Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teetkö itse kaalilaatikkoa?

Vierailija
09.10.2025 |

Tykkään kaalilaatikosta ja teen sitä itse varsinkin syksyisin uuden sadon kaalista. Se on aika suuritöinen ruoka eli aloitan pilkkomalla kaalin ja sitten keitän pilkotun kaalin vedessä kattilassa. Pistän myös riisin kiehumaan. Sitten paistan jauhelihan ja pilkotun sipulin ja valkosipulin pannulla. Sitten yhdistän yhteen astiaan keitetyn kaalin, keitetyn riisin ja paistetun jauhelihan ja maustan mössön suolalla, valkopippurilla ja tummalla siirapilla. Sitten voitelen ison ja vähän pienemmän vuoan voilla ja jaan mössön kaali/jauheliha/riisimössön vuokiin ja nesteeksi pistän kaalin keitinvettä johon olen sulattanut yhden vihannesliemikuution. Lopuksi lisään voinokareita vuokien päälle ja sitten vuuat uuniin.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aina itse, eikä todellakaan ole suuritöinen.

Vierailija
2/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just eilen tein. 

teen ilman riisiä enkä keitä kaalia vaan kuullotan sipulit ja kaalisilpun, jauhelihan ruskistan erikseen, uuniin sekaan kasvislientä ja 2dl kermaa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin menee yli tunti koko prosessissa eli olen hidashippo.

Vierailija
4/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion tehdä vkonloppuna on pitkäksi aikaa ruokaa 

Vierailija
5/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei eli kaalin kuullotuksella saa supistettua valmistusaikaa. Kiitos vinkistäsi.

Vierailija
6/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvän ruoan kokkaaminen on usein työlästä. Voit myös ostaa einestä mutta ei ole samalta planeetalta.

Hyvä huomata, että täällä on kaalilaatikkoon hurahtaneita muitakin kuin minä.

Nyt oli jo tiivistä kaalia, kun viimeksi tein koska en meinannut saada kaalia kahtia puukolla.

Vierailija
7/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aina kaksi vuokaa jotta riittää moneksi päiväksi syötävää ja joskus pakastan osan.

Vierailija
8/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, Tatjana. 

Vierailija
9/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna teen kaalilaatikon : paistan kaalia saadakseni siihen väriä, keitän riisin lihaliemessä, sitten jauhelihan paisto. Maustan suolalla ja meiramilla, uunivalmiiseen vielä lorauttelen päälle vaahterasiirappia koska sitä sattuu kaapissa olemaan.

Vierailija
10/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman huomasin että kaali oli poikkeuksellisen tiivistä kun pilkoin sitä.Kaupan kaalilaatikko häviää reilusti omatekemälle joten en sitä osta. Kaupassa myytävä kaalilaatikko näyttää epämääräiseltä harmaalta muhjulta jossa jauheliha on ruhonosista lingottua lihaa.

Vierailija
11/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisiähän ei tarvitse keittää etukäteen, kun lisää vain sitten laatikkoon riittävästi nestettä sille riisille turvota.

Vierailija
12/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuollainen iso kannellinen teräskasari, jossa paistan kaalit ja sipulit. Sitten lisään riisit ja lihat RAAKANA! Ne kypsyy kyllä.

Kasariin menee mausteet, suola, sokeri ja liemikuutio + nestettä niin että kaikki peittyy. 

Mausteeksi mauste- ja mustapippuri, valkosipuli.

Koko roska kiehumaan ja pikku sekoitus.

Päälle korppujauhoa, siirappia ja voinokareita. Uuniin 3 tuntia, 170 astetta.

Kaikki tulee samassa kasarissa.  Kätevää ja helppoa. 

Vierailija
13/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyvän ruoan kokkaaminen on usein työlästä. Voit myös ostaa einestä mutta ei ole samalta planeetalta.

Hyvä huomata, että täällä on kaalilaatikkoon hurahtaneita muitakin kuin minä.

Nyt oli jo tiivistä kaalia, kun viimeksi tein koska en meinannut saada kaalia kahtia puukolla.

On aivan sama millä tyylillä kaalin pilkkoo, turha yrittää puolittaa, pala palalta kaalia käännellen tulee aivan hyvää jälkeä.

Vierailija
14/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että kaikilla on oma tyylinsä kaalilatikon suhteen.

Vierailija
15/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalista saa hyvää keittämälläkin. Kaalia, porkkanaa sipulia ja paistettuja bratwurstinviipaleita.

On hyvää.

Vierailija
16/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin menee yli tunti koko prosessissa eli olen hidashippo.

Jos haluat nopeammin laatikon uuniin niin pilko kaalit ja sipulit valmiiksi edellisenä päivänä jääkaappiin.

Vierailija
17/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen aina itse, eikä todellakaan ole suuritöinen.

"Suuritöisyys" riippuu aika paljon siitä kenen mielipidettä kysytään. Mä kokkailen harvakseltaan ja mun mielestä lähes kaikki ruoanlaitto on suuritöistä ;-)  verrattuna siihen että istun ravintolapöytään ja tilaan. 

Vierailija
18/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenna teen kaalilaatikon : paistan kaalia saadakseni siihen väriä, keitän riisin lihaliemessä, sitten jauhelihan paisto. Maustan suolalla ja meiramilla, uunivalmiiseen vielä lorauttelen päälle vaahterasiirappia koska sitä sattuu kaapissa olemaan.

Tuosta unohtui vielä sipuli, se käy pannulla kaalin kanssa.

Vierailija
19/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööh vain juntti syö kaalilaatikkoa nykypäivänä?

Vierailija
20/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota riisi-ohra käyttöön, vielä kiität vinkistä, niin hyvää se on. lisukkeenakin kalapuikoille,kanalle ja reilusti oliviiöljyä ohra-riisiin,se vaatii se,.

joo tulee tehtyä. tapoja on monia,mulla yhä hakusessa liemi puoli, lihalientä ennemmin mulla,mutta variaatioita, mikä olisikaan se paras-vielä sitä mietin. hidas haudutu. kerropa sun uunilämpä ja aika, onko alkulämpö er.. kuten karjalanpaistkin, vaatii piiitkä haudutusta. uuniruuat ihania.

no mites sulla, vääntyykö kaalikääryleet myös, ne on jotain huippua kun vaan osaava tekijä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi