Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka usein käy mielessä ajatus, että olisi ihanaa elää ilman mitään vastuita pienessä mökissä järven rannalla

Vierailija
14.10.2025 |

Minulla hyvin usein - etenkin tuo täydellinen irtisanoutuminen vastuista, myös ajatusten tasolla. Ja ihan tarkoitan myös kaikkia läheisiä/läheisten ongelmia/töitä/arjen huolia. Voida vain päästää irti, kertakaikkisesti. Elellä hiljakseen tarvitsematta kelata mitään tai ketään. Tuon pienen hirsitalon aion toteuttaa, ellen nyt aivan lähivuosina kupsahda tästä. Ikää 50+.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu-u, on oikein mukavaa elämää, nautin. Sopivan yksinkertaista, mutta kuitenkin voin halutessani tehdä itselleni mielekkäitä asioita. 

Polttopuut ostan, ovat tossa vajassa 10 metrin päässä, että ei ole iso homma hakea. Ja ennen kuin alkaa kitinä uunien lämmittämisen rasittavuudesta, niin joo, meneehän siihen kokonaista 3 minuuttia. Kaivokin vieressä, tosin vesi tulee kantamatta.

Lapset on aikuisia ja lähes kaikki omaiset kuolleet, vain sisko elossa. Auto on seisonnassa kun en käytä.

En käy töissä, ei tarvitse. Elän työttömyyskorvauksella ja pääomatuloilla (ja tän kertominen nyrjäyttää joka kerta jonkun miehen aivot ja alkaa solvaaminen. Odotellaan 🥰). 

N54

Vierailija
22/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkea siitäkin tulee. Eka vuosi menee fiilistellessä. Sitten joko kyllästyy tai tottuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan. Realistina ajattelen heti sitä kuinka hankalaa sieltä olisi talvella lähteä kauppaan, apteekkiin, lääkäriin tai muuten hoitamaan asioita. Kuka auraa tien? Mökissä pitäisi olla kaikki mukavuudet, en minä esim. haluaisi nyrkkipyykillä lakanoita jossain saunan padassa pestä. Sähköt ja huokseva vesi pitäisi myös olla, en halua jatkuvasti polttopuuta olla tekemässä ja mökkiin sitä raahata, samoin pakastin ruuan säilytystä varten. Helpommalla pääsee kun asuu kerrostalossa, ei täälläkään tarvitse muista huolta kantaa.

SinkkuN

Vierailija
24/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne vastuut häviä, vaikka minimoisi elämänsä. Se on aikuisen homma, hoitaa ikäviäkin asioita. 

Kyllä ne kuule häviää kun riittävästi yksinkertaistuu. 

Lapset, jos niitä on, pärjää omillaan kun aikuistuvat, kaikki omaiset kuolleet, eikä ole autoa ja on sinkku, niin ei ole mitään muuta kuin itsestään ja talostaan huolehtiminen. Ja jos talossa on rempat tehty ajallaan, sekin vähä on lähinnä huoltotöitä. Miten voisi enää olla yksinkertaisempaa elämä? Harvalla vaan tilanne on tämä. 

Vierailija
25/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tosi moni kaipaa ihan tarkoituksellisesti yksinkertaistettuun elämään, minäkin. Melkein huvitti tuo hysteria, etteivät ihmiset kuluta. Kuinka typerä täytyy olla, ettei näe miten väsyneitä ja kyllästyneitä ihmiset ovat oravanpyörään ja  älyttömään kulutuselämään. 

Vierailija
26/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koskaan. Realistina ajattelen heti sitä kuinka hankalaa sieltä olisi talvella lähteä kauppaan, apteekkiin, lääkäriin tai muuten hoitamaan asioita. Kuka auraa tien? Mökissä pitäisi olla kaikki mukavuudet, en minä esim. haluaisi nyrkkipyykillä lakanoita jossain saunan padassa pestä. Sähköt ja huokseva vesi pitäisi myös olla, en halua jatkuvasti polttopuuta olla tekemässä ja mökkiin sitä raahata, samoin pakastin ruuan säilytystä varten. Helpommalla pääsee kun asuu kerrostalossa, ei täälläkään tarvitse muista huolta kantaa.

SinkkuN

Joo, kyllä nuo perusjutut pitää olla. Maalla saa aika hyvin auraussopimuksia, ihmisillä on pelit ja vehkeet. 

Vierailija
27/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkea siitäkin tulee. Eka vuosi menee fiilistellessä. Sitten joko kyllästyy tai tottuu. 

Koska? Kuudes vuosi lähti just. Paranee vaan. Olen ennen vihannut syksyjä, nyt ihan parasta, kun saa rauhassa laittaa valkeat pesiin. 

Voi olla, että joku päivä joudun muuttamaan tästä pois, mutta se päivä ei ole huomenna. En edes tiedä missä muualla haluaisin asua. En missään! 

Vierailija
28/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä verottaja sieltä hirsimökistäkin löytäisi. Kiinteistövero nääs.

Kokonaan irti vastuista pääset vasta kun olet kokonaan dementoitunut ja sinulle on määrätty edunvalvoja.

Vierailija
29/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot sitten vastuussa lämmityksestä, ja kaivon kunnossapidosta.

Lumityöt. Miten sinne palvelut, kun alkaa tarvita.

Vierailija
30/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SinkkuN

Joo, kyllä nuo perusjutut pitää olla. Maalla saa aika hyvin auraussopimuksia, ihmisillä on pelit ja vehkeet. 

Tämä! Kun valitsee mökkinsä viisasti ja ottaen etukäteen selvää asioista, pärjää hyvinkin helpolla. 

Vierailija
31/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompihan ilman vastuita taajamassa on elää. Ehkä kaikkein helpointa vähän isommassa kaupungissa. Täällä ei naapuritkaan heittäydy liian tuttavallisiksi.

Vierailija
32/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt ihan samaa. Haluaisin piiloutua jonnekin korpeen ja jättää kännykät, apit ja tietokoneet taakseni.

Kaipaan ihan kauheasti yksinkertaista, tyyntä ja rauhallista elämää. Olen myös 50+

Et halua tarpeeksi tai muuten olisit jo tehnyt sen. 

Vierailija
33/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaan irti vastuista pääset vasta kun olet kokonaan dementoitunut ja sinulle on määrätty edunvalvoja.

Ei minua tuollaiset paina, pitäisihän ruokakin ostaa, auraus maksaa jne. Sen sijaan en halua miettiä töitä/läheisiäni/läheisieni ongelmia/younameit. Kun saan omat perustarpeeni tyydytettyä, haluan vain olla ajatusteni/kirjojeni/luonnon/musiikin kanssa. Marjastaa ja sienestää. Kalastella. Olla olemassa olematta olemassa muille. 

Vierailija
34/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nytkin mökkerössäni. Uunit on lämmitetty, hämäränhyssyssä säästän sähköä.

Ihan mukavaa täällä on, hiljaisuus puhuu. Ulkonakin on nyt hiljaista, kun joutsenet ja kurjet on poissa. Ja naapurin maajussi hoitanut syystyöt valmiiksi.

Minulla ei ole vastuuta kuin itsestäni. Paitsi tietysti aina olen kuulolla aikuisista lapsistani.

Mutta olen jo lähes 70 v ja erilaista terveysongelmaa on kasaantunut ihan viime aikoina.  Minulla on hyvä toimintakyky ja kuntotesti antoi arvosanaksi 'erinomainen'.  Se ei vähennä kuormittumistani esim. silmien ja hampaiden suhteen. Minulla on paljon operoidut silmät, jotka vihoittelevat. Erityisesti nyt puulämmityskaudella. Hampaat ovat olleet huonot lapsesta asti. Nyt kärvistelen hoidon saannin pitkittyessä.

Eli kyllä niitä stressitekijöitä ilmaantuu aina, vaikka luulet, että 'kun nämä ikävät asiat x, y, z poistuvat, elämäni hymyilee'. Koskaan ei voi tietää mitä saa tilalle.

Vierailija
35/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveetä, miten kiinteistöveron maksuun meneekin jopa kaksi minuuttia elämästä. 

Seuraavaksi varmaan keksit puhelinlaskun??

Vierailija
36/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 20 ensimmäistä vuottani kokemusta tuosta. Luulen että sopeutuisin nopeasti. Yksinäisyys ja hiljaisuus eivät koskaan ole olleet ongelma, vaan voimavara.

Vierailija
37/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot sitten vastuussa lämmityksestä, ja kaivon kunnossapidosta.

Lumityöt. Miten sinne palvelut, kun alkaa tarvita.

Selvittää etukäteen, että möksälle saa ostettua aurauksen jos tölli on niin kaukana tiestä, ettei itse jaksa/halua. Oma lumilinko?

Miten ihmeessä sä kuvittelet ihmisten jossain Lapissa pärjäävän kun -herra isä sentäs- naapuriin on 200 km ja lähimpään kauppaan 300? Mieti nyt pikkusen. 

Vierailija
38/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein, paitsi tää mun unelmapaikka sijaitsee kallioisella saarella Turun saaristossa.

Vierailija
39/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä haluaisin asua korvessa. Tai jossain pohjoisessa, kaukana ihmisistä. Omassa rauhassa. Polttopuut? No se on juttu mihin se voi kaatua. Ei pohjoisessa ole hakattavaa metsää eikä puun myyntiä. Rahalla saisi.

Kaasulämmitys pienellä polttimolla pienessä kämpässä ja kamina. Miten?

Ruoka. Ei tuo kaupat ovelle jos asut iironkäkkärässä. Maakellariin vuoden hernekeitot ja kasvikset paleltumaan.

Kissa olisi kiva. Mutta sille ruoka? Jos se sairastuu?

Oma sydäri. So what! Silloin ei toivottavasti ole kotieläimiä.

Sitten se oleellisin. Vesi. Mistä se? Tunturipurojen äärelle ei niin vaan muuteta talon kanssa. 

Mut silti kaipaan omaa rauhaa. Voi sitä unelmoida.

Jännä juttu että kovin moni vanhempi naisihminen tuntee selittämätöntä kaipuuta pohjoiseen. Kertokaa viisaat mistä tämä voisi johtua. Itsellä ei ole mitään sukua pohjoisessa.

Vierailija
40/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa nimenomaan voin elää enemmän ilman vastuita (kokemusta on myös omakotitalosta/mökistä). Ei tarvitse tehdä lumitöitä, huolehtia lämmityksestä, polttopuista, kunnossapidosta ym.