Tunnetteko suorittajanaisia, jotka ovat hakeneet adhd-diagnoosin?
https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000011281776.html
En pysty keskittymään. Tuntuu kuin päässä olisi kymmenen tv-kanavaa auki. Unohdan vastata sähköposteihin enkä saa to do -listojani suoritettua. Muiden puheen seuraaminen on vaikeaa, olo on stressaantunut.
Minulla on varmaankin adhd.
Psykiatrian erikoislääkäri Juha Lehden mukaan terveydenhuoltoon tulee nyt nuoria ja keski-ikäisiä naisia, jotka kuvaavat elämäänsä näin. Syyksi he epäilevät adhd:ta, mutta Lehden mielestä kyse on jostain aivan muusta.
Lehti sanoo, että näitä naisia yhdistää usein suorituskeskeisyys ja kovat vaatimukset itseä kohtaan.
Heillä on myös akateemista tai ammatillista ahneutta, jota he itse kuvaavat eteenpäin pyrkimiseksi, määrätietoisuudeksi ja kunnianhimoksi.
Kyse ei ole adhd:sta, vaan kutsun tilaa pinnistelijän syndroomaksi.
Mistä sitten tunnistaa pinnistelijän ja kenellä on todellinen adhd?
Ero löytyy elämänhistoriasta.
Lehden mukaan todellisesta adhd:sta kärsivillä on historiassaan pärjäämisen vaikeuksia: keskeytyneitä opintoja, katkenneita työsuhteita, pitkäjänteisyyden puutteesta johtuvia ihmissuhdeongelmia.
Pinnistelijät puolestaan ovat pärjänneet elämässään keskimääräistä paremmin.
Kommentit (107)
Adhd:sta en tiedä, mutta suorittajat ovat todella todella raskaita ihmisiä.
Itsekin ihmettelen näitä, joilla on jopa useammat LOPPUUN SAATETUT korkeakouluopinnot ja katkeamaton työhistoria, pitkiä parisuhteita jne., että miten niin muka ADHD?
Kyllä tunnen. Eräs tuntemani myös puuhaa tyttärelleen diagnoosia, kun pelkää ettei tytär suoriudu huippunumeroin.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ihmettelen näitä, joilla on jopa useammat LOPPUUN SAATETUT korkeakouluopinnot ja katkeamaton työhistoria, pitkiä parisuhteita jne., että miten niin muka ADHD?
Katsos kun elämä on heillä ollut aina niin hirveän raskasta. Ekalla yrittämällä yliopistoon ja kolme tutkintoa ja upea uraputki ja niin edelleen. Ei kukaan muu kuin tuon kokenut voi tietää, miten rankkaa se on.
Tiedän jokusen tällaisen bloggaajan.
En, mutta somea runsaasti käyttävät ovat kyllä aiheuttaneet itselleen piripäisen kolibrin keskittymiskyvyn, joka alentaa kognitisia kykyjä ja haittaa "suorittamista".
Varmaan suurin osa yksityiseltä diagnoosin saavista on tällaisia. Halutaan laillista piriä, että jaksetaan suorittaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Omalla lapsellani on neuropsykologin tekemä diagnoosi, eli adhd on selkeä, mutta ei vaikea. Tällä diagnoosilla amis kesti viisi vuotta, huoneen siivous viisi tuntia, kaikki aloitetaan, mutta mikään ei valmistu. Lääke pelasti hänen hänen elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Se on se korkean ÄO:n ADHD ja se on paljon pahempi kuin matalan ÄO:n ADHD, jota potevilla jää koulut kesken ja joudutaan pahimmassa tapauksessa vankilaan.
Eivät ole hakeneet diagnoosia, mutta ovat täysin vaikuttuneita että heillä on ADHD, koska puhelin houkuttelee enemmän kuin pitkäveteinen projekti. Jos saisivat diagnoosin ja hoitoa niin sitten onnistuisi pitkäveteisemmätkin hommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se korkean ÄO:n ADHD ja se on paljon pahempi kuin matalan ÄO:n ADHD, jota potevilla jää koulut kesken ja joudutaan pahimmassa tapauksessa vankilaan.
Onhan se ihan hirveän paljon siistimpää olla superhyperälykäs ja kärsiä ADHD:sta kuin olla vain keskimääräisen älykäs ja kärsiä burn outista, koska vaatii liikaa itseltään. Kukapa ei haluaisi olla tosi älykäs.
Tunnen ja kun se ei vaan jää siihen, vaan haetaan käytöshäiriödiagnoosi lapselle, joka oireilee siitä, miten äiti toimii.
He saavat lääkkeet ja artikkelin mukaan saavat siitä lisäbuustia. Jatkuuko lääkkeiden antama lisäbuusti lopun elämän ajan?
Vitsi, minunkin pitää saada tuollaiset lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen ja kun se ei vaan jää siihen, vaan haetaan käytöshäiriödiagnoosi lapselle, joka oireilee siitä, miten äiti toimii.
Mun tuntemani lapsi ei edes oireile mitenkään, ottaa vain elämänsä löysin rantein, ehkä pienenä kapinana äitiä vastaan. Fiksu nuori, jonka mielestä kasi on ihan riittävän hyvä numero. Äiti on kuin lentoon lähdössä, pitää saada diagnoosi, jotta saa sitten lisäaikaa yo-kirjoituksissa.
Vierailija kirjoitti:
He saavat lääkkeet ja artikkelin mukaan saavat siitä lisäbuustia. Jatkuuko lääkkeiden antama lisäbuusti lopun elämän ajan?
Vitsi, minunkin pitää saada tuollaiset lääkkeet.
Eiköhän jossain vaiheessa keksitä jokin uusi muotidiagnoosi.
Onko kertaakaan maailmanhistoriassa tehty artikkelia että miehet hakeutuvat liikaa lääkärin vastaanotolle ja ei heitä nyt tarvitse hoitaa kunhan vaan vähän hölläävät otetta ja jättävät stressaamatta ja yrittäisivät vaan ymmärtää että on ihan normaalia vaan olla niin miten tuntevat, ei heihin ole mitään syytä tuhlata mitään lääketieteellistä huomiota?
Siis voi yksi vxtun kevät. Naisten autismi ja ADHD on muutenkin alidiagnosoitua niin ihan varta vasten maan valtamedia alkaa lässyttää että joo ei teitä mikään vaivaa kun vähän vaan itse ryhdistäydytte ja pysykää nyt poissa vaan lääkäristä ja ootteko kokeillut relata ja hengittää vaan?
Miespuoliselle ADHD-diagnoosia hakevalle sama? Oot vaan hysteerinen, ootko kokeillut joogaa ja mindfullnessia.
Voi elämä miten voi vxtuttaa että naisia pitää taas lytätä näin ihan vain sukupuolen perusteella. Kaikilla on oikeus lääkäriin ja lääkärit päättäköön diagnooseista eikä mitkään lässyttävät toimittajat.
Vierailija kirjoitti:
Onko kertaakaan maailmanhistoriassa tehty artikkelia että miehet hakeutuvat liikaa lääkärin vastaanotolle ja ei heitä nyt tarvitse hoitaa kunhan vaan vähän hölläävät otetta ja jättävät stressaamatta ja yrittäisivät vaan ymmärtää että on ihan normaalia vaan olla niin miten tuntevat, ei heihin ole mitään syytä tuhlata mitään lääketieteellistä huomiota?
Siis voi yksi vxtun kevät. Naisten autismi ja ADHD on muutenkin alidiagnosoitua niin ihan varta vasten maan valtamedia alkaa lässyttää että joo ei teitä mikään vaivaa kun vähän vaan itse ryhdistäydytte ja pysykää nyt poissa vaan lääkäristä ja ootteko kokeillut relata ja hengittää vaan?
Miespuoliselle ADHD-diagnoosia hakevalle sama? Oot vaan hysteerinen, ootko kokeillut joogaa ja mindfullnessia.
Voi elämä miten voi vxtuttaa että naisia pitää taas lytätä näin ihan vain sukupuolen perusteella. Kaikilla on oikeus lääkäriin ja lääkärit päättäköön
samasta artikkelista:
Ilmiön tunnistaa myös dosentti ja psykiatrian erikoislääkäri Sami Leppämäki, mutta hän ei pidä sitä sukupuolisidonnaisena.
Suorittajia ja pinnistelijöitä on molemmissa sukupuolissa. Olen tavannut miehiä, jotka epäilevät adhd:ta syyksi, kun toivottua ylennystä ei ole tullut.
Miksi ADHD herättää tällaisia kommentteja. Olkaa onnellisia, että teillä ei itsellänne sitä ole. Itse olen onnellinen, että edes joku saa apua oireisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ADHD herättää tällaisia kommentteja. Olkaa onnellisia, että teillä ei itsellänne sitä ole. Itse olen onnellinen, että edes joku saa apua oireisiinsa.
Et sitten lukenut aloitusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuntemani lapsi ei edes oireile mitenkään, ottaa vain elämänsä löysin rantein, ehkä pienenä kapinana äitiä vastaan. Fiksu nuori, jonka mielestä kasi on ihan riittävän hyvä numero. Äiti on kuin lentoon lähdössä, pitää saada diagnoosi, jotta saa sitten lisäaikaa yo-kirjoituksissa.
No jo on.
Luulen tuntevani: miehen tyttären. Tosi suorittaja, tunnollinen, eteenpäin pyrkivä. Haki diagnoosin, kun ei oikein pärjää eliittilukiossa ja pitkässä matikassa.
Kysyin häneltä, että keneltä olet sen saanut, kun adhd on vahvasti perinnöllinen. Tyttö räpytti muutaman kerran ja sanoi, ettei tiennyt.
Minä sekä mies olemme aika varmoja, ettei hänellä mitään ole. Mikään ei ole ikinä antanut viitteitä adhd:stä.