Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Villen perhe saa käteen yli 4000 euroa kuussa - Kokee hallituksen takia elävänsä köyhyyden helvetissä

Vierailija
11.10.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7fc227fe-befa-4b12-832e-dde1d31654c2

Köyhyyden helvetti?

Ei pysty säästämään kuin 300€/kk rahastoihin, 100€ säästötilille, 100€ lasten rahastoihin?

Onko näillä mitään suhteellisuudentajua?

Kommentit (879)

Vierailija
821/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön ei saa mitään 1500 niinkuin täällä väitetään. 

Ja kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea.

Toimeentulotukea saa osa eläkeläisistä ja työssäkäyvistä. 

Haetaan taas linkki. 

Miten niin työtön ei voi saada 1500€? Jos kuuluu työttömyyskassaan ja saa ansiosidonnaista, niin se voi aivan hyvin olla alkuun 1500€ tai enemmän. Toki se laskee porrastetusti, mutta on silti enemmän kuin työmarkkinatuki. 

Vierailija
822/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkkispämmääjällä ei ole elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkkispämmääjällä ei ole elämää.

Sulla ei ole. Sä näitä aloituksia tänne keksit. 

Tämä ei ole mun tekemä aloitus. Sä et edes tajua miten sekaisin olet. Ei tuollainen ole normaalia, että jankuttaa lukuisissa ketjuissa asioita jotka lähes kaikki tietää ja spämmää jatkuvasti jotakin linkkejä.

Vierailija
824/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villen perhe ei saa mitään. He ansaitsevat tuon rahan työllään.

On myös järkyttävää, että Suomessa palkat ovat tällä tasolla ja samalla ostovoima laskee. Me olemme yksi Euroopan köyhimmistä maista ja vuosi vuodelta palkansaajan mahdollisuudet luoda itselleen ja lapsilleen tulevaisuutta huononevat. 

No, jos lapsiperheeen vanhemmista toinen irtisanotaan niin saa pelkän 595 työmarkkinatuen. Ei saa muita tukia. 

Normaali työmarkkinatuki on noin 750 euroa kuukadeussa bruttona. Siitä lähtee 20 prosenttia veroa, mutta sitä voi nostaa ja joissain tapauksissa sitä saa myös laskettua hiukan.

On kokemusta työttömyydestä, se on 595 netto.

Tiesittekö, että noin 15 vuotta sitten, kun vihreät olivat hallituksessa, vihreät sai läpi sen, että myös etuuksiin saa perusvähennyksen verotukseen?

Siihen asti maksettiin aina se noin 20% sii se saattoi olla ylikin, eli kuntaveron verran.

Nykyään veroprosentti on siksi useamman prosentin alempi, ei vain 1-2, vaan riippuen kunnasta missä asuu, se on noin 15-16. Onhan se parempi kuin 20%, mutta silti etuus pitäisi olla veroton, kuten vaikka lapsilisä.

Vierailija
825/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisen veroprosentti on isompi kuin samansuuruisen palkan, koska ei saa vähennyksiä esim työtulovähennystä. 

Vierailija
826/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä, rahastoja. 

"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä -, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."

https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot

Ei rahastoihin säästävät saa työttömänä oikein mitään tukea. 

Työmarkkinatuki leikataan, ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea. 

Rahastoista ei tule pääomatuloa, koska se liitetään suoraan rahastoon. Työmarkkinatukea ja tietenkin ansiosidonnainen tulee ihan normaalisti. Asumistukeen puolestaan vaikuttaa rahaston arvo ja siitäkin vain 75 prosenttia viimeisen päivän arvosta. 

Vierailija
827/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaisen veroprosentti on isompi kuin samansuuruisen palkan, koska ei saa vähennyksiä esim työtulovähennystä. 

Näinhän se on, mutta ansiosidonnainen on silti parempi kuin pelkkä työmarkkinatuki. Mä saisin ensimmäisen kaksi kuukautta ansiosidonnaista bruttona n.1750€. Sitten toki laskisi, mutta edelleen enemmän kuin työmarkkinatuki.

Vierailija
828/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi tietää minkälainen ihminen on tämä linkkispämmääjä. Onko minkälainen lapsuus ollut? Onko peruskoulun sujunut miten? Onko mitään koulutuksia peruskoulun jälkeen? Onko työelämässä ollut koskaan? Onko lapsia tai puolisoa? Minkälaisessa asunnossa asuu? Onko mitään hoitosuhdetta mielenterveyspalveluihin?

Vierailija
829/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on, mutta ansiosidonnainen on silti parempi kuin pelkkä työmarkkinatuki. Mä saisin ensimmäisen kaksi kuukautta ansiosidonnaista bruttona n.1750€. Sitten toki laskisi, mutta edelleen enemmän kuin työmarkkinatuki.

Niin, myös minä olen saanut ansiosidonnaista monta kertaa, cv on 2 sivua 

Kun ansiosidonnainen loppui tänä vuonna odotin työmarkkinatuki päätöstä 2 kuukautta. 

Vierailija
830/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, myös minä olen saanut ansiosidonnaista monta kertaa, cv on 2 sivua 

Kun ansiosidonnainen loppui tänä vuonna odotin työmarkkinatuki päätöstä 2 kuukautta. 

Mä olen saanut ansiosidonnaista viimeksi 10 vuotta sitten. Mulla on vakituinen työpaikka missä bruttopalkka melkein 3000€. Työmarkkinatukea olen saanut viimeksi vuonna 2008 ja asuin silloin pienen lapsen kanssa. Saatiin muitakin tukia lisäksi ja tiukkaa teki pärjätä. 

Vierailija
831/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaisi tietää minkälainen ihminen on tämä linkkispämmääjä. Onko minkälainen lapsuus ollut? Onko peruskoulun sujunut miten? Onko mitään koulutuksia peruskoulun jälkeen? Onko työelämässä ollut koskaan? Onko lapsia tai puolisoa? Minkälaisessa asunnossa asuu? Onko mitään hoitosuhdetta mielenterveyspalveluihin?

On AMK tutkinto millä olen ollut työkokeilussa työmarkkinatuella, palkkatukitöissä, sijaisena tes-  palkalla esim valtion virastoissa joten e-passit, työterveyshuollot jne on tuttuja..

Työkkäri ei ole mielenterveys toimisto. 

Onko sulla lakimiehenä hoitosuhdetta mielenterveys palveluihin, kun olet psykopaatti lakimies? 

Vierailija
832/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On AMK tutkinto millä olen ollut työkokeilussa työmarkkinatuella, palkkatukitöissä, sijaisena tes-  palkalla esim valtion virastoissa joten e-passit, työterveyshuollot jne on tuttuja..

Työkkäri ei ole mielenterveys toimisto. 

Onko sulla lakimiehenä hoitosuhdetta mielenterveys palveluihin, kun olet psykopaatti lakimies? 

Mitä ihmettä sä oikein sekoilet? En mä ole lakimies. En ole myöskään psykopaatti enkä tarvitse mielenterveyspalveluita. Olen sairaanhoitaja koulutukseltani ja teen töitä vanhusten parissa.

Vierailija
833/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä jätit asiakkaan metsään. Onko suhde jo mielenterveys palveluihin. Ja lopputili sieltä työpaikalta. 

Vierailija
834/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ville elää perheineen kulutusJuhlaa...  Kokemuksesta  voin kertoa että jos sinulla on rahaa ostat 500 e takin ja jos sinulla ei ole rahaa ostat 20 euron takin.. näin se menee. Vaatimukset kasvaa jos rahaa on ja jos sitä ei ole ostat halvinta mitä saa.

Vierailija
835/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä jätit asiakkaan metsään. Onko suhde jo mielenterveys palveluihin. Ja lopputili sieltä työpaikalta. 

Mitä sä olet vetänyt?

Mä en ole jättänyt ketään metsään. Miksi ihmeessä olisin niin tehnyt? Mikä sua oikeasti vaivaa?

Vierailija
836/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ihminen rais.... asiakkaan työpaikalla?

Moni työtön on kyllä huomattavasti terveempi mieleltään kuin moni työssäkäyvä. 

Vierailija
837/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni jutussa pointtina oli kysyä ihmisiltä miksi he säästävät eivätkä kuluta, koska siitähän kansalaisia on viime aikoina syyllistetty. 

Tottakai juttuun sitten valikoituu ihmisiä jotka pystyvät säästämään. 

Villeltä itseltään kysyttiin että voiko todella puhua köyhyydestä noilla tuloilla. Ville vastasi että hän rinnastaa sen siihen koska elämä on yhtä limboa joka ei vie mihinkään. Tajuan sen ajatuksen. Ei tässä maassa työllä rikastu kuin aivan marginaalinen osa. 

Niinpä. Liian hankalaa palstaluusereille.

Vierailija
838/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin niin, että kokopäivätöistä saa nettona alle 2000. Se on vähän raskaasta työstä. 

Vierailija
839/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villen perhe ei saa mitään. He ansaitsevat tuon rahan työllään.

On myös järkyttävää, että Suomessa palkat ovat tällä tasolla ja samalla ostovoima laskee. Me olemme yksi Euroopan köyhimmistä maista ja vuosi vuodelta palkansaajan mahdollisuudet luoda itselleen ja lapsilleen tulevaisuutta huononevat. 

No, jos lapsiperheeen vanhemmista toinen irtisanotaan niin saa pelkän 595 työmarkkinatuen. Ei saa muita tukia. 

Normaali työmarkkinatuki on noin 750 euroa kuukadeussa bruttona. Siitä lähtee 20 prosenttia veroa, mutta sitä voi nostaa ja joissain tapauksissa sitä saa myös laskettua hiukan.

> Eikö ole aivan sama, onko tuki x+y niin, että veroina joutuu maksamaan y, kuin että tuki on suoraan vaan x eikä veroja makseta. Tai toisin sanoen, miettikää vaikka että tuki olisi 200 e mutta pitäisi maksaa veroa 150e, tai sitten tuki olisi 150e. Voit tutkia myös, mitä työmarkkinatuki on ollut erilaisina vuosina, vaikkapa vuonna 2005 - se ei ole aina kautta historian ollut sama, itse asiassa sitä ei ole ollut olemassa lainkaan kautta historian. Nyt parempi kysymys olisi, minkä verran tulisi minkäkin muotoiselle perhekunnalle tai millaisessa elämäntilanteessa asuvalle jäädä käteen, jotta saisi välttämättömät elämän puitteet. Sitten voidaan säätää sopiva summa, josta voi ottaa veroa, ja siihen päälle sopiva vero. En millään jaksa aina näitä 'vero vero' keskusteluja, jos ei samalla oteta huomioon, että on aivan sama mitä euromääräisesti veroina maksetaan, jos verot syövät siitä tietyn osuuden.

Vierailija
840/879 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista on valtion hommissa. 

www.is.fi/kotimaa/art-2000011467619.html