Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liki puolet suomalaisista haluaa etuajassa eläkkeelle tämä on suurin syy

Vierailija
13.10.2025 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011555398.html

Eiköhän se juurisyy tässä yhteydessä ole se, että työntekoa on ajallisesti liikaa ja se on liian kuormittavaa. Työnteko vie nyt 5/7 ihmisten ajasta ja työn rasittavuuden johdosta tuo viimeinenkin 2/7 menee pelkästään toipumiseen työnteosta.

Olisiko järkevämpään tiputtaa työpäiviä kautta linjan pois ja mahdollistaa ihmisille parempi elämänlaatu?

Esimerkiksi niin että töitä tehdään 3 päivänä viikossa ja 4 päivää viikosta on omaa aikaa. Samalla kun laitetaan työviikoksi 6 päivää, niin työpaikkojen määrä kaksinkertaistuu. Työn tuottavuushan tuottavuuskin nousisi huomattavasti.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnteko vie 5/7 ihmisten ajasta?! Mitä mä taas luen? Normaali työviikona ihminen tekee töitä jotain 37,5 tuntia ja viikossa on 168 tuntia. Eli aikaa työviikkona menee noin 22%:ia! Ja sitten päälle on vuodessa viisi viikkoa lomaa ja kaikki lomapyhät! Alle 20%:ia ihmise ajasta eli alle yksi viidesosa menee vuodessa töihin.

Kolmasosa ihmiselämästä menee nukkumiseen, ei se ole vapaa-aikaa, vaan kehonhuoltoa. Varsinainen työaika plus kulkemiset kodin ja työpaikan välillä vie suuren osan vuorokautisesta valveillaoloajasta. Todelliseksi vapaa-ajaksi jää vain pieni osa työikäisen ajasta.

Itse teen etätöitä. Periaaatteessa minulla voisi olla aamulla klo soimassa 8.50 ja klo 9 voisin aloittaa duunin teon. Klo 16 kun suljen läppärin olen samalla sekunnilla kotona viettämässä vapaa-aikaa. Se on ihan ihmisestä kiinni, miten sen vapaa-aikansa käyttää. Ja kyllä se nukkuminenkin tehdään vapaa-ajalla. Ymmärrän että toiset tarvitsee enemmän unta kuin toiset, mutta vanhemmiten minulle sopiva määrä on noin kuusi tuntia. Kyllä siinä aika hyvin jää joka päivä sitä vapaa aikaa. Enemmän tunteja päivässä kuin töihin menee, vaikka nukkumista ei vapaa-ajaksi laskisikaan!

Vierailija
22/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi systeemi kuin nykyinen olis se, että vois jäädä 15 vuodeksi eläkkeelle nyt. Ja palata töihin sen jälkeen vaikka loppuelämäksi.

Mihin työhön voit palata oltuasi ensin 15 vuotta eläkkeellä?

Siihen työpaikkaan tai saman alan töihin, mitä on ennen eläkkeelle jääntiään tehnyt. Ymmärrätkö nyt, vai haetaanko lisää rautalankaa?

Sitä työpaikkaa ei enää ole ja/tai ammattitaito on rapistunut, eikä uutta työtä enää saa. CV:ssä ammottava aukko!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työuran pituus tulisi olla jonkinlainen kriteeri, milloin eläkkeelle pääsee.  

Näin toimitaan monissa maissa esim. 40v työura oikeuttaa eläkkeeseen iästä riippumatta.

Idea on hyvä mutta ei ota huomioon sitä, että ihmisten elinikäodote on noussut. Jos työura sidotaan vuosiin (esim 40 vuotta) pitäisi eläkettäkin taata max 20 vuotta tästä eteenpäin. Se 40 vuoden työura ei nimittäin riitä maksamaan elämistäsi seuraavat 40 vuotta jos olisit niin onnekas, että elät vaikka 100 vuotiaaksi. 

Vierailija
24/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi systeemi kuin nykyinen olis se, että vois jäädä 15 vuodeksi eläkkeelle nyt. Ja palata töihin sen jälkeen vaikka loppuelämäksi.

Siihen työpaikkaan tai saman alan töihin, mitä on ennen eläkkeelle jääntiään tehnyt. Ymmärrätkö nyt, vai haetaanko lisää rautalankaa?

Sitä työpaikkaa ei enää ole ja/tai ammattitaito on rapistunut, eikä uutta työtä enää saa. CV:ssä ammottava aukko!

Mistä päättelit, ettei välieläkkeellä voi pitää huolta ammattitaidostaan? CV:ssä ei olisi mitään ammottavaa aukkoa, vaan eläkkeellä täytetty aktiiviaika omaehtoista työtä täynnä.

Vierailija
25/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä päättelit, ettei välieläkkeellä voi pitää huolta ammattitaidostaan? CV:ssä ei olisi mitään ammottavaa aukkoa, vaan eläkkeellä täytetty aktiiviaika omaehtoi

Joku 10 % ihmisistä varmaan tekeekin niin mutta 90 % on niin laiskoja, ettei he tee yhtään mitään hyödyllistä sen 15 vuoden aikana. Sitä paitsi on tunnettu tosiasia, että heti eläkkeelle pääsyn jälkeen on huima piikki a) kuolemissa sekä b) alkoholismissa. Useimmat ihmiset ei pärjää kovin hyvin kun jäävät toimeettomaksi. Mitä me näille ihmisille tehdään? Yhteiskunnan varoilla päihdehoitoon ja uudelleenkoulutukseen jotta voidaan sitten 60 vuotiaana ottaa heidät könkkäämään työpaikoille? 

Vierailija
26/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnteko vie 5/7 ihmisten ajasta?! Mitä mä taas luen? Normaali työviikona ihminen tekee töitä jotain 37,5 tuntia ja viikossa on 168 tuntia. Eli aikaa työviikkona menee noin 22%:ia! Ja sitten päälle on vuodessa viisi viikkoa lomaa ja kaikki lomapyhät! Alle 20%:ia ihmise ajasta eli alle yksi viidesosa menee vuodessa töihin.

Kolmasosa ihmiselämästä menee nukkumiseen, ei se ole vapaa-aikaa, vaan kehonhuoltoa. Varsinainen työaika plus kulkemiset kodin ja työpaikan välillä vie suuren osan vuorokautisesta valveillaoloajasta. Todelliseksi vapaa-ajaksi jää vain pieni osa työikäisen ajasta.

Itse teen etätöitä. Periaaatteessa minulla voisi olla aamulla klo soimassa 8.50 ja klo 9 voisin aloittaa duunin teon. Klo 16 kun suljen läppärin olen samalla sekunnilla kotona viettämässä vapaa-aikaa. Se on ihan ihmisestä ki

Hienoa että olet etätöissä.

Mielenkiintoista on se että olet jo typistänyt työaikaa tunnin jokaisesta päivästä ja työajaksesi muodostuneet 32,5h/vk.

Mitä tulee normaaliin työpäivään, niin kun lasketaan 8h töissä, tunnin siirtymiset suuntaansa niin 10h on jo vierähtänyt. Siihen kun sitten lisätään työnkaltaiset askareet kotona niin näistä päivistä ei jää mitään aikaa tehdä tuottavia kotihommia eikä niihin ole energiaa. Työpäivä on käytännössä menetetty päivä.

Vierailija
27/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeiset 20-30 vuotta tosiaan kaikki ylimääräinen mitä tehokkuudessa on saatu lisättyä, on puristettu työvoimasta. Mitään uusia tuottavuutta lisääviä innovaatioita ei ole tapahtunut. Työelämän tahtia vaan on kiristetty. Ei pitäis olla mikään yllätys kenelekkään, että ihmiset uupuu.

TÄMÄ!

Kun nuoretkin uupuu työelämässä saikuille, tietää, että ruuvi on liian tiukalla. Ei ole enää kyse esim. mun iästä.

Nuoria, ahkeria ja todella työssään hyviä työkavereita on ollut pitkillä saikuilla mm. selän ja mielenterveyden takia.

Vierailija
28/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ajassa kaikki työtaito häviää, riittääkö jo äippäloma nollaamaan työtaidot?

Vierailija
29/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen ehdotus tilanteessa, jossa työttömät ei suostu tuohon systeemiin, koska heiltä menevät etuudet.

Onneksi heiltä ei kysytä.

Vierailija
30/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja työpaikoilla halutaan että tehdään kahden ihmisen työt. Tämä on sitä tehostamista, varsinkin sotealalla.

Vierailija
31/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeiset 20-30 vuotta tosiaan kaikki ylimääräinen mitä tehokkuudessa on saatu lisättyä, on puristettu työvoimasta. Mitään uusia tuottavuutta lisääviä innovaatioita ei ole tapahtunut. Työelämän tahtia vaan on kiristetty. Ei pitäis olla mikään yllätys kenelekkään, että ihmiset uupuu.

TÄMÄ!

Kun nuoretkin uupuu työelämässä saikuille, tietää, että ruuvi on liian tiukalla. Ei ole enää kyse esim. mun iästä.

Nuoria, ahkeria ja todella työssään hyviä työkavereita on ollut pitkillä saikuilla mm. selän ja mielenterveyden takia.

Tarkemmin sanottuna kiihtynyt työtahti taitaa johtua säästötoimenpiteistä. Suomi on ollut käytännössä taantumassa vuodesta 2008 lähtien ja sitä on paikattu työpaikoilla vähentämällä porukkaa. Jonkun aikaa näin voi tehdä mutta se ei ole pitkäkestoinen strategia. Olen itsekin huolissani tästä vaikka tiedostan taloudelliset realiteetit. Luulen tämän vaikuttavan luultuakin voimakkaammin syntyvyyteen ja myöhemmin kasvavien nuorten mielenterveyteen kun vanhemmat ei jaksa olla läsnä. 

Vierailija
32/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nukut yössä 8 tuntia, kuten kuuluu, nukkumiseen menee iltapuuhineen ja heräämisineen 9h, työpäivä 8h + työmatkat 1 h suuntaansa vaatteidenvaihtoineen = yht. 10h. 24h-18h = 6 h, mikä aika kuluu ainakin mulla kaupassakäyntiin, ruuanlaittoon, pyykkienpesuun, autontankkaukseen, eväidentekoon ja pikasiivouksiin ym tylsään pakkopullaan. Jos oikein tiristää aikatauluja, ehtii harrastamaan tai ulkoilemaan. Mutta työpäiväksi ei voi suunnitella mitään isoa tehtävää. Sitten jaksamiset. Joskus on vaan niin poikki työpäivästä esim. jalat, että koutuu niitä välissä lepuuttamaan, että jaksaa harrastuksiin tai ruuanlaittoon. Viikonloppu kuluu taas omakotitalon kotihommissa ja voimienkeruussa työviikkoa varten.

Oikein työssä tehokas kollegani oli ulkoistanut kaiken. Asui pienessä asunnossa, jossa kävi siivooja. Auto oli joku leasing, jolloin joku firma hoiti siitä kaiken. Ei perhettä, ei lemmikkejä. Kaikki aika oli omistettu työnteolle. Näyttihän se tehokkaalta, mutta ei hän mikään uutta luova tai innovatiivinen ollut.

Vierailija
33/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työuran pituus tulisi olla jonkinlainen kriteeri, milloin eläkkeelle pääsee.  

Näin toimitaan monissa maissa esim. 40v työura oikeuttaa eläkkeeseen iästä riippumatta.

Idea on hyvä mutta ei ota huomioon sitä, että ihmisten elinikäodote on noussut. Jos työura sidotaan vuosiin (esim 40 vuotta) pitäisi eläkettäkin taata max 20 vuotta tästä eteenpäin. Se 40 vuoden työura ei nimittäin riitä maksamaan elämistäsi seuraavat 40 vuotta jos olisit niin onnekas, että elät vaikka 100 vuotiaaksi. 

Harva elää 100-vuotiaaksi. Koulukaveri kuoli 50-vuotiaana syöpään. Itse olen tehnyt jo yli 40 vuotta töitä, kun maatalon lapsena alotin työnteon varhain. Mutta en pääse vielä pitkään aikaan eläkkeelle. Enkä edes saa eläkettä lapsena ja nuorena tekemästäni työstä. Olin tuolloin myös kaikki lomat koulusta töissä.

Vierailija
34/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja työpaikoilla halutaan että tehdään kahden ihmisen työt. Tämä on sitä tehostamista, varsinkin sotealalla.

Mä tein ihan konkreettisesti nuorena 3 ihmisen työt, kun mut palkattin 3 ihmisen tilalle. Ei sotealalla. Enää en suostuisi. Mutta onhan toi Suomessa joka paikassa, että työntekijöitä on niin vähän, että jos yksikin sairastuu päivää pidemmäksi aikaa, niin heti on koko firma ihan sekaisin.

Vierailija
35/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ!

Tarkemmin sanottuna kiihtynyt työtahti taitaa johtua säästötoimenpiteistä. Suomi on ollut käytännössä taantumassa vuodesta 2008 lähtien ja sitä on paikattu työpaikoilla vähentämällä porukkaa. Jonkun aikaa näin voi tehdä mutta se ei ole pit

Työtahti kiihtyi jo 1990-luvulla. Siitähän tämä alamäki alkoi. Ihmiset kesti sen 10-15 vuotta painaa tukka putkella, sitten alkoi hosuminen näkymään radikaalisti työn jäljessä. Nyt ei nuoret enää suostu työnantajien kusetuksiin, kun ovat nähneet, mitä heidän vanhemmilleen kävi oravanpyörässä.

Vierailija
36/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtahdin kiihtyminen vaikutti jo ysärillä syntyvyyteen. Itse ehdin tehdä vain yhden lapsen silloin. Nyt pistää vihaksi ulkomaisten suurperheiden tukeminen. Miksei meitä ysärin nuoria perheitä tuettu yhtään?

Vierailija
37/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt maksetaan laskua boomereiden ahneudesta. 

Vierailija
38/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me elettiin 70-luvulla 4-henkinen perhe pelkällä isän palkalla. Yrittäkääs tehdä sama perässä nyt tavisammatissa.

Vierailija
39/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi tulee tippumaan ihan järkyttävästi lisää. Täällä kaikki on revitty työntekijöiden selkänahasta. Ei ole tuotekehitystä, ei innovoitu, ei investoitu, ei hankittu uusia koneita tai teknologiaa, ei koulutettu huippuosaajia. Edes infra ei ole enää kunnossa. Nyt kun tulee tekoäly ja robotit, me pudotaan totaalisesti kelkasta, kun tää on ollut vain tällaista piiskanheilutusta orjille kolhoosissa,. Yksityisiäkin firmoja on johdettu byrokratialla ja armeijakurilla, lue: kyykyttämisellä. Halpatyövoiman palkkaaminen ulkomailta ei auta, päinvastoin, kun pitäisi saada niitä huippuosaajia.

Vika sammuttaa valot.

Vierailija
40/68 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurisyy ja juurisyy. Kikkailla voi ja miettiä vaikka millasia heikennyksiä palkansaajan tuloihin.

Se ei edelleenkään vaikuta siihen oikeaan juurisyyhyn mikä ei muuksi muutu vaikka työpaikkoja olisi kymmenkertainen määrä. Se oikea ja inhottava juurisyy kaikkeen on että työnantajat eivät paalkkaa viiskymppisiä mihinkään. Vielä vähemmänb kuuskymppisiä. Tästä pitäisi antaa työnantajislle riittävän isot sanktiot jotta lakais vihdoinkin asenteet muuttua.