Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liki puolet suomalaisista haluaa etuajassa eläkkeelle tämä on suurin syy

Vierailija
13.10.2025 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011555398.html

Eiköhän se juurisyy tässä yhteydessä ole se, että työntekoa on ajallisesti liikaa ja se on liian kuormittavaa. Työnteko vie nyt 5/7 ihmisten ajasta ja työn rasittavuuden johdosta tuo viimeinenkin 2/7 menee pelkästään toipumiseen työnteosta.

Olisiko järkevämpään tiputtaa työpäiviä kautta linjan pois ja mahdollistaa ihmisille parempi elämänlaatu?

Esimerkiksi niin että töitä tehdään 3 päivänä viikossa ja 4 päivää viikosta on omaa aikaa. Samalla kun laitetaan työviikoksi 6 päivää, niin työpaikkojen määrä kaksinkertaistuu. Työn tuottavuushan tuottavuuskin nousisi huomattavasti.

Kommentit (68)

41/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi systeemi kuin nykyinen olis se, että vois jäädä 15 vuodeksi eläkkeelle nyt. Ja palata töihin sen jälkeen vaikka loppuelämäksi.

Mihin työhön voit palata oltuasi ensin 15 vuotta eläkkeellä?

Siihen työpaikkaan tai saman alan töihin, mitä on ennen eläkkeelle jääntiään tehnyt. Ymmärrätkö nyt, vai haetaanko lisää rautalankaa?

Sitä työpaikkaa ei enää ole ja/tai ammattitaito on rapistunut, eikä uutta työtä enää saa. CV:ssä ammottava aukko!

Mistä päättelit, ettei välieläkkeellä voi pitää huolta ammattitaidostaan? CV:ssä ei olisi mitään ammottavaa aukkoa, vaan eläkkeellä täytetty aktiiviaika omaehtoi

Mä taas ajattelen niin,  ettei se silloin olisi mitään eläkeaikaa eikä muutenkaan vapaa-aikaa,  jos se pitäisi käyttää työnantajan tai ylipäätään työelämän haluamalla tavalla. Mulle sopii paremmin malli,  jossa pusketaan työura ensin ja sen jälkeen jäädään loppuelämäksi vapaalle. 

Mutta uskon,  että monen kohdalla jaksamista auttaisi lyhennetty työaika.  Reilut 2,5 vuotta sitten aloin tehdä vain 3-päiväistä työviikkoa.  Tulot tietenkin pieneni,  mutta sehän oli vain harjoittelua eläkepäivien elintasoon.  Mulla tulee alin eläkeikä täyteen ensi elokuussa,  mutta jättäydyin jo viime kuun alusta oloneuvokseksi. Elän nämä 11 kuukautta säästöilläni. 

Vierailija
42/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi systeemi kuin nykyinen olis se, että vois jäädä 15 vuodeksi eläkkeelle nyt. Ja palata töihin sen jälkeen vaikka loppuelämäksi.

Kaikkitännemulleheti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsö kysely. Mitä kauempana eläkeikä oli, sitä nuorempana haluttiin eläkkeelle. Eli siis ei osata nähdä nenää pitemmälle ja se mieli sitten kyllä muuttuu aikanaan. Kun ihminen on 25 tai 30v, hän ajattelee, että 50v on jo tosi vanha eikä sovi työelämän. Sitten kun on itse oikeasti 50v, huomaa, ettei olekaan niin vanha. Silloin ajattelee, että ehkä 60v on hyvä eläkeikä. Ja kuusikymppisenä taas huomaa jaksavansa vielä ihan hyvin.

Vierailija
44/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ne tunnollisimmat uuvahtaa. Meiltäkin on tällä hetkellä kaksi tosi osaajaa burnissaikulla ja jäävät varmasti eläkkeelle heti kun pystyvät, minä taas otan työasiat vähän iisimmin ja ajattelin jaksaa jonkun vuoden ylimääräistä niin eläke paranee. SAa nähdä pitävätkö. 

Vierailija
45/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselyssä saattaa näkyä myös naisten kohtaama ristipaine siitä, että 30-45 ikävuoden välillä pitäisi panostaa kaikki aikansa työntekoon JA samalla kaikki aikansa kotiin lasten takia. 

Ei siitä ole kauan, kun naisia syyllistettiin liian pitkistä perhevapaista ja tehtiin iso perhevapaauudistus, jotta saatiin ongelmalliset äidit tuupattua pikimmiten takaisin töihin perhevapailta.

No nyt kun siinä on vähän onnistuttu, niin miten asia uutisoidaan? Lukekaa viime viikon ylen juttu. Nyt pahat äidit laittavat yhä useammin vauvoja päivähoitoon!

Vierailija
46/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama pääseekö eläkkeelle 60v vai 67v, ne on surkeaa ikää joka tapauksessa. Mieluummin teen töitä keikkaluonteisesti ja pidän kunnolla vapaata.

Kaikki yli 60-vuotiaat eivät ole mitään rahnaisia vanhuksia, vaan osa haluaa päästä eläkkeelle terveenä ja virkeänä nauttien lisääntyneestä vapaa-ajasta ja omista harrastuksista. Tuohon ikään mennessä ne suurimmat investoinnit on jo tehty ja pitäisi olla täysin velaton.

Kun jää normaalille vanhuuseläkkeelle 65-vuotiaana, niiin silloinhan antaa samalla tilaa niille nuoremmille työntekijöillle ja työnhakijoille. Jos kyseessä on hierarkinen organisaatio, niin jos joku jää eläkkeelle sieltä yläpäästä, niin samalle niitä paikkoja sitten avautuu keskivälissä oleville työntekijöille. Tosin julkisella puolella on usein käytännöksi tullut, että kun joku jää eläkkeelle niin hänen virkansa katoaa ja samat hommat joudutaan tekemään entistä pienemmällä porukalla.

Vierailija
47/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa pitää myös huomioida, että realismi vaikuttaa iän karttuessa. Oma eläkekertymäni on nyt 53-vuotiaana noin 30% tämänhetkisestä palkastani. En ole ollut koskaan työttömänä, perhevapailla kyllä. Opinnoista ei kertynyt minun ikäluokalleni eläkettä. 

Ajatus eläkkeelle jäämisestä olisi muuten ehkä houkuttelevampi, mutta tuo kertymä ei ollenkaan riitä nykyiseen elämäntyyliini. Siispä suunnitelmani eivät enää kierry niinkään sen asian ympärille, milloin olisi kiva jäädä loppuelämän lomalle, vaan ennemmin sen asian ympärille, miten ja milloin saan turvattua riittävät tulot loppuelämän menoihin. 

Vierailija
48/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkitännemulleheti. 

Omalla kohdallani se "heti" tarkoittaa tällä hetkellä nyt jo noin 30 vuoden työhistoriaa...

Vierailija
49/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa pitää myös huomioida, että realismi vaikuttaa iän karttuessa. Oma eläkekertymäni on nyt 53-vuotiaana noin 30% tämänhetkisestä palkastani. En ole ollut koskaan työttömänä, perhevapailla kyllä. Opinnoista ei kertynyt minun ikäluokalleni eläkettä. 

Ajatus eläkkeelle jäämisestä olisi muuten ehkä houkuttelevampi, mutta tuo kertymä ei ollenkaan riitä nykyiseen elämäntyyliini. Siispä suunnitelmani eivät enää kierry niinkään sen asian ympärille, milloin olisi kiva jäädä loppuelämän lomalle, vaan ennemmin sen asian ympärille, miten ja milloin saan turvattua riittävät tulot loppuelämän menoihin. 

Riippuu ihan siitä, mitä ajattelee eläkkeellä tai muulla pidemmällä vapaalla tehdä. Itse omistautuisin täysipäiväisemmin puutarhuroinnille eli työlle, jonka vuosituotto ei riitä perhettä elättämään, mutta joka tuottaa muuta hyötyä vaikka muille jakaa.

Vierailija
50/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyemmät työviikot mahdollistaisi juuri tällaiset toissijaiset työt joilla helpotettaisiin niin omaa kuin lähiympäristön elämää.

Vierailija
51/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on asian ytimessä. Kaikki hyötyisi tuollaisesta työajasta ja jaksaisi tehdä töitä hyvin pitkään.

Eikä haittaa, että palkka putoaa 40%?

Vierailija
52/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkitännemulleheti. 

Omalla kohdallani se "heti" tarkoittaa tällä hetkellä nyt jo noin 30 vuoden työhistoriaa...

Eikös sulla ole vielä 15 vuotta työuraa jäljellä? 

- Nimimerkki "Edelleen töissä, ja 50 vuotta työuraa takana"

Vierailija
53/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri ne tunnollisimmat uuvahtaa. Meiltäkin on tällä hetkellä kaksi tosi osaajaa burnissaikulla ja jäävät varmasti eläkkeelle heti kun pystyvät, minä taas otan työasiat vähän iisimmin ja ajattelin jaksaa jonkun vuoden ylimääräistä niin eläke paranee. SAa nähdä pitävätkö. 

Tai ne, joilla ei ole riittävää itsetuntemusta...

Vierailija
54/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyisitkö AP omalla kohdallasi että palkka laskisi 40 %?

En ole ap, mutta kelpaisi. Verotus laskisi myös sen verran kivasti että ihan hyvin tulisin toimeen.

Vierailija
55/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän sijoittaa palkasta kaiken mahdollisen ja olen leikannut kulutuksen minimiin. Toivon, että 50-55 vuotiaana olisi sen verran iso salkku että voisi sanoa heipat työelämälle. Muuten saa varmaan raataa hautaan asti.

Vierailija
56/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikää pitäisi laskea.

On sairasta että yli 60-vuotiaana pitäisi vielä olla töissä.

Vierailija
57/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on asian ytimessä. Kaikki hyötyisi tuollaisesta työajasta ja jaksaisi tehdä töitä hyvin pitkään.

Kukaan ei halua, että palkka tippuu samassa suhteessa. 

58/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.  Mun siskollani on oikein hyvä eläke ja lisäksi hyvä leskeneläke, mutta silti jatkoi töissä vielä pari vuotta sen jälkeenkin,  kun ylin eläkeikä tuli täyteen. Ymmärrän hyvin,  koska hänellä on monenlaista rahareikää.  Mulla taas ei ole edes autoa,  joten pystyin jäämään työelämästä pois jo ennen alinta eläkeikäänikin.  

Vierailija
59/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se hirväesto kannusta tekemään töitä kun sen ainoa tarkoitus on polttaa sinut loppuun samalla kun rikastuttaminen jotain muuta ja tyydyt itse juuri ja juuri semmoiseen summaan millä saat maksettua jonkun onnettoman ja huono kuntoisen vuokraluukun ja saat ostettua nuudeleita ruuaksi. Ymmärrän hyvin minkä takia nuorempia ei työelämä houkuta. Kaikki johtuu onistaja pintaan pohjattomasta rahan ahneudesta. Vasta siinä vaiheessa kun pääsemme lopuista boomereista ja gen x sukupolven johtajista työelämä saattaa muuttua paremmaksi. Nämä sukupolvet ei ole kiinnostunut kuin omasta edusta muiden kustannuksella

60/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyisitkö AP omalla kohdallasi että palkka laskisi 40 %?

En ole ap, mutta kelpaisi. Verotus laskisi myös sen verran kivasti että ihan hyvin tulisin toimeen.

Mulle oli yllätys,  miten paljon progressiivinen verotus vaikutti.  Ja siis positiivisella tavalla.