Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi etätöistä luovutaan?

Vierailija
28.02.2023 |

Etsin uutta työtä, jota haluaisin tehdä 100% etänä. Korona-aikana puhuttiin, että etätyöt tulevat jäädäkseen. Pskat! Kaikissa työpaikkailmoituksissa lukee että etämahdollisuutta ei ole, tai on mahdollisuus vain osittaiseen etätyöhön ja "toivomme näkevämme sinua toimistolla vähintään neljänä päivänä viikossa"

Olen asiantuntija, joka voisi tehdä työt täysin kotoa käsin. Korona-aika oli ihanaa, mutta viime vuoden elokuusta tuli täysi etätyökielto, vaikka firman tulos parani etätyön myötä.

Miksi etätöistä on nyt yhtäkkiä luovuttu?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei opi mistään. Meidän firman johto päätti korona-aikana 2021, että rakennetaan uudet toimitilat ja sinne tulee avokonttori, jossa kenelläkään ei ole omaa kiinteää työpistettä. Meillä on nyt 1-2 hengen työhuoneet ja suht hiljainen työympäristö, ja muutto noihini uusiin tiloihin kohta edessä. Korona-aikana oltiin etänä myös ja kaikkien työteho parani.

Meiltä on irtisanoutunut useampi nyt vuoden aikana. Uutta työtä etsin minäkin ja en haluaisi edes hybridimallia vaan 100% etätyön.

Vierailija
2/25 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perusteltiin osittaista konttorille palaamista "hiljaisen tiedon" katoamisella, Teams-palsujen rasittavuudella ja sosialisoinnin vähentymisellä. Minulle mitkään näistä eivät olisi olleet ongelmia, mutta pakko nyt sitten raahautua toimistolle säännöllisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin koronan jälkeen linjaus, että kukaan ei enää tee täyttä etätyötä. No, en ole konttorille palannut, ei työni sitä vaadi, eikä ole tullut ylemmältä taholta minkäänlaista urputusta aiheesta. Viimeksi olen ollut toimistolla yhteisen joululounaan merkeissä joulukuun alussa, sitä ennen kävin yhtenä päivänä elokuussa.

Vierailija
4/25 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on useita jotka eivät ole käyneet vuosiin toimistolla. Mitä työpaikkoja ap oikein tarkoittaa?

Vierailija
5/25 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on, että edellytetään sekä toimistolla käyntejä että teams-palavereja. Mitä hyötyä istua toimistolla teams-palavereissa?

Vierailija
6/25 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokonttori matalilla sermeillä on Helvetti!

Vierailija
7/25 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, varmasti olisi mukava jatkaa laiskottelua firman kustannuksella kotona. Nyt sille pistetään loppu. Muut työpaikat seuraavat pian perässä.

T. HR-pomo

Vierailija
8/25 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Mun työyhteisö on virtuaalinen eli vaikka olisin toimistolla, olisin teams-palaverissa. Muun ajan tarvitsen hiljaista tilaa työn tekemiselle. Tätä varten pitäisi mennä toimistolle.

Vierailija
9/25 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työantajat ovat edelleen niin epäluuloisia, että työpaikalla oleskelua arvostetaan enemmän kuin työn tulosta.

Vierailija
10/25 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkuilen välillä avoimia työpaikkoja ja skippaan suoraan ne missä ei ole etätyömahdollisuutta.

Itse tykkään kyllä käydä toimistolla 1-2 kertaa viikossa, mutta ei mua haittaa että toisia näen vain isommissa palavereissa tai virkistyspäivillä. Jos mulla on heille asiaa niin teams toimii hyvin

Meillä on juurikin tuollainen avosermikonttori ja jos paikalla on puoletkin porukasta, on häly jo häiritsevä.

Yksi ns etätyön väärinkäyttö on tullut ilmi, eli henkilö kirjasi enemmän tunteja projekteille kuin oli mahdollista työmäärään nähden. Aika nopeasti projektinvetäjät kiinnittivät huimiota että yksi kirjaa tuplaten tunteja mutta työ ei kulkenut samassa suhteessa.

Vierailija
11/25 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mentiin globaalisti malliin 2pv kotona, 3pv toimistolla. 100 000+ hengen jenkkiläinen suunnittelutoimisto. Säästävät pitkän pennin toimitilakuluissa.

Vierailija
12/25 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöstä luovutaan sen takia, että työnantaja ei halua maksaa palkkaa työntekijöiden yksityisasioista, pyykkäämisestä tai kaupoilla käynnistä saati lastenhoidosta. Etätyössä korona-aikana monilta hämärtyi käsite työ. On ajauduttu siihen, että kotona voi vaan hengailla ja lotvota sohvalla pukematta päälle jne ja töitä tehdään jos tehdään. Katsokaapa mikä määrä nykyään on porukkaa ostoksilla parhaaseen työaikaan klo 11-14 välillä.

Vierailija
13/25 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pitäisi olla vähintään 3 pv viikosta toimistolla. Itse käyn vain kerran viikossa, kukaan ei ole vielä huomauttanut asiasta, sitä odotellessa. Tämä käytäntö on ollut nyt n. vuoden. Alkuun kysyin esimieheltä, että pitääkö päivät ilmoittaa etukäteen, niin hän sanoi, että ei eikä hän aio sitä vahtia. No mikäs siinä sitten.

Hain uutta työpaikkaa, kävin haastattelussa ja haastattelussa sanottiin, että työt tehdään toimistolla vaikka ne periaatteessa voisi tehdä täysin etänä. Että joskus voi tehdä jonkun päivän etänä jos on pakko. Aikamoinen asenne heilläkin etätyöhön, en onneksi saanut paikkaa.

Kaverini tekee töitä sekä kotona että toimistolla ja hän sanoi, että heidän pitää olla vähintään yksi kerta viikossa toimistolla, mutta myös kotona pitää olla vähintään yksi kerta, koska sillä ajatellaan ilmastoa.

Vierailija
14/25 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, varmasti olisi mukava jatkaa laiskottelua firman kustannuksella kotona. Nyt sille pistetään loppu. Muut työpaikat seuraavat pian perässä.

T. HR-pomo

Eli sinulla HR-pomo on ongelmia pitää itsesi ruodussa etätöissä, että keskittyisit vain työhösi? Eivät kaikki ole samanlaisia lusmuilijoita kuin sinä.

Vierailija
15/25 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyöstä luovutaan sen takia, että työnantaja ei halua maksaa palkkaa työntekijöiden yksityisasioista, pyykkäämisestä tai kaupoilla käynnistä saati lastenhoidosta. Etätyössä korona-aikana monilta hämärtyi käsite työ. On ajauduttu siihen, että kotona voi vaan hengailla ja lotvota sohvalla pukematta päälle jne ja töitä tehdään jos tehdään. Katsokaapa mikä määrä nykyään on porukkaa ostoksilla parhaaseen työaikaan klo 11-14 välillä.

Kaverit usein kysyvät, että miten saan työni tehtyä kun olen etänä. No minulla nyt on sellainen työ, että tietyt työt pitää hoitaa tiettynä päivänä, en siis voi siirtää asioita tai jättää niitä tekemättä. Kyllä minäkin pyykkään, siivoan jne. jos ehdin, jos en niin sitten en.

Vierailija
16/25 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu työstä. Jos on projektit, tavoitteet ja aikataulut, päivässä ei jää aikaa laiskotteluun. Sitä paitsi näkyyhän aktiivisuus koneiden ja ohjelmistojen käytön tilastoissa hyvinkin tarkkaan 

Vierailija
17/25 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverit usein kysyvät, että miten saan työni tehtyä kun olen etänä. No minulla nyt on sellainen työ, että tietyt työt pitää hoitaa tiettynä päivänä, en siis voi siirtää asioita tai jättää niitä tekemättä. Kyllä minäkin pyykkään, siivoan jne. jos ehdin, jos en niin sitten en.

Mullakin. Pitää tehdä aktiivisesti työtä koko työaika miinus kaksi kymmenen minuutin taukoa ja puolen tunnin ruokatunti.  Tätä asiaa on muutoinkin aina seurattu myös ja seurataan esim. taukojen aloitus- ja lopetusaikoja edelleenkin, vaikka työ etänä. Kerran oon hakenut pyykit kesken työpäivän, siihen meni 10 minuuttia. Jos joku olis kysynyt missä olin, olisin vastannut että ripuli oli ja istunto kesti vähän pitempään

Vierailija
18/25 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avokonttori matalilla sermeillä on Helvetti!

Tästä on vielä seuraavakin taso: avokonttori ilman sermejä, naamat vastakkain ja vaihtuvilla työpisteillä niin että joka aamu haahuilet ympäriinsä näppis kourassa pöytää etsimässä.

Kunnon tehosikalameininkiä.

Vierailija
19/25 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-alalla ei kukaan vaadi toimistolle. On se kumma, että näissä aloituksissa ei koskaan kerrota alaa.

Vierailija
20/25 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on linjattu että 2 päivää viikossa keskimäärin pitää olla toimistolla. Yksi on kiinteä kokouspäivä. Tehokkaammin työ sujuu etänä kotona ja onkin sanottu, että toimistopäivät on sosiaalisia eikä ole tarkoituskaan, että siellä avokonttorin mölyssä saa niin paljon aikaan

Tulos on että etäpäivinä ei enää työaika riitä vaan kaikki tekevät ylitunteja, jotta saa kiireellä työt tehtyä. Kyseessä asiantuntijatyö, jonka voi hyvin tehdä kokonaan etänä.

Paljon on lähtenyt muualle töihin ja itsekin harkitsen joustamattomuuden vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän