Villen perhe saa käteen yli 4000 euroa kuussa - Kokee hallituksen takia elävänsä köyhyyden helvetissä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7fc227fe-befa-4b12-832e-dde1d31654c2
Köyhyyden helvetti?
Ei pysty säästämään kuin 300€/kk rahastoihin, 100€ säästötilille, 100€ lasten rahastoihin?
Onko näillä mitään suhteellisuudentajua?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Ongelmia varmastikin rahankäytössä. Varmaan sipsit, limut, jätskit ym roskaruokaa joka päivä muun ruokailun lisäksi. Ties velaksi autot, asunto, vaatteet jne. Elävät leveämmin kuin olisi varaa?
Tämä syynä monen "köyhyyteen". Unohtui mainita myös lapsilisät, jotka ainakin 300e lisätuloa kuukausittain!
Oma syy, jos ei pärjää. Olivatko yhteiskunnan tukia vailla, vai miksi juttu???
Ei kahdesta lapsesta saa 300 euroa lapsilisää, vaan n. 200 e. Tämä ei riitä edes kuukaudessa lapsen ruokiin ja vaatteisiin, lisäksi päivähoitomaksut vie viimeistään tuon rahan, koska työssäkäyvänä lapset täytyy viedä hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se minusta aika hieno saavutus, jos n. 1900€ nettotuloista pystyy perheellinen ihminen säästämään noin paljon. Vaatii varmasti suunnitelmallisuutta.
2 työssäkäyvää, netto yli 4000€, Villellä maatilaharrastus, mitä se nyt ikinä meinaakaan? Sukutila hoidossa? Metsää ja mantuja?
Ei ilmeisesti asuntolainoja, ei mainittu. Ja huonosti menee silti? Mikä mahtaisi riittää?
Varmaan, että saisi tehdä jotain kivaakin, eikä kaikki rahat menisi peruselämiseen ja elämisen kuluihin varautumiseen etukäteen. Tuskin maatila on harrastus, vaan toinen työ. Ymmärrän Jannea kyllä, mutta köyhyydestä puhuminen on kyllä vähän liiottelua..
Vierailija kirjoitti:
Jutun idea ei ollut, että yhteiskunta tule apuun vaan tehkää järkevää politiikkaa!
Itse olen kouluttautunut ja taistellut itseni 36 vuotiaana omistusasuntoon, kasvattanut kaksi lasta nuorena äitinä yksin, tehnyt 13 vuotiaasta saakka aina töitä kaiken ohella, ajoittain useampaakin työtä saadakseni rahaa mutta myös kokemusta ja edetäkseni. Olen tehnyt ihan mielettömän työn saavuttaakseni sen mitä minulla on, mutta säästöjä ei ole koska elämä on ollut sitä selviytymistä, eikä mitään tukiverkkoja ole ollut ikinä. Kun kaiken piti olla valmista, niin sairastuin vakavasti. Koko talous romahti hetkessä kun ei voinut tehdä töitä. Lääketieteellisesti minun kuuluisi olla sairaslomalla, mutta painan töissä edelleen pitääkseni kiinni edes rippeistä siitä, mitä olen saavuttanut ja turvatakseni lapsille elämän.
Minä tiedän mitä on olla oikeesti köyhä. Minä tiedän myös, että kovalla duuninteolla pitäisi olla joku arvo jota yhteiskunta arvostaa, koska sillä duuninteolla maksetaan niiden "oikeesti köyhien" ruikuttajien elämä.
Olen kanssasi samaa mieltä. Nytkin keskituloisena korkeakoulutettuna on vaikea luottaa talouteen, koska kokemusta on parin vuoden yhtäjaksoisesta työttömyysjaksosta, jonka yli selvisin onneksi säästöillä, ja siitä, että omalla työpaikalla alkaa kolmannet YT:t kolmen vuoden sisään. Koko ajan olen seurannut avoimia työpaikkoja, joita on aika vähän, varsinkin täällä Pohjois-Suomessa. Etelään en haluaisi muuttaa monestakin syytä, mutta suurimpana syynä se, että perhe asuu täällä. Kuten myös ikääntyvät vanhemmat, jotka tarvitsevat jatkuvasti enemmän apua, koska hehän eivät mihinkään hoitolaitokseen tule pääsemään.
Mutta sitten kun on työtön pitää pesukoneet ja autoremontit maksaa luottokortilla, kun puoliso tarvitsee auton työssäkäymiseen.
Irtisanomiseen riittää asiallinen syy tammikuusta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni jutussa pointtina oli kysyä ihmisiltä miksi he säästävät eivätkä kuluta, koska siitähän kansalaisia on viime aikoina syyllistetty.
Tottakai juttuun sitten valikoituu ihmisiä jotka pystyvät säästämään.
Villeltä itseltään kysyttiin että voiko todella puhua köyhyydestä noilla tuloilla. Ville vastasi että hän rinnastaa sen siihen koska elämä on yhtä limboa joka ei vie mihinkään. Tajuan sen ajatuksen. Ei tässä maassa työllä rikastu kuin aivan marginaalinen osa.
Tämä juuri.
Olemme kouluttautuneet puolison niin pitkälle kuin pystyy, hankimme lapset opintoaikana ja ensimmäiset 15v yhdessä oli yhtä kituuttamista, pätkätyötä, nollasopimuksia ja polkupalkkoja. Nyt kun tulot on hyvät, niin ei silti jää mitään käteen, koska tavallisen ihmisen osa on raaka.
Jos on perijä ja hyvästä s
Höpöhöpö. Jos tulot on hyvät on kaikki edellytykset vaurastua. Opettele raha-asioiden hoitamista oikein.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni jutussa pointtina oli kysyä ihmisiltä miksi he säästävät eivätkä kuluta, koska siitähän kansalaisia on viime aikoina syyllistetty.
Villeltä itseltään kysyttiin että voiko todella puhua köyhyydestä noilla tuloilla. Ville vastasi että hän rinnastaa sen siihen koska elämä on yhtä limboa joka ei vie mihinkään. Tajuan sen ajatuksen. Ei tässä maassa työllä rikastu kuin aivan marginaalinen osa.
Rikastuminen tuskin on suurimmalla osalla tavoitteena. Valtaosa ihmisistä on onnellisia kun saa kehittää kykyjään, tehdä työtä jossa on sopivasti haastetta ja elää hiukan paremmin kuin koettu viiteryhmänsä.
Ja aina voi itse valita, mitä viiteryhmänään pitää. Itse pidän Myrskyluodon Maijaa, kun minulla on yhtä hyvä mies. Tuntee tämmöinen vakuutuslääkärin ihmeparantamakin itsensä keisarinnaksi: mies on hengissä, ruokana on muutakin kuin silakkaa ja ruisleipää mikä on vähän helvetin hyvä kun olen kalalle allerginen keliaakikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jäi epäselväksi minne Ville olisi menossa ellei elämä olisi limboa. Siis mitä hän tekisi suuremmilla tuloilla
Varmaan ostaisi elämää helpottavia ja elämänlaatua nostavia palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmia varmastikin rahankäytössä. Varmaan sipsit, limut, jätskit ym roskaruokaa joka päivä muun ruokailun lisäksi. Ties velaksi autot, asunto, vaatteet jne. Elävät leveämmin kuin olisi varaa?
Tämä syynä monen "köyhyyteen". Unohtui mainita myös lapsilisät, jotka ainakin 300e lisätuloa kuukausittain!
Oma syy, jos ei pärjää. Olivatko yhteiskunnan tukia vailla, vai miksi juttu???
Ei kahdesta lapsesta saa 300 euroa lapsilisää, vaan n. 200 e. Tämä ei riitä edes kuukaudessa lapsen ruokiin ja vaatteisiin, lisäksi päivähoitomaksut vie viimeistään tuon rahan, koska työssäkäyvänä lapset täytyy viedä hoitoon.
Siis anteeksi nyt, mutta kuinka hiton paljon vaatteita yksi lapsi tarvitsee per kk??? Ei se lapsi nyt sentään yhdessä kuukaudessa sellaista vauhtia kasva. Ja heilläkin on kaksi lasta, toinen on siis isompi ja vanhempi. Nuorempi voisi ihan hyvin käyttää vanhemman lapsen pieneksi jääneitä vaatteita.
Kyllä sillä luulisi ihan hyvin ruokakulut kattavan, jos ostaa kunnollista ruokaa eikä mitään kalliita härpäkkeitä. Mitä nämä lapset oikein syövät?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin samaa. Vielä nettotulot, jotka suoraan käytössä. Joku ei nyt täsmää.
Siinä oli laskettu yhteen kahden palkansaajan tulot. Yksi ihminen elää mukavasti 4000 e palkalla, mutta yhden ihmisen kulut ovat eri asia kuin neljän ihmisen kulut. Silloin elämiseen jää 1000 e/hlö. Ei se mikään iso summa ole.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten kun on työtön pitää pesukoneet ja autoremontit maksaa luottokortilla, kun puoliso tarvitsee auton työssäkäymiseen.
Irtisanomiseen riittää asiallinen syy tammikuusta alkaen.
Kaikissa kaupungeissa ei kulje aikaisin aamulla eikä myöhään illalla eikä viikonloppuna eikä juhlapyhinä linja-autoa.
Ja jos toinen tienaa 1600 netto ja toinen saa 595 työmarkkinatuen ja 200 lapsilisää, kun 2 lasta.
Noilla tuloilla ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.
On autoremonttia ja pitää kodinkoneet maksaa itse, kun ne hajoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja työnantaja maksaa loput niin, että 25 % tulee täyteen ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
V*ttuako nää sun eläke- ja ansiosidonnaisuusjutut liittyy ketjun aiheeseen, arvon palstahullu?
Tottakai liittyy.
Eläkemaksu on palkasta pois ja kulutuksests.
Ennen eläkemaksu oli yhteensä 5 % palkasta ja eläkeläisiä oli vähemmän. Nyt eläkemaksu on yhteensä 25 % palkasta.
Sun tilinauhat on pahasti pielessä, jos palkastas menee 25% eläkkeisiin. Todennäköisempää on, että et ole ikinä käynytkään töissä ja me muut ma
Kyllä se noin 25% palkan suuruudesta on. Se ei näy tilinauhassa, koska työnantaja maksaa siitä osan. Jos eläkemaksut olisivat pienemmät, olisi työnantajilla varaa maksaa enemmän palkkoja, ja työllistää useampia.
Työnantajien kulut ovat aivan järkyttävän suuret, jopa noin 45% palkansaajan palkasta.
Minä saan mieheni kanssa kuukaudessa nettona yhteensä tuon summan emmekä koe olevamme missään köyhyyshelvetissä, päin vastoin.Olemme juuri päässeet työeläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Perheen nettotulot yhteensä yli 4000e/kk
- Ville laittaa säästöön 500e/kk (300e sijoituksiin, 100e lasten koulutukseen, 100e yllättäviin sähkölaskuihin)
- Asumismenot 400e/kk (sisältää sähkön ja veden)
Eli säästöön laittamisen ja pakollisten asumismenojen jälkeen perheelle jää yli 3000e/kk elämiseen.
On se rankkaa, on se
Jos yksin asuva saa 3000 e, niin hän elää sillä hyvin. Neljä ihmistä ei elä hyvin 3000 e.
3000 e/4 hlö = 750 e
Se on sitä korkeampaa matematiikkaa, mitä ei nykyään monikaan osaa.
Tässä vaan jää joka kuukausi 500€ sijoituksiin ja säästöön. Se on myös sitä korkeampaa matematiikkaa, mitä sinäkään et ilmeisesti osaa.
Ei jäisi, jos olisi vähänkin tiukkaa. Ja tyyppi valittaa olevansa jossain limbossa, jossa mikään ei kehity?
Perhe saa elatuksen, säästöön jää, ja on aikaa maatalousharrasteellekin. Aika moni sanoisi, että tilanne paranee koko ajan. Mutta ei tämä kurjuudessa elävä Ville.
Vierailija kirjoitti:
2400 brutto palkalla eläkemaksu on 177 euroa kuukaudessa eli 2000 vuodessa.
Ilman eläkemaksua tuo summa jäisi palkan saajalle.
Ei tuo eläkemaksu sulle mene vaan nyt eläkkeellä olevien eläkkeisiin.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Eli kun teet 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 1500 brutto - verot.
Kun tällä hetkellä kaikki saa 986 netto, ei mene veroa https://www.kela.fi/takuuelake
Ja 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 240000 leskeneläkettä.
Matematiikkasi on hieman pielessä: eläkertymä lasketaan näin: 2400 x 12 = 28 800, tästä 1,5 % 432,00.
432,00 x 30 vuotta / 12 kk = 1080,00. Tähän tulee vielä elinaikakerroinvähennys, joka voi olla vaikka 5 %.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen lynkkaus menossa, mutta silti ei saa puhua miksi 2000 e/kk netto nykyään kokopäiväisesti työskenneltäessä on reilusti alle mediaanin palkansaajilla. Tuokin tuloluokka on nykyään keploteltu keskiluokkaan, vaikka edustaa oikeasti matalapalkkaisuutta. Villen taloudessa on lähinnä 2 matalapalkkalaista, ei he mitään rikkaita noilla palkoilla ole.
Jos vaimo nettoaa 2500€/kk, kyseessä ei ole matalapalkkaduuni. Eivät ole rikkaita, mutta eivät köyhiäkään.
Vittuillaanko tässä nyt työttömille, sairaille ja köyhille? Itse yksinasuvana työkyvyttömyyseläkeläisenä koen artikkelin niin että siinä nauretaan päin naamaa meille oikeasti köyhille.
N40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää tuo pariskunta joka sanoo että asumalla toisessa kunnassa säästäisivät veroissa 7000€/v.
Suomen halvimman ja kalleimman kunnallisveron erotus on 6,5% eli eikö tuo meinaisi että tulot on jotain sata tonnia vuodessa?
Vai onko mukaan laskettu myös kiinteistöverot, alvit, ja talon myynnistä tulleet luovutusvoittoverot?
Euromäärien droppailu on ihan yhtä tyhjän kanssa, kun ei kerrota mihin ne perustuvat.
Valikoivaa tarinankerrontaa.
- Villen tapauksessa jätettiin selittämättä tuo maatalouden harjoittaminen jonkin verran. Mitä se sisältääkään? Perittyä varallisuutta? Metsää ja rantoja?
- Ritu jätti avaamatta kulurakennettaan. Kotona olevat lapset kuitenkin yli 17v. ja lähdössä pesästä? On se kumma, jos ei rahat riitä insinöörin ja hoitajan 5000€ nettotuloilla. Tuo "6000-7000€ enemmän matalamman verotuksen kunnassa" kertoo kuitenkin että perheen tulot ovat luokaa yli 100.000€ brutto/vuosi.
- Ja mitäs on tapahtunut YH-Jannelle? 1 lapsi on, mutta missä puoliso? Ero? Kuolemantapaus? Tuleeko sieltä apuja?
"Ostan mitä tarvitsen, mutta mietin, tarvitsenko oikeasti. Tarvittavasta en kitsastele. Ja pojan ei tarvitse säästää mistään. Poika saa kaiken, mitä tarvitsee."
Kuvastaako tämä kurjuutta ja köyhyyttä? Ei minusta.
Ei kuvasta, eikä ollut tarkoituskaan.
Odottakaa, kun teidät irtisanotaan ja menette osa-aikatyöhön kauppaan. Kauppa menee kiinni klo 23.00 ja sen jälkeen on vielä töitä. Ei kulje enää linja-autoa kotiin eli auto pitää olla.
Ei tässä jutussa käsitelty absoluuttista köyhyyttä. Vaan niitä rajoitteita, mitä tavanomaisen hyväosaiset perheet kohtaavat, kun yrittävät täyttää niitä säästämisen, sijoittamisen, kuluttamisen ja lasten tukemisen tavoitteita, mitä tässä yhteiskunnassa työssäkäyvältä odotetaan onnistuvan. Tämän sakin pitäisi selviytyä hyvin varautumisesta tuleviin pahoihin päiviin, sillä mikään yhteiskunta ei voi kollektiivisesti kannatella kuin hyvin pientä osaa kerrallaan.
Röyhkeää ja suhteellisuudentajutonta kuvitella olevansa köyhä noilla tuloilla.
Voisiko joku keski- tai hyvätuloinen, joka luulee olevansa köyhä, listata ne asiat, mihin hänellä pitäisi itsestäänselvästi olla oikeus, jottei tuntisi itseään köyhäksi?
Täällä jo tulikin ainakin lapselle kallis poniharrastus. Mitähän muita perustason menoja nämä ihmiset pitävät oikeutenaan? Neljä ulkomaanmatkaa vuodessa? Kakkoskotia italiassa? Teslaa? Kiinnostaisi oikeasti.