Eilen tajusin mistä johtuu nuorempien kyvyttömyys selvitä arjesta
20-30-vuotiaat ovat usein suurten ikäluokkien lastenlapsia. Suuret ikäluokat itse joutuivat pienestä kotitöitä opettelemaan ja heiötä odotettiin osallistumista. He kasvattivat samoin lapsensa, tiskivuoroja, siivousta, ruuanlaittoa, pyykkihuoltoa.
Eilen keski-ikäiset naiset olivat kovin katkeria, vaikka koulu oli vaativa, aina vaadittiin kotitöitä. He ovat toimineet paremmin, lasten elämä on siloiteltu, kaikki valmiina, kaikki tarpeet täytetään heti. Niinpä sitten elämä on liian rankkaa alle kolmikymppisille, pitäis joka päivä lähteä töihin, kukaan ei tee kotitöitä, palkka ei riitäkään. Maksaako ruoka?
Kommentit (76)
No ei. Yhteiskunta painostaa, nuori ahdistuu, liian aikainen kuorma joillekin. Ei siellä ole kyse kotitöistä, ne osataan riittävällä tasolla. Uupuu nuorikin tässä viileässä ilmastossa ja tuomitsevassa asenneilmapiirissä.
Taitaa olla AMK-inssi....oikee TuTa työllistyy varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syntynyt 1970 ja ihan heittämällä nykytilanne on pahempi kuin 90-luvun lama. Aivan jäätävää paskaa olla elossa nuorena vuonna 2025 jos ei ole syntynyt kultalusikka suussa. Omaa tilannetta ei voi parantaa edes ahkeruudella. Tohtoreita pitkäaikaistyöttömänä 1400. Olisi ollut ennenkuulumatonta ysärillä ettei tohtori löydä mitään työtä hakemuksista riippumatta. Ylen jutussa se naistohtori ei päässyt edes siivoamaan kun hakijoita oli liikaa.
Niinpä. Kasarilla sai valita kesätyöpaikan.
Tienasin kesätöissä 12 tonnia mk/kk
Jos joku ei tajua eli noin 2 tuhatta euroa kk:ssa
Aikuisen isoin palkka ollut 1300.
No höpöhöpöä mahtaa olla juttusi. Nykyrahana kasarin 12 000mk on alussa (80) 7200 euroa ja kasarin lopussa (89) 4000 ja muutoin kasarissa jotain siltä väliltä
Uskoo ken tahtoo. Toki kesätöissähän saatettiin painaa ylitöitä ja tehdä kovaa tiliä, mutta ihan 100% varmaa on se, että et ole missään kesätöissä tienannut noita summia normaalina työaikana ilman mitään lisiä.
Kyllä tämä nuori sukupolvi on myös itse osasyyllinen työttömyyteen. Halutaan kaikki vaan tehtävän koneella, nappia painamalla. Sitten ei jakseta itse oikein mitään. On töissä, työtön tai opiskelija. Ja tuo ylistetty tekoäly tulee vaan pahentamaan asiaa. Laiskuus lisääntyy ja ne viimeisetkin työpaikat vähenevät.
Se, joka väittää, että ennen työelämä oli kovempaa, ei ole ollut työelämässä viime vuosituhannella.
Ja mistäköhän tämä naistohtori oli väitellyt?
T. Tuplamaisteri jolle töitä on aina riittänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20-30 vuotiaat eivät ole suurien ikäluokkien lapsia, suuret ikäluokat ovat sodan jälkeen syntyneet eli n. 1945-1950.
Aloituksessa taisi ollakin että lapsenlapsia. Heidän vanhempansa ovat korjanneet ne virheet mitä suuret ikäluokat tekivät heidän ollessaan lapsia. Valmiin, kaikki tarpeet huomioivan lapsuuden.
Ei todellakaan kaikki. Tuossa ikäpolvessa myös paljon mieleltään sairaita vanhempia jotka ottivat elämäntehtäväkseen kostaa omille lapsilleen miten vaikea lapsuus heillä itsellään oli.
Itse sain ainakin kuulla koko lapsuuden miten äiti oli saman ikäisenä tehnyt sitä ja tätä, siis halveksuvaan sävyyn että p-skan lapsen sain kun ei itse kymmenvuotiaana tajunnut alkaa tekemään omia pyykkejään.Joku ihan pohjaton katkeruus, kateus ja halveksinta omia lap
Yleensä täällä keski-ikäiset kehuvat itseään kasvattajina. Sinä olet siis nähnyt toisin heidät.
Itse näkisin että kyllä keski-ikäisten lapsilta aika vähän vaaditaan kotitöitä. Sikäli sääli koska olisi hyvä osata niitä. Vaikka osata itse laittaa harkkavaatteet koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se suurin ongelma on mm. se että työelämään pääseminen on vaikeaa ja se työelämä on ihan helvetin rankkaa.
Eikä sitä myösköön helpota se, jos elämää on siloiteltu niin, että kaikki on aina helppoa ja kivaa.
Uransa ennen vuotta 2008 tehneen elämä on ollut todella, todella siloiteltua ja helppoa jos vertaa 2020-luvulla uransa aloittaneeseen.
Väität siis että ennen ei ollut mitään kunnon haasteita ja vaikeuksia työelämässä?
Ei se työelämä tällaista ollut.
eri
Ei. Ennen oli vähän töitä joita saattoi tehdä kotona. T
Työtahti oli tuolloin ihan erilaista mitä nykyään. Silloin leimasit en kellokortin ja kulutin aikaa työmaalla sovitun määrän ilman mitään tulospainetta. Lomat pystyi pitämään ja pekkasia kertyi. Lisäksi riitti vallan hyvin se, että osasit tasan tarkkaan ne oman alan vaaditut työtehtävät. Nykyään jokainen painaa kohtuuttomat tulostavoitteet niskassa ja jokaisen pitää olla monipuolinen osaaja hommassa kuin hommassa, kun tehostamisen nimissä kaikki ydintoimintaa tukevat työtehtävät on lakkautettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syntynyt 1970 ja ihan heittämällä nykytilanne on pahempi kuin 90-luvun lama. Aivan jäätävää paskaa olla elossa nuorena vuonna 2025 jos ei ole syntynyt kultalusikka suussa. Omaa tilannetta ei voi parantaa edes ahkeruudella. Tohtoreita pitkäaikaistyöttömänä 1400. Olisi ollut ennenkuulumatonta ysärillä ettei tohtori löydä mitään työtä hakemuksista riippumatta. Ylen jutussa se naistohtori ei päässyt edes siivoamaan kun hakijoita oli liikaa.
No ei ole yhtään sama tilanne -90 luvun lama oli todella paha, nyt ei edes olla lamassa.
Ei vai. Paljonko on porukkaa työttömänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpöhöpöä mahtaa olla juttusi. Nykyrahana kasarin 12 000mk on alussa (80) 7200 euroa ja kasarin lopussa (89) 4000 ja muutoin kasarissa jotain siltä väliltä
Uskoo ken tahtoo. Toki kesätöissähän saatettiin painaa ylitöitä ja tehdä kovaa tiliä, mutta ihan 100% varmaa on se, että et ole missään kesätöissä tienannut noita summia normaalina työaikana ilman mitään lisiä.
Olen eri, mutta silloin oli tuon tyyppisiä duuneja nuorten saatavilla. Esimerkiksi jonkun tien asfaltointi. Pitkiä päiviä, mutta erittäin hyvä liksa.
MInusta on hienoa, että nuorten laiskuus saadaan kätevästi suurten ikäluokkien syyksi. Mitään merkitystäkö ei ole sillä, että meillä on nyt kaupunkilaisnuorista koostuva ikäpolvi, jolle koko yhteiskunta on rakennettu siten, että itse ei tarvitse tehdä mitään. Ei vain kotityöt, vaan esim. veroilmoituksen teko tai ulkoilu.
Vierailija kirjoitti:
Se, joka väittää, että ennen työelämä oli kovempaa, ei ole ollut työelämässä viime vuosituhannella.
No se riippuu ihan töistä,ennen ns helpot matalapalkka hommat oli oikeasti helppoja ja niistä suoriutumiseen ei ollut mitään korkeaa kynnystä,nykyään niissäkin pitää olla melkoinen moniosaaja että niistä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpöhöpöä mahtaa olla juttusi. Nykyrahana kasarin 12 000mk on alussa (80) 7200 euroa ja kasarin lopussa (89) 4000 ja muutoin kasarissa jotain siltä välil
Oma isä sai 25 000 mk/kk, eikä se nyt sentään vastannut 8000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Nii, työ. Nyt nainenkin voi istua moton puikoissa, ei tarvitse moottorisaha kädessä kahlata lumessa. Ruokinta/lypsyautomaatit hoitavat lehmät. Toki niihin tarvitaan ihmistä.
Toimistoissa tehtiin kaikki käsin kalkkeerilla tai kirjoituskoneilla. Kirj.virheen korjaaminen oli työläämpää kuin tietokoneilla.
Valvontaa oli paljon, toimistossa ja tehdassaleissa vahdattiin tekijöitä.
Täällä keskustelusivulla on turha puhua nk suorittavasta työstä koska se on kommentoijille vierasta. Työvauhti määräsi palkan suuruuden. Sitä ei voinut tehdä teekuppi vieressä toisella kädellä rupatellen samallA puhelimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se riippuu ihan töistä,ennen ns helpot matalapalkka hommat oli oikeasti helppoja ja niistä suoriutumiseen ei ollut mitään korkeaa kynnystä,nykyään niissäkin pitää olla melkoinen moniosaaja että niistä selviää.
Tarkoitin työelämää ihan yleensä. Työn tahtia jne
Kymmenen, kaksikymmentä vuotta sitten bussinkuljettajat, siistijät, taksinkuljettajat ja monet muut olivat suurelta osin suomalaisia. Missä esim. Helsingissä näet tänään yleisellä paikalla suomalaisen kauppakeskuksen tai wc-siivoojan? Ei kai mikään ihme, jos meillä on työttömyytä.
Muistan mainiosti 90-luvun laman ja sen,kuinka opiskelujen harjoittelupaikoissa oli jo työttömiä "vanhuksia" ja harjoittelupaikka löytyi viimein hyvin kaukaa. Tuli kalliiksi se kulkeminen. Mutta oli pakko. Nyt tuo " pakko" on kai ihmisoikeusloukkaus. Yritin kannustaa paria nuorta miestä teineinä hakemaan kunnan kesätöitä,joissa niiden ikäisille oli etusija varattu. "Emmä haluu!!!" " Emmä semmosta" Ehdotin mainosten jakoa " Mä oon lomalla" Ehdotin marjojen poimintaa,vein metsään ja opastin "Ei oo mun juttu"
Molemmat makasivat loma-ajat selällään puhelin kourassa ja nousivat syömään,kunhan joku sen kantoi kaupasta ja valmisti.
Työnantajan täytyis olla melkoinen humanisti nähdäkseen noissa nyt kolmattakymmenettä käyvistä potentiaalia. Voisiko olla mahdollista,ettei ihan kaikki kehitys ole yhteiskunnan syytä? 🙄
Vierailija kirjoitti:
Just eilen mietin tuota,että onneksi en ole tämän ajan nuori. Eikä mulla ole lapsia, jotka joutuisivat kamppailemaan nyky työttömyyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
MInusta on hienoa, että nuorten laiskuus saadaan kätevästi suurten ikäluokkien syyksi. Mitään merkitystäkö ei ole sillä, että meillä on nyt kaupunkilaisnuorista koostuva ikäpolvi, jolle koko yhteiskunta on rakennettu siten, että itse ei tarvitse tehdä mitään. Ei vain kotityöt, vaan esim. veroilmoituksen teko tai ulkoilu.
Vanhan kääkät ovat aina haukkuneet nuoria. Joskus rock-musiikki pilasi nuoret, joskus hiustenleikkuu ja farkut, taikka e-pillerit. Olet siis saavuttanut tietyn pisteen elämässäsi, kun haukut nuoria.
Nuoreni opiskelee, kuten kaverinsakin. Kesäisin tekee töitä (jos niitä saa). Tekee omat kotityöt, maksaa laskut, käy kuntosalilla. Nuoret eivät halua mitään vtun sos.tukia vaan vakituisen työn, jolla elää, rakentaa elämää ja toteuttaa unelmia!!! Jos nyt edes vähän miettisit asiaa, niin ymmärtäisit hävetä kommenttiasi.
Toivottavasti nuoret lähtevät töihin muualle ja jättävät tämän uppoavan geriatrisen laivan nimeltä Suomi.
Ala ottaa selvää niin tajuat ja elämäsi helpottuu. Persoonallisuushäiriö tms on kyseessä.