MIKÄ ON HELPPOHOITOISIN HUONEKASVISI JA MITEN HOIDAT SITÄ?
(Huonekasvien tappajakeskustelun innoittamana)
Kerro Mikä kasvi on "helppo", miten hoidat sitä? Millaisissa olosuhteissa ja astiassa/ruukussa pidät? Lannoitus, Ilmansuunta, etäisyys ikkunasta jne.
Kommentit (16)
Minä aloitan:
TILLANDSIA (Ionantha, Caput medusae, Xerographica)
Viihtyy lasiastiassa. Xerographica tarvitsee ison astian.
Upotan haaleaan veteen 1 kerran viikossa 15min.
Lisään orkidealannoitetta kasteluveteen kasvukaudella kerran kuukaudessa
Viihtyy normaalissa huoneenlämmössä talon varjoisella puolella, suojeltava vedolta, eli säilytysastiaa ei saa pitää tuuletusikkunan vieressä ja pakkassäällä nostettava tuuletuksen ajaksi tarvittaessa kauas ikkunasta.
Kestää huvin myös parin viikon tauon kastelussa
En koskaan sumuta
Vierailija kirjoitti:
Peikonlehti. Siinä se möllöttää ikkunan edessä, kastelen joskus kun muistan. Muutamassa vuodessa vallannut puolet asunnostani. Nyt tiedän, mistä se "monsteri" tulee latinankielisessä nimessä.
Yhdellä tutulla Peikonlehti kasvoi seinän rappaukseen kiinni!
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitan:
TILLANDSIA (Ionantha, Caput medusae, Xerographica)
Viihtyy lasiastiassa. Xerographica tarvitsee ison astian.
Upotan haaleaan veteen 1 kerran viikossa 15min.
Lisään orkidealannoitetta kasteluveteen kasvukaudella kerran kuukaudessa
Viihtyy normaalissa huoneenlämmössä talon varjoisella puolella, suojeltava vedolta, eli säilytysastiaa ei saa pitää tuuletusikkunan vieressä ja pakkassäällä nostettava tuuletuksen ajaksi tarvittaessa kauas ikkunasta.
Kestää huvin myös parin viikon tauon kastelussa
En koskaan sumuta
Näköjään joku ehti ensin..
Silkkikasvi. Pyyhin pölyt lehdistä kerran vuodessa.
Orkideat, liraus vettä silloin tällöin.
Kiinanruusu. Kun lehdet alkavat vähän nuupottaa, annan lisää vettä. Helppo kasteluvälejä miettiessä.
Anopinkieli. Voi kastella esim kerran kahdessa viikossa, jos muistaa.
Aavikkokasvi, kestää hyvin kuivuutta.
Perhos-orkideat
1 viikossa kastelu upottaen juuret haaleaan veteen. Lannoitus orkidealannoitteella purkin ohjeen mukaan. Kevyesti orkideamultaa ja ruukussa voi käyttää mielikuvitusta, ruukun/astian pitää olla ilmava ja läpäistä valoa. Esim. Laakea vati johon läpinäkyvä muoviruukku sisälle, tai vaikka tikuista kyhätty neliönmuotoinen "amppeli" . Joskus voi löytää dreijattuja savisia orkidearuukkuja joissa on sellaiset isot reiät ympäriinsä.
Suojattava vedolta, ei siedä paahdetta.
Minulla Viihtyy varjonpuolella asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Peikonlehti. Siinä se möllöttää ikkunan edessä, kastelen joskus kun muistan. Muutamassa vuodessa vallannut puolet asunnostani. Nyt tiedän, mistä se "monsteri" tulee latinankielisessä nimessä.
Mä olen kyllä onnistunut tappamaan noitakin useamman.
Vierailija kirjoitti:
Jepulis, näitä mäkin olen onnistunut pitämään ihan nättinä.
Rahapuu. Se kestää mitä vain, leikkelyä ja kuivuutta ja vaikka ilman multaa kuukausikaupalla. Kerran yksi oli kastelematta tyhjän asunnon ikkunalla puoli vuotta, lehdet menivät rusinaksi mutta palautuivat ennalleen kun kasteltiin. Youtubessa on videoita, miten rahapuusta leikataan kaksi kolmasosaa niin että yhtään vihreää lehteä ei jää jäljelle, ja siitä se taas versoo. Omiani kastelen kun muistan, ja leikkaan jos tekevät liian pitkiä versoja.
Olen onnistunut tappamaan anopinkielen ja palmuvehkan. Eivät ole helppoja. On mulla nyt yksi joulukaktus hengissä. Olen siis viherpeukalo, jos kaktus ei kuole. Ehkä sitten kaktukset on helppoja. Seuraava askel on silkkikukka.
Vierailija kirjoitti:
Mä imuroin