K-kauppias väittää lukeneensa ja katsoneensa 800 hakemusta muiden töidensä ohella
Aika helppoa se kauppiaan työ kun on tommoiseen aikaa.
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jee. 13 miljoonaa hakemusta vuodessa, joista 90% on pakon sanelemia. Siivooja hakee hitsarin ja insinöörin ja kunnanjohtajan hommiin ja päinvastoin. Näitä turhia hakemuksia rekrytoija sitten siivilöi oikeiden hakemusten päältä pois. Ei ihme ettei työnantajat edes ilmoita avoimista duuneista.
Vartiainen, Satonen, Sipilä, Orpo ja Marin ovat vahvasti pakkohakemuksien kannalla.
Höpö höpö. Marinin hallitus lievensi tuota Sipilän hallituksen aloittamaa työttömän kyykytystä, mutta orpon hallitus palautti ne takaisin. Tuon pakkohakemushölmöilyn taustalla on persut.
Vierailija kirjoitti:
"Eihän sitä ole teilattu, vaan se on juuri oikea ratkaisu. Jos puheluun ei pysty vastaamaan, niin silloin soitetaan takaisin. Siis jos halutaan se työpaikka, jos se on vain työkkäriä varten, niin mikäpä siinä.
Jos taas ajattelet, että työnantaja rekrytoi väärin, niin sehän on työnantajan ongelma vain siinä tapauksessa, että paikka jää soittelemalla täyttämättä. Muuten se on puhtaasti sun ongelma ja sen paikan saaneen etu."
En koskaan soita takaisin, jos ei soittaja vaivaudu jättämään/laittamaan soittopyyntöä vastaajaan/viestillä. Se on ihan turha työnantajien itkeä, ettei kiinnosta vastata. Itse ainakin odotan jonkinlaisia kommunikointitaitoja myös työnantajalta. Homma toimii kaksisuuntaisesti.
Sä voit tietenkin tehdä noin. Mutta ei se edelleenkään poista sitä faktaa, että tuossa tapauksessa sun työpaikka jää saamatta. Jos hakijoita on monisatakertaisesti paikkoihin verrattuna, niin kyllä se on hakijan tehtävä erottautua tavalla tai toisella.
Kukaan täällä ei voi tietää miksi niistä muutamasta työnhakijasta ei kuulunut mitään, mutta kertoo asenteesta, että oletus on heti, että työnhakija on laiskuri jota ei kiinnosta.
Ja mitä sitten vaikka ei kaikkia kiinnostaisikaan? Jos pakkohaku systeemi lopetetaan, niin sillä siitäkin ongelmasta päästään. Kaikista ihmisistä ei koskaan tule kunnollisia veronmaksajia. Muutama päihdeongelmainen ja rikollinen ja työkyvyttömyyden rajalla keikkuva, tulevat aina olemaan keskuudessamme vaikka valvontakomeisto kehitettäisiin Pohjoiskorean ja Venäjän tasolle.
Työhaluisia on jokatapauksessa moninkertaisesti enemmän kuin avoimia työpaikkoja, ainakin juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eihän sitä ole teilattu, vaan se on juuri oikea ratkaisu. Jos puheluun ei pysty vastaamaan, niin silloin soitetaan takaisin. Siis jos halutaan se työpaikka, jos se on vain työkkäriä varten, niin mikäpä siinä.
Jos taas ajattelet, että työnantaja rekrytoi väärin, niin sehän on työnantajan ongelma vain siinä tapauksessa, että paikka jää soittelemalla täyttämättä. Muuten se on puhtaasti sun ongelma ja sen paikan saaneen etu."
En koskaan soita takaisin, jos ei soittaja vaivaudu jättämään/laittamaan soittopyyntöä vastaajaan/viestillä. Se on ihan turha työnantajien itkeä, ettei kiinnosta vastata. Itse ainakin odotan jonkinlaisia kommunikointitaitoja myös työnantajalta. Homma toimii kaksisuuntaisesti.
Sä voit tietenkin tehdä noin. Mutta ei se edelleenkään poista sitä faktaa, että tuossa tapauksessa sun työpaikka jää saamatta. Jos hakij
Mä en tuhlaa aikaani työnantajaan, jolla ei ole alkeellisimpiakaan taitoja ilmaista olevansa kiinnostunut juuri minun hakemuksestani. Homma toimii edelleen kaksisuuntaisesti minun kohdalla, eikä vain työnantaja voi asettaa ehtoja.
Mä en tuhlaa aikaani työnantajaan, jolla ei ole alkeellisimpiakaan taitoja ilmaista olevansa kiinnostunut juuri minun hakemuksestani. Homma toimii edelleen kaksisuuntaisesti minun kohdalla, eikä vain työnantaja voi asettaa ehtoja.
No, edelleenkään se ei ole työnantajan vahinko. Kyllä mä luulen, että jos JUURI SINÄ olet niin ylivertainen CV:n puolesta, että työnantaja siinä jotain häviää, hän kyllä ottaa yhteyttä muutenkin kuin soittamalla. Jos taas et ole, niin sinä se edelleenkin häviät tilanteessa. Tasavertaisten hakemusten tapauksessa ottaisin itsekin mielellään sellaisen ihmisen, jolla ei ole soittopelkoa. Työssä kun saattaa joutua hoitamaan puheluita, ainakin jos etenee urallaan.
Vierailija kirjoitti:
No, edelleenkään se ei ole työnantajan vahinko. Kyllä mä luulen, että jos JUURI SINÄ olet niin ylivertainen CV:n puolesta, että työnantaja siinä jotain häviää, hän kyllä ottaa yhteyttä muutenkin kuin soittamalla. Jos taas et ole, niin sinä se edelleenkin häviät tilanteessa. Tasavertaisten hakemusten tapauksessa ottaisin itsekin mielellään sellaisen ihmisen, jolla ei ole soittopelkoa. Työssä kun saattaa joutua hoitamaan puheluita, ainakin jos etenee urallaan.
Siinä voittaa kyllä hakija. Kuka haluaa sosiaalisesti rajoittuneen työnantajan. Siihen, ettei vastaanottaja vastaa, voi olla monta syytä. Mutta turha tästä on jankata, koska molemmat toimivat tavallaan ja silloin yhteistyöhön tarvitaan molempien aito kiinnostus.
Vierailija kirjoitti:
Tuota, jos on töissä kiire ja paljon keskeytyksiä, niin takuu varmasti helpompi tapa on laittaa kymmenelle potentiaalisimmalle ryhmätekstiviesti, että oletko valmis tulemaan haastatteluun päivänä X. Siitä sitten kun ihmiset vastailee tähän viestiin, niin voi laittaa jokaiselle yksittäisviestiä että tervetuloa klo silloin ja silloin haastatteluun. Ei tarvitse istua puhelimessa turhaan ja saa heti sovittua haastatteluajat ilman isoa panostusta. Että näin minä tekisin, jos olisin kiireinen kauppias. Mulla ei myöskään olisi aikaa valittaa nuorista Linkedinssä, ja saada aikaan huonoa työnantajamainetta nuorten keskuudessa. Just saying.
Toisaalta jos töissä on kiire, niin noita soitteluita voi suorittaa aina siinä välissä kun tekee jotain matalaa keskittymistä vaativaa hommaa tai siirtymiä. Ei tarvi kuin massana tallentaa numerot puhelimeen ja sen jälkeen voi aina sopivissa väleissä soitella. Jos pitää al
Seli seli. Ihan taatusti vie paljon vähemmän aikaa laittaa yksi tekstiviesti ja sitten yksi viesti per vastannut kun sulla on hetki aikaa. Jos laitat kymmenelle ryhmätekstiviestin, siinä menee korkeintaan minuutti. Sitten jos vastaat jokaiselle ja sovit haastatteluajan, niin se on korkeintaan minuutti per hakija. Yhteensä 11 minuuttia. Siinä ajassa et taatusti soittele yhtä monelle ja "tee samalla muuta" kun sovit haastatteluaikoja. Jokainen puhelimella just sillä hetkellä tavoitettu kaivelee kalenteriaan, miettii, kyselee jne. Hyvä jos viidessä minuutissa per puhelu selviät. Sitten vielä päälle ne, jotka ei just silloin voi vastata kun soitat, eli sulle turhat puhelut. Kyllä aika typerä täytyy olla, jos kokee että puhelimella _soittaminen_ on tehokas tai ainoa oikea tapa tavoittaa ihmisiä nykyaikana. Eri asia jos haluaa kuluttaa aikaa soitteluun, eikä tarvitse olla tehokas. Niin silloin toki kannattaa soitella.
Jos nykyiset työelämän tavat ja käytännöt ovat niin ummehtuneita puhelinsoittoineen niin mitä sitä työttömänä valittaa asiasta Vauva -palstalla?
Ei kun oma yritys pystyyn - jos on noin varma että oma tapa toimia on se juuri oikea ja tänä päivänä tuottoisin niin siinähän on varman menestyksen ainekset valmiina.
VAPISE KESKO TÄÄLTÄ TULEE LESPO
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni tuntuu tarttuvan pelkästään tuohon ei vastata puhelimeen, vaikka kyseinen yrittäjä toteaa monia muitakin merkkejä olevan, ettei töitä tosissaan haeta. Ei soiteta takaisinpäin, ei tullakaan työhaastatteluun, hakemukset ovat selkeästi pakotettuna tehtyjä höpöhöpö hakemuksia jne. Ja sitten vielä toteaa että tästä huolimatta löysi asialliset työntekijät tälläkin rekryllä, kun aikaa ja vaivaa näki.
Kaikki kunnioitus minulta tällekin yrittäjälle. Ei ole helppoa tässä maassa ja kuraa saat niskaan teet mitä vain (esimerkiksi yrität työllistää työttömiä!).
Tää.
Niin. Täytyy olla kyllä aika lahjakas, että 800 hakemuksen joukosta valitsee haastateltavaksi just ne, jotka ei vastaa eikä tule sovittuun haastatteluun. Kun sieltä joukosta kuitenkin myös löytyi ne "hyvätkin" työntekijät. 🤔 Ettei vain olisi jotain hämminkiä valintaprosessissa.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän se olisi yksityisyrittäjälle tärkeämpää kuin osaavan henkilökunnan saaminen ja sen pitäminen? 800 hakemusta menee ammattilaiselta 3-4 tunnissa.
Niin menee, roskiin.
Menehän nyt oman elämäsi ahnehtija katsomaan, onko tilille tullut rahaa muilta.
Seli seli. Ihan taatusti vie paljon vähemmän aikaa laittaa yksi tekstiviesti ja sitten yksi viesti per vastannut kun sulla on hetki aikaa. Jos laitat kymmenelle ryhmätekstiviestin, siinä menee korkeintaan minuutti. Sitten jos vastaat jokaiselle ja sovit haastatteluajan, niin se on korkeintaan minuutti per hakija. Yhteensä 11 minuuttia. Siinä ajassa et taatusti soittele yhtä monelle ja "tee samalla muuta" kun sovit haastatteluaikoja. Jokainen puhelimella just sillä hetkellä tavoitettu kaivelee kalenteriaan, miettii, kyselee jne. Hyvä jos viidessä minuutissa per puhelu selviät. Sitten vielä päälle ne, jotka ei just silloin voi vastata kun soitat, eli sulle turhat puhelut. Kyllä aika typerä täytyy olla, jos kokee että puhelimella _soittaminen_ on tehokas tai ainoa oikea tapa tavoittaa ihmisiä nykyaikana. Eri asia jos haluaa kuluttaa aikaa soitteluun, eikä tarvitse olla tehokas. Niin silloin toki kannattaa soitella.
Niinpä niin. Mutta puhelun aikana voi samalla myös puhua muuta kuin sopia haastatteluajan. Sillä saattaa jopa säästää sen koko haastattelun, kun molemmat vähän kyselee, mitä työnhakija on ajatellut ja varmistaa, että joko pystyy tai ei pysty tarjoamaan hakijan haluamaa työpaikkaa.
Kyllä se puhelu on edelleenkin kuningas, etenkin jos haetaan ihmistä jolla on vuorovaikutustaitoja.
Tietenkin jos ajattelee, että pelkästään ajan sopiminen on se juttu, niin siihen varmasti on puhelua parempia keinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantajalle ei ole heti vastattu, tai osallistuttu TEAMS haastatteluun, niin voi olla myös mahdollista, että siihen on ollut joku oikea syy! On vaan niin pyllystä tämä yleinen negatiivisuus työttömiä kohtaan!
Jos on osallistumatta TEAMS-haastatteluun ja siihen on joku oikea syy, niin on sun tehtävä ottaa yhteyttä haastattelun toiseen osapuoleen ja kertoa selitys tilanteeseen. Ihan riippumatta siitä, oletko hakemassa vai tarjoamassa työpaikkaa. Muu on huonoa käytöstä.
Entäs jos ei saa kiinni sitä työnantajaa?
Joku on voinut myös saada kiinnostavamman työn ja on syystä tai toisesta kiireinen, eikä vaan ehdi ilmoittaa työnantajalle. Syy voi olla ihan mikä tahansa.
"Entäs jos ei saa kiinni sitä työnantajaa? " Ei
No kyllä minulle on käynyt niin, että en ole saanut työnantajaa kiinni, eikä mihinkään viesteihin ole enää vastattu, kun en juuri sillä sekunnilla vastannut puhelimeen, kun se työnantaja soitti. En silti rupea jatkossakaan päivystämään, vaan jatkan elämääni ihan normaalisti. Suurin osa työnantajista kuitenkin viestittelee sähköpostilla ja vain harvat soittelee hakijoille enää nykypäivänä.
Usein ne työnantajat jotka soittelee ja järjestää vain puhelinhaastattelun tai ryhmähaastattelun TEAMSissa, on just niitä jotka tarjoaa nollatuntisopimuksia surkealla työehdoilla ja suunnilleen vaativat heti jotain suullista sopimusta työn vastaanottamisesta.
Jos ei pysty edes normaalia haastattelua järjestämään, niin ei välttämättä ole fiksu työnantaja muutenkaan.
800 hakemusta joista muutama valittiin haastatteluun niin siinä jäi ainakin 780 ihmistä roikkumaan ja odottamaan vastausta hakemukseen kun eihän yrittäjät enää suostu laittamaan edes sitä kiitos mielenkiinnosta mutta valitamme ei kohdistunut sinuun viestä. Ja kuinka tyhmiä on suomalaiset yrittäjät kun tuosta on puhuttu ainakin viimeiset kolme vuotta että tuntemattomista numeroista tuleviin puheluihin ei vastata mutta siltikään suomalaiset yrittäjät ei tajua laittaa sitä viestiä etukäteen vaan ottaa sen luurin käteen ja alkaa soittamaan jonka jälkeen vinkuu että miksi hänelle ei vastata. Ihan varmasti jokaine yrittäjä tietää kui ka paljon nykypäivänä tulee kaiken maailman huijauspuheluita ja puheluita kaiken maailman paskaun kaupoaajilta niin ei niihin tuntemattomiin numeroihin voi yksikertaisesti vastata ilman että ilmottaa siittä puhelusta etukäteen. Kaiken lisäksi nämä yrittäjät itse soittelee salaisita numeroista ettei vaan kukaan ala hönelle soittelemaan niistä samoja puheluita mitä kukaan muukaan ei halua
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että Suomessa on työvoimapula, kun se sukupolvi, joita halutaan palkata, ei vastaa puhelimeen eikä täten pääse haastatteluun ja toisaalta se sukupolvi, joka vastaisi puheluihin, ei tule kutsutuksi haastatteluihin.
Ai on työvoimapula? Missäs perseessä sä olet aikasi viettänyt?
Aika hyvin hakijoita 0-10h/vko työpaikkaan. Riittääköhän tuollainen hakemus muuten edes yhteen, kun pitäisi hakea sitä kokoaikatyötä?
Työttömänä tosin 0-tunti diili pienentää hakemusvelvoitetta merkittävästi.
Nuorison tavoittaa parhaiten varmaan tekstiviestitse/sähköpostilla, eikä soittamalla sillä "epäilty häirikkösoittaja" numerolla.
"No kyllä minulle on käynyt niin, että en ole saanut työnantajaa kiinni, eikä mihinkään viesteihin ole enää vastattu, kun en juuri sillä sekunnilla vastannut puhelimeen, kun se työnantaja soitti. En silti rupea jatkossakaan päivystämään, vaan jatkan elämääni ihan normaalisti. Suurin osa työnantajista kuitenkin viestittelee sähköpostilla ja vain harvat soittelee hakijoille enää nykypäivänä. "
Etkö yleensäkään lue kommentteja joihin vastaat? Tuossa puhuttiin täysin eri tilanteesta.