Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten piti lähteä syyslomalla isänsä kanssa mökille, nyt tyttö ei halua lähteä menkkojen takia. Antaisitteko jäädä kotiin?

Vierailija
10.10.2025 |

Tyttö on 12-v ja kuukautiset alkaneet vasta kesällä, eli asia on hänelle vielä uusi. Mökillä ulkovessa ja kantovesi, eli ymmärrän hyvin ettei tyttö halua sinne, mutta isän suostuttelu voi olla vaikeaa ja vaatia riitelyäkin. Mitä mieltä olette, antaisitteko vastaavassa tilanteessa tytön jäädä kotiin ja riitelisitte isän kanssa? Ollaan siis erottu ja lasten asioiden hoitaminen on välillä vaikeaa isän joustamattomuuden takia.

Kommentit (384)

Vierailija
141/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tää on äidin asia? Siis eksän.

Jos ollaan sovittu, että lapset ovat mulla syyslomalla, niin eipä eksällä siihen ole mitään sanomista.

Ei myöskään mahdollisuutta antaa lupaa jäädä kotiin. Vaan lapset tulee ja puhutaan asioista. Tehdään uudet suunnitelmat, jos voidaan.

Esim ei Kreikan matkaa tulis (saisi) peruttua menkkojen takia. Sekin käytäis läpi, että miten helpottaa tilannetta.

PS käyttäkää housuvaippoja ekoina öinä. Vältytään ohivuodolta ja noloilta sotkuilta.

Vierailija
142/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautisista ei pidä tehdä noin suurta estettä ja numeroa. 

Miten pärjää, jos tänne hyökätään ja vedenjakelu ei toimi. 

Ei hyökätä ainakaan ensiviikolla.

Kyllä nyt olisi viisasta varautua. Lomaviikkohan on paras aika sellaiseen. Sitä ei ole tarkoitettu löysäilyyn ja itsensä hemmotteluun. Mutta koko perheen pitäisi olla mukana, myös isän ja sisarusten. Hehän voivat vaikka kokeilla, miten pärjää viikon syömättä tai ilman sähköä, koska joskus voi tulla sellainen tilanne, ettei sähkön tai ruoan jakelu toimi. Tai isä voi kokeilla, miten pärjää ampumahaavan kanssa ilman lääkäriä, koska sellainenkin tilanne voi olla mahdollinen. Yleisesti ottaen paras tapa kasvattaa terveitä, resilienttejä kansalaisia on tehdä elämästä mahdollisimman kurjaa. Se myös vahvistaa sukupolvien jatkumon, koska kuten tästäkin ketjusta nähdään, ihmiset, joiden elämä on ollut kurjaa ja jotka ovat "pärjänneet ihan hyvin", tekevät tosi mielellään toistenkin elämästä kurjaa. 

(siltä varalta, että joku ei tajunnut: sarkasmia) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ketä nyt pitää suostutella ja mihin? 

ymmärrä lukemaasi. -sen isän suostuttelu ratkaisuun ilman hirveeetä tappelua,että tyttö saaaa jäädäkin nyt himaan kun sattuu olemaan kuukautiset ja niiden hoito ei mukavuuksilla varustetulla möksällä hankalaa noviisille kun muutenkin just uusi asia tytölle.

Vierailija
144/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvitse mennä mökille tuossa tilanteessa. Minäkään en 50+ naisena menisi.

Kamala kun palautuikin mieleen, millaista oli nuorena kuukautisten kanssa. Basta vanhempana minulla diagnosoitiin endometrioosi ja geneettinen verenvuotohäiriö.

Ensinnäkin kuukautiset olivat niin runsaat, että tunnissa meni koko sidepaketti, koko ajan piti olla vessassa vaihtamassa. Yöllä valui aina verta sänkyyn. Myös vaatteisiin valui päivällä usein ohi ja vaatteet olivat veressä. Kuukautiset kestivät 2 viikkoa. Verta tuli paitsi vaginasta, myös peräsuolesta. Kivut olivat niin kovat, että pyörtyilin.

Olin jo ihan unohtanut, kun hormonihoito ja varsinkin keltarauhashormonikierukka vähensivät vuotoja ja vanhemmiten poistivat kokonaan.

Todellakin tyttö saa itse päättää, meneekö mökille vai ei. Tämän ketjun sadisteille en viitsi edes vastata mitään.

N50+

Vierailija
145/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en itsekään menisi noihin oloihin vapaaehtoisesti menkkojen aikaan. Tietysti saa jäädä kotiin. 

Kuukautisia ei ole hyvä pitää esteenä millekään. 

Opeta alusta asti, että kaikkea voi tehdä kuukautisten aikaan paitsi ehkä ei mielellään uimista tai seksiä tulehdusvaaran vuoksi. 

Jotkut naiset käy sentään armeijankin! Riparillakin saattaa olla ulkovessa. 

Et tiedä niistä kivuista ja runsaista kuukautisista mitään. Itsellä tuskaa vielä näin yli nelkytvuotiaana.

"Kuukautisia ei ole hyvä pitää esteenä millekään"

Siinäs kuulit 😂 Jos se kerta Libressen mainoksissakin onnistuu, niin miksei meiltä muiltakin! 🤣

Vierailija
146/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, sinun mielestä tytön pitää saada jäädä kotiin isän mielestä ei ? Miksi kuukautisista tehdään numero ja jäädään kotiin ? 

Oletko noin typerä! MISSÄ siellä hoidat hygieniaa, alkeellisissa oloissa!

Ämpärilläkö kannat sinne ulkohuussiin lämmintä vett', pyyhkeet ja muut!

Hyi olkoon, muistan sen!

Inhottavaa!

Niin ja oli pakko, asuttiin semmosessa mökissä jossa oli ulkohuussi, yäkk se oli kauheeta!

Olen myös lapsuuteni elänyt noissa olosuhteissa ja se oli inhottavaa. Samoin se valistus, kuinka kuukautiset eivät vaikuta mihinkään vaikka sinulla on kipuja ja olet turvoksissa kuin michelin ukko. Kuukautiset vaikuttavat ja erityisesti sillon, kun itse olet vielä lapsi. En pakottaisi lasta pois kotiolosuhteista tässä vaiheessa, kun kuukautiset ovat noin tuore asia. Vuoden parin kuluttua voi olla helpompaa.

Vierailija
147/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en itsekään menisi noihin oloihin vapaaehtoisesti menkkojen aikaan. Tietysti saa jäädä kotiin. 

Kuukautisia ei ole hyvä pitää esteenä millekään. 

Opeta alusta asti, että kaikkea voi tehdä kuukautisten aikaan paitsi ehkä ei mielellään uimista tai seksiä tulehdusvaaran vuoksi. 

Jotkut naiset käy sentään armeijankin! Riparillakin saattaa olla ulkovessa. 

Armeijan käyvät naiset ovat aikuisia ja lisäksi useimmat heistä käyttävät pillereitä tai siirtävät kuukautisia leirien ajaksi.

Samaa mieltä, ei voi verrata aikuisen ihmisen omia valintoja 12-vuotiaaseen. Olen itsekin ollut erämaassa kuukautisten aikaan muutamaan otteeseen koska hormonaaliehkäisy ei sovi, mutta ei se mitään juhlaa ole. En siis pakottaisi ketään muuta samaan valintaan, ja vielä vähemmän lasta.

Vierailija
148/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ollaan sovittu, että lapset ovat mulla syyslomalla, niin eipä eksällä siihen ole mitään sanomista.

Ei myöskään mahdollisuutta antaa lupaa jäädä kotiin. Vaan lapset tulee ja puhutaan asioista. Tehdään uudet suunnitelmat, jos voidaan.

Esim ei Kreikan matkaa tulis (saisi) peruttua menkkojen takia. Sekin käytäis läpi, että miten helpottaa tilannetta.

PS käyttäkää housuvaippoja ekoina öinä. Vältytään ohivuodolta ja noloilta sotkuilta.

Kreikassa on suihku ja vessa. Mitä ihmeen housuvaippoja? 

Vierailija
149/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti saa ite päättää, myös lain edessä koska on 12v

Vierailija
150/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen normaali isä tuossa tilanteessa lohduttaisi lasta ja sanoisi, että ihan ok jäädä kotiin.

Vierailija
151/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu muistan oman nuoruuteni ja kuukautisten alkamisen. Kivut oli niin kovat että pyörtyilin milloin minnekin, samoin vatsa meni sekaisin. Pari päivää olin ihan potilas. 

Mielipiteeni on että sinä äitinä hoidat keskustelut isän kanssa niin että tyttö saa jäädä kotiin. 

Oisko hieman liioittelua tässä? Pyörtyilit milloin missäkin? 

Kumma kun 30 vuotta opettajana yläkoulussa olen pari pyörtymistapausta nähnyt. 

Eikä syynä ole olleet kuukautiset. 

Niin, sä olet opettaja etkä lääketieteen ammattilainen. Kivusta voi pyörtyä ja sitä kyllä tapahtuu. Kun mulla alkoi menkat, oli vatsa aivan sekaisin jatkuvasti ja oksentelin kivusta. Onneksi mun äiti oli normaali ihminen ja sanoi mulle että kuukautisten ei kuulu olla noin halvaannuttavat, vien sut lääkäriin. 

Vierailija
152/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt voisi jäädä kotiin. mutta neuvo miten jatkossa pärjää mökkioloissa. saunan pataan  pysyvästi haaleaa vettä, paljon suojia mukaan,myös yöside kun takavuotoa,niin lakanoita ei heti niin vaan pestä, saati patjansuojia.

ja pikku henkselikasseja tai pakastepusseja joihin käytetyytjä suojia kerää ja ne vielä erilliseen roskapussiin. millainen jätehuolto on teillä mökillä... nuo mökkipesut neuvo, pesuvatihommiksi menee. jos kokee,että no oi voi.. silti vaadi,että pestä pitää,ettei lykkää muka vaivaloisuuden vuoksi. kyll se siitä. nyt niin uutta toi touhu.  kyllä sun mies tajuu -nuoren naisen huolen. ja onko kipuja, kotona helpompi potee.

Vierailija
153/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v saa päättää itse meneekö vai ei

Vierailija
154/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä koko ketjusta taas loistaa että täällä häärää ja änkyttää se saatanan läski mt  Vanhapiika  joka haukkuu  kaikkien lapset , äidit ,teinit ym...Antaa paskoja muka neuvoja.  Älkää enää tälle vastatko.  👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿....

Vierailija
155/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nolot sotkut? Toivottavasti lapset lopettaa sun luona käymisen kun huomaavat mikä sä oot.tihkut kontrollinhalua ja naisvihaa, ei ihme, että ero tuli.

Vierailija
156/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, sinun mielestä tytön pitää saada jäädä kotiin isän mielestä ei ? Miksi kuukautisista tehdään numero ja jäädään kotiin ? 

Oletko noin typerä! MISSÄ siellä hoidat hygieniaa, alkeellisissa oloissa!

Ämpärilläkö kannat sinne ulkohuussiin lämmintä vett', pyyhkeet ja muut!

Hyi olkoon, muistan sen!

Inhottavaa!

Niin ja oli pakko, asuttiin semmosessa mökissä jossa oli ulkohuussi, yäkk se oli kauheeta!

Olen myös lapsuuteni elänyt noissa olosuhteissa ja se oli inhottavaa. Samoin se valistus, kuinka kuukautiset eivät vaikuta mihinkään vaikka sinulla on kipuja ja olet turvoksissa kuin michelin ukko. Kuukautiset vaikuttavat ja erityisesti sillon, kun itse olet vielä lapsi. En pakottaisi lasta pois kotiolosuhteista tässä vaiheessa, kun kuukautiset ovat noin tuo

Ihmiset ovat niin erilaisia. Luokkakaverini oli huippu-urheilija ja häneltä kysyttiin jossain haastattelussa, että eikö ole ollut naisena vaikeaa jotkut extreme-suoritukset. Hän vastasi, että hänellä on ollut aina niin helpot ja pienet kuukautiset, ettei niitä ole edes huomannut. On pärjännyt pikluhousunsuojalla, vain parina päivänä on tullut vähän verennäköistä paperiin pyyhkiessä. Hän varmaan pärjäisi hyvin mökilläkin.

Toisin kuin jotkut, joilla on runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Esim itse tosiaan joutunut käyttämään tunnissa yhden sidepaketin ja kestäneet 2 viikkoa. Ei mitään asiaa mökille tai yhtään minnekään muuallekaan. Koulussakin piti aina joka välitunnilla vaihtaa uusi side ja jännitti, että pärjääkö kotimatkan bussilla koulusta kotiin ilman, että hulahtaa ohi.

50+

Vierailija
157/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen normaali isä tuossa tilanteessa lohduttaisi lasta ja sanoisi, että ihan ok jäädä kotiin.

isä ei varmasti edes tiedä lapsensa menkoista mitään

Vierailija
158/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä koko ketjusta taas loistaa että täällä häärää ja änkyttää se saatanan läski mt  Vanhapiika  joka haukkuu  kaikkien lapset , äidit ,teinit ym...Antaa paskoja muka neuvoja.  Älkää enää tälle vastatko.  👿👿👿👿👿👿👿👿,

Vierailija
159/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä. 12-vuotias saa jo itse päättää missä haluaa olla. Jos ei halua mennä toiselle vanhemmalle, ei ole mikään pakko. Oli se sitten mökki tai ei. 

Ei saa todellakaan 12-vuotias päättää, missä on. Muutenhan moni jättäisi menemättä kouluunkin. 12-vuotiasta täytyy kuunnella hänen huoltajuuttaan koskevissa asioissa, mutta se on vähän eri asia.

Moukka , ne on kaksi ihan eri asiaa.     Etkö ymmärrä  että 12v tyttö saa päättää itse tämän mökille menon.  Ymmärrätkö. 

Juuri näin.   Tässä ei ole mitään  epäselvää  👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

Vierailija
160/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti saa ite päättää, myös lain edessä koska on 12v

Tuo 12v ei ole mikään tiukka raja edes, vaan riippuu aina tilanteesta ja siitä, miten lapsi kykenee ilmaisemaan tahtonsa tapaamisten suhteen.

Ei niitä nuorempiakaan lapsia mikään poliisi tule väkisin viemään lapsia etävanhemman luo pakottamaan tapaamisiin. Sen sijaan 14v lapsikaan ei voi noin vaan päättää, että haluaa elää elämänhallintaongelmaisen tai huoltajaksi kykenemättömän vanhempansa luona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi