Vanhalle äidilleni soittaminen on kerta kerralta sietämättömämpää! En jaksa!
Asun vanhasta äidistä toisella puolella Suomea. Äiti on hyväkuntoinen, perusterve vanhus omassa asunnossaan.
Soitan hänelle ehkä noin kerran-kaksi kuukaudessa. Hän ei koskaan soita minulle, paitsi syntymäpäivänäni. Ei edes jouluaattona soittanut.
Puhelut ovat piinallista kiertelyä, manipulointia ja hänen itsensä vähättelyä ja huokailua, mistä ei tule kuin paskamainen olo. Hän esittää urheaa sillä tavalla kierteisesti, että tulee selväksi ettei hänellä olekaan asiat ollenkaan niin hyvin kuin hän puheissaan väittää. Tiedättekö sellainen tapa että "eiiiiihän mulle nyt mitään kuulu, ja eiiiiihän täällä nyt mitäääään tapahdu ja enhän minä mitään tarvitse tai halua". Ja samalla tulee selväksi miten tyytymätön on kaikkeen, en edes tiedä mihin kaikkeen.
Tiedän että hänellä on ystäviä ja vanhoja työkavereita joiden kanssa ovat tekemisissä paljonkin. Hänellä käy vieraita jatkuvasti ja hän on itse tämän tästä menossa jonnekin.
Kuitenkin puhuessani hänen kanssaan hän vähättelee itseään koko ajan ja joka asiassa. Mikään ei ole mitään ja hän ei ole mitään.
Tunnen että hän haluaa minut saamaan tuntemaan jotain syyllisyyttä, mutta en oikein pääse selville että mistä. Elän ihan tavallista viiskymppisen naisen elämää, enkä yritä esittää mitään.
Äiti on aina ollut piiloviestinnän, kiertoilmaisujen ja kaksoisviestinnän Suomen Mestari.
Ja tässä hän ei ole muuttunut tai yrittänyt opetella parempaa tapaa kommunikoida meidän lastensa kanssa.
Koko puhelu menee siihen, että minä yritän jotenkin "väistellä" sieltä tulevia piikkejä. Ja hän taas yrittää olla näyttämättä sitä, mitä todellisesti haluaisi sanoa ja mitä ajattelee.
Aivan sietämättömän voimillekäypää. Olen joka puhelun jälkeen valmis kävelemään baarikaapille ottamaan jonkun tukevan paukun.
50 vuotta vanhoja pelisääntöjä on mahdoton muuttaa. En varmasti osaa edes selittää, millaista se on.
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Olen boomerinainen. Näkyy että on viinilasi kaadettu. Miehelleni maistui alkoholi, lapsilleni ei, pojillekaan. Tytär on pappi. Toisen pojan perhe helluntalainen ja toisen perhe ateisti ja absolutisti. Ettei kaikki viiskymppiset ole alkon asiakkaita.
Ihanaa misogyniaa:
lapsilleni ei maistunut alkoholi - ei edes pojille. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä yksi boomeri terrorisoi täällä jokaista ketjua, joissa naiset käsittelee suhteita omiin vanhempiinsa. 😆
Aina jankkaa samat asiat. Ainoat muutokset ovat olleet että nyt on 80 vee eikä enää 79 vee ja verenpainelääkkeittä lukuunottamatta perusterve eläkeläinen onkin nykyään perusterve rollaattorimummu. 😆
Muutoin aina samat kitinät. Tytöt ja naiset on kamalia, erityisesti inhotaan niitä koulutettuja ja varakkaita muistetaan kertoa että itse on käynyt vain kansakoulun ja se ei johdu mitenkään huonosta päästä vaan vain siitä että oli köyhä koti. Pojat taas on kultapoikia ja täällä omat veljetkin on niin mahtavia ja sisko taas h*llu. Omat pojat on myös tosi mahtavia, vaikka niitä ei toki yhtään kiinnosta eikä ne koskaan halua olla yhteyksissä eikä pätkääkään kiinnosta vaikka mamma uhkailee että menettävät jeerassa sijaitsevan perintömökin.
Minäkeskeistä höpötystä omasta itsestä tule
Täällähän on ihan täysi oikeus jättää kommentit ja aloitukset ihan huomiotta. Sinä kai avaat joka aloituksenkin kun olet niin närkästynyt että joku muu kertoo elämästään kuin sinä tai on eri mieltä kuin sinä.
Onko säännöissä että vain 70-luvulla syntyneet saavat kertoa elämästään?
Ymmärrän tunteesi, mulla on kans kamalaa. Nyt vielä pelottaa se että huomenna pitäisi matkustaa Äiskälle, matka sinne kestää 3 tuntia ja sama aika takasin. No, ehtiipähän hengitellä siinä matkan aikana mutta varmasti tiiän että ens yönä en nuku sekuntiakaan. Onneks seuraava matka vasta ensi vuonna;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen boomerinainen. Näkyy että on viinilasi kaadettu. Miehelleni maistui alkoholi, lapsilleni ei, pojillekaan. Tytär on pappi. Toisen pojan perhe helluntalainen ja toisen perhe ateisti ja absolutisti. Ettei kaikki viiskymppiset ole alkon asiakkaita.
Ihanaa misogyniaa:
Niin? Varmaan teistäkin on ihan luonnollista poikienne alkoholi/huume/seksikokeilut vai miten on?
Lopeta se soittelu ja yhteydenpito. Toksisia ihmisiä ei tarvi elämään.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on kyllä oltava omille vanhemmille kiitollinen. Suurinta osaa meistä viisikymppisistä ämmistä ei ole peloteltu jeesuksilla ja helveteillä, ei ole erityisemmin tarvinnut miettiä lahkoon liittymisiä tai niiden boikotoimisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa misogyniaa:
Tuo voi olla yleistä jos lapset ovat kärsineet vkl-pämppäilystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa misogyniaa:
Niin? Varmaan teistäkin on ihan luonnollista poikienne alkoholi/huume/seksikokeilut vai miten on?
Totta kai. Tytöthän on tietysti huo*ia joka tapauksessa, pojilla voi olla niitä seksikokeiluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vuodesta vuoteen kirjoittavat itsestään ja äitisuhteestaan, repostellen perhe-elämäänsä.
Kukaan muu ei saisi kirjoittaa mitään kuin maailman eniten kärsineet uhrit. He eivät kestä kuulla normaaleista perheistä tai vanhempiensa ikäisten muistikuvia noista 70 - 80 - luvuista kun minä säälittävä boomereiden uhri.
Ei vaan te vähättelette toisten kokemuksia ja perustelette sitä sillä, miten Suosikissa luki ihan muuta.
Jaa, kahdeksankymppiset lukee suosikkia? Ilmestyykö se vielä? Ei taitanut kuulua boomereiden nuoruuteenkaan.
Ei ne olleet 80-luvulla kasikymppisiä. Itse ovat kertoneet lukeneensa silloin Suosikkia ja ovat siitä päätelleet miten joka perheessä S
Minua huvittaisi jos olisin nelikymppisenä lukenut suosikkia. Eikös se ollut musiikkilehti,ei mikään nyyrikki tai regina.
Eihän ainakaan minun, boomerin, tarvitse lukea miten 80-luvulla elettiin. Toki elämä oli erilaista nk yhteiskuntaluokasta riippuen.
Kyllä 80-luvulla oli hyvin koulutettuja perheitä joissa lapset saivat sitä henkistä pääomaa mitä täällä on kaivattu lapsuuskodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa misogyniaa:
Totta kai. Tytöthän on tietysti huo*ia joka tapauksessa, pojilla voi olla niitä seksikokeiluja.
Sen verran vilkuillut nuorempien keskusteluja että niissä täälläkin syytetään naista yllätysraskauksista. Tänäänkin kaksi keskustelua.
Kyllä tuo on asia joka ei ole muuttunut satoihin vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Parhain neuvoni: älä yritä tulkita äitisi piiloviestejä, vaan ota vain ne sanat, jotka hän ääneen sanoo ja vastaa niihin ja jatka juttua niistä. Näin hän ei saa sinusta enää otettaeikä voi pakottaa peliinsä mukaan. Jos hän sanoo, että kaikki on hyvin, niin totea ääneen olevasi oikein iloinen siitä, että hän voi hyvin. Saat varmaan kiinni ideasta.
Juurikin noin. Tartu siihen mitä hän sanoo ja unohda se mitä ei sano. Älä etsi piiloviestejä. Keskity siihen mitä sanoo ääneen.
Vierailija
Niin. Se näkyy tässäkin se yleissivistyksen puute, ei ole sitä psykologiaa tullut luettua.
Lapsuudessaan traumatisoituneen ihmisen mieli toimii sillä tavalla, että hän muistaa lapsuudestaan lähinnä tai jopa yksinomaan niitä traumaattisia asioita. Psyyke toimii sillä tavalla hyvin ja ihmistä suojelevasti, että se muistuttaa niistä kamalista asioista ja pitää mielen valppaana niistä. Tällä tavoin psyyke suojelee, etteivät ne traumaattiset asiat pääse enää toistumaan uudelleen.
Sitten kun ne traumat sa
Toivottavasti lainaus toimii mutta, kirjoitat viisaasti. Se, että on ollut haukuttu ja vihattu jo pikkulapsesta lähtien, seuraa painolastina läpi elämän. Ei auta, vaikka kuinka itse toiminut täysin päinvastoin. Rakastanut ja kannustanut. Lopunelämää tuntee olevansa epäkelpo.
Ja geenien epigeneettinen perimä mahdollistaa tämän kurjuuden siirtymisen sukupolvelta toiselle. Rasittava äiti jo kolmannessa polvessa. Kuinka katkaisen kurjuuden kierteen?
Olisin onnellinen jos olisi vanhemmat joille soittaa. Menetin heidät parikymppisenä 40 vuotta sitten. Rakastin heitä ja ikävä on vieläkin. Tasan ei käy onnen lahjat elämässä.
Muistoja on mukavia ja on huonoja muistoja. Missä iässä ihmiset rupeavat elämään muistoissa? Tiedän vähän varoa kun itse tulen siihen ikään. 50 v?
Kirjavinkki: Sairas perhe Kun vanhempi ei kasva aikuiseksi (Duodecim).
Ohessa otteita Hesarin jutusta, koko juttu tilaajille
Vanhempi, joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi
Psykologi Katja Myllyviita kertoo kirjassaan vanhemman kypsymättömyyden vaikutuksista lapsiin vielä aikuisenakin.
Emotionaalinen insesti ja sadistinen ilonpilaaminen ovat esimerkkejä haitallisesta vanhemmuudesta.
ELÄKKEELLÄ oleva äiti soittaa pesukoneesta. Taas.
Viisikymppisen pojan mielen valtaa heti syyllisyys, häpeä ja ahdistus. Tuntuu kuin koko keho virittyisi viulunkieleksi.
Paluu lapsuuden vanhemman läheisriippuvuuteen ja kontrolliin tapahtuu sekunneissa ja tiedostamatta.
Poika ei jaksaisi vastata ja sanoa taas äidilleen, että tämä on ehkä unohtanut avata vesihanan, kun pesukone ei toimi.
Kyse ei ole siitä, että äidin mahdollisesti alkava dementia ärsyttäisi poikaa, vaan siitä, että äidin mikä tahansa tarve tai pyyntö on aina ohittanut kaikkien muiden ihmisten tarpeet.
VANHEMMANpersoonallisuuden kypsymättömyys on psykologi ja kognitiivinen psykoterapeutti Katja Myllyviidan mukaan yllättävän yleistä. Myllyviita on kirjoittanut aiheesta tuoreen kirjan Sairas perhe Kun vanhempi ei kasva aikuiseksi (Duodecim).
Erilaisista persoonallisuushäiriöistä kärsii arvioiden mukaan 415 prosenttia aikuisista. Kypsymättömyys tuottaa sekä kietoutuneisuutta että torjuvaa vanhemmuutta.
Vanhempi ei koe syyllisyyttä, vaan häneltä puuttuu kyky kantaa vastuuta käytöksestään, Myllyviita sanoo.
Vanhemmalla on oikeus sanoa mitä tahansa, vaikka se loukkaisi muita. Raivokohtauksen jälkeen hän saattaa sanoa tällainen minä olen, älkää ärsyttäkö minua.
Yhdysvalloissa psykologit ovat pitkään käyttäneet termiä emotionaalinen insesti. Se on toimintahäiriö vanhemman ja lapsen suhteessa, jolloin suhde muistuttaa enemmän parisuhdetta kuin vanhemman ja lapsen välistä suhdetta. Tuolloin vanhempi tartuttaa lapseensa omia ikäviä tunteitaan.
Emotionaalisella insestillä, torjuvuudella tai läheisriippuvaisuudella onkin pitkät jäljet.
Keski-ikäisessä lapsessa tämä näkyy suhteessa vanhempaansa alistuneisuutena. Hän ei sano vanhemmalleen vastaan, mutta ylipäätään ei kerro tälle asioistaan tai ajatuksistaan.
Aikuisen lapsen on vaikea ehkä edes tunnistaa omia, ainakaan vihansukuisia tunteita.
Se tarkoittaa vaikkapa, että kun joku pyytää kohtuuttomia, ajattelee aina, että minun on tehtävä se, mitä pyydetään.
PERSOONALLISUUDEN kypsymättömyys ei aina liity suoraan personallisuushäiriöihin, mutta taustalla voi olla narsistisia tai sadistisia piirteitä.
OSA NELI-VIISIKYMPPISTEN kypsymättömistä vanhemmista on Myllyviidan mukaan ollut kasvattajana sadistisia ilonpilaajia.
Termi on raju, mutta johtuu siitä, että ajatuslogiikka on sama kuin vaikkapa rikokseksi luokiteltavalla pedofiililla: pedofiili syyttää lasta siitä, että lapsi on vietellyt tämän. Samalla tavalla sadisti syyttää lasta siitä, että on joutunut turvautumaan äärimmäisiin keinoihin kasvattaakseen lapsesta kunnollisen.
Se näkyy ohimenevinä kommentteina, jotka kumpuavat kokemuksesta, että oma elämä ei ole mennyt niin kuin olisi halunnut.
Vanhempi voi olla pettynyt, kun lapsella menee hyvin. Lapsi tuo kympin matikasta, jolloin ilonpilaaja -vanhempi uhriutuu ja sanoo: Sinä olet saanut kaiken niin helposti. Minustakin piti tulla lääkäri, mutta kun sinä synnyt, opiskelut jäivät!
Se on traagista lapselle, joka haluaisi ilahduttaa vanhempaa.
Ajatus tuottaa lapsessa kateuden pelon eli ristiriidan, uskaltaako tavoitella asioita, jos se tuottaa kateutta.
Tuon Myllyviidan ajatukset vaikuttavat jonkun äitihaavaisen kirjoitukselta joka itse lapseksi jääneenä syyttää äitiään kaikesta.
Ensknnäkin. Miksi 40-50-vuotias edes kertoisi äidilleen kaikki asiansa ja sisäiset tuntonsa?
Kun koneet ei toimi, otetaan yhteys kodinkonehuomtoon tai mennään ostamaan uusi, siinä ei tarvita yhtään " poikaa".
En jaksa tarkistaa miten vanha tuo kirja on. Nykyvanhukset ovat eläneet kodinkoneiden kanssa 50 vuotta, tietotekniikka on heille tuttu, eivät he ole noin avuttomia. 90- vuotiaat ajavat autoa.
Vierailija kirjoitti:
Tuon Myllyviidan ajatukset vaikuttavat jonkun äitihaavaisen kirjoitukselta joka itse lapseksi jääneenä syyttää äitiään kaikesta.
Ensknnäkin. Miksi 40-50-vuotias edes kertoisi äidilleen kaikki asiansa ja sisäiset tuntonsa?
Kun koneet ei toimi, otetaan yhteys kodinkonehuomtoon tai mennään ostamaan uusi, siinä ei tarvita yhtään " poikaa".
En jaksa tarkistaa miten vanha tuo kirja on. Nykyvanhukset ovat eläneet kodinkoneiden kanssa 50 vuotta, tietotekniikka on heille tuttu, eivät he ole noin avuttomia. 90- vuotiaat ajavat autoa.
Monet ovat jo kuolleet 80-vuotiaina. Toimintakyky alentunut ja jutut ovat sitten sen mukaiset. Itsenäinen asuminen ei onnistu, kotiavusta kieltäytyy... sääliksi käy aikuisia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat jo kuolleet 80-vuotiaina. Toimintakyky alentunut ja jutut ovat sitten sen mukaiset. Itsenäinen asuminen ei onnistu, kotiavusta kieltäytyy... sääliksi käy aikuisia lapsia.
Eikö siis sairaus ole ihan eri asia joku " äitini syytä on kaikki asiani. "
Jotkut uhriutuu vanhetessaan. Saattavat jopa ääneen muistuttaa, että minä elätin sinut. Pitää joskus muistuttaa, että sinun kuuluikin elättää, ei lapset itsekseen saa alkua, eivätkä ilman lupaa väkisin tule. Se näyttää unohtuvan monilla nuorillakin vanhemmilla.