Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten piti lähteä syyslomalla isänsä kanssa mökille, nyt tyttö ei halua lähteä menkkojen takia. Antaisitteko jäädä kotiin?

Vierailija
10.10.2025 |

Tyttö on 12-v ja kuukautiset alkaneet vasta kesällä, eli asia on hänelle vielä uusi. Mökillä ulkovessa ja kantovesi, eli ymmärrän hyvin ettei tyttö halua sinne, mutta isän suostuttelu voi olla vaikeaa ja vaatia riitelyäkin. Mitä mieltä olette, antaisitteko vastaavassa tilanteessa tytön jäädä kotiin ja riitelisitte isän kanssa? Ollaan siis erottu ja lasten asioiden hoitaminen on välillä vaikeaa isän joustamattomuuden takia.

Kommentit (384)

Vierailija
101/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse mennä mihinkään mökille. Kuukautishygienia on tärkeä opetella jo varhain. Missään alkeellisissa oloissa ei nuoren pidä kykkiä kuukautisten aikana. Isältä tarvitaan nyt ymmärrystä naisen elimistön toiminnasta ja kuukautisterveydestä.

Vierailija
102/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ihmiset on kermapilluja. Ei se toosa siitä pilalle mene, jos menkkojen aikaan mökillä on! Voi käyttää kosteuspyyhkeitä, varmaan on sauna ja vettä pystyy muutenkin varmasti lämmittämään.

Ihmiset on niin vierautuneita lupnnollisesta elämästä. Itse asun ihan vakituisesti ilman juoksevaa vettä ja ainut vessa on kuivakäymälä. Porakaivosta haen veden. Pihalla on vanha puusauna. Ihan olen pystynyt silti huolehtimaan hygieniasta, ja voin peseytyä ihan milloin haluan.

Ja olet 12-vuotias? 

No tottakai tuon ikäisen pitäisi saada ihan itse päättää. Täysin hänen asiansa, mutta ihmettelen aikuisten naisten kauhistelua. Onko ihmiset oikeasti niin avuttomia nykyään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut 24 vuotiaaksi ulkohuussi ja ulkosauna systeemillä. Kuukautiset alkoi 10 vuotiaana. Kaksi vanhinta lastakin sain tuollaisiin olosuhteisiin. Olen edelleen hengissä näin 50 vuotiaana.

Mitä sitten? Se, että peseytyy ulkosaunassa kerran viikossa on tänä päivänä huonoa hygienian hoitoa. Kouluissa ja työpaikoilla ei pidetä haisevista ja likaisista ihmisistä. Varsinkin teini-ikäisten on tärkeää peseytyä päivittäin, koska hikoilu lisääntyy. Samoin alapesu tehdään päivittäin (myös aikuiset) ja kuukautisten aikana tietenkin useammin. 

Vierailija
104/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut 24 vuotiaaksi ulkohuussi ja ulkosauna systeemillä. Kuukautiset alkoi 10 vuotiaana. Kaksi vanhinta lastakin sain tuollaisiin olosuhteisiin. Olen edelleen hengissä näin 50 vuotiaana.

Mitä sitten? Se, että peseytyy ulkosaunassa kerran viikossa on tänä päivänä huonoa hygienian hoitoa. Kouluissa ja työpaikoilla ei pidetä haisevista ja likaisista ihmisistä. Varsinkin teini-ikäisten on tärkeää peseytyä päivittäin, koska hikoilu lisääntyy. Samoin alapesu tehdään päivittäin (myös aikuiset) ja kuukautisten aikana tietenkin useammin. 

Peseytyä voi silti päivittäin. Ei se vaadi sitä juoksevaa vettä.

Vierailija
105/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten alkaminen on hämmentävää aikaa tytöille. Teilläkin tyttö on vasta 12-vuotias. Lisäksi kuukautiset voivat olla kivuliaat ja ainakin itselläni kesti hetken, että oppi käyttämään siteitä oikein. 

Tärkeää on toki myös opettaa, että kuukautiset eivät saa rajoittaa elämää (jos esim runsaat/kivuliaat, niin apua on saatavilla). Mutta mökille, missä ei ole hyvät vessaolosuhteet (tähän ei nyt tarvitse kommentoida, että kyllähän silloin ennen vanhaan pärjättiin ulkovessassa) ja vielä noin uudessa tilanteessa (siis että kuukautiset alkaneet vasta kesällä), niin en laittaisi omaa tytärtäni vastaavaan tilanteeseen. 

Vierailija
106/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liiallinen alapesu altistaa tulehduksille ja hiivalle, koska kuukautisten aikana bakteerikanta on heikoimmillaan. Asiantuntijat suosittelevat maksimissaan 1-2 alapesua päivässä. Eli tulehduksen syynä voikin olla liika peseminen.

Vierailija
107/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ihmiset on kermapilluja. Ei se toosa siitä pilalle mene, jos menkkojen aikaan mökillä on! Voi käyttää kosteuspyyhkeitä, varmaan on sauna ja vettä pystyy muutenkin varmasti lämmittämään.

Ihmiset on niin vierautuneita lupnnollisesta elämästä. Itse asun ihan vakituisesti ilman juoksevaa vettä ja ainut vessa on kuivakäymälä. Porakaivosta haen veden. Pihalla on vanha puusauna. Ihan olen pystynyt silti huolehtimaan hygieniasta, ja voin peseytyä ihan milloin haluan.

Ja olet 12-vuotias? 

No tottakai tuon ikäisen pitäisi saada ihan itse päättää. Täysin hänen asiansa, mutta ihmettelen aikuisten naisten kauhistelua. Onko ihmiset oikeasti niin avuttomia nykyään?

Ei se ole avuttomuutta, jos kuukautisten aikana mieluummin valitsee mahdollisimman helpon tavan huolehtia hygieniasta. Kyllä kaikki varmasti pärjäisivät jossain alkeellisissa mökkiolosuhteissakin jos ei muuta vaihtoehtoa olisi. Mutta kun se vaihtoehto on, niin miksei sitä saisi valita? Varsinkin kun mökille lähtö lokakuun koleudessa ei edes ole mikään välttämättömyys. 

Vierailija
108/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökeillä näkee veriläikät patjoissa kun yöllä vuotaa enemmän.  Joten jää kotiin . Äiti hoitaa kunnon tamponit ja sidetarpeet sekä erikseen yösiteet. On lämmin vessa missä peseytyä ja vaihtaa siteet tamponit.  Isälle voi selittää että on sen verran flunssakuumetta että jää nukkumaan kotiin. Ei miehille kannata kaikkea selitellä naisten jutuista. Jos tyttöä ei ole raiskattu suojelette häntä kunnes täyttää 20 vuotta. 

Jesjes, kuukautisista valehtelua miehille vuonna 2025!

Vierailija
109/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liiallinen alapesu altistaa tulehduksille ja hiivalle, koska kuukautisten aikana bakteerikanta on heikoimmillaan. Asiantuntijat suosittelevat maksimissaan 1-2 alapesua päivässä. Eli tulehduksen syynä voikin olla liika peseminen.

Huuhtelen alapään vedellä joka kerta kun käyn wc:ssä. Ei ole ollut yhtäkään hiivaa tai tulehdusta, muutoin kun silloin jos joku on laittanut alapäähäni spermaa. Saippualla pesen ulkosynnyttimet kerran päivässä suihkussa käynnin yhteydessä.

Lääkärithän eivät sitä kerro, mutta suurin syy hiivaan on se, että sperma ei kuulu vaginaan kuin lisääntymistarkoituksessa. Tiede on naisvihamielinen ja siitoskeskeinen, jota kutsutaan "seksipositiivisuudeksi".

Vierailija
110/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin nauranut isälleni päin naamaa jos hän olisi yrittänyt vaatia minua viettämään syyslomaa alkeelliselle mökille kuukautisten aikaan kun olin 12v, vedoten siihen että tästä tapaamisesta oli jo sovittu.

Vierailija
111/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olet 12-vuotias? 

Eli sinä laittaisit 12-vuotiaan tyttäresi, jolle menkat on ihan uusi juttu, vasten tyttären tahtoa, isänsä kanssa alkeellisiin mökkiolosuhteisiin? Otetaan nyt kuitenkin huomioon, että eletään vuotta 2025 ja vaihtoehtoja on. Itse olen liki 50v ja pärjään kyllä vaikka metsässä, jos pakko, mutta pakottaisinko alakouluikäisen tyttäreni isänsä kanssa kaksistaan opettelemaan menkkahygieniaa mökkiolosuhteisiin, niin en pakottaisi! Sinne mökille sitten joskus myöhemmin kokeneempana, jos siltä tuntuu. Ja vaikka sanoin, että itse pärjäisin vaikka metsässä, niin silti en valitsisi sitä metsää, jos vaihtoehtoja on. Jokainen ihan omalla tyylillään ja ihan hulluinta on, että toinen nainen tulee moittimaan toisten naisten valintoja! 

Vierailija
112/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä. 12-vuotias saa jo itse päättää missä haluaa olla. Jos ei halua mennä toiselle vanhemmalle, ei ole mikään pakko. Oli se sitten mökki tai ei. 

Ei saa todellakaan 12-vuotias päättää, missä on. Muutenhan moni jättäisi menemättä kouluunkin. 12-vuotiasta täytyy kuunnella hänen huoltajuuttaan koskevissa asioissa, mutta se on vähän eri asia.

Moukka , ne on kaksi ihan eri asiaa.     Etkö ymmärrä  että 12v tyttö saa päättää itse tämän mökille menon.  Ymmärrätkö. 

Vierailija
113/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu muistan oman nuoruuteni ja kuukautisten alkamisen. Kivut oli niin kovat että pyörtyilin milloin minnekin, samoin vatsa meni sekaisin. Pari päivää olin ihan potilas. 

Mielipiteeni on että sinä äitinä hoidat keskustelut isän kanssa niin että tyttö saa jäädä kotiin. 

Vierailija
114/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan ei kuulu sulle.

Tyttö itse kertoo asiastaan ja isä tarjoaa vaihtoehdot. Ehkei se mökille meno ole ainoa. Tytär on kuitenkin sopinut viettävänsä isän kanssa aikaa ja siitä lupauksesta pidetään kiinni.

Vierailija
115/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu muistan oman nuoruuteni ja kuukautisten alkamisen. Kivut oli niin kovat että pyörtyilin milloin minnekin, samoin vatsa meni sekaisin. Pari päivää olin ihan potilas. 

Mielipiteeni on että sinä äitinä hoidat keskustelut isän kanssa niin että tyttö saa jäädä kotiin. 

Eipä tuossa edes mitään keskustelua tarvita, vaan isälle ilmoitetaan ettei tyttö halua lähteä mukaan.

Vierailija
116/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä. 12-vuotias saa jo itse päättää missä haluaa olla. Jos ei halua mennä toiselle vanhemmalle, ei ole mikään pakko. Oli se sitten mökki tai ei. 

Ei saa todellakaan 12-vuotias päättää, missä on. Muutenhan moni jättäisi menemättä kouluunkin. 12-vuotiasta täytyy kuunnella hänen huoltajuuttaan koskevissa asioissa, mutta se on vähän eri asia.

Moukka , ne on kaksi ihan eri asiaa.     Etkö ymmärrä  että 12v tyttö saa päättää itse tämän mökille menon.  Ymmärrätkö. 

No entäs, jos isä ja äiti kumpikaan eivät halua mökille? Kai 12-vuotias pitää päästää sinne yksinään, koska hän saa päättää.

Vierailija
117/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan ei kuulu sulle.

Tyttö itse kertoo asiastaan ja isä tarjoaa vaihtoehdot. Ehkei se mökille meno ole ainoa. Tytär on kuitenkin sopinut viettävänsä isän kanssa aikaa ja siitä lupauksesta pidetään kiinni.

Lapsella ei ole velvollisuutta tavata isäänsä.

Vierailija
118/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä koko ketjusta taas loistaa että täällä häärää ja änkyttää se saatanan läski mt  Vanhapiika  joka haukkuu  kaikkien lapset , äidit ,teinit ym...Antaa paskoja muka neuvoja.  Älkää enää tälle vastatko.  👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿

Vierailija
119/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä koko ketjusta taas loistaa että täällä häärää ja änkyttää se saatanan läski mt  Vanhapiika  joka haukkuu  kaikkien lapset , äidit ,teinit ym...Antaa paskoja muka neuvoja.  Älkää enää tälle vastatko.  👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿,

Vierailija
120/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä koko ketjusta taas loistaa että täällä häärää ja änkyttää se saatanan läski mt  Vanhapiika  joka haukkuu  kaikkien lapset , äidit ,teinit ym...Antaa paskoja muka neuvoja.  Älkää enää tälle vastatko.  👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme