuotetta on rajallinen määrä olemassa, siitä joutuu maksamaan enemmän jos sen haluaa ostaa secondhandinä. Toki joukossa oli aina myös jobbareita, jotka pyysivät näistä tavaroista ihan poskettomia hintoja: ja tuollaisia hintoja maksoivat vain rikkaat, jotka halusivat sen tarpeeksi epätoivoisesti. Mieti vaikka jotain tonnin muumimukeja: ei kukaan tavallinen ostaja sellaisia maksa. Tuollaiset myyjät odottelevat vain lottovoittoa, jos sattuisi käymään tarpeeksi hyvä tuuri."
Minä olen keräillyt muun muassa vintage hifiä eli siis kasarilla tai ennen tätä valmistettua hifiä jossa ei ole mikropiirejä ja joka on vielä koottu erilliskomponenteista joita on mahdollista itse vaihtaa ja korjata.
Tässä keräilytuotteessa on se hyvä puoli että vaikka se menisi täydellisesti pois muodista eikä kukaan maksaisi siitä mitään niin voin kuitenkin itse nauttia laitteista ja niiden tuottamasta äänenlaadusta joka poikkeaa moderneista steriileistä digitaalivehkeistä.
Valtaosa keräilytuotteista on kuitenkin sellaisia että jos ja kun ne menevät pois muodista, kokoelma on aivan puihdasta tilaa vievää roskaa. Suurin riski kohdistuu kaikkeen keräilyharrastukseen jonka synnytti nyt siunattuun maahan matkalla olevien keräilijöiden nostalgiankaipuu oman lapsuuden ilmiöihin. Nämä eivät yleensä merkitse yhtään mitään seuraaville sukupolville jotka kokevat nostalgiaa puolestaan oman lapsuutensa jutuista jos niistäkään.
Olen vuosia vienyt , viime vuosina, kollegoiden tarpeettomia tavaroita kirppikselle. Myynnin olen saanut saldona ja saan mm marimekon tuotteita, jotka myyn vintedissä.
Tässä joku päivä hain Ikean kassillisen Marimekkoa, oli lakanoita, laukkuja, kukkaroita kaikkia paljon.
Minulla ei ole kikre päästä eroon, joten pyydän ihan hyvän hinnan ja kauppa kuitenkin käy. Tällä hetkellä minulla on yli 70 Marimekon tuotettamyynnissä ja saan näitä -60% tarjouksia joka päivä. Olenkin alkanut 3.n tarjouksen jälkeen estämään. Eilisillasta tähän päivään on 3 taas mennyt kaupaksi. Pääsen kohta töistä, eiliset pakkasin eilen, tämän päiväinen kauppa pitää vielä pakata ja lähden sitten viemään ärrälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta yritäpä ostaa jotain tavallisilta myyjiltä jotka haluavat vain laittaa toimivaa käyttökuntoista tavaraa myyntiin sitä tarvitsevalle. Olen pari, kolme kertaa laittanut esim. pesukonetta tai kuivausrumpua myyntiin ihan nimellisellä korvauksella kun se oli sinänsä toimiva mutta tarvitsin itse uuden isomman ja tehokkaamman.
Sain hetkessä kymmeniä viestejä joista ei edes yritetty peitellä sitä että kysessä on jobbari joka kirjaimellisesti istui pakettiauton ratissa päivystämässä ja lupasi tulla noutamaan 15 minuutissa (pk-seutu) eikä tarvitse tulla kantamaan kun hänellä on pumppukärryt ja vehkeet. Tajusin että on mahdotonta löytää joukosta oikeasti tällaisen tarpeessa olevaa perhettä joten annoin periksi ja kerroin osoitteen sille joka lupasi olla välittömästi paikalla. Toriin ilmestyi myyntiin 4x hintaan heti seuraavana aamuna.
Tottakai käytettyä tavaraa ostaessa verrataan sitä uuteen. Ja tietty myös perus kysynnän ja tarjonnan -laki pitäis päteä, eli mitä enemmän tavaraa on kaupan sitä vähemmän siitä kuuluis maksaa. Ellei sitten perus suomalaiseen kartellityyliin hinnoitella kaikki "yleisen tason mukaisesti", jonka myötä hinnat sitten pysyykin niin ylhäällä ettei niitä kukaan halua maksaa