Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teetkö itse kaalilaatikkoa?

Vierailija
09.10.2025 |

Tykkään kaalilaatikosta ja teen sitä itse varsinkin syksyisin uuden sadon kaalista. Se on aika suuritöinen ruoka eli aloitan pilkkomalla kaalin ja sitten keitän pilkotun kaalin vedessä kattilassa. Pistän myös riisin kiehumaan. Sitten paistan jauhelihan ja pilkotun sipulin ja valkosipulin pannulla. Sitten yhdistän yhteen astiaan keitetyn kaalin, keitetyn riisin ja paistetun jauhelihan ja maustan mössön suolalla, valkopippurilla ja tummalla siirapilla. Sitten voitelen ison ja vähän pienemmän vuoan voilla ja jaan mössön kaali/jauheliha/riisimössön vuokiin ja nesteeksi pistän kaalin keitinvettä johon olen sulattanut yhden vihannesliemikuution. Lopuksi lisään voinokareita vuokien päälle ja sitten vuuat uuniin.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öööh vain juntti syö kaalilaatikkoa nykypäivänä?

Vain juntti EI syö, ööööööööööööh

Vierailija
22/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen tietenkin itse ja jopa melko usein ja parilla eri reseptillä. Perinteiseen äidin opettamaan tulee melko vähän tavaraa kaalin, sipulin ja jauhelihan lisäksi, toiseen versioon tulee lisäksi smetanaa ja säilyketomaatteja.

M37

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse enkä pidä mitenkään isotöisenä. Heitän riisin kiehumaan kaalin kanssa samaan kattilaan ja siinä isossa kattilassa mahtuu lopussa myös pyöräyttämään sekaisin ruskistetun jauhelihan kanssa, jonka olen maustanut hyvin jo pannulla samoin kuin riisi-kaalimössön kiehumisvaiheessa. Sitten vähintään kahdeksi tunniksi uuniin niin varmasti pehmenee niin kaali kuin riisi ja hautuu herkullisen makeaksi. En laita koskaan kermaa, pari kertaa kokeillut, mutta mielestäni kaalilaatikko ei sitä kaipaa.

Vierailija
24/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just eilen tein. 

teen ilman riisiä enkä keitä kaalia vaan kuullotan sipulit ja kaalisilpun, jauhelihan ruskistan erikseen, uuniin sekaan kasvislientä ja 2dl kermaa 

laita- kokeile ohra-riisiä jossa runsaasti laadukasta oliviiöljyä. et kadu. ruokaisaa. toi sopii myös kanalle,kalalle lisukkeeksi, siis ohra-riisi.

Vierailija
25/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tein Kaalikääryleet. Oma aikahan siinnä meni.

Jättää yhden Netflix leffan väliin niin sehän on siinnä.

Vierailija
26/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai teen itse. En osta koskaan valmista.

Vierailija
27/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuollainen iso kannellinen teräskasari, jossa paistan kaalit ja sipulit. Sitten lisään riisit ja lihat RAAKANA! Ne kypsyy kyllä.

Kasariin menee mausteet, suola, sokeri ja liemikuutio + nestettä niin että kaikki peittyy. 

Mausteeksi mauste- ja mustapippuri, valkosipuli.

Koko roska kiehumaan ja pikku sekoitus.

Päälle korppujauhoa, siirappia ja voinokareita. Uuniin 3 tuntia, 170 astetta.

Kaikki tulee samassa kasarissa.  Kätevää ja helppoa. 

Kyllähän liha uunissa kypsyy, mutta paljon parempi maku tulee kun ensiksi paistaa hyvin pannulla.

Vierailija
28/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei eli kaalin kuullotuksella saa supistettua valmistusaikaa. Kiitos vinkistäsi.

Riisin voi laittaa keittämättäkin vuokaan muiden ainesten sekaan, vaatii vain hieman enemmän nestettä. 

Vierailija
29/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riisiähän ei tarvitse keittää etukäteen, kun lisää vain sitten laatikkoon riittävästi nestettä sille riisille turvota.

minä keitän erillinen  pikkukattila ohra-riisiä ja suolaa tai siru lihaliemikuutiosta ja runsaaasti laadukasta öliviiöljyä. sen lisään sitten kaaliin samalla kun jauhelihankin.   joskus innosun paistamaan jauhelihan ihan suolaisessa voissa, antaa sävyn kun kaali itsessään on himmeä maultaan. en lutraa voilla kuin silloin tällöin, ruispohjaiset karjalanpiirakat voitelen pelkästään tuolla ja muusiin nökäre. ja ihan joskus muussakin..

millaiset paistoajat teillä on ja uuninlämpö. onko jollain leivinuunia.

Vierailija
30/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuollainen iso kannellinen teräskasari, jossa paistan kaalit ja sipulit. Sitten lisään riisit ja lihat RAAKANA! Ne kypsyy kyllä.

Kasariin menee mausteet, suola, sokeri ja liemikuutio + nestettä niin että kaikki peittyy. 

Mausteeksi mauste- ja mustapippuri, valkosipuli.

Koko roska kiehumaan ja pikku sekoitus.

Päälle korppujauhoa, siirappia ja voinokareita. Uuniin 3 tuntia, 170 astetta.

Kaikki tulee samassa kasarissa.  Kätevää ja helppoa. 

Kyllähän liha uunissa kypsyy, mutta paljon parempi maku tulee kun ensiksi paistaa hyvin pannulla.

Kannattaa kokeilla kuitenkin. Ei kaipaa paistamista. Kaali ja sipuli sen sijaan kannattaa kuullottaa, kun ne makeutuu ja kypsyy nopeammin.

Eipä silti, kelpaa minulle vaikka lihan joku paistaakin. Minusta se on vaan turhaa. Ja olen tehnyt tätä pitkään ja useana versiona. 

Mutta jokainen tyylillään!

Vierailija
31/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo laatikkopaistohan on käytännössä täysin turhaa, koska pelkkä kunnon keittäminen isossa kattilassa riittää.

Vierailija
32/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kaalilaatikko on moskaa.

Vierailija
33/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaalista saa hyvää keittämälläkin. Kaalia, porkkanaa sipulia ja paistettuja bratwurstinviipaleita.

On hyvää.

Wanhan ajan kaalikeitto, keittolihaa, porkkanaa- juureksia ,pitkä haudutus,paranee vanhetessaan. Sitten kaalikääryleet osaavien käsien tekeminä. syysruokaa tai pakkaspäivän tammihämärissä joulun jälkeen maisuuvi.

Vierailija
34/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen aina itse, eikä todellakaan ole suuritöinen.

"Suuritöisyys" riippuu aika paljon siitä kenen mielipidettä kysytään. Mä kokkailen harvakseltaan ja mun mielestä lähes kaikki ruoanlaitto on suuritöistä ;-)  verrattuna siihen että istun ravintolapöytään ja tilaan. 

Sama mulla vain tonnikalapurkin avaaminen ja raejuuston sekaan sotkeminen on mielestäni helppo kokkaus :D

Kuitenkin tykkään ihan sikana kaalilaatikosta ja tekisin sitä joka toinen päivä jossei sen tekeminen veisi niin paljon aikaa.

Kaupan kaalilaatikkoversiot ovat ihan karseita sotkuja. 

Vierailija
35/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öööh vain juntti syö kaalilaatikkoa nykypäivänä?

älä sie eksy tänne sittiäinen, hus pois, täällä juttelee emännät . mene nyt,

Vierailija
36/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaalista saa hyvää keittämälläkin. Kaalia, porkkanaa sipulia ja paistettuja bratwurstinviipaleita.

On hyvää.

Wanhan ajan kaalikeitto, keittolihaa, porkkanaa- juureksia ,pitkä haudutus,paranee vanhetessaan. Sitten kaalikääryleet osaavien käsien tekeminä. syysruokaa tai pakkaspäivän tammihämärissä joulun jälkeen maisuuvi.

Varsinkin jos liha on lammasta tai karitsaa! Siis lammaskaali.

Vierailija
37/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman huomasin että kaali oli poikkeuksellisen tiivistä kun pilkoin sitä.Kaupan kaalilaatikko häviää reilusti omatekemälle joten en sitä osta. Kaupassa myytävä kaalilaatikko näyttää epämääräiseltä harmaalta muhjulta jossa jauheliha on ruhonosista lingottua lihaa.

lämpötiskistä irtomyyntinä on saanut joskus hyvää.  

Vierailija
38/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei eli kaalin kuullotuksella saa supistettua valmistusaikaa. Kiitos vinkistäsi.

Se kaali pitää paistaa, ei kuullottaa. Se tekee myös vähän makeutta kaaliin, eli siirappia tmv ei välttämättä tarvita ollenkaan. Keittämällä kaalista tulee vain lössöä.

Vierailija
39/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just eilen tein. 

teen ilman riisiä enkä keitä kaalia vaan kuullotan sipulit ja kaalisilpun, jauhelihan ruskistan erikseen, uuniin sekaan kasvislientä ja 2dl kermaa 

Kuin myös.

pilkkominen ja paistaminen vei vartin, sitten se oli itsekseen uunissa tunnin. Ja hyvää tuli.

(Ja minusta helpoin järjestys on että isossa kattilassa ruskistan jauhelihan, lisään sipulit, sitten pilkotun kaalin, mausteet ja mahdollisen nesteen. Annan hautua noin 10 min. Vuokaan pohjalle riisit, massa kattilasta siihen päälle, siirappia (voinokareet?) ja uuniin.)

Vierailija
40/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, Tatjana. 

On tuo suosittu ruoka Ruotsissakin, aivokääpiö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän