Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi en vaan "toimi" ilman alkoholia?? Muita?

Vierailija
14.10.2025 |

Anteeksi raflaava otsikko! Lukekaa aloitus loppuun!

Mistä johtuu etten pysty toimimaan kunnolla ilman alkoholia? Onkohan opittua ja joku aivojen klikki??

Join nuoruudessani paljon ja usein, olen kuitenkin ollut aina työssä ja hoitanut muutenkin elämäni kunnolla. Viime aikoina ei ole tehnyt mieli juoda ollenkaan. Saatan kerran viikossa (jos seuraava päivä on vapaa) juoda maltillisesti.

Olen huomannut etten kuitenkaan saa normaali päivinä enää mitään aikaiseksi. Vs jos juon vaikka olutta samalla kun tiskaan, imuroin jne. Kun tulen töistä, hoidan pakolliset tehtävät kotona ja vajoan sängynpohjalle odottamaan nukkumista. Olen juonut töistä tullessani kahvia/energiajuomia/limuja, vettä, syönyt kunnolla jne. Mutta olen aina yhtä rättiväsynyt. Eli ei pitäisi vaikuttaa.

Sen sijaan jos juon vaikka 2 siideriä niin jaksan suorittaa paljon asioita. En siis enää juo, jos aamulla on töitä tai menoa vkl mutta en kyllä jaksakaan tehdä mitään. Makaan vaan sängyssä. 

A.T.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennän:

a)Olen ollut esim. viikon juomatta. Kun tulen töistä kotiin olen jokapäivä tosi väsynyt. Tekee mieli mennä sänkyyn. Vietän sängyssä loppuillan. En jaksa tiskata, tai tehdä mitään ylimääräistä. Seuraavana aamuna on muutenkin herätys töihin. Yritän herätellä itseäni esim. kahvilla, energiajuomalla tai limulla. Ei vaikutusta.

b)Tulen töistä kotiin ja seuraava päivä on vapaa. Saatan juoda muutaman alkoholijuoman. Olen heti eri tuulella; jaksan tehdä asioita. Tiskaan, maalaan, leikkaan nurmikon, pyykkään, leivon. Hassuna yksityiskohtana, että juomani alkoholi on viimeaikoina ollut sokeritonta...

A.T eli AP

Vierailija
2/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut tismalleen saman!! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd

Vierailija
4/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis tyypillinen keski-ikäinen mies.

Vierailija
5/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että olet kuormittunut. Ja alkoholi on siitä ikävä, että vaikka se hetkellisesti helpottaa, pidemmän päälle se pahentaa uupumisoireita. Miettisin, voisiko 1) työtä keventää 2) arkeen lisätä aktiivista palautumista kuten kevyttä liikuntaa (alkuun vaikka kävelyä ja muuta ulkoilua)

Vierailija
6/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti. Normalisoit aivokemiasi holilla ja johan jaksaa.

Vierailija
7/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vanha kone vaatii ryypyn että lähtee käyntiin. Pitää vaan varoa että ei ryypytä liikaa tai sammuu eikä lähde käyntiin moneen tuntiin. En tykkää siitä.

Vierailija
8/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adhd

Perustelut?

Vierailija
9/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistille känni on uusi normaali.

Vierailija
10/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voi olla viikon juomatta ilman mitään vieroitusoireita, niin ei kyllä täyty alkoholismin (eli riippuvuuden) tunnusmerkit.

Vierailija
11/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvissa ja energiajuomissa ei ole energiaa, vaan ne ainoastaan estävät väsymyksen tunnetta. Oluessa ja siiderissä on nopeaa energiaa (hiilareita nestemuodossa).

Raskas ruokailu VÄSYTTÄÄ sillä verenkierto keskittyy ruuansulatukseen.

Jos haluat pysyä vireänä koko päivän, syö kevyesti ja nopeaa energiaa. Eli hiilareita. Kasviksissa ei ole energiaa ja lihan ruuansulatus on erittäin hidasta. 

Jos itse tarvitsisi suorittaa aamusta iltaan, eläisin kasviskeitoilla ja leivoksilla :) kahvia en joisi, enkä alkoholia.

Vierailija
12/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivojen dopamiinit on sammuneet, alkoholiriippuvuus

Vierailija
13/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama! Enää en edes yritä jaksaa selvin päin tehdä mitään, kun ei vaan jaksa! Tuntuu kyllä, että olen "aina" ollut todella vähäenerginen.

Vierailija
14/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos voi olla viikon juomatta ilman mitään vieroitusoireita, niin ei kyllä täyty alkoholismin (eli riippuvuuden) tunnusmerkit.

Tässähän nimenomaan on oireita.

Vierailija
15/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yllä mainittu, sekä ikääntyminen. Ei jaksa niin kuin nuorena. Päiväunet kuuluu keski-ikään. 

Myös tieto vapaapäivästä kohottanee mielialaa. 

Vierailija
16/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se niin on, että kaikki nuo TYLSÄT asiat, kuten tiskaus ja imurointi on niin luotaan työntäviä askareita, ettei niitä huvita tehdä. Alkoholi tekee mielen kepeämmäksi, jolloin on vähän helpompi tarttua noihin tylsiin velvollisuuksiin.

Sen sijaan, jos on joku inspiroiva harrastus, jota rakastaa tehdä, niin sitä tekee ilomielin selvinpäin. Ainakin minä teen. Kaikki muu on sitten ihan fiiliksestä kiinni ja olen huomannut tosiaan saman, että alkoholilla saa helpommin itsensä tekemään niitä tylsiä asioita. En silti käytä alkoholia niihin, ettei tule mitään alkoholismia.

Vierailija
17/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän nimenomaan on oireita.

Eihän ap:n ole saatava alkoholia. Hän ei vain jaksa tehdä mitään ilman sitä. Miten hän siis on alkoholisti mielestäsi? Vrt. Joidenkin on pakko päästä harrastuksiin kun muuten ei jaksa, ovatko hekin siis addikteja? Eli ts. Jokainen ihminen on mielestäsi addikti. 

Vierailija
18/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvissa ja energiajuomissa ei ole energiaa, vaan ne ainoastaan estävät väsymyksen tunnetta. Oluessa ja siiderissä on nopeaa energiaa (hiilareita nestemuodossa).

Raskas ruokailu VÄSYTTÄÄ sillä verenkierto keskittyy ruuansulatukseen.

Jos haluat pysyä vireänä koko päivän, syö kevyesti ja nopeaa energiaa. Eli hiilareita. Kasviksissa ei ole energiaa ja lihan ruuansulatus on erittäin hidasta. 

Jos itse tarvitsisi suorittaa aamusta iltaan, eläisin kasviskeitoilla ja leivoksilla :) kahvia en joisi, enkä alkoholia.

On siinä kuitenkin sellainen juttu kuin psykologinen vaikutus. Jos joku asia on hemmetin mukavaa, niin energiaa löytyy yhtäkkiä 500%. Jos joku asia on hemmetin tylsää, niin energiat tippuu nollaan.

19/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi alkaa noin. Tai ainakin mulla se alkoi. Älä anna sille yhtään sille enempää tilaa! Jarruta ennen kuin olet liian pitkällä. Pistä korkki kiinni NYT. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
20/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan tämä kuitenkin semmoinen asia joka sinun pitäisi kertoa omalle lääkärillesi, ei av-palstalle? Huomenna soitat hänelle, se on huomisesi tärkein tehtävä.