Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tsemppikeskustelu elämäntapamuutokseen

Vierailija
13.10.2025 |

Lueskelin viikonloppuna laihdutuslääkekeskustelua, joka oli suurimmaksi osaksi tosi kiva ja tsemppaava.

Löytyisikö täältä sellaisia, joilla on menossa elämäntapamuutos ilman lääkkeitä tai leikkausta? Saataisiinko tsemppauskeskustelu aikaiseksi.

Mulla on tilanne, että kun laihdun vielä kilon, niin olen samassa tilanteessa kuin aloittaessani painonpudotuksen vuoden 2018 alussa. Tästä voidaan päätellä, että elämä on heittänyt eteen vaikeuksia, jotka tuntuu nyt olevan pääosin selätetty. Mulla on käytössä lääke, joka on nostanut painoa, kun se tekee 24/7 näläntunteen. Pitkään yritettiin löytää joku toinen lääke, mutta tämä jäi ainoana perussairauteeni sopivana lääkkeenä käyttöön ja olen nyt pikkuhiljaa löytämässä keinot selvitä sen kanssa.

Lähtöpaino kesällä 2024 oli 90 kiloa. Nyt painan 77 kiloa. Tavoitepaino on 64 kiloa. Olen nyt hyväksynyt sen, että paino tippuu hitaasti. Tavoitteen saavuttamiseen menee varmaankin yli vuosi.

Kirjoitan lisää, jos keskustelu ottaa tuulta alleen.

Kommentit (313)

Vierailija
281/313 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tyytyväinen tähän mun dieettiin, että arkena syödään kaloreissa niukemmin ja sit perjantaina ja lauantaina voi herkutella vapaammin. Silloin kaloreihin mahtuu pizzaa, karkkeja tai jotain muita herkkuja. Ei tarvitse tuntea morkkista normaalista elämästä. 

Olen miettinyt että suklaaseen en koske. Suklaa on herkkua, jonka syöntiä en pysty rajoittamaan vaan kaikki menee kerralla. Viikonlopuksi ostin hedelmäaakkospussin. Sellainen mulla on ollut aiemminkin muutamana viikonloppuna ja ainakin toistaiseksi olen pystynyt rajoittamaan niiden karkkien syömistä. Toivottavasti onnistuu nytkin. Kiusausta pienentääkseni, mies sai piilottaa sen karkkipussin ja hän kertoo huomenna, missä se on.

Ap

Vierailija
282/313 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Hattara, miten hyvin kirjoititkaan! Mullakin lähimmät ystävät erittäin hoikkia ja kaunisvartaloisia, joskus tuntuu niin tavattoman pahalta olla suora pötkylä, ja ainoa ylipainoinen porukassa... Mutta sitten kuitenkin. Olen paljon muutakin. Enkä halua enää hävetä itseäni ja pitää itseäni muita huonompana -niin olen ajatellut koko ikäni, huolimatta siitä mitä painoin. Vaikka me ei tunneta, niin arvostan sinua kirjoitustesi perusteella aivan valtavasti. Toivon, että voisin ympäröidä itseni sinun kaltaisilla fiksuilla ihmisillä, ehkä itsekin oppisin jotain.

Itse asiaan sanoisin, että näen kavereitani niin harvoin, etten koskaan kieltäydy kutsusta ja herkuista jos jotain yhteistä sovitaan. Mulla seurassa syöminen on maltillista, ahmiminen tapahtuu yksin. 

Ap:n miehen karkkipussin piilotus on hellyttävää :)

Kaikille flunssan kourissa kärvisteleville toivon pikaista paranemista! Itsekin olin kipeä vähän aikaa sitten, mutta maltoin levätä kunnolla ja sen jälkeen liikunta tuntui tosi hyvältä.

Tällä hetkellä PMS kiusaa. Minulla se tarkoittaa ihan koko ajan kauheaa nälkää, sokerin ja rasvan houkutus on ihan oikeasti sietämätön, jaksaminen nollassa koska yöunet silppua ja mieli maassa. Syömisiä vastaan en jaksa hirveästi taistella, yritän pitää herkkujen määrän edes kohtuullisena ja liikun joka päivä sen minkä jaksan. Pari viikkoa kuukaudessa tätä, sitten taas helpottaa. Olisi kiva kuulla löytyykö kohtalotovereita? Sekoittaako PMS muilla arkea?

Laku

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/313 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin vikalistastani koko kropan kivut sekä megalomaanisen turvotuksen. Ihanat esivaihtarit :)

Mutta kyllä se normaali arki sieltä taas tulee.

Laku

Vierailija
284/313 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin salille 5 viikkoa sitten, reilu 1v tauko takana, selän kanssa ollut ongelmia. En punnitse itseäni, peilistä näen sitten muutoksen. Syön 4 kertaa päivässä, lisäksi treenin päälle palautusjuoma. Viikonloppuna hyvää ruokaa, vähän viiniä. Makea ei ole mun juttu, joten siihen ei tartte kiinnittää huomiota, kun en ns. herkkuja syö. Salitreeni 4 kertaa viikossa, päälle kävelyä kunhan selkä sen vaan sallii. Tällä hetkellä keskityn lisäämään salilla painoja ja toistoja ja totutan kroppaa taas aktiiviseen treenaamiseen ja elämään. Unet on parantuneet, olen paljon virkeämpi kuin kuukausiin. Tästä on hyvä jatkaa

Vierailija
285/313 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Laku :)

Kuten sanoit, et ole millään tavalla vähempiarvoinen kuin hoikat kaverisi. Tämä ajatus on tietenkin helpompi sanoa kuin sisäistää. Muistan itsekin häpeän, jota koin nähtyäni videon, jossa hoikkien ja kauniiden ystävieni seassa tanssii yksi lihava rillipää eli minä. 

Toistan itseäni, mutta suosittelen todella tuota Vaaasta vapaa kirjaa. Siinä puhutaan syömisen ja kehonkuvan psykologiasta. Minulle on ollut todella valaisevaa ja terapeuttista lukea kun oikeat ammattilaiset vääntävät rautalangasta, mitä psykologisia ja biologisia mekanismeja lihavuuden takana on. Ja kuitenkin niin, että mitä voi tehdä, jos haluaa pudottaa painoa. Tuntuu, että jossain vaiheessa vaihtoehdot olivat kärjistetysti joko onnellinen syntyminen hoikaksi, ikuinen kitudieetti tai sitten läskikapina jossa painonpudotus on kiellettyä.

Muistaakseni Patrik Borgin kirjassa mainittiin ihan toimivana keinona vaikkapa tuo joustava kalorien laskenta niin, että viikonloppuna saa tulla enemmän kuten ap tekee :)

Vierailija
286/313 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menivätkö vanhojentanssit kivasti, ap? Tulit heti mieleeni kun tänään on ollut niistä uutisointia. Sulla on myös kyllä ihana mies kun se jemmaa karkkipussin pyynnöstä piiloon, tuo oli ilahduttavan hassua. Yksin kun asuu joutuu tekemään niinkuin Sinkkuelämän Miranda (muistatteko?): a) heittämään ylijääneen kakun eka roskiin b) syömään sitä sitten sieltä roskista ja c) pursottamaan lopuksi kakun päälle Fairya jotta kakunsyöminen loppuisi. 😀 

Oon muuten miettinyt että yksin asuessa on kyllä muuten helpompi laihduttaa kun kukaan ei tuo herkkuja kotiin ellei itse tee niin. Propsit teille perheellisille, jotka onnistutte silti laihduttamaan!!!

Laku kyseli onko muilla esivaihtari/pms-oireita. Voi kuule... Mulla räsäytettiin terveyssyistä vaihdevuodet ennenaikaisesti kerrasta päälle lääkkeellisesti joten "hikoilen kun huarra kirkossa" niinkuin mummuni tapasi sanoa. 😀 JA samat lääkkeet alentaa myös aineenvaihduntaa joka pakottaa nyt syömään toooodella tarkasti juuri vähän yli laskennallisen perusaineenvaihdunnan tai vaaka sojottaa heti ylöspäin. Mä en siis voi todellakaan pitää viikonloppuna herkkupäiviä, oon kateellinen teille joilla dieetti/aineenvaihduntaa sen sallii!!!

Söin torstaina niinkuin normaali ihminen spessupäivän takia ja heti pelottaa mennä maanantaina vaakaan. Vaaka on niin anteeksiantamaton, eritoten kehonkoostumusvaaka koska jos lisää rasvaa on tullut, ei voi selittää sitä itselleen nestepainoksi.

Torstaina mut punnittiin vaatteet päällä (ml. pinkit platform-moskulamaiharit ja sen seitsemät pakkaskerrokset) sairaalassa ja painoin yli 2 kiloa enemmän kuin nakuna kotona. Maanantaina näkee sitten onko mun pakkaspäivävaatteet maihareineen tosiaan kahden kilon painoiset vai onko painoa tullut pirusti lisää. 

Mä siis olen kaikkien muiden kohdalla sitä mieltä että ihminen on onnellisena kauneimmillaan jne jne mutta nyt omalla kohdalla saan heti hissyfitin jos vaa'an lukema naksahtaa yhtään ylöspäin edellisestä mittauksesta. Varasinkin kirjastosta pari kirjaa jotka on tässä ketjussa mainittu, suurkiitokset vinkeistä! Kohti kehorauhaa pitänee ostaa ihan uutena, siihen on niin pitkä jono. 

Toivon että saisin noista kirjoista vähän väljyyttä omaan syyllistämispuheeseen. Tosin mun pääsyy laihduttamiseen on terveydellinen, haluan pitää rasvaprosentin alueella 25-28% joka on mun tilanteessa optimaalinen ihan ulkonäkötekijöistä riippumatta. Olen ns. laiha läski eli mulla on painoon nähden suhteessa aika korkea rasvaprosentti koska en jaksa liikkua.

Tsemppiä kaikille pakkaseen ja mukavaa viikonloppua!

Jaana

Vierailija
287/313 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkähän mun eilinen viesti katosi. Tytär oli elementissään tanssilattialla. Ei jäänyt epäselväksi etteikö olisi nauttinut siitä täysin rinnoin.

Tein eilen treenin kotona vastuskuminauhoilla ja hajotin selkäni. Mulla ei ole ollut selän kanssa koskaan mitään ongelmia niin nyt jo toisen kerran tällä viikolla. Ensi viikolla sit salilla vain alakroppaa.

Eiliset syömiset meni hyvin. Buustikaloreihin mahtui mm. munkkirinkeli. Käytiin ystävän kanssa huoltoasemalla kahvilla ja mulle huoltoasema ja munkki on vastustamaton yhtälö.

Miten muilla on viikonloppu alkanut?

Ap

Vierailija
288/313 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppu meni mukavasti, jännitin kyllä maanantaista vaakaa koska torstaina söin ihan "normaali-ihmisen kalorimäärän". Kävin aamulla vaa'assa ja lukema oli onneksi edelleen täysin sama kuin viikkoa aiemmin, rasvaprosentti oli jopa laskenut 0,2 prosenttiyksikköä.

Juhlimme tulevana lauantaina sekä ystävänpäivää että siskon nimipäivää joten "joudun" syömään sekä pizzaa että laskiaispullan. Pidän muina päivinä kuitenkin 1200 kalorin päiviä (perusaineenvaihduntani on 1239 kcal) joten toivottavasti vaakalukema on edelleen ennallaan viikon päästäkin. Tai rasvaprosentti on siis se mitä lähinnä seuraan. 

Kurja kuulla noista selkäongelmista, ap! Toivottavasti kivut helpottavat pian. Kannattaisiko kysyä jos terkkarin kautta saisi vaikka fysioterapiaa, jos siis nuo ongelmat toistuvat? Mulla itselläni on lapaluun siirrotus ongelmana ja joudun tekemään fyssarilta saatuja liikkeitä käsipainoilla tai olkakivut palaavat: sinullakin voi olla joku pieni virheasento lavoissa tms jos selkäkivut toistuvat. 

Tykkään muuten tuosta termistäsi buustikalorit. Ehkä rupean käyttämään sitä termiä itsekin kun puhun vaikka tulevan lauantain pizzapartysta: tuolla sanalla on positiivinen klangi toisin kuin mun käyttämällä "mässypäivällä". Tarkoitetaanko sillä siis että buustataan aineenvaihduntaa aina välillä suuremmilla kaloreilla? Mä oon viitannut tuohon aina sanalla Turkka-metodi: Turkkahan velvoitti Teatterikorkean oppilaitaan syömään tosi vähän viikolla mutta viikonloppuna piti sitten syödä (ja dokata) jotta aineenvaihdunta sai buustin. 😀

Mukavaa uutta viikkoa kaikille!

Jaana

Vierailija
289/313 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teki viikonloppuna kauheasti mieli runebergintorttuja, mutta koska asun Ruotsissa ei niitä ole täällä oikean tarjolla. Pitäisi itse leipoa ja meillä kahden aikuisen taloudessa vain minä tykkään syödä leipomuksia. Minun on vaikea pysyä kohtuudessa jos tarjolla on suht nopeasti vanhaksi meneviä leivonnaisia ja olen niistä yksin vastuussa

Sitten sain idean kun mietin mitä tarjota suomalaisille eläkeläisille, joita tapaan huomenna työn kautta. Minähän voin leipoa heille torttuja ja tulee samalla itsellekin maltillisempi annos!

Hattara

Vierailija
290/313 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buustipäivien tarkoitus on nimen omaan estää kroppaa menemästä säästöliekille, kun arkena kalorit on aika minimissään. Eilen söin nätisti kalorirajoihin kunnes mies tuli reissusta kotiin ja toi herkkuja. En sitten malttanut olla syömättä vaan pylväsdiagrammiin tuli taas punainen nuoli ylöspäin merkiksi siitä että kalorit paukkui yli. Tänään vaaka näytti 72 kiloa (+600g), mutta tiistain tai keskiviikon punnitus on yleensä ollut parempi. Tänään sit ruokailun osalta takaisin ruotuun.

Tein tänään salilla jalkalaitteet. Selkä tuntuu taas normaalilta. Alaselässä on tuntunut lihaskipua. Mut eiköhän ne levolla parane.

Ap

Vierailija
291/313 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eläkeläiset tulevat olemaan NIIIIN täpinöissään Hattaran runebergintortuista! Ihana idea!

Mun ystäväni käyttää aina jouluna tehdyn piparkakkutalon muruina runebergintorttujen taikinaan, musta tuo on kiva perinne. Mä en oo sitten koulun köksäntuntien leiponut niitä itse, tulee varmasti juuri parhaita itsetekoisina ja tuoreina. Mukavia torttukahveja sinne Ruotsiin ja tsemppiä uudelle viikolle!

Ja ap: 600g voi hyvin olla vain nestepainoakin, mulla herkkujen syöminen (suola/sokeri) johtaa siihen että kroppa pidättää joitakin päiviä käsittämättömän määrän nestettä. Tosi hyvä kuulla että selkäsi on jo parempi!

Jaana

Vierailija
292/313 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piki tervehtii keskustelukumppanina sohvan sylistä. Flunssan sairastaminen on nyt vallannut puoli perhettä ja lykännyt aiemmin mainostamaani kolesterolimittausta. Katsotaan, pääsisinkö tässä viikon sisään labraan.

Jo aikoinaan (kolmikymppisenä) mulla oli kokonaiskole yli 6,5. Olin silloin tosi hoikka, ja söin aika huolettomasti ja sanoisinko että terveyttä ajatellen ei-tiedostavasti. Viimeksi mitatessa nelisen vuotta sitten kolesteroli oli vähän vähemmän, mutta yli 6 kuitenkin. Sen jälkeen aloin odottaa lasta, ja silloinhan kolesterolia ei mittailla, kun raskaus käsittääkseni voi arvoja luontaisesti (entisestään) nostaa. 
En aiemmin ajatellut tästä kolesteroliasiasta paljon mitään, mutta nyt se on alkanut kiinnostaa - liittyneekö ikään vai mihin! On jännittävä nähdä, onko ruokavalio muuttanut arvoja. Toivon, että olisi, koska sellainen konkreettinen saavutus tuntuisi hyvältä.

-piki

Vierailija
293/313 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni välihuikkaus vielä - söin eilen ehkä kolme aakkosta puolison karkkipussista, ja nyt on sitten aivan sie-tä-mä-tön makeanhimo, ekaa kertaa koko tänä aikana. Kai tämä taudin nuuduttama olokin vaikuttaa siihen, mutta ei tää kokonaan siitä johdu. Meninkin maistelemaan. Onneksi puoliso ehti ne karkkinsa imuroida, enkä itse pääse tähän hätään kauppaan...

-piki

Vierailija
294/313 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulihepalla meni vkoloppu ihan hyvin vaikka oli juhlatkin, ei tullut kuin yhtenä päivänä syötyä suunnitelmien ulkopuolelta, tosin tarjottu ruoka oli kamalaa ;D, pari lasia viiniä otin, juon punaviiniä sekä tietty sokerittomia Hart zelzereitä, jos joskus otan. Viime viikon 72 kg tasaluvun jälkeen tänä aamuna paino oli 71 kg. Olen kyllä huomannut, että nyt parin viikon dieetin jälkeen, elimistö haluaisi pitää rasvavarannoistaan kiinni, ja tiukasti! Nyt käydään minun ja rasvasolun välinen tahtojen taistelua, periksi en anna :D. Laihtumista siis tapahtuu, tänään menen taas salille. Tsemppiä helmikuun viikkoon, pysytään vahvoina!

Vierailija
295/313 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee myös noin, että jos syön pari karkkia niin makeanhimo yltyy ihan uskomattomaksi. Nuorempana pidinkin karkkilakkoja, mutta jossain kohtaa totesin että niissä ei ole mitään järkeä kun sitten lakon loppuessa syön kaksin käsin.

Hattaran linjoilla yritän purkaa jännitteitä tiettyihin ruokiin tai ruokailutapoihin. Tällä hetkellä tulee syötyä aikalailla joka päivä vaikkapa suklaapatukka. Syön sen hyvällä omallatunnolla. 

Kalorilaskenta ei ole vielä innostanut (en tajua miksi edes odotan mitään inspiraatiota :D) mutta treenit kulkee kohtuullisen kivasti ja jostain syystä kivutkin ovat olleet lievempiä pitkään. Kun liikkuu, myös ruokailu muuttuu vähän terveemmäksi kun keho huutaa ravinteita. Näin siis minulla.

Laku

Vierailija
296/313 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaka näytti eilen aamulla 71,3kg eli viikonlopun ylimääräiset nesteet poistui kehosta. Mut nyt on ongelma, että minulla on valtavasti mielitekoja, joita en onnistu vastustamaan. Eilen meni 100g suolapähkinöitä, niin sanomattakin selvää, ettei ne mahtuneet päivän kaloreihin. Niistä tuli 700kcal ihan turhaa energiaa. No nyt tälle päivälle ei ole yöllisiä "alkukaloreita", joten voin syödä tänään vähän enemmän. Jospa se auttaisi.

Toivottavasti piki flunssa on jo helpottanut. Sulla tulihepp oli hieno painonmuutos.

Ap

Vierailija
297/313 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitaasti pyörii nyt, jos ollenkaan... Flunssa oli melko tuju ja veto yhä aika pois. Liikunnan aloittamiset on siirtyneet ja siirtyneet, onneksi ruokavalio on pysynyt silti hyvänä (siitä hirmuisesta Aakkosten aiheuttamasta karamellimieliteostakin selvisin). Tosin tänään oli syömisten puolesta ennakkoon tiedossa ollut erikoispäivä (vuosipäivä). Nautittiin kotona pihvi-illallinen kastikkeineen ja muhevine valkosipuliperunoineen, join oluen ja maistelin muutaman sipsin puolison säilömästä pussinpuolikkaasta. Ja sitten kaiken tämän päälle tunnollisesti Benecol-jogurtti :D Se on sinänsä mielestäni ihan makoisa ja herkusta kelpaava, mutta siinä lusikoidessa alkoi kuitenkin miedosti huvittaa...

-piki

Vierailija
298/313 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään sunnuntaina viikon ylimääräisen treenin pt-studiolla. Uusi ohjaaja, ilmainen treeni. Positiivinen kokemus, seuraavan kerran voi treenistä maksaakin.

Näin siellä myös pt:ni. Sovittiin, että syön nyt pari viikkoa max. 1700kcal (pakolla ei tarvitse yrittää saada niitä kaloreita täyteen) ja katsotaan sitten sen jälkeen, mitä tehdään. Ehkä tarvitsen tämmöisen välipuhalluksen, että saan kerättyä taas motivaatiota laihdutukseen.

1700kcal:n pitäisi senkin laihduttaa muutama 100g kuukaudessa. Saapa nähdä. Mites muilla menee?

Vierailija
299/313 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään vaaka näytti 70 kg, osasin kyllä odottaakin sitä, niin sutjakkaasti nesteet on liikkuneet lähipäivinä. Ruokavaliosta olen pitänyt kiinni, 1500 kcal Foodvisorin mukaan on päivätavoite, ainoastaan perjantaina söin muutaman sipsin sekä ylimääräisiä kaloreita mm. kuivattuja mangoja (NAM), minulla oli ollut niin nälkä aterioiden välillä koko viikon. Se onkin kumma, kun aloitin projektin, ajattelin, miten paljon pitää syödä päivässä (aamupala, lounas, illallinen, välipala) ja nyt tuntuu, että on NÄLKÄ välillä ja näinkö vähän saan syödä :D. 

Treeniä tuli viime viikolla vähemmän, mutta tällä viikolla on loma, joten ajattelin treenata vähän enemmän ja liikkua ulkona, sekä myös levätä riittävästi.

Kaiken kaikkiaan, joulusta on lähtenut se 4 kg, mikä on ollut itselle positiivinen yllätys, toki uskon, että hetki kestää, että pääsen alle 70kg painoon. Mutta olisi se hienoa :). Foodvisoria olen suositelut kaikille, jotka vaan jaksavat kuunnella laihdutusprojektistani. Tsemppiä muille alkavaan viikkoon.

-Tuliheppa

Vierailija
300/313 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin kade sulle Tuliheppa. Mulla on lähtenyt painoa samassa ajassa vain 1,8 kiloa. Mä en ymmärrä miten nämä kilot on niin tiukassa. 

Oletteko huomanneet itsessänne painonvaihtelua riippuen kuukautiskierron vaiheesta. Jostain luin, että paino voisi olla ennen menkkoja jopa 2 kiloa enemmän kuin menkkojen alettua.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme