Teetkö itse kaalilaatikkoa?
Tykkään kaalilaatikosta ja teen sitä itse varsinkin syksyisin uuden sadon kaalista. Se on aika suuritöinen ruoka eli aloitan pilkkomalla kaalin ja sitten keitän pilkotun kaalin vedessä kattilassa. Pistän myös riisin kiehumaan. Sitten paistan jauhelihan ja pilkotun sipulin ja valkosipulin pannulla. Sitten yhdistän yhteen astiaan keitetyn kaalin, keitetyn riisin ja paistetun jauhelihan ja maustan mössön suolalla, valkopippurilla ja tummalla siirapilla. Sitten voitelen ison ja vähän pienemmän vuoan voilla ja jaan mössön kaali/jauheliha/riisimössön vuokiin ja nesteeksi pistän kaalin keitinvettä johon olen sulattanut yhden vihannesliemikuution. Lopuksi lisään voinokareita vuokien päälle ja sitten vuuat uuniin.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo laatikkopaistohan on käytännössä täysin turhaa, koska pelkkä kunnon keittäminen isossa kattilassa riittää.
Sinun ruokasi on kaalipata, ei kaalilaatikko. Hyviä toki molemmat.
kaalipadassa muuta lihaa kokolihaa-ei jauhettua, lisäksi juureksi monenmoista- kohta onkin käsillä kaalikeito, kaikki noi niin hyviä koleaan syysiltaan. kaalikääryleetkin superherkkuja.
Olen käyttänyt Dansukkerin tummaa siirappia ja säilyttänyt huoneenlämmössä silloin se ei jähmety. Pullon saa lähes kokonaan tyhjäksi valuttamalla ja pohjalle jää ehkä vain noin teelusikan verran.
https://www.s-kaupat.fi/tuote/dansukker-tumma-siirappi-750g/73103404644…
Miksi suomalainen kaalin keittely tuottaa niin pahan ja voimakkaan hajun?
Sauerkrauttia kun keitellään ja syödään Saksassa, niin ei se niin pahalle haise vaikka käytetty kaali on ymmärtääkseni samaa lajia.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvoin ihan laatikkoa, kun siihen tulee niin paljon sokeria siirapin yms muodossa. Tykkään enemmän sellaisesta kaalipadasta, mihin tulee kaalta, porkkanaa, nesteeksi oluen & kasvisfondin sekoitusta, proteiiniksi soijarouhetta, sieniä tai vaikka jauhelihaa jos tykkää. Mausteita ja yrttejä. Hyvää on ja taatusti röpöttää! Tykkään kyllä syödä myös laatikkoa. Ja kääryleitä. Harvoin vain tulee itse tehtyä.
ei ollunna ennen wanhaankaan siirappeja- karjalaismummut teki makoisaa ohra kaalilihalaatikkoa. sama muuten siihen imellettyyn perunalaatikkoon, sen makeus kuuluu saada tekotavalla maltilla, ei keinotekoisesti.
kaaliloodan ei tarvitse olla makeaa edes.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään kovasti kaalilaatikosta, kaalipadasta, kaalikääryleistä ja kaalikeitosta. Mutta vihaan tehdä niitä, koska jo pelkkä se kaalin pilkkominen on niin syvältä kun sitä kaalia on joka paikka täynnä eikä se mahdu mihinkään. Sillä työmäärällä pitäisi myös saada jokin jättiastiallinen valmista ruokaa, eikä ole tarpeeksi isoa astiaa. Ja jos olisikin, niin ei mahtuisi jääkaappiin. Tarvisin isomman keittiön, tason, leikkuulaudat, astiat, jääkaapin ja pakastimen. Joku teollisuuskeittiö olisi hyvä. Eli teen kaaliruokia itse ehkä kerran vuodessa.
Onneksi Kokkikartanon tekemä on minusta valmisruuaksi tosi hyvää, niin sitä ostan varmaan kerran kuussa. Siinä on myös porkkanaraastetta, mistä tykkään, mutten viitsi raastaa. En tee maksalaatikkoakaan itse, Saarioisten on paras, Atria ihan hirveää mössöä.
mä voisin tehdä tuon pilkkomisen pienissä erissä sulle-ei sotkua ,jos sää teet muut vaiheet-hyvä työnjako. muuten joo-o toi kokkikartano on suht hyvää,mutta jos muiden tekele- niin ne löytyy abc seisovapöytä, kauppojen lämpötiskeiltä irtomyyntinä rasioihin, seisovista lounapöydistä ns kotiruokapaikoista. kokeilehan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei eli kaalin kuullotuksella saa supistettua valmistusaikaa. Kiitos vinkistäsi.
Aion tehdä kaalilaatikkoa viikonloppuna. Työpaikan kaalilaatikko oli parasta koskaan. Kun kysyin miten se tehdään, kerrottiin, että on paistettu kolme tuntia, ensin kuumemmassa ja lopulta 150-160 asteessa. Ajattelin kokeilla nyt reseptiä, jossa kaalisuikaleita ensin keitetään tunti lihaliemessä ja sitten sipulin, jauhelihan ym. lisäämisen jälkeen paistetaan 175 asteessa kaksi tuntia. Jospa sillä pääsisi lähelle sitä työpaikkaravintolan lopputulosta.
keitä ohra-riisiseosta pikkukattilassa ja lisää se viime vaiheessa, muista laadukasta oliviiöljyä siihen ohraan. et kadu, ruokaisaa,makoisaa.. lupaa kokeilla. muutenkin toi ohra-riisi sopii kanalle,kalalle esim vaikka kalapuikoille ihan vaan ja currysoosia.
Keitän osan pilkotusta kaalista, osan kuullotan pannulla. Riisin keitän kaalin keitinvedessä, jauhelihan lisään raakana. En käytä sipulia enkä lihalientä. Mausteita runsaasti ja maitoa liemeksi. Päälle voinokareita. Monen tunnin haudutus ( vähintään 6 tuntia). Ensin uuni 200 asteeseen, kun pinta ruskistunut sekoitan kunnolla, sitten lasken asteet 150 ja annan pari tuntia muhia, jälleen sekoitus ja uuni 100 asteeseen. Noin 3 tuntia vielä hitaasti kypsymässä. Hyvää tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo laatikkopaistohan on käytännössä täysin turhaa, koska pelkkä kunnon keittäminen isossa kattilassa riittää.
Sinun ruokasi on kaalipata, ei kaalilaatikko. Hyviä toki molemmat.
kaalipadassa muuta lihaa kokolihaa-ei jauhettua, lisäksi juureksi monenmoista- kohta onkin käsillä kaalikeito, kaikki noi niin hyviä koleaan syysiltaan. kaalikääryleetkin superherkkuja.
Kaalipadassa on sitä lihaa, mitä haluaa. Kyllä siitä tulee hyvää jauhelihastakin. Älä ole noin rajoittunut!
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalainen kaalin keittely tuottaa niin pahan ja voimakkaan hajun?
Sauerkrauttia kun keitellään ja syödään Saksassa, niin ei se niin pahalle haise vaikka käytetty kaali on ymmärtääkseni samaa lajia.
Se sauerkraut on jo etukäteen hapatettua, siksi. Eli hapankaalia se on suomeksi ja on takuulla haissut valmistuessaan.
Kokeilin kerran, niin että:
-Keitin vaan kaalin ja puuroriisin. Tähän sekoitin raakana sekaan "mm. sikanauta, sipuli, valkosipuli.
-Mausteiksi meirami, mustapippuri, suola ja vähän timjamia.
-Lopuksi aina 2dl kuohukerma päälle voinokareet ja siirappi.
-Uunissa peitettynä jollain 150c 2h tämän jälkeen 175c 30min ilman "peittelyä". Tuli aika hyvä.
Normaalisti paistan lihat,sipulit, ja keitän kaalet ja laitan voi ja kaaliliemen sekoitusta hieman mukaan.
Osaan tehdä makaronilaatikkoa mutta voisin kuvitella että kaalilaatikko tehdään samalla periaatteella.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin kerran, niin että:
-Keitin vaan kaalin ja puuroriisin. Tähän sekoitin raakana sekaan "mm. sikanauta, sipuli, valkosipuli.
-Mausteiksi meirami, mustapippuri, suola ja vähän timjamia.
-Lopuksi aina 2dl kuohukerma päälle voinokareet ja siirappi.
-Uunissa peitettynä jollain 150c 2h tämän jälkeen 175c 30min ilman "peittelyä". Tuli aika hyvä.
Normaalisti paistan lihat,sipulit, ja keitän kaalet ja laitan voi ja kaaliliemen sekoitusta hieman mukaan.
Mitä ihmettä sinä oikein keität? Kulmahousuväkeä? Hyi helevetti.
Vierailija kirjoitti:
Teen aina itse, eikä todellakaan ole suuritöinen.
Onhan siinä pilkkomista, mutta ei varsinaisesti suuritöinen kuitenkaan.
Mäkin teen itse, olen huomannut saman ruoan eli vaikkapa kaalilaatikon syömisen lounaslinjastolta näkyvän heti puntarilla toisin kuin itse tehdyn. Käyttävät linjastoilla varmaan valmisruokia ja teollisia eineksiä joissa kaikenlaista ylimääräistä.
Mun kaalilaatikossa ei ole ryynejä ollenkaan, ainoastaan kaalia, sipulia ja jauhelihaa plus mausteita.
Paistan ensin sipulit ja jauhelihan isolla paistinpannulla öljy-voissa, kaadan päälle kaalivuoren ja annan hautua pitkään. Sitten mausteet maun mukaan, laitan yleensä suolaa, mustapippuria, meiramia ja timjamia.
Kaadan seoksen uunivuokaan, lisään 2dl kermaa, päälle lorottelen vähän hunajaa ja sitten vain uuniin. Eilen tein isot vuuat kaalilaatikkoa ja Janssoninkiusausta. Siellä ne muhivat uunissa sulassa sovussa. Nyt on ruokaa moneksi päiväksi.
Hyi saasta kaalin hajua. Vertautuu hyvin siihen somppulöyhkään.
Vierailija kirjoitti:
Teen aina itse, eikä todellakaan ole suuritöinen.
Mutta aikaa vie.
Vierailija kirjoitti:
Just ostin ainekset kaalilaatikkoon. Siirappi on vaan niin isossa purkissa että osa jähmettyy sinne. Kotona on juoksevaa hunajaa, sitä ajattelin laittaa siirapin asemasta- saa nähdä miten maistuu.
Minä laitan aina hunajaa, siirappia tulee niin harvoin käytettyä, että jähmettyy ja pilaantuu ennen kuin ehdin käyttää sen. Hyvää tulee hunajallakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just ostin ainekset kaalilaatikkoon. Siirappi on vaan niin isossa purkissa että osa jähmettyy sinne. Kotona on juoksevaa hunajaa, sitä ajattelin laittaa siirapin asemasta- saa nähdä miten maistuu.
Minä laitan aina hunajaa, siirappia tulee niin harvoin käytettyä, että jähmettyy ja pilaantuu ennen kuin ehdin käyttää sen. Hyvää tulee hunajallakin!
Minulla tönkköytyvät nuo molemmat, olen päätynyt tekemään kaalilaatikon ilman makeutusta. Sitä ei tarvita, kun sen kaalin sekä sipulin paistaa ensin kunnolla, nuo molemmat makeutuvat ihan tarpeeksi paistamisen aikana.
Tietenkin teen, mutta ei uuden sadon kaalia tarvitse keittää eikä edes kuullottaa! Hullun hommaa, sehän on pehmeää hetkessä.
Mitään riisejä tai ohria en käytä. Kaalia, rutkasti sipulia, valkosipulia, hyvää jauhelihaa, kenties porkkanaraastetta, mausteet, kerma, ehkä sulatejuustoa. Nam.