Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teetkö itse kaalilaatikkoa?

Vierailija
09.10.2025 |

Tykkään kaalilaatikosta ja teen sitä itse varsinkin syksyisin uuden sadon kaalista. Se on aika suuritöinen ruoka eli aloitan pilkkomalla kaalin ja sitten keitän pilkotun kaalin vedessä kattilassa. Pistän myös riisin kiehumaan. Sitten paistan jauhelihan ja pilkotun sipulin ja valkosipulin pannulla. Sitten yhdistän yhteen astiaan keitetyn kaalin, keitetyn riisin ja paistetun jauhelihan ja maustan mössön suolalla, valkopippurilla ja tummalla siirapilla. Sitten voitelen ison ja vähän pienemmän vuoan voilla ja jaan mössön kaali/jauheliha/riisimössön vuokiin ja nesteeksi pistän kaalin keitinvettä johon olen sulattanut yhden vihannesliemikuution. Lopuksi lisään voinokareita vuokien päälle ja sitten vuuat uuniin.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen tein Kaalikääryleet. Oma aikahan siinnä meni.

Jättää yhden Netflix leffan väliin niin sehän on siinnä.

Vinkki vitonen kääryleille: Kaalia ei tarvitse keittää kääryleitä varten, kun käyttää palastettua kaalia. Eli kaali semmoisenaan pakastimeen, se pehmiää siellä sopivasti. Kun se kaali on sulanut, kanta pois leikaten ja lehdet irtoavat lähes itsestään.

Vierailija
42/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo laatikkopaistohan on käytännössä täysin turhaa, koska pelkkä kunnon keittäminen isossa kattilassa riittää.

Sinun ruokasi on kaalipata, ei kaalilaatikko. Hyviä toki molemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, Tatjana. 

Tähänkin kehis tuli vinkumaan Venäjään liittyvää. Menisit hakemaan apua tuohon jo sekoilun puolelle menevään pakkomielteesesi.

Vierailija
44/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sinä. En ole tehnyt kaalikääryleitä vaan kaalilaatikkoa.

Vierailija
45/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikko heleppo ja nopea tehdä. Kaalikääryleet on samaa tavaraa hienommassa paketissa, niiden kanssa hetken ähärätä, vaikkei nekään vaikeita ole tehdä

Vierailija
46/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen aina itse, eikä todellakaan ole suuritöinen.

"Suuritöisyys" riippuu aika paljon siitä kenen mielipidettä kysytään. Mä kokkailen harvakseltaan ja mun mielestä lähes kaikki ruoanlaitto on suuritöistä ;-)  verrattuna siihen että istun ravintolapöytään ja tilaan. 

Mielipideasia tosiaan. Tykkään kovasti ruoanlaitosta ja mun mielestäni suuritöinen ruoka on sellainen jossa aktiivinen työaika on yli kolme tuntia ja/tai sitä pitää tehdä useana eri päivänä. Sen sijaan jos hiustenlaittoon menee yli minuutti niin se on suuritöistä.

Vierailija
47/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvän ruoan kokkaaminen on usein työlästä. Voit myös ostaa einestä mutta ei ole samalta planeetalta.

Hyvä huomata, että täällä on kaalilaatikkoon hurahtaneita muitakin kuin minä.

Nyt oli jo tiivistä kaalia, kun viimeksi tein koska en meinannut saada kaalia kahtia puukolla.

On aivan sama millä tyylillä kaalin pilkkoo, turha yrittää puolittaa, pala palalta kaalia käännellen tulee aivan hyvää jälkeä.

No puolikasta on helpompi pilkkoa kuin pyöreää.

Vierailija
48/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öööh vain juntti syö kaalilaatikkoa nykypäivänä?

No tämä juntti rakastaa kaalilaatikkoa että sushia että pastaa että pizzaa että muusia ja lihapullia että lohta että tonnikalaa että, että...

Ja varsinkin joululaatikoita!!! Paras on lanttu.

Vierailija
49/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei eli kaalin kuullotuksella saa supistettua valmistusaikaa. Kiitos vinkistäsi.

Se kaali pitää paistaa, ei kuullottaa. Se tekee myös vähän makeutta kaaliin, eli siirappia tmv ei välttämättä tarvita ollenkaan. Keittämällä kaalista tulee vain lössöä.

Ilman muuta pannun kautta Kaali. Pientä väriäkin saa tulla. Parantaa makua.

Vierailija
50/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvän ruoan kokkaaminen on usein työlästä. Voit myös ostaa einestä mutta ei ole samalta planeetalta.

Hyvä huomata, että täällä on kaalilaatikkoon hurahtaneita muitakin kuin minä.

Nyt oli jo tiivistä kaalia, kun viimeksi tein koska en meinannut saada kaalia kahtia puukolla.

On aivan sama millä tyylillä kaalin pilkkoo, turha yrittää puolittaa, pala palalta kaalia käännellen tulee aivan hyvää jälkeä.

No puolikasta on helpompi pilkkoa kuin pyöreää.

Helppo se on isostakin leikellä siivuja tai lohkoja, sitä mitenkään tarvitse halkoa ensin. Mulla ei ole edes niin isoa veistä, että saisin ison kaalin helpolla halki, käytän tomaattiveistä lähes kaikkeen pilkkomiseen. Kätevämpi omalle pienikokoiselle kädelle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän