Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi en vaan "toimi" ilman alkoholia?? Muita?

Vierailija
14.10.2025 |

Anteeksi raflaava otsikko! Lukekaa aloitus loppuun!

Mistä johtuu etten pysty toimimaan kunnolla ilman alkoholia? Onkohan opittua ja joku aivojen klikki??

Join nuoruudessani paljon ja usein, olen kuitenkin ollut aina työssä ja hoitanut muutenkin elämäni kunnolla. Viime aikoina ei ole tehnyt mieli juoda ollenkaan. Saatan kerran viikossa (jos seuraava päivä on vapaa) juoda maltillisesti.

Olen huomannut etten kuitenkaan saa normaali päivinä enää mitään aikaiseksi. Vs jos juon vaikka olutta samalla kun tiskaan, imuroin jne. Kun tulen töistä, hoidan pakolliset tehtävät kotona ja vajoan sängynpohjalle odottamaan nukkumista. Olen juonut töistä tullessani kahvia/energiajuomia/limuja, vettä, syönyt kunnolla jne. Mutta olen aina yhtä rättiväsynyt. Eli ei pitäisi vaikuttaa.

Sen sijaan jos juon vaikka 2 siideriä niin jaksan suorittaa paljon asioita. En siis enää juo, jos aamulla on töitä tai menoa vkl mutta en kyllä jaksakaan tehdä mitään. Makaan vaan sängyssä. 

A.T.

Kommentit (48)

21/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos voi olla viikon juomatta ilman mitään vieroitusoireita, niin ei kyllä täyty alkoholismin (eli riippuvuuden) tunnusmerkit.

Ei se välttämättä toimi noin. Ei mullakaan ollut vieroitusoireita.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
22/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos voi olla viikon juomatta ilman mitään vieroitusoireita, niin ei kyllä täyty alkoholismin (eli riippuvuuden) tunnusmerkit.

Tässähän nimenomaan on oireita.

Niin on mutta jos myöntää että on ongelma niin sille joutuisi tekemään jotain. Helpompi selittää (valehdella) itselleen ettei ole ongelmaa niin saa jatkaa juomista. Alkoholi aiheuttaa riippuvuuden joka viidelle sen käyttäjälle. Riippuvuutta on eri tasoista. Yhden on pakko juoda joka päivä ja toisten harvemmin mutta samaa pakkoa se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on mutta jos myöntää että on ongelma niin sille joutuisi tekemään jotain. Helpompi selittää (valehdella) itselleen ettei ole ongelmaa niin saa jatkaa juomista. Alkoholi aiheuttaa riippuvuuden joka viidelle sen käyttäjälle. Riippuvuutta on eri tasoista. Yhden on pakko juoda joka päivä ja toisten harvemmin mutta samaa pakkoa se on.

On sillä määrällä kuitenkin oleellinen vaikutus. Moni on koukussa myös syömiseen. Yksi syö lähes kohtuullisesti ja on 10kg ylipainoinen ja toinen syö satakertaisesti ja lihoo 200 kiloiseksi. Jotkut on koukussa kahviin. Yksi juo joka päivä 3 kupillista ja toinen juo joka päivä 15 mukillista.

Vierailija
24/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sillä määrällä kuitenkin oleellinen vaikutus. Moni on koukussa myös syömiseen. Yksi syö lähes kohtuullisesti ja on 10kg ylipainoinen ja toinen syö satakertaisesti ja lihoo 200 kiloiseksi. Jotkut on koukussa kahviin. Yksi

Liikaa ryyppääminen on siis ihan ok kun jotkut muut syövät liikaa. Pahus joku kuntoilee liikaa niin mun pitää tasapainon säilymisen takia velttoilla pikkusen liikaa. 

Vierailija
25/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olet juoppo ja ihan kohta rapajuoppo.

Vierailija
26/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sillä määrällä kuitenkin oleellinen vaikutus. Moni on koukussa myös syömiseen. Yksi syö lähes kohtuullisesti ja on 10kg ylipainoinen ja toinen syö satakertaisesti ja lih

Liikaa ryyppääminen on siis ihan ok kun jotkut muut syövät liikaa. Pahus joku kuntoilee liikaa niin mun pitää tasapainon säilymisen takia velttoilla pikkusen liikaa. 

Not. Yksi juo pari kossupulloa joka päivä ja toinen juo kaksi kaljaa joka toinen päivä. Molemmat on koukussa, mutta vain toinen kuolee siihen ja toiselle ei tule mitään näkyvää haittaa todennäköisesti koko elämänsä aikana.

Vierailija
27/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adhd

Perustelut?

En ole tämä alkuperäinen kommentoija, mutta ajattelisin, että jos on ADHD on vaikea keskittyä yhteen asiaan kerrallaan ja saada kiinni pitkäkestoisen tehtävän suorittamisesta. Ja pienellä määrällä alkoholilla saisi mieltä kirkastettua sen verran että pystyy keskittymään. Mutta alkoholismi tuosta tulee, jos ei ole jo tullut.

Vierailija
28/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin olla viikon juomatta. Ei tee mieli mitään. Käyn töissä ja mieleni on selvä. En käytä mitään lääkkeitä/en sairasta. Tulen töistä enkä jaksa tehdä mitään. Makaan vaan sängyssä.

Tulen töistä kotiin ja juon kaksi olutta/siideriä/lonkeroa. Jaksan kaikkea; olen pirteä ja virkeä. Voin juoda enemmänkin, saan kuitenkin kaikki tehtävät hoidettua: pesen yöllä pyykkiä jne. Olen aamulla virkeä, enkä nuku 7.00 kauempaa.

AP

Vierailija
29/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole kovin harvinaista niille jotka on käyttäneet kauan ja säännöllisesti, vaikkei edes olisi suurkuluttaja. Pidän tuota ehdottomasti alkoholin aiheuttamana haittavaikutuksena. Kun lopettaa kokonaan, tuo flegmaattisuus katoaa. 1-2 vuotta ilman ja olet kuin uusi ihminen. Lopeta ihmeessä. 

Vierailija
30/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan tämä kuitenkin semmoinen asia joka sinun pitäisi kertoa omalle lääkärillesi, ei av-palstalle? Huomenna soitat hänelle, se on huomisesi tärkein tehtävä.

Ei ole ns. omaa lääkäriä. Ei ole rahaa maksaa random-käynnistä, että joku lääkäri vaan määrää buranaa, lepoa, sopivasti ulkoilua ja syömään terveellisesti.

Vierailija
31/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus toiminut tuo sama mutta joskus käy niin että työt jääkin tekemättä ja aika kuluu ihastuttavasti päiväkännien merkeissä.

Vierailija
32/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole kovin harvinaista niille jotka on käyttäneet kauan ja säännöllisesti, vaikkei edes olisi suurkuluttaja. Pidän tuota ehdottomasti alkoholin aiheuttamana haittavaikutuksena. Kun lopettaa kokonaan, tuo flegmaattisuus katoaa. 1-2 vuotta ilman ja olet kuin uusi ihminen. Lopeta ihmeessä. 

Minulla juominen on vähentynyt erittäin paljon 4-5 vuoden aikana. Viime vuonna join kaksi kertaa ja tänä vuonna olen tähän mennessä juonut kerran. Ennen join lähes joka viikonloppu perjantaina ja lauantaina. Yleiseen jaksamiseen ja mielialaan juomisen väheneminen ei ole vaikuttanut yhtään. Usein väsyttää ja eniten v kaikki. Samaa se oli silloinkin kun join enemmän. 

Vierailija
33/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se voimattomuus on niitä vierotusoireita, henkisiä sellaisia. Et välttämättä ole alkoholisti, mutta selkeesti tarvitset sitä toimiaksesi. Ja tuli myös mielern ADHD (ADD). Ole juomatta pari kuukautta, ja katso muuttuuko tilanne. Jos ei suosittelen lääkärin tapaamista. Terveet ihmiset kykenee toimimaan ilman alkoholia. 

Vierailija
34/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivosi eivät osaa enää tuottaa endorfiineja ilman alkoholia. Kolme kuukautta selvin päin, niin aivot tottuvat uudelleen "arkeen" ja sen jälkeen jaksaa taas paremmin. Ongelma on lusia se ensimmäinen 3 kuukautta juomatta. Sen jälkeen toinen 3 kk, sitten taas 3 kk  ja niin eteenpäin. Itselläin tilanne nollautuu aina kun olen vetänyt muutaman päivän putken, eli pitää aloittaa aina alusta.

Vierailija
35/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juonut enemmän kuin koskaan sellaisia 40h putkia. Välissä pari kolme päivää kuivilla kun makaan sängyssä, enkä ahdistuksissani pääse ulos kotoa. Sitten ehkä joskus viikko selvin ja saman homman toistoa. Keho ei enää vanhempana kestä, unettomuus ja kamala riippuvuus. Nyt on laitettava korkki kiinni mahdollisimman pitkäksi aikaa ja vältettävä alkoholia, kuin ruttoa ja kärsittävä pitkäaikaisista vieroitusoireista viikkotolkulla.

Tuurijuoposta tultiin täysipäiväisesti alkoholistiksi.

Vierailija
36/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

koita huijata itseäsi ja osta alkoholitonta olutta. 

Vierailija
37/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin hetken kaltaisesi alkoholistin kanssa.

Mitään ei voinut tehdä ja mihinkään mennä ilman alkoholia ja päivä alkoi kaljatölkillä. Tekosyitä ja selityksiä kuulin vaikka muille jakaa ja jatkuvasti oli mustaa silmää ja mustelmaa, kun törmäili kännissä ties missä. Päätin ihan oman mielenterveyteni takia sanoa adjö ja näkemiin. Onkohan enää edes hengissä?

Vierailija
38/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juonut enemmän kuin koskaan sellaisia 40h putkia. Välissä pari kolme päivää kuivilla kun makaan sängyssä, enkä ahdistuksissani pääse ulos kotoa. Sitten ehkä joskus viikko selvin ja saman homman toistoa. Keho ei enää vanhempana kestä, unettomuus ja kamala riippuvuus. Nyt on laitettava korkki kiinni mahdollisimman pitkäksi aikaa ja vältettävä alkoholia, kuin ruttoa ja kärsittävä pitkäaikaisista vieroitusoireista viikkotolkulla.

Tuurijuoposta tultiin täysipäiväisesti alkoholistiksi.

Mites ois Antabus?

Vierailija
39/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärille ei nyt ainakaan ensi alkuun kannata kertoa. Nykyään on sellainen kontrolli yhteiskunta, että tietoihin tulee merkintä alkoholiriippuvuudesta, sen jälkeen voit menettää ajokorttisi,ja  jokainen kerta kun haet apua esim kipuun, vahvempia kipulääkkeitä et saa, koska "päihderiippuvuus", sama asia jos joudut leikkaukseen, lääkäri ei uskalla määrätä kunnon kipulääkkeitä, koska "päihderiippuvuus". Vielä hankalammaksi menee jos saat jotain mt-ongelmia, tai vaikkapa tilapäistä unettomuutta, apua et saa. Puhumattakaan jos harrastat metsästystä, voit menettää aselupasi ,koska "päihderiippuvuus" , erityisesti , jos olet mennyt itse sellaista "vapaaehtoisesti" kertomaan. Ja sen jälkeen saat todella huono akohtelua lähes jokaisessa terveydenhuoltoyksikössä.

Valitettavasti näin meidän yhteiskuntamme nykyään toimii, vaikkapa päihdehoitoon pitäisi oikeasti kannustaa, jos siihen on halukas. Mutta näinhän se ei oikeasti mene.

Vierailija
40/48 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystävä, joka tarvitsee joka perjantai viinilaatikon. Turha houkutella perjantaisin mihinkään muuhun.