Lasten piti lähteä syyslomalla isänsä kanssa mökille, nyt tyttö ei halua lähteä menkkojen takia. Antaisitteko jäädä kotiin?
Tyttö on 12-v ja kuukautiset alkaneet vasta kesällä, eli asia on hänelle vielä uusi. Mökillä ulkovessa ja kantovesi, eli ymmärrän hyvin ettei tyttö halua sinne, mutta isän suostuttelu voi olla vaikeaa ja vaatia riitelyäkin. Mitä mieltä olette, antaisitteko vastaavassa tilanteessa tytön jäädä kotiin ja riitelisitte isän kanssa? Ollaan siis erottu ja lasten asioiden hoitaminen on välillä vaikeaa isän joustamattomuuden takia.
Kommentit (384)
Vierailija kirjoitti:
Kuukautisista ei pidä tehdä noin suurta estettä ja numeroa.
Miten pärjää, jos tänne hyökätään ja vedenjakelu ei toimi.
Eli mielestäsi koko ajan pitäisi elää ikään kuin oltaisiin sotatilassa?
Nyt on hyvä trolli täynnä ristiriitaisuuksia. 10/5
Lapsi oksennustautisena väkisin kärrätään sen vanhemman luo, jonka vuoro on. Maailma seis, kun luonnollinen asia kohtaa.. herranen aika menkat! Vaikka on kipeetä ja epämukavaa, niin ajoissapa oppii, että sitä se elämä tulee olemaan seuraavat vuosikymmenet.
Nyt ovat mammat luopumassa omasta vapaastaan, menkkojen takia! 😂
Kumpi lähentää tytärtä ja isäänsä toisiinsa enemmän: pakollinen kuukautiskipujen ja muiden hankaluuksien kanssa vietetty mökkiviikko, vai kokemus siitä että tulee ymmärretyksi ja huomioiduksi isän taholta?
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 24 vuotiaaksi ulkohuussi ja ulkosauna systeemillä. Kuukautiset alkoi 10 vuotiaana. Kaksi vanhinta lastakin sain tuollaisiin olosuhteisiin. Olen edelleen hengissä näin 50 vuotiaana.
Hyvä jos sinulle riittää hengissä pysyminen. Monella muulla voi olla hieman korkeammat tavoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi lähentää tytärtä ja isäänsä toisiinsa enemmän: pakollinen kuukautiskipujen ja muiden hankaluuksien kanssa vietetty mökkiviikko, vai kokemus siitä että tulee ymmärretyksi ja huomioiduksi isän taholta?
Jälkimmäinen tietenkin. Muttei äiti sitä päätä.
Lapsi voi kärsiä menkat isänkin luona. Saaden sitä ymmärrystä ja huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en itsekään menisi noihin oloihin vapaaehtoisesti menkkojen aikaan. Tietysti saa jäädä kotiin.
Kuukautisia ei ole hyvä pitää esteenä millekään.
Opeta alusta asti, että kaikkea voi tehdä kuukautisten aikaan paitsi ehkä ei mielellään uimista tai seksiä tulehdusvaaran vuoksi.
Jotkut naiset käy sentään armeijankin! Riparillakin saattaa olla ulkovessa.
Ymmärräthän myös, että ne kuukautiset voi olla TODELLA kivuliaat? Se, että sulla ei ole, ei tarkoita, ettei kellään ole.
Ne voi olla myös niin runsaat, että ilman (käsi)suihkua on tosi hankala toimia.
Miten ne kivut lievempiä sitten kaupungissa on?
Eikä käsisuihkuja ollut yleisesti vielä vuosikymmeniä sitten. Ka
Eikä ollut vauvapalstaakaan, poistu siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan ei kuulu sulle.
Tyttö itse kertoo asiastaan ja isä tarjoaa vaihtoehdot. Ehkei se mökille meno ole ainoa. Tytär on kuitenkin sopinut viettävänsä isän kanssa aikaa ja siitä lupauksesta pidetään kiinni.
Lapsella ei ole velvollisuutta tavata isäänsä.
Että vanhemmalleen saa tehdä oharit tuosta vaan?
Juu ei todellakaan. Asiasta keskustellaan. Kun 12 vuotias saa päättää, niin osaa myös keskustella ja perustella.
Yhyy, lapsi tekee oharit.
Lapsi ei ole mikään tapaamisautomaatti eikä lapsella ole velvollisuutta tavata jos ei halua.
Mitä haluaisit asiassa keskustella?
Eipä yllätä, että palstamammalle tämäkin
Eikö peruskäytöstapojen mukaista olisi ensisijaisesti huolehtia lapsen hyvinvoinnista?
Isän harmistusraivo siitä että lapsi haluakaan mökille on aivan toissijainen asia siihen verrattuna.
Mun mielestäni tämä on tilanne jossa tyttären mielipidettä on kuunneltava. Isälle voi kertoa että tilanne on poikkeuksellinen ja arka tytölle.
Muistan itse että kipu oli järjetöntä kun kuukautiseni alkoivat 12 vuotiaana. Jostain syystä ensimmäisenä vuotena kivut lamaannuttavat enemmän ja myöhemmin yleensä helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 24 vuotiaaksi ulkohuussi ja ulkosauna systeemillä. Kuukautiset alkoi 10 vuotiaana. Kaksi vanhinta lastakin sain tuollaisiin olosuhteisiin. Olen edelleen hengissä näin 50 vuotiaana.
Hyvä jos sinulle riittää hengissä pysyminen. Monella muulla voi olla hieman korkeammat tavoitteet.
Nyt kyllä iski aivan jäätävä myötähäpeä ja huvitus. Elämän tavoitteena lapsuuden saniteettiolot! Ehkä yritit servata toisen, mutta omaan nilkkaan napsahti.
-ohis.
Lapsella ei ole velvollisuutta tavata isää muutenkaan, joten ei todellakaan ole velvollisuutta lähteä mökille isän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ikinä jättäisi ihanaa mökkireissua , tai mitään muutakaan väliin menkkojen takia. En anna niiden pilata kivoja juttuja. Mökkireissu kauniissa, raikkaassa syyssäässä on teinille piristävä ja mukava juttu. Ja luulisi, että on kivaa nähdä sitä isääkin.
Mistä sinä tiedät, onko se mökki ylipäätään sellainen, josta lapsi pitää? Voi olla kylmä, kostea, homeinen mörskä. Isä ehkä on kiva tai sitten ei. Ehkä ei, jos välttämättä haluaa sinne mökille vaikka lapsi ei halua. Voisiko lomalla tehdä jotain muuta kuin mökkeillä?
Kyllä tyttö voi mennä isän mökille sovitusti. Äidin tulee kertoa isälle tytön kuukautisista ja ohjeistaa isä huolehtimaan, että tyttö saa rauhassa saunoa joka ilta yksin, on riittävästi lämmintä pesuvettä käytössä ja että isä ei valita jos lakanoissa ja saunan pefleteissä on veritahroja.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni tämä on tilanne jossa tyttären mielipidettä on kuunneltava. Isälle voi kertoa että tilanne on poikkeuksellinen ja arka tytölle.
Muistan itse että kipu oli järjetöntä kun kuukautiseni alkoivat 12 vuotiaana. Jostain syystä ensimmäisenä vuotena kivut lamaannuttavat enemmän ja myöhemmin yleensä helpottaa.
Ja jatkan vielä että sain ensimmäiset kuukautiset 12 ja puoli vuotiaana. Jouduin jättämään kesken kauan odottamani päivän laskettelurinteessä kun kivut olivat lamaannuttavat.
Niin pahoja kuukautiskipuja kuin ensimmäisenä vuotena en enää kärsinyt myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut eivät ymmärrä, että lapsen oikeus tavata vanhempaa on tosiaan lapsen oikeus tavata vanhempaa. Ei siis velvollisuus, eikä vanhemman oikeus tavata lasta.
Tämäpä juuri!
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä ihmiset on kermapilluja. Ei se toosa siitä pilalle mene, jos menkkojen aikaan mökillä on! Voi käyttää kosteuspyyhkeitä, varmaan on sauna ja vettä pystyy muutenkin varmasti lämmittämään.
Ihmiset on niin vierautuneita lupnnollisesta elämästä. Itse asun ihan vakituisesti ilman juoksevaa vettä ja ainut vessa on kuivakäymälä. Porakaivosta haen veden. Pihalla on vanha puusauna. Ihan olen pystynyt silti huolehtimaan hygieniasta, ja voin peseytyä ihan milloin haluan.
On se nyt ihme, että jotkut ei voi tajuta, että se oma elämäntyyli ei vain sovi kaikille ihmisille. Ole sinä ihan rauhassa tuollainen sottapytty, jos siitä nautit, mutta kaikki muut ei todellakaan halua olla mitään limaprseitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jatkan vielä että sain ensimmäiset kuukautiset 12 ja puoli vuotiaana. Jouduin jättämään kesken kauan odottamani päivän laskettelurinteessä kun kivut olivat lamaannuttavat.
Niin pahoja kuukautiskipuja kuin ensimmäisenä vuotena en enää kärsinyt myöhemmin.
Hormonimuutokset aiheuttavat tämän parina ekana vuotena menkkojen alettua ja sitten uudestaan pari vikaa vuotta ennen niiden loppumista.
Ap:lle. Jos isä ei ole ihan aivovammainen, pitäisi hänen ymmärtää tytön tilanne. Mutta valitettavasti moni mies ei ymmärrä naisten juttuja piirun vertaa, kun se eläytymiskyky puuttuu.
Kait tyttö itse päättää On missä tuntuu parhaalta olla tällä hetkellä.
Tyttö voisi tulla minun luokseni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä koko ketjusta taas loistaa että täällä häärää ja änkyttää se saatanan läski mt Vanhapiika joka haukkuu kaikkien lapset , äidit ,teinit ym...Antaa paskoja muka neuvoja. Älkää enää tälle vastatko. 👿👿👿👿👿👿👿👿,
Toivott. sinä et ole aikuinen eikä sinulla ole ainakaan lapsia. Joutuisivat vielä kuulemaan tuollaista kielenkäyttöä. Minun murrosikäiset nuoretkaan eivät puhu noin.
Terveyskirjaston sivuilla sanotaan, että poikkeuksellisen kivuliaista kuukautisista kärsii 5-15 prosenttia naisista jossain vaiheessa elämää. Silti he dominoivat kaikkia keskusteluja. Itselläni ei ole koskaan ollut kuukautiskipuja. Vatsa on löysällä pari ekaa päivää, ja runsaan vuodon takia on nyt päälle nelkytvuotiaana tullut noloja tilanteita.