Miesystävä rikkoo vahingossa tavaroita
Jotenkin onnistui hajottamaan vessanpöntön istuinosan ja lista on aika pitkä kun alkaa miettimään
- rikkoi laturin astumalla päälle vahingossa
- rikkoi imurin varsiosan lukituksen vahingossa
- rikkoi astianpesukoneen jotain sisäosia täyttäessään konetta
- rikkoi lasioven pienestä vitriinistä vahingossa
- rikkoi yhden valaisimen piuhan ilmeisemmin olemalla liian kovakourainen
Näitä on niin paljon, että en jaksa kirjoittaa edes. Kaikesta tulee tunne kuin ei jotenkin arvostaisi mua tai välittäisi mun tavaroista. Mulle ei ikinä oo tapahtunu tämmöistä. Ja jos joskus vahingossa tapahtuisi, niin olisin hirveän pahoillani ja ehdottaisin, että korvaan rikkomani esineet.
Mies on kuitenkin omista tavaroistaan järkyttävän tarkka.
Esimerkkinä kerran kun halasin häntä ulkosalla niin mun kenkä osui hänen kenkään niin kauhea valitus et hänen uusi kenkä likaantuu yms.
Kommentit (180)
Mä muistelisin lukeneeni tällaisen samanlaiset aloituksen aiemminkin ja siksi piti tarkistaa aloituksen päivämäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko mies myös "vahingossa rikkoo" apta? Kolhaisee kyynärpäällä ohittaessa, astuu varpaille, jättää hiukset jonnekin väliin... Koska kaikki tämä on tahallista, ja lähes aina eskaloituu myös fyysiseksi väkivallaksi.
Itseasiassa kyllä jos on vihainen niin olen huomannut että pienesti satuttaa juuri kuvailemallasi tavalla ja vahinkoja tietenkin jos sanoo asiasta
ap
Okei. Jos näin on, niin lueskelepa netistä parisuhdeväkivallasta ja siitä miten se alkaa ja miten se tyypillisesti etenee. Tuolle kun tosiaan on tyypillistä se, että se pahenee vähän kerrassaan koko ajan. Kun luet, niin saatat jo huomata niitä pahenemisen merkkejä. Ja joka tapauksessa ei ole mitään syytä olettaa, että teidän kohdalla olisi jokin poikkeus. Vaan kyllä noita asioita on tutkittu paljon ja se etenemisen kaava tunnetaan. Ja sille on kaava, joka pätee kaikkiin, koska tuollaisen kovakouraisuuden ja fyysisyyden syy on kaikilla samat ongelmat tunne-elämässä.
Tsemppiä. Olet oikealla tiellä, kun olet kiinnittänyt asiaan huomiota ja ihmettelet sitä. Totta kai asiat voivat oietakin, jos pystytte käsittelemään asiaa ja mies kantaa vastuun ja menette terapiaan. Mutta sinä sanoit, että jos yrität ottaa puheeksi, niin mies suuttuu. Se on asia, johon me muut kiinnitimme huomiota. Se on merkki siitä, että mies ei ole oikaisemassa käytöstään paremmaksi. Ja toisaalta se on merkki myös siitä, että mies tietää tekevänsä väärin. Eihän hän muuten loukkaantuisi siitä, että sinä tajuat hänen tekevän väärin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen välillä tuollainen, ja olen keski-ikäinen nainen. Väsyneenä tai jännittynernä olen todella kömpelö ja minulla on myös huono näkö, joka väsyneenä on vielä huonompi, enkä hahmota etäisyyksiä ja syvyyttä. Oman kotini osaan ulkoa, niin kotona sattuu vähemmän mitään.
Tämä ei minulla *mitenkään* liity arvostukseen tai sen puuttumiseen.
Ap:llä ei kuitenkaan taida olla mitään tuollaista järjellistä selitystä tuohon valikoivuuteen. Hyvä näkökulma toki tuokin muuten.
Vierailija kirjoitti:
Onko se joku hirmuinen plösö? Ei mun laturi hajoa vaikka astuisi päälle.
Jotain motorisia ongelmiakin taitaa olla hänellä? Kai saat korvauksen esimerkiksi miehen kotivakuutuksesta?
Luin, että rikkoi laiturin astumalla päälle.
Enkä siltikään ajatellut hänen olevan plösö.
Joillakin on taito rikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko mies myös "vahingossa rikkoo" apta? Kolhaisee kyynärpäällä ohittaessa, astuu varpaille, jättää hiukset jonnekin väliin... Koska kaikki tämä on tahallista, ja lähes aina eskaloituu myös fyysiseksi väkivallaksi.
Minäkin olettaisin tuon siirtyvän seuraavaksi fyysiseksi kajoamiseksi "vahingossa". Ja siitä se sitten pahenee ja kovenee vähitellen. Etenkin jos ap:llä on oma tahto ja omia menoja ja omia kuluja ja itsenäisiä päätöksiä.
Ei auta edes vaikka olisi kuinka alistuvainen, väkivalta eskaloituu joka tapauksessa. Vaikka olisi hiljaa kuin hiiri ja näkymätön ja myötäilisi kaikkea miehessä, niin turpaan tulee. t. sivusta seurannut.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin joskus ärsytti tämä, että jos paskoo jotain, niin ei tarjoa edes korvaamaan? Näin jälkikäteen ajatellen näitä miehiä ei ole varmaan oikeasti kasvatettu millään tavalla. Tuollainen asia pitää opettaa, eli jos lapsi paskoo jotain niin mennään pyytämään anteeksi ja korvataan vahinko. Jos tällaista oppia ei ole saanut, niin sitä ei ole.
Kannattaa olla tarkkana millaisiin hunsvotteihin sotkeentuu. Aikuista miestä on aika vaikea kouluttaa enää.
En minäkään ole saanut sellaista kasvatusta, vaikka olen nainen. Ehkä niitä tilanteita ei vaan koskaan tullut eteen lapsuudessa ja nuoruudessa, jossa olisi tarvinnut korvata mitään. Vahinkoja sattuu kelle tahansa. Minkäs niille voi.
Mutta kannattaa tosiaan valita kumppani huolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olettaisin tuon siirtyvän seuraavaksi fyysiseksi kajoamiseksi "vahingossa". Ja siitä se sitten pahenee ja kovenee vähitellen. Etenkin jos ap:llä on oma tahto ja omia menoja ja omia kuluja ja itsenäisiä päätöksiä.
Ei auta edes vaikka olisi kuinka alistuvainen, väkivalta eskaloituu joka tapauksessa. Vaikka olisi hiljaa kuin hiiri ja näkymätön ja myötäilisi kaikkea miehessä, niin turpaan tulee. t. sivusta seurannut.
Olen tuo jolle vastasit. Ja kyllä, olen itse asiassa kanssasi samaa mieltä. Ei ole mitään keinoa estää väkivallan pahenemista. Koska aika on se, mikä pahentaa väkivaltaa. Ja aikaahan me ei saada pysäytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te oikeasti tunne ihan vaan rehellisesti kömpelöitä ihmisiä, kun kuvittelette kaiken maailman piiloaggressioita? 😳
En kyllä ole koskaan mitään erityisen kömpelöä aikuista ihmistä tavannut. Kuulostaa todella oudolta että normaalisti kehittynyt aikuinen ihminen saisi asioita hajoamaan jotenkin erityisen paljon.
Uskomatonta. Ja vielä tuollaisen perusteella sitten lähdet kuvittelemaan, ettei ilmiötä olisi olemassa?
Huono karkeamotoriikka ja huono oman kehon rajojen hahmotus on täysin todellinen, olemassaoleva ilmiö. Aika yleistä esim. naispuoleisilla autismin kirjon ihmisillä, mutta toki monilla muillakin.
Mun sukulaiselle selvisi vasta viiskymppisenä, että hänellä on sokea piste näkökentässään. Toiminta juuri tuollaista. Kun sai tietää asian, toiminta muuttui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo puolison tavaroiden rikkominen 'vahingossa' on ihan tunnettu ja yleinen parisuhdeväkivallan muoto.
Ap ymmärrä, että mies tekee sen tahallaan.
Usein tuo liittyy myös siihen, ettei kumppani ole mieluisa mutta välttää paremman puutteessa. Silloin sen ns yhdentekevän kumppanin tavaratkin on yhdentekeviä siinä missä hänen tunteensa ja ajatuksensakin.
Varmaan. Eihän tällaiselle henkilölle kukaan muu ole merkittävä kuin hän itse. Ei hän piittaa vanhemmistaan tai sisaruksistaan, paitsi jos tarvitsee rahaa tai autoa tai muuta apua.
Voi olla noinkin. Tosin oman kokemus on, että tuollainen "kelpuuttaja-tyytyjä-häpeäjä" hyvinkin tykkää kavereistaan ja jopa siinä määrin, että ihan kenen tahansa kaverin serkun kaiman mikä tahansa jeesaaminen menee aina ohi sen mitä kumppanin kanssa on sovittu jo aiemmin. Joko kokonaan ilmoittamatta tai sitten vartin varoitusajalla koska mitä väliä, sehän on vaan väliaikainen joka välttää paremman puutteessa.
Samoin voi olla hyvinkin perhekeskeinen ja sukurakas, mutta sitä ei-niin-mieluisaa kumppania ei halua mukaansa vanhempien mökille eikä jouluna kyläilemään lapsuudenkotiinsa vaan menee mieluummin yksin. Eihän sitä vääränlaista väliaikaista nyt perheelle esitellä ja jos "on pakko" niin sitten mökötetään ja osoitetaan mieltä sekä jälkeenpäin muistutellaan millä kaikilla tavoilla kumppania sai hävetä. Toki se tehdään tiettäväksi jo sillä hetkellä esim nipistämällä reidestä tai kyljestä kun istutaan kahvipöydässä tai kun mies niin "rakastuneena" ottaa kainaloon eteisessä kun ollaan pois lähdössä. Yksi konsti myös se, että tallataan ihan täysiä kantapäällä kumppanin varpaiden päälle ja vielä vähän kuin hierotaan sillä kantapäällä. Sitten jos siitä sanoo niin toinen esittää hölmistynyttä ja viattomana selittää kuinka luuli sitä pöydänjalaksi tai maton mykkyräksi..
Ihan kuin sitä kaikkea normaalia yhdessäoloa säästellään sille paremmalle ja mieluisammalle kumppanille. Jostain merkillisestä syystä sitä kuitenkin halutaan olla sen ei-niin-mieluisan kanssa vaikka eihän siinä suhteessa mikään pakko ole olla. Kummankaan. Yleensä se kuitenkin on tuo kelpuutettu / hävetty -osapuoli joka nostaa kytkintä vaikka alun perin alkoikin suhteeseen ihan tositarkoituksella ja oli ihastunut (rakastunutkin) toisin kuin tuo tyytyjä-kelpuuttaja-häpeäjä.
En minä kutsunut miestä väkivaltaiseksi. Ensin hän oli vain itsekäs ja vastuuntunnoton. Eikä tosiaan korjannut mitä oli hajottanut. Puheissaan hän tuomitsi väkivallan.
Kymmenen vuoden tuntemisen jälkeen puheet alkoivat muuttua ensin minua syyttäviksi. Sillä selvästi pohjustettiin sitä, että minä ansaitsin väkivaltaa. Sitten alkoivat väkivallan hyväksyvät puheet. Sitten tuli epäsuora kajoaminen. Siitä meni välit poikki, kun minulle tuli vammoja.
Olin vielä satunnaisesti tekemisissä hänen kanssaan, niin siellä tuli vielä suora kajoaminen ja vamman tuottaminen. Sitten ymmärsin pitää fyysisen etäisyyden sellaisena, ettei enää pääse satuttamaan.
Mutta pointtina minulla on se, että tuo varsinainen väkivalta voi tulla vasta monen vuoden jälkeen, kuten minulla kymmenen vuoden jälkeen. Ja kuten tarinastani huomaatte, niin niin pitkän ajan jälkeen välien totaalinen katkaisu ei ole helppoa, sillä sitä historiaa ei ole helppoa heittää pois. Niinpä minäkin olin vielä tekemisissä hänen kanssaan. Mutta tunnistin kuvion, ja näin, että väkivalta paheni koko ajan konkreettisemmaksi ja suoremmaksi, joten ymmärsin myös, että se tulee edelleen pahenemaan, jos en irtaudu hänestä. Liian pitkälle asiat toki menivät silti.
Eli omiin huoliin kannattaa suhtautua vakavasti, vaikka varsinaisesta väkivallasta ei vielä olisi kyse. Irtautuminen ei ole helppoa, kun teilläkin on noin pitkä suhde jo takana. Ja aina haluaisi toivoa, että asiat paranevat. Mutta silloin kannattaa muistaa, että realiteetti on, että ne pahenevat.
Vierailija kirjoitti:
Mä muistelisin lukeneeni tällaisen samanlaiset aloituksen aiemminkin ja siksi piti tarkistaa aloituksen päivämäärä.
Se taisi poistua aika äkäiseen (ehkä joku vuosi kaksi sitten?) koska itse kerroin oman kokemukseni siihen ketjuun ja olisin vielä seuraavana päivänä tarkentanut sitä niin tuli vaan, että hakemaasi sivua ei voi näyttää.
Miksiköhän tällaisesta ei saisi puhua? Siis ymmärrän hyvin, ettei nuo muiden tavaroita rikkovat tietenkään tykkää että se syy toiminnan taustalla paljastuu mutta miksi sen syyn paljastuminen haittaa tätä sivuston ylläpitoa? Miksi asiallinen keskustelu poistetaan sen aiheen takia?
Joillain ihmisillä vaan hajoaa kaikki mihin ne koskee. Itsekin tiedän yhden tapauksen. Oli kyseessä sitten kahvinkeitin, auto tai vaikka pesukone, niin jotenkin se saa ne kaikki rempalleen. Ja aina. Uusi puhelin? Ei viikkoa kestä kun on näyttö halki. Jopa valokatkaisin on saanut rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo puolison tavaroiden rikkominen 'vahingossa' on ihan tunnettu ja yleinen parisuhdeväkivallan muoto.
Ap ymmärrä, että mies tekee sen tahallaan.
Usein tuo liittyy myös siihen, ettei kumppani ole mieluisa mutta välttää paremman puutteessa. Silloin sen ns yhdentekevän kumppanin tavaratkin on yhdentekeviä siinä missä hänen tunteensa ja ajatuksensakin.
Varmaan. Eihän tällaiselle henkilölle kukaan muu ole merkittävä kuin hän itse. Ei hän piittaa vanhemmistaan tai sisaruksistaan, paitsi jos tarvitsee rahaa tai autoa tai muuta apua.
Eikä suhteella ole mitään väliä, oli lapsia tai ei. Pettää mennen tullen, ei tunnusta ennen kuin jää kiinni ja silloinkin syy on puolisossa.
Hänellä ei ikäänkuin ole mitään itsestään johtuvaa syytä sitoutua suhteeseen tai arvostaa ja kunnioittaa muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo jolle vastasit. Ja kyllä, olen itse asiassa kanssasi samaa mieltä. Ei ole mitään keinoa estää väkivallan pahenemista. Koska aika on se, mikä pahentaa väkivaltaa. Ja aikaahan me ei saada pysäytettyä.
Aika ei pahenna väkivaltaa. Väkivallan tekijä pahentaa väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Joillain ihmisillä vaan hajoaa kaikki mihin ne koskee. Itsekin tiedän yhden tapauksen. Oli kyseessä sitten kahvinkeitin, auto tai vaikka pesukone, niin jotenkin se saa ne kaikki rempalleen. Ja aina. Uusi puhelin? Ei viikkoa kestä kun on näyttö halki. Jopa valokatkaisin on saanut rikki.
Joo. Mutta tässä puhutaan ihmisistä, joiden käsissä hajoavat puolison tavarat, ei omat.
Ootko varma että on vahinko? Ei välttis ole. Kai korvaa rikkomansa? Alahan laittaa korvaamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo jolle vast
Olen eri.
Kyllä, aikahan ei sitä väkivaltaa tee, vaan se ihminen.
Ajalla on sikäli merkitystä, että pikkuhiljaa ruma käytös pahenee. Vanhoista jutuista saa aina vaan lisää pontta syyttää toista. Kun hän on ollut uhrina aiemminkin, niin hänelle ikäänkuin kuuluu uhrin osa. Tekijä ei enää edes kyseenalaista toimintansa oikeutusta.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitin huomiota samaan. Kuulostaa siltä että sen kirjoittajalle oli vaikeaa myöntää että se väkivalta todellakin tulee siitä väkivaltaisesta ihmisestä. Halu syyttää jotain ulkopuolista toiseutta kuten aikaa sen ihmisen sijaan.