Eilen tajusin mistä johtuu nuorempien kyvyttömyys selvitä arjesta
20-30-vuotiaat ovat usein suurten ikäluokkien lastenlapsia. Suuret ikäluokat itse joutuivat pienestä kotitöitä opettelemaan ja heiötä odotettiin osallistumista. He kasvattivat samoin lapsensa, tiskivuoroja, siivousta, ruuanlaittoa, pyykkihuoltoa.
Eilen keski-ikäiset naiset olivat kovin katkeria, vaikka koulu oli vaativa, aina vaadittiin kotitöitä. He ovat toimineet paremmin, lasten elämä on siloiteltu, kaikki valmiina, kaikki tarpeet täytetään heti. Niinpä sitten elämä on liian rankkaa alle kolmikymppisille, pitäis joka päivä lähteä töihin, kukaan ei tee kotitöitä, palkka ei riitäkään. Maksaako ruoka?
Kommentit (76)
20-30 vuotiaat eivät ole suurien ikäluokkien lapsia, suuret ikäluokat ovat sodan jälkeen syntyneet eli n. 1945-1950.
Vierailija kirjoitti:
20-30 vuotiaat eivät ole suurien ikäluokkien lapsia, suuret ikäluokat ovat sodan jälkeen syntyneet eli n. 1945-1950.
Anteeksi, sanoitkin että lapsenlapsia, olin väärässä, pahoittelen, en saa poistettua viestiä :(
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 27-vuotias. Olen nyt sairaslomalla työpaikkakiusaamisen vuoksi. Jo kotona oli väkivaltaa, kiusaaminen jatkunut koko kouluajan ja nyt työelämässä. Kertaakaan en ole juhlinut esimerkiksi synttäreitä tai joulua. Lapsena nukuin talvella teltassa tai sellaisessa vajassa, kun turvakoti oli vielä niihin aikoihin maksullinen. Että sellainen helpoksi ja kivaksi järjestetty elämä.
Olen tosi pahoillani, että sinulla on ollut tuollaiset olot. Olen itsekin tk-eläkkeellä lapsuuden laiminlyöntien vuoksi.
Tunnistan kuitenkin ap:n pointin. Olen syntynyt 70-luvun alkupuoliskolla ja ystävissäni on näitä, joiden lapset elävät siloiteltua lapsuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se suurin ongelma on mm. se että työelämään pääseminen on vaikeaa ja se työelämä on ihan helvetin rankkaa.
Eikä sitä myösköön helpota se, jos elämää on siloiteltu niin, että kaikki on aina helppoa ja kivaa.
Jokaikisestä murusta on pitänyt taistella, koska se jatko riippuu siitä lukiopaikasta, josta riippuu se opiskelupaikka ja joka välissä videoceeveitä että pääsee edes kahdeksi viikoksi kesätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Siinä luki lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa taisi ollakin että lapsenlapsia. Heidän vanhempansa ovat korjanneet ne virheet mitä suuret ikäluokat tekivät heidän ollessaan lapsia. Valmiin, kaikki tarpeet huomioivan lapsuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se suurin ongelma on mm. se että työelämään pääseminen on vaikeaa ja se työelämä on ihan helvetin rankkaa.
Eikä sitä myösköön helpota se, jos elämää on siloiteltu niin, että kaikki on aina helppoa ja kivaa.
Uransa ennen vuotta 2008 tehneen elämä on ollut todella, todella siloiteltua ja helppoa jos vertaa 2020-luvulla uransa aloittaneeseen.
Väität siis että ennen ei ollut mitään kunnon haasteita ja vaikeuksia työelämässä?
Postilla pystyi ennen ottamaan 2-3 tunnin "kosteita" (lue: alkoholia meni runsaasti) lounastaukoja keskustassa työporukalla.
Eikä tämä ole vitsi. Puhutaan vielä 1990-luvusta eli ei ihan muinaismenneisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelen jos sinulla on lukihäiriö, mutta ei tuossa missään kohtaan puhuttu lapsista vaan siinä lukee selkokielellä lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uransa ennen vuotta 2008 tehneen elämä on ollut todella, todella siloiteltua ja helppoa jos vertaa 2020-luvulla uransa aloittaneeseen.
Väität siis että ennen ei ollut mitään kunnon haasteita ja vaikeuksia työelämässä?
Ei se työelämä tällaista ollut.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on ollut tuollainen lapsuus/nuoruus. Omalla kohdalla enemmänkin joka puolelta rummutettu ja peloteltu miten kaikki on vaikeaa, huonontunut tai omaa syytä. Oma kasvatus oli ainakin tyyliä että pilaat elämäsi jos tulet raskaaksi. Olet h--ra jos tapailet poikia. Et pääse kuin siivoojaksi jos kouluarvosanat laskee. Kukaan ei halua sinua töihin jos valitat tai näytät heikkoutta. Olet luuseri jos menet muualle kuin lääkikseen. Olet läski jos sormilla et yllä oman vyötärön ympäri.
Ja tuon päälle mediamaisema jonka mukaan maailma tuhoutuu, eläkeikä nousee tappiin, yhteiskunta romahtaa, työpaikkoja lomautetaan jne jne jne jne.
Ihme ihme että minusta kasvoi ahdistunut, masentunut ja helposti lannistuva aikuinen. Useimpina päivinä mielessä pyörii vain että miksi olen edes olemassa jos olen vain joka puolella haitaksi. Olisi siis myös pari kivaa rohkaisevaa sanaa voinut mahtua johonkin väliin.
T.31v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syntynyt 1970 ja ihan heittämällä nykytilanne on pahempi kuin 90-luvun lama. Aivan jäätävää paskaa olla elossa nuorena vuonna 2025 jos ei ole syntynyt kultalusikka suussa. Omaa tilannetta ei voi parantaa edes ahkeruudella. Tohtoreita pitkäaikaistyöttömänä 1400. Olisi ollut ennenkuulumatonta ysärillä ettei tohtori löydä mitään työtä hakemuksista riippumatta. Ylen jutussa se naistohtori ei päässyt edes siivoamaan kun hakijoita oli liikaa.
Tohtoriudella ei ole mitään itseisarvoa. Hän ei osaa tehdä välttämättä mitään tuottavaa. Jos olet putki/sähkömies ja OSAAT hommasi niin taatusti saat töitä.
Näinhän se on, että osaaja saa aina töitä, alasta riippumatta. Nyt vaan ongelmana on se, että kun se osaaminen karttuu vain työnteon kautta ja työnantajat etsivät pelkkiä osaaja, joten nuorten on hirvittävän vaikea alkaa kaivatuiksi osaajiksi ilman työkokemusta.
Myös omistusasunnon ostaminen on mennyt vaikeaksi.
No, the great reset etenee. Kohta kenelläkään ei ole mitään.
Suuret ikäluokat on. n. 80 vuotiaita. Olisivat laumoittain saaneet lapsia vielä 50-60 vuotiaina? Epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Ei. Ennen oli vähän töitä joita saattoi tehdä kotona. Työhön mentiin kellokortti leimaten. Sairaaksi ei voinut ilmoittautua vaan aina lääkärintodistus. Ensin 2, sitten 1 karenssipäivä.
Ei ollut tykypäiviä vai mitä ne " pulju kiinni virkistäytymisen takia " on.
Vierailija kirjoitti:
Myös omistusasunnon ostaminen on mennyt vaikeaksi.
No, the great reset etenee. Kohta kenelläkään ei ole mitään.
Aina on niitä, joilla on. Nyt voi käydä niin, että tämä joukko harvenee, mutta per henkilö heillä onkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Ei. Ennen oli vähän töitä joita saattoi tehdä kotona. T
Olen ollut työelämässä vuodesta 1975 ja todellakin aiemmin oli huomattavasti leppoisampaa ja turvatumpaa kuin nykyään.
Varsinkin nuoria pyritään riistämään joka välissä.
Negatiivisella ja kaikesta pelkoartikkeleita tekevä media on suurin syypää ihmisten pahaan oloon, eli laittakaa uutiset pois näkyvistänne ja menkää ulos liikkumaan. Muistakaa että Suomessa median omistaa yksi suku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa taisi ollakin että lapsenlapsia. Heidän vanhempansa ovat korjanneet ne virheet mitä suuret ikäluokat tekivät heidän ollessaan lapsia. Valmiin, kaikki tarpeet huomioivan lapsuuden.
Ei todellakaan kaikki. Tuossa ikäpolvessa myös paljon mieleltään sairaita vanhempia jotka ottivat elämäntehtäväkseen kostaa omille lapsilleen miten vaikea lapsuus heillä itsellään oli.
Itse sain ainakin kuulla koko lapsuuden miten äiti oli saman ikäisenä tehnyt sitä ja tätä, siis halveksuvaan sävyyn että p-skan lapsen sain kun ei itse kymmenvuotiaana tajunnut alkaa tekemään omia pyykkejään.
Joku ihan pohjaton katkeruus, kateus ja halveksinta omia lapsiaan kohtaan. En tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on ollut tuollainen lapsuus/nuoruus. Omalla kohdalla enemmänkin joka puolelta rummutettu ja peloteltu miten kaikki on vaikeaa, huonontunut tai omaa syytä. Oma kasvatus oli ainakin tyyliä että pilaat elämäsi jos tulet raskaaksi. Olet h--ra jos tapailet poikia. Et pääse kuin siivoojaksi jos kouluarvosanat laskee. Kukaan ei halua sinua töihin jos valitat tai näytät heikkoutta. Olet luuseri jos menet muualle kuin lääkikseen. Olet läski jos sormilla et yllä oman vyötärön ympäri.
Ja tuon päälle mediamaisema jonka mukaan maailma tuhoutuu, eläkeikä nousee tappiin, yhtei
Hakeudu terapiaan. Kunnolliselle terapeutille. Ja yritä pitää elämäsi mahdollisimman stressittömänä.
Aloita sillä, että haistat paskat noille itsekin sairaiksi tunnistamillesi vaatimuksille ja muodosta päähäsi oma ääni vanhempien sijaan. Ja nollakontakti vanhempiin on ihan ok.
Tämä velkavetoinen kulutusjuhla ei ole pitkään aikaan, vuosikausiin, ollut normaalia elämistä vaan sikajuhlia 24/7.