Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen tajusin mistä johtuu nuorempien kyvyttömyys selvitä arjesta

Vierailija
14.10.2025 |

20-30-vuotiaat ovat usein suurten ikäluokkien lastenlapsia.  Suuret ikäluokat itse joutuivat pienestä kotitöitä opettelemaan ja heiötä odotettiin osallistumista.  He kasvattivat samoin lapsensa, tiskivuoroja, siivousta, ruuanlaittoa, pyykkihuoltoa.

Eilen keski-ikäiset naiset olivat kovin katkeria, vaikka koulu oli vaativa, aina vaadittiin kotitöitä. He ovat toimineet paremmin,  lasten elämä on siloiteltu, kaikki valmiina,  kaikki tarpeet täytetään heti.   Niinpä sitten elämä on liian rankkaa alle kolmikymppisille, pitäis joka päivä lähteä töihin, kukaan ei tee kotitöitä, palkka ei riitäkään.  Maksaako ruoka?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan mainiosti 90-luvun laman ja sen,kuinka opiskelujen harjoittelupaikoissa oli jo työttömiä "vanhuksia" ja harjoittelupaikka löytyi viimein hyvin kaukaa. Tuli kalliiksi se kulkeminen. Mutta oli pakko. Nyt tuo " pakko" on kai ihmisoikeusloukkaus. Yritin kannustaa paria nuorta miestä teineinä hakemaan kunnan kesätöitä,joissa niiden ikäisille oli etusija varattu. "Emmä haluu!!!" " Emmä semmosta" Ehdotin mainosten jakoa " Mä oon lomalla" Ehdotin marjojen poimintaa,vein metsään ja opastin "Ei oo mun juttu" 

Molemmat makasivat loma-ajat selällään puhelin kourassa ja nousivat syömään,kunhan joku sen kantoi kaupasta ja valmisti. 

Työnantajan täytyis olla melkoinen humanisti nähdäkseen noissa nyt kolmattakymmenettä käyvistä potentiaalia. Voisiko olla mahdollista,ettei ihan kaikki kehitys ole yhteiskunnan syytä? 🙄

Ei nuoret ole enää samanlaisia ääliöitä joille työ on joku itseisarvo. Jos työstä puuttuu kannustin ja riittävä palkkio, niin ei mikään ihme ettei kiinnosta. Ei nuoria kiinnosta tehdä töitä siitä ilosta, että joku pieni joukko saa palkkion heidän panoksestaan ja hölmöläisten hommaahan se olisikin.

Vierailija
62/76 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se suurin ongelma on mm. se että työelämään pääseminen on vaikeaa ja se työelämä on ihan helvetin rankkaa.

Täällä yksi työuupunut. Kyllä oikeesti työelämä oli ihan erilaista silloin, kun aloitin työt reilu 20v sitten. Olin päiväkodissa töissä, henkilökuntaa oli tarpeeksi, retkille saatettiin lähteä vain neljän lapsen ja kahden aikuisen kanssa. Silloin oli aikaa keskittyä siihen vaativaankin lapseen, ihmetellä luontoa ja oppia siitä.  Kesäisin saatettiin järjestää lapsille vesileikit ulos, letkulla vettä vannaan ja voi miten oli pienillä hauskaa. Ymmärrän hyvin, että sellaisessa työssä olisin jaksanut vaikka 50vuotta. Nykyään on ihan eri meininki. Nyt olen uupumuksen takia sairaslomalla. Ei jaksa nykymenoa lapset eikä aikuiset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen, kaksikymmentä vuotta sitten bussinkuljettajat, siistijät, taksinkuljettajat ja monet muut olivat suurelta osin suomalaisia. Missä esim. Helsingissä näet tänään yleisellä paikalla suomalaisen kauppakeskuksen tai wc-siivoojan?  Ei kai mikään ihme, jos meillä on työttömyytä.

Nämä työt ei kelpaa suomalaisille nykyään. Olen noihin työttömyys ketjuihin kertonut monesti, että bussikuskeilla ja kuljetusalalla ylipäätään töitä riittää, kuten muuten myös siivoustyössä (olen tehnyt molempia) vastauksena on vain selityksiä siitä, miksi ei onnistu. 

Vierailija
64/76 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan mainiosti 90-luvun laman ja sen,kuinka opiskelujen harjoittelupaikoissa oli jo työttömiä "vanhuksia" ja harjoittelupaikka löytyi viimein hyvin kaukaa. Tuli kalliiksi se kulkeminen. Mutta oli pakko. Nyt tuo " pakko" on kai ihmisoikeusloukkaus. Yritin kannustaa paria nuorta miestä teineinä hakemaan kunnan kesätöitä,joissa niiden ikäisille oli etusija varattu. "Emmä haluu!!!" " Emmä semmosta" Ehdotin mainosten jakoa " Mä oon lomalla" Ehdotin marjojen poimintaa,vein metsään ja opastin "Ei oo mun juttu" 

Molemmat makasivat loma-ajat selällään puhelin kourassa ja nousivat syömään,kunhan joku sen kantoi kaupasta ja valmisti. 

Työnantajan täytyis olla melkoinen humanisti nähdäkseen noissa nyt kolmattakymmenettä käyvistä potentiaalia. Voisiko olla mahdollista,ettei ihan kaikki kehitys ole yhteiskunnan syytä? 🙄

Ei nuoret ole enää samanlaisia ääliöitä joille työ on joku itseisarvo. Jos työstä puuttuu kannustin ja riittävä palkkio, niin ei mikään ihme ettei kiinnosta. Ei nuoria kiinnosta tehdä töitä siitä ilosta, että joku pieni joukko saa palkkion heidän panoksestaan ja hölmöläisten hommaahan se olisikin.

Eli nuorten mielestä on ihan ok jäädä tukien varaan , kun just mieleistä työpaikkaa ei kukaan tuo valmiiksi eteen? 

Hyvä, että viimeinkin joku uskalsi sanoa asian ääneen. Tuet on liian hyvät. 

Vierailija
65/76 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös omistusasunnon ostaminen on mennyt vaikeaksi. 

No, the great reset etenee. Kohta kenelläkään ei ole mitään. 

Millä tavalla mennyt vaikeaksi? Ei ainakaan itselläni ollut mitään vaikeuksia ostaa asuntoa.

Vierailija
66/76 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä näkisin,et kiiruusti gigolon paikkaa etsimään,ellei oman elämän perustusten muurailu kiinnosta,kun se on niin kovin raskasta. Ikää tulee ja vähäkin ulkonäkö kulahtaa. Vaihtoehto on tietenkin,että vanhemmat elättää omasta eläkkeestään.

Vierailija
67/76 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20-30 vuotiaat eivät ole suurien ikäluokkien lapsia, suuret ikäluokat ovat sodan jälkeen syntyneet eli n. 1945-1950.

Aloituksessa taisi ollakin että lapsenlapsia.  Heidän vanhempansa ovat korjanneet ne virheet mitä suuret ikäluokat tekivät heidän ollessaan lapsia.  Valmiin, kaikki tarpeet huomioivan lapsuuden.

Meidät ohjattiin ja kiristettiin siihen. Lapsilta kyseltiin hoitopaikassa ja koulussa tarkasti miten vanhempi on hoitanut sen ja sen asian ja milloin nukut ja mitä syöt. Ei meiltä aikoinaan kyselty mitään tuollaisia vaikka olisit ollut laiha rimpula.

Vierailija
68/76 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se suurin ongelma on mm. se että työelämään pääseminen on vaikeaa ja se työelämä on ihan helvetin rankkaa.

No ei se pimpsan kuvaaminen nettiin ja siitä jättipalkkioiden nostaminen kovin rankalta vaikuta, alhaiselta kylläkin, kukahan nuokin tavat pienestä pitäen opettaa?

Vierailija
69/76 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä eläkeikää sitten koko ajan nostetaan tai ollaan nostamassa, eikö se pitkitä työttömyyttä koulusta valmistuvilla.

Vierailija
70/76 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään sen "kultalusikan" arvo on suurempi kuin ehkä koskaan aiemmin, mutta sen "lusikan" määritelmä on paljon laajempi. Nykyään voi duunarin lapsikin olla syntynyt "kultalusikka" suussa, tai ylipäätään lusikka suussa, kun jos sun jompikumpi vanhemmista tai puoliso on töissä jossain isommassa firmassa, niin se töihin pääseminen helpottuu aivan järjettömän paljon. 

Ehkä vuokratöihin voi päästä muutenkin, mutta firmassa jossa olen töissä, ei moneen vuoteen ole talon kirjoille otettu muita kuin vakinaisten lapsia/tyttöystäviä/vaimoja jne. 

Vierailija
71/76 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse syntynyt 1970 ja ihan heittämällä nykytilanne on pahempi kuin 90-luvun lama. Aivan jäätävää paskaa olla elossa nuorena vuonna 2025 jos ei ole syntynyt kultalusikka suussa. Omaa tilannetta ei voi parantaa edes ahkeruudella. Tohtoreita pitkäaikaistyöttömänä 1400. Olisi ollut ennenkuulumatonta ysärillä ettei tohtori löydä mitään työtä hakemuksista riippumatta. Ylen jutussa se naistohtori ei päässyt edes siivoamaan kun hakijoita oli liikaa.

Eipä 90-luvullakaan ollut mitään takeita siivoustyöstä, jos oli korkeasti koulutettu. Omassa lähipiirissä oli tuolloin työttömäksi jäänyt henkilö, joka yritti päästä siivoamaan. Ei onnistunut eikä muihinkaan fyysisiin duunarihommiin pääseminen. Muistan samoilta ajoilta tv:n ajankohtaisohjelman, jossa siivousfirman pomo selitti tohkeana, että kannattaa vaan tulla heille töihin, koska maisteri voi aina edetä esimieheksi. Hah, ihan kuin heillä olisi ollut esimiehistä huutava pula. 

Vierailija
72/76 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nuorten mielestä on ihan ok jäädä tukien varaan , kun just mieleistä työpaikkaa ei kukaan tuo valmiiksi eteen? 

Hyvä, että viimeinkin joku uskalsi sanoa asian ääneen. Tuet on liian hyvät. 

Oletko uusi tällä palstalla? Joka päivähän joku kaltaisesi tulee väittämään, että "viimeinkin joku uskalsi sanoa tukien olevan liian hyviä". 

Eivät ne kylläkään ole ja kun jatkuvasti tulee uutisia, kuinka ulkomaalaisia työntekijöitä kusetetaan maksamalla parin euron palkkaa, niin on turha kuvitella, että ottaisivat sinne suomalaisia töihin.  

Vierailija
73/76 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vierekkäin on kaksi ihmistä ja joku yksinkertainenkin elämää ylläpitävä toimi odottaa hoitamista. Toinen ei tee mitään,toisen täytyy tehdä kahden ihmisen elämää ylläpitävä homma yksin. Tämä voi toimia vanhemman ja lapsen välisessä suhteessa vanhemman poismenoon asti,mutta toimiiko parisuhteessa,yhteisöissä,yhteiskunnassa? Entä kun hyväksikäytettävät loppuu? Pitäisi ehkä vääntää rautalangasta,mutta ehkä joku vielä ymmärtää pointin. 

Ellei nykyinen talouselämä toimi,nuoret luokoon uuden ja toimivamman. Eikä niin,että harmaantuvat ja kumaraiset vanhemmat hoitaa jälkikasvunsa loppuunsa asti.

Vierailija
74/76 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nuoret ole enää samanlaisia ää

Kuule. Silloin 90-luvulla ei kysytty kiinnostaako työ vai ei. Jos halusit elää, sen oli kiinnostettava. Tuet olivat täysin viimesijainen tuki, eikä silloin mahdollistettu sitä, että joku voisi valita olla joku elämäntapaintiaani. Tai siis sai olla, mutta taloudellista tukea ei herunut.

Miten joku edes kehtaa sanoa, että työnteko (eli oman elannon ansainta) ei kiinnosta. Luuletko, että meitä muita kiinnostaa elättää tuollaista kuollutta painoa?

Vierailija
75/76 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin nuori ja kielitaitoinen, lähtisin välittömästi ulkomaille töihin. 

Vierailija
76/76 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Silloin oli tukiloisia vaikka miten paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi