Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko suorittajanaisia, jotka ovat hakeneet adhd-diagnoosin?

Vierailija
14.10.2025 |

https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000011281776.html

En pysty keskittymään. Tuntuu kuin päässä olisi kymmenen tv-kanavaa auki. Unohdan vastata sähköposteihin enkä saa to do -listojani suoritettua. Muiden puheen seuraaminen on vaikeaa, olo on stressaantunut.

Minulla on varmaankin adhd.

Psykiatrian erikoislääkäri Juha Lehden mukaan terveydenhuoltoon tulee nyt nuoria ja keski-ikäisiä naisia, jotka kuvaavat elämäänsä näin. Syyksi he epäilevät adhd:ta, mutta Lehden mielestä kyse on jostain aivan muusta.

Lehti sanoo, että näitä naisia yhdistää usein suorituskeskeisyys ja kovat vaatimukset itseä kohtaan.

Heillä on myös akateemista tai ammatillista ahneutta, jota he itse kuvaavat eteenpäin pyrkimiseksi, määrätietoisuudeksi ja kunnianhimoksi.

Kyse ei ole adhd:sta, vaan kutsun tilaa pinnistelijän syndroomaksi.

Mistä sitten tunnistaa pinnistelijän ja kenellä on todellinen adhd?

Ero löytyy elämänhistoriasta.

Lehden mukaan todellisesta adhd:sta kärsivillä on historiassaan pärjäämisen vaikeuksia: keskeytyneitä opintoja, katkenneita työsuhteita, pitkäjänteisyyden puutteesta johtuvia ihmissuhdeongelmia.

Pinnistelijät puolestaan ovat pärjänneet elämässään keskimääräistä paremmin.

Kommentit (345)

Vierailija
341/345 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ!!! Ja siis aivan kuvottaa miten tälläkin palstalla NAISET painaa toisia naisia alas haukkumalla "hyvin pärjänneitä ja menestyneitä" ADHD.ta sairastavia naisia alas vain pirihakuisiksi suorittajaksi. Voisimpa lainata omat painavat kenkäni vaikka päiväksi.

Myös itselläni on aikuisiällä todettu ADHD, joka on kylläkin ollut koko elämäni läsnä, mutta väkipakkolukemisella (minulla on myös lukihäiriö) oon suorittanut ensimmäisen korkeakoulututkintoni läpi, mutta en todellakaan huippu numeroilla.

Oon pärjännyt työelämässä ainoastaan polttamalla itseni loppuun sillä, että opettelin työhön liittyviä asioita vapaa-ajalla. Luin, luin ja luin, minä, joka en pysty lukemaan edes runoa loppuun ilman, että huomaan miettiväni samaan aikaan kolmea muuta tekemätöntä asiaa ja palaan taas 3 sivua taaksepäin aloittaakseni alusta.

Lopulta ahdistuin monien vuosien epävarmuuden jä

Uskon et teille ollaan kateellisia kun ootte saanut koulutuksen ja mahdollisesti työn joka ollut rankkaa, mut mitä muita vaikeuksia teillä on? Jos madaltaisit koulutuksen tason rimaa, niin eikö se korjaus ongelman? Monilla ADHD ihmisillä on pelkkä peruskoulu ja lyhyitä työsuhteita, haasteita ihmissuhteissa, lyhyt kärsivällisyys joka on iso haitta. Asioiden aloittaminen tuottaa suuria vaikeuksia ja näiden loppuunvieminen jää kesken kiinnostuksen lopahdettua.

Teidän ongelmat on ylisuoritus joka ihan jokaisella aiheuttaa keskittymisen vaikeutta ja uupumusta. Mitä muita ongelmia/haasteita teillä on? Jos kertoisitte niistäkin niin ehkä mollaaminen vähenisi

Vierailija
342/345 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sinne vaan diagnoosia hakemaan,siinä voi mennä aikuispuolella pari vuotta tällä hetkellä.

Saatana jos on ruuhkaa, haluan diagnoosini heti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/345 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelen näitä, joilla on jopa useammat LOPPUUN SAATETUT korkeakouluopinnot ja katkeamaton työhistoria, pitkiä parisuhteita jne., että miten niin muka ADHD?

Se on se korkean ÄO:n ADHD ja se on paljon pahempi kuin matalan ÄO:n ADHD, jota potevilla jää koulut kesken ja joudutaan pahimmassa tapauksessa vankilaan.

Onhan se ihan hirveän paljon siistimpää olla superhyperälykäs ja kärsiä ADHD:sta kuin olla vain keskimääräisen älykäs ja kärsiä burn outista, koska vaatii liikaa itseltään. Kukapa ei haluaisi olla tosi älykäs.

Mikähän siinä häiritsee, jos joku muu on? 

On se hiukan epäreilua jos kysenalaisesti saanut lääkityksen ja sen avulla hoitanut koulutuksen yms. täysin nappiin, kun taas toiset pyrkivät samaan paikkaan ilman mitään lääkityksiä koska ymmärtävät että kovatasoinen opiskelu luonnollisesti aiheuttaa stressiä ja keskittymisvaikeuksia

Vierailija
344/345 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi vähän hellittää oireiden kompensoimisessa, jotta lääkettä ei tarvis? En minäkään polvi murtuneen lähde kävelemään ilman keppejä ja vaatien kipuun vahvoja kipulääkkeitä? Absurdia

Sulla on sentään vaihtoehto, toisinkuin heillä jotka ei kerta kaikkiaan pysty asioihin

Vierailija
345/345 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tähänkin pätee se että madalla sitä rimaa. Jos asiat kotona tuottavat vaikeuksia, niin nyt tiedät miltä kotiaskareet on miehille tuntuneet pari vuosikymmentä sitten kun miehet toi leivän taloon. Jostain sun täytyy luopua ja vähän hellittää, vaihtoehtoja sulla kyllä olis mut valitset lääkkeen kyseenalaisin keinoin.

Minä en itse näe mitään ADHD piirteitä tekstissä. Ratkaisu olisi olla suorittamatta enempää kuin mihin pystyy. Sulla on keino joka auttaisi, mut laitat korkeaan aseman pyrkiminen terveytesi edelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä