Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 62-vuotias, luin lääkärin käyntiyhteenvedosta seuraavaa

Vierailija
12.10.2025 |

Hyväkuntoinen. Tulee vastaanotolle omin avuin ilman apuvälineitä. On asiallinen ja puhuu kokonaisin lausein.

Minusta outoa. Ei ole mitään vaikeuksia liikkua, eikä kipuja jaloissa eikä selässäkään.  Miten sitten olisin puhunut?

Vatsavaivasta kävin vastaanotolla (ibs). 

Kommentit (166)

Vierailija
141/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi merkinnät on samanlaisia kuin vauvojen neuvolakorteissa. Naureskelin itsekin kerran kun luin niitä. Vielä jos olisi lukenut että osaa hienosti pinsettiotteen niin olisi ollut täydellinen. 

Vierailija
142/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on  jo muutaman kerran "tuottaa runsaasti puhetta". :D Huvittaa joka kerta

Puhut niin paljon, että se kiinnittää huomiota. Todennäköisesti taukoamatta, toista kuuntelematta ja toisen päälle. Mutta ei sitä voi noin suoraan kirjata.

Niin mitään kielteistä ei saisi potilaan henkilökohtaisista ominaisuuksista kirjoittaa. 

Miten puheliaisuus liittyy lääkärissä käyntiin? 

Liittyy psyykkisiin tiloihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi merkinnät on samanlaisia kuin vauvojen neuvolakorteissa. Naureskelin itsekin kerran kun luin niitä. Vielä jos olisi lukenut että osaa hienosti pinsettiotteen niin olisi ollut täydellinen. 

Niinpä. Hammashoitaja oli kirjoittanut, että harjaa hampaat kahdesti päivässä, ja pitkä selostus, miten käytän hammaslankaa jne. Annettu mukaan pieni hammastahnatuubi jne. Ihan kuin olisin lukenut jotain pikkulapsen neuvolakorttia. 

Vierailija
144/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

36v mies. Yt hyvä paitsi asuu Heseissä. MT-kontrolli 3kk välein mikäli asuinpaikka ei vaihdu. Laaditaan lähete auroran psyk.polille.

Vierailija
145/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös 62v ja saanut samanlaisen tekstin. Loukkaannuin. Eikö normaali olettama ole, että liikkuu ilman apuvälineitä? Eli kun menen seuraavan kerran lääkärille ja liikunkin kepin kanssa,lääkäri katsoo vanhat tekstit, joissa ei ole mitään mainintaa liikkumisesta tai apuvälineistä, se tarkoittaa, että edellisellä kerralla liikuin ilman apuvälineitä. So simple!

Tuo kirjaus on vähän sama kuin kirjoitettaisiin "hengittää itse".

Minulle lukee myös jossain epikriisissä "henkilöllä on kolme aikaista lasta" - mitä merkitystä? Ja luki nimenomaan "aikaista" - ei "aikuista"

Jotkut ihmiset liikkuvat jopa pyörätuolilla, toisilla on valkoinen keppi. Olet ihan pihalla, jos kuvittelet että liikkuminen on kaikille yksinkertaista. Ja hengittämiseenkin toiset tarvitsevat apuvälineitä kuten happea.

Vierailija
146/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös 62v ja saanut samanlaisen tekstin. Loukkaannuin. Eikö normaali olettama ole, että liikkuu ilman apuvälineitä? Eli kun menen seuraavan kerran lääkärille ja liikunkin kepin kanssa,lääkäri katsoo vanhat tekstit, joissa ei ole mitään mainintaa liikkumisesta tai apuvälineistä, se tarkoittaa, että edellisellä kerralla liikuin ilman apuvälineitä. So simple!

Minulle lukee myös jossain epikriisissä "henkilöllä on kolme aikaista lasta" - mitä merkitystä? Ja luki nimenomaan "aikaista" - ei "aikuista"

Jotkut ihmiset liikkuvat jopa pyörätuolilla, toisilla on valkoinen keppi. Olet ihan pihalla, jos kuvittelet että liikkuminen on kaikille yksinkertaista. Ja hengittämiseenkin toiset tarvitsevat apuvälineitä kuten happea.

Raskauksien lukumäärä 

Vierailija
147/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan saman suuntaisia kommentteja minustakin on lääkäri kirjoittanut. Se on tätä päivää, mutta ei mua häiritse mitä on kirjoittanut jos se on totuudenmukaista. Kerran luki hoidettu ja huoliteltu, kai sekin tarkoittaa että on elämä hanskassa.

Vierailija
148/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voi oikeasti olla tärkeä merkintä, että ei ole mitään erityistä: liikkuu normaalisti ja puhuu normaalisti.

Iäkäs äitini oli varsinainen teräsmummo, erittäin hyvä kuntoinen, siis jopa paljon nuorempiin verrattuna. Oli paremmassa kunnossa kuin moni neli-viisikymppinen. Kunnes yhtäkkiä alkoi menemään huonoon kuntoon. Lääkärit laittoivat sen vanhuuden piikkiin, koska eivät olleet nähneet häntä vain kuukausia vuotta aiemmin. Meille läheisille kunnon ja koko ulkomuodon romahdus oli järkyttävä. Mutta koska vastasi sairaana ulkoisesti ikäistään, eivät lääkärit  meinanneet uskoa, että on mitään vialla.

Jos olisi ollut joku aiempi kirjaus, jossa olisi todettu hänen olleen vain kuukausia aiemmin aivan erilainen, olisivat ehkä uskoneet herkemmin.

Kyseessä olikin sitten vakava sairaus, johon menehtyi nopeasti. 

Vierailija
149/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on nyt ymmärrys hukassa. Vaikka joku liikkuu pyörätuolilla, miksi jollekin toiselle pitää kirjata, että liikkuu ilman apuvälineitä. Suurin osa ihmisistä liikkuu ilman apuvälineitä. 

Vierailija
150/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään outoa ja kertoo lääkärin hyvästä ammattitaidosta, kun kartoittaa potilaan yleistilan, myöhempiä terv. tietoja varten. 

Hyvin tärkeä tieto. Esim.  Jos menisit lääkäriin kuukauden päästä uudestaan likaisissa vaatteissa, hiukset likaisena ja liikkumisessa olisi suuria vaikeuksia, niin lääkäri osaisi tehdä välittömästi diagnoosin terveystietosi ja vointisi muutoksista. Samoin sillä voidaan arvioida ulkopuolista avun tarvetta. 

Vierailija
151/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskauksien lukumäärä ei ole välttämättä sama kuin lasten lukumäärä.

Itselläni oli ensin tuulimunaraskaus, toinen raskaus päättyi kohtukuolemaan 39+5 ja seuraavat kolme tuottivat elävän lapsen.

Vierailija
152/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakait potilaasta pitää kirjata yleiskuva potilastietoihin esim. liikkuminen, puheen muodostaminen, yleisilme jne. se on osa terveydenhoitoa, jos myöhemmin diagnoosoidaan sairauksia, sillä monet sairaudet tulevat vuosien saatossa.

Esim. Parkinsonin taudin oireet voi tulla vuodessa ja jollakin 10v ja ensimmäiset oireet lääkäri huomaa usein yleiskuvan arvioimisessa, kun niitä verrataan aikaisempiin esim. käsien vapina, vaikeuksia puheen tuottamisessa jne. 

Vierailija
153/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi herranjestas kuinka herkkähipiäisiä olette. Nuo eivät mitenkään kuvaa teitä henkilökohtaisesti, vaan ne kirjataan Kantaan, jotta saadaan hyvä kokonaiskuva terveydestä. Lääkäreillä ja hoitajilla on yhteisesti sovitut kirjauskriteerit, vaikka muotoilu voi kuulostaa omituiselta, se ei meinaa mitään sen syvällisempää kuin esimerkiksi "murtuma jalassa". Terveys on kokonaisuus ja kaikki otetaan huomioon. Tässä myös toteutetaan ns. seurantaa, johon voi palata jos jotakin ilmenee. 

Tulee vastaanotolle ilman apuvälinettä -> ei siis liikkumisen kanssa ongelmaa

Puhuu kokonaisia lauseita -> esim. keuhkosairauksissa voi olla vaikeaa tuottaa kokonaisia lauseita, kun happi ei riitä.

Jos vaikka seuraavalla kerralla menisit vatsanväänteiden takia lääkäriin ja happi ei tuntuisi kulkevan, voi lääkäri katsoa, että ahaa vielä kuitenkin lokakuussa pystyi puhumaan kokonaisia lauseita. 

MIksei lääkäri sitten kirjaa, että ei vaikeuksia liikkumisessa, eikä keuhkosairauksiin viittaavia oireita. 

Vierailija
154/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan saman suuntaisia kommentteja minustakin on lääkäri kirjoittanut. Se on tätä päivää, mutta ei mua häiritse mitä on kirjoittanut jos se on totuudenmukaista. Kerran luki hoidettu ja huoliteltu, kai sekin tarkoittaa että on elämä hanskassa.

Sen verran katson aina, että poistun kotoani tukka puhtaana ja kammattuna sekä kynnet leikattuna. Aikaisemmin ei ole tullut mieleenkään, että lääkäriä varten pitäsi alkaa tehdä kampausta tai manikyyria. 

Vierailija
155/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herranjestas kuinka herkkähipiäisiä olette. Nuo eivät mitenkään kuvaa teitä henkilökohtaisesti, vaan ne kirjataan Kantaan, jotta saadaan hyvä kokonaiskuva terveydestä. Lääkäreillä ja hoitajilla on yhteisesti sovitut kirjauskriteerit, vaikka muotoilu voi kuulostaa omituiselta, se ei meinaa mitään sen syvällisempää kuin esimerkiksi "murtuma jalassa". Terveys on kokonaisuus ja kaikki otetaan huomioon. Tässä myös toteutetaan ns. seurantaa, johon voi palata jos jotakin ilmenee. 

Tulee vastaanotolle ilman apuvälinettä -> ei siis liikkumisen kanssa ongelmaa

Puhuu kokonaisia lauseita -> esim. keuhkosairauksissa voi olla vaikeaa tuottaa kokonaisia lauseita, kun happi ei riitä.

Jos vaikka seuraavalla kerralla menisit vatsanväänteiden takia lääkäriin ja happi ei tuntuisi kulkevan, voi lääkäri katsoa, että ahaa vielä kuitenkin lokakuussa pystyi puhumaan kokonaisia

Koska kirjaustapa on tehty hoitohenkilökuntaa eikä asiakasta varten. Hoitohenkilökunta arvioi aina, onko status muuttunut, ei asiakas!

Vierailija
156/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja seuraavalla kerralla jos menisut hapsuisena, likaisena tai  liikkeissä tai puheen tuottamisessa ongelmia, niin lääkäri tietäisi heti jotain olevan vialla, kun hän vertaa edellisen tapaamisen tietoihin. Yleiskuva on yhtä tärkeä tieto, kuin esim. labratulokset, jossa tehdään vertailuja jopa vuosien päähän tai tulevaisuuteen. 

Vierailija
157/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä arvioidaan apuvälineiden, ulkopolisten palveluiden tarvetta, sairauksien etenemistä, joidenkin sairauksien pois sulkemista, uusien sairauksien mahdollisuuksia jne. jolloin ne voidaan arvioida ajallisesti esim. jonkun sairauden etenemisen. Hyvin tärkeä tietoa. 

Vierailija
158/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Hyvä kuntoinen 69v nainen " noin alkaa viimeisin kirjaus mun kohdalla. Yleislääkäri, vaiva olkapää.

Vierailija
159/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran katson aina, että poistun kotoani tukka puhtaana ja kammattuna sekä kynnet leikattuna. Aikaisemmin ei ole tullut mieleenkään, että lääkäriä varten pitäsi alkaa tehdä kampausta tai manikyyria. 

Ei tarvitsekaan. Perussiisteys tulee kyllä näkyviin, ja sitä voidaan pitää normaalina asiana aikuisella ihmisellä, joka tulee ajanvarausvastaanotolle. On selvää, että hätätilanteessa olemus on millainen se silloin sattuu olemaan. Samoin vaikeat toimintakykyä rajoittavat sairaudet, joiden osalta potilas ei saa riittävää apua edes perushoitonsa suhteen ovat havainnoitava asia. Lääkäriä varten ei tarvitse laittautua mitenkään. On oma asia, mitä pitää missäkin yhteydessä sopivana, jos kykenee siihen vaikuttamaan. T. Lääkäri

Vierailija
160/166 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla luki kerran, että "potilas oli jännittynyt tullessaan vastaanotolle". En ollut, ihan normi fiilis. Miksi lääkärit nykyään runoilee potilaskertomuksiin kaikkea omia kuvitelmiaan?  Kasarilla luki ihan vaan: "potilas tuli vastaanotolle murtuneen käden takia".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan