Vanhalle äidilleni soittaminen on kerta kerralta sietämättömämpää! En jaksa!
Asun vanhasta äidistä toisella puolella Suomea. Äiti on hyväkuntoinen, perusterve vanhus omassa asunnossaan.
Soitan hänelle ehkä noin kerran-kaksi kuukaudessa. Hän ei koskaan soita minulle, paitsi syntymäpäivänäni. Ei edes jouluaattona soittanut.
Puhelut ovat piinallista kiertelyä, manipulointia ja hänen itsensä vähättelyä ja huokailua, mistä ei tule kuin paskamainen olo. Hän esittää urheaa sillä tavalla kierteisesti, että tulee selväksi ettei hänellä olekaan asiat ollenkaan niin hyvin kuin hän puheissaan väittää. Tiedättekö sellainen tapa että "eiiiiihän mulle nyt mitään kuulu, ja eiiiiihän täällä nyt mitäääään tapahdu ja enhän minä mitään tarvitse tai halua". Ja samalla tulee selväksi miten tyytymätön on kaikkeen, en edes tiedä mihin kaikkeen.
Tiedän että hänellä on ystäviä ja vanhoja työkavereita joiden kanssa ovat tekemisissä paljonkin. Hänellä käy vieraita jatkuvasti ja hän on itse tämän tästä menossa jonnekin.
Kuitenkin puhuessani hänen kanssaan hän vähättelee itseään koko ajan ja joka asiassa. Mikään ei ole mitään ja hän ei ole mitään.
Tunnen että hän haluaa minut saamaan tuntemaan jotain syyllisyyttä, mutta en oikein pääse selville että mistä. Elän ihan tavallista viiskymppisen naisen elämää, enkä yritä esittää mitään.
Äiti on aina ollut piiloviestinnän, kiertoilmaisujen ja kaksoisviestinnän Suomen Mestari.
Ja tässä hän ei ole muuttunut tai yrittänyt opetella parempaa tapaa kommunikoida meidän lastensa kanssa.
Koko puhelu menee siihen, että minä yritän jotenkin "väistellä" sieltä tulevia piikkejä. Ja hän taas yrittää olla näyttämättä sitä, mitä todellisesti haluaisi sanoa ja mitä ajattelee.
Aivan sietämättömän voimillekäypää. Olen joka puhelun jälkeen valmis kävelemään baarikaapille ottamaan jonkun tukevan paukun.
50 vuotta vanhoja pelisääntöjä on mahdoton muuttaa. En varmasti osaa edes selittää, millaista se on.
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä totta puhut. Se johtuu siitä että seiskyt-ja kahdeksankytvuotiaat äidit olivat huonoja äitejä tyttärilleen (nykyisille viiskymppisille+).
Tämän ketjun lukeminen keventää mieltäni, on nimittäin merkillistä katsoa ja elää vanhenevan naisen rinnalla joka ei itse koskaan antanut sinulle henkisesti mitään.
Ja kehittymään ei ole pystynyt tytärkään?
Omat lapset me ollaan kasvatettu ihan eri tavalla, joten kyllä, me ollaan kehitytty.
Hienoa. Saavat käydä koulua. Pyntätty on. Meikit on. Rahaa on. Pianotunnit on. Kotona ei tarvitse tehdä mitään kun on tiktokitkin jo keksitty. Henkistä pääomaa löytyy. Eikä äiti ees opeta katkeraa asennetta taustaansa kohtaan.
Minä olen kitkenyt muiden kasvimaita selkä kipeäksi asti ja hoitanut pikkulapsia vaikkei minulla ole pikkusisaruksia.
Vierailija kirjoitti:
Pakko sille on sitten soitella ???? Meillä toimii s-posti ja tekstarit paremmin. Jos nyt on välttämättä niin tehtävä. Jos on oikeasti jotakin asiaa.
Kunpa osaisikin käyttää tekstareita, sähköpostista tai whatsappista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa ap sanoisit äidillesi jokaisen tällaisen vähättelyn jälkeen: Miksi vähättelet itseäsi?
Eikö äiti pikkuhiljaa kyllästyisi sinun kyselyysi ja muuttaisi puhetyyliään.
Olen sanonut! Olen sisaruksista ainoa joka on niin ilkeä ja pahantuulinen, että olen kysynyt suoraan, että mistä tämä puhe tulee ja mitä tässä nyt oikein on?? Vastaus: ee-een kait minä ja eeen minä nyt tiijä ja eikait sitä vanhojen akkojen höpinöistä voi tietää. Puhuu siis itsestään.
Ja seuraavalla kerralla tasan tarkkaan identtiset jutut. Kun kerron ihan suoraan , mitä siis ei perheessämme koskaan kukaan muu tee, että minua ahdistaa nuo sun puheet, niin sieltä tulee Täyskiisto koko asiasta ja sitten mielensäpahoittaminen ja ihan keskustelun lopussa joku -ittumainen raapaisu
En ole väittänytkään että menin 12- vuotiaana töihin, se olin80- lukua. Mutta äiti huusi ja syyllisti etten mennyt. Mihin töihin? Olin peruskoulussa kuudennella luokalla. Olin niin hädissään että mistä saisin niitä tlitä. Näin se , nyt ymmärettynä, narsisti äiti toimi.
Vierailija kirjoitti:
Jos aikuinen puhuu: pelkään vanhan äitini tappavan minut tai hän varmaan on eläessään murhannut monia ihmisiä, mitä ajattelet?
Että koko ajanhan noita uutisissa näkee, onpa hänellä surullinen kohtalo, hyvä jos on saanut otettua elämänsä suunnilleen haltuunk ja tuollaisen pelkkää tuhoa kylvävän ihmisen ulos elämästään!
Missä laalaa landiassa sinä elät, jos et ole ikinä pahaan törmännyt? Vai oletko sinä se, jota muut väistää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aikuinen puhuu: pelkään vanhan äitini tappavan minut tai hän varmaan on eläessään murhannut monia ihmisiä, mitä ajattelet?
Että koko ajanhan noita uutisissa näkee, onpa hänellä surullinen kohtalo, hyvä jos on saanut otettua elämänsä suunnilleen haltuunk ja tuollaisen pelkkää tuhoa kylvävän ihmisen ulos elämästään!
Missä laalaa landiassa sinä elät, jos et ole ikinä pahaan törmännyt? Vai oletko sinä se, jota muut väistää...
Ei tosiaan minun elinpiirissäni ole vanhat naiset murhanneet monia ihmisiä tai viiskymppisiä tyttäriään. Elän laa landiassa, tervepäisten valtakunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa ap sanoisit äidillesi jokaisen tällaisen vähättelyn jälkeen: Miksi vähättelet itseäsi?
Eikö äiti pikkuhiljaa kyllästyisi sinun kyselyysi ja muuttaisi puhetyyliään.
Olen sanonut! Olen sisaruksista ainoa joka on niin ilkeä ja pahantuulinen, että olen kysynyt suoraan, että mistä tämä puhe tulee ja mitä tässä nyt oikein on?? Vastaus: ee-een kait minä ja eeen minä nyt tiijä ja eikait sitä vanhojen akkojen höpinöistä voi tietää. Puhuu siis itsestään.
Ja seuraavalla kerralla tasan tarkkaan identtiset jutut. Kun kerron ihan suoraan , mitä siis ei perheessämme koskaan kukaan muu tee, että minua ahdistaa nuo sun puheet, niin sieltä tulee Täyskiisto koko asiasta ja sitten mielensäpahoittaminen j
Lsinaus ei toimi. En mennytkään töihin , kun 12- vuotiaslle ei niitä ollut. Mutta sr syyllidtys oli jatkuvaa olin ihan hädisdäni mistä löydän työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedät itsekin puhuvasi puppua. Ei 80-luvulla menty 12-vuotiaana töihin, mainosten jakoonkin oli ikäraja 14 vuotta. Jätskikioskeihin 16 vuotta. Tehtaisiin 18 vuotta. Oppivelvollisuus 9 vuotta. Eli 16-vuotiaaksi.
Miksi yritätte esittää että olisitte joskus 1910-luvulla eläneet? Niin ja ne virkatut kuukautissuojat 80-luvulla.
Älkää sotkeko historiallisia piikatyttösarjoja 80-lukuun.
Ei tietenkään töihin menty verokirjalla vaan pimeästi. Kasvimaan hoitoa, lastenhoitoa ja mainosten jakamista teki 12-vuotiaatkin. Luokkakaveri jakoi ilmaisjakelulehtiä jo 9-vuotiaana. Virallisesti sitä teki hänen vanhempansa, käytännössä alakouluikäiset lapset. Jos vanhempi meni sopimaan jotain, lasten piti totella. Tiedät sen itsekin.
eri
Niin. Joskus 30-luvulla. 80-luvulla elettiin jo aika nykyaikaa, lapset harrastivat mieltymystynsä mukaisia juttuja koska ne olivat silloin vielä edullisiakin. Kodeissa oli vähintään commodoret.
Jos aikuinen otti mainostenjaon nimiinsä häneltä meni ennakonpidätys. Lapsilla ja opiskelijoilla on ollut se verovapaus tiettyyn tulorajaan kulloinkin.
Ei nyt kukaan muutaman kympin kuukausitulosta olisi ruvennut veroa maksamaan. Niin saattoi olla että mainostenjako oli lapsen työ mutta vanhemmat auttoivat tai tekivöt sitä jos lapsi oli haukannut liian suuren palan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sille on sitten soitella ???? Meillä toimii s-posti ja tekstarit paremmin. Jos nyt on välttämättä niin tehtävä. Jos on oikeasti jotakin asiaa.
Kunpa osaisikin käyttää tekstareita, sähköpostista tai whatsappista puhumattakaan.
Sitten vaan kirjeenvaihtoon. Äitisi on ilmeisesti sen ajan nuoria jolloin kirjoitettiin kirjeitä. Kyllä vielä myydään postimerkkejä ja posti kulkee. Sinäkin ilmeisesti pidät kirjoittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kitkenyt muiden kasvimaita selkä kipeäksi asti ja hoitanut pikkulapsia vaikkei minulla ole pikkusisaruksia.
12-vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät itsekin puhuvasi puppua. Ei 80-luvulla menty 12-vuotiaana töihin, mainosten jakoonkin oli ikäraja 14 vuotta. Jätskikioskeihin 16 vuotta. Tehtaisiin 18 vuotta. Oppivelvollisuus 9 vuotta. Eli 16-vuotiaaksi.
Miksi yritätte esittää että olisitte joskus 1910-luvulla eläneet? Niin ja ne virkatut kuukautissuojat 80-luvulla.
Ei tietenkään töihin menty verokirjalla vaan pimeästi. Kasvimaan hoitoa, lastenhoitoa ja mainosten jakamista teki 12-vuotiaatkin. Luokkakaveri jakoi ilmaisjakelulehtiä jo 9-vuotiaana. Virallisesti sitä teki hänen vanhempansa, käytännössä alakouluikäiset lapset. Jos vanhempi meni sopimaan jotain, lasten piti totella. Tiedät sen itsekin.
eri
Niin. Joskus 30-luvulla.&n
Haista paska. Todellisuus oli ihan muuta mitä sinun Suosikista lukemasi asiat. Älä viitsi väittää muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan minun elinpiirissäni ole vanhat naiset murhanneet monia ihmisiä tai viiskymppisiä tyttäriään. Elän laa landiassa, tervepäisten valtakunnassa.
Niin ja koska sulla on niin, kaikilla muillakin on, ja kaikki ne uutisetkin on valemedian keksintöjä vain? Taitaa puuttua jokin osa sieltä terveestä päästä kuitenkin jos ei hahmota, miten erilaisia ihmiskohtaloita on. Katos kun vanhempiaan ei voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä totta puhut. Se johtuu siitä että seiskyt-ja kahdeksankytvuotiaat äidit olivat huonoja äitejä tyttärilleen (nykyisille viiskymppisille+).
Tämän ketjun lukeminen keventää mieltäni, on nimittäin merkillistä katsoa ja elää vanhenevan naisen rinnalla joka ei itse koskaan antanut sinulle henkisesti mitään.
Ja kehittymään ei ole pystynyt tytärkään?
Omat lapset me ollaan kasvatettu ihan eri tavalla, joten kyllä, me ollaan kehitytty.
Hienoa. Saavat käydä koulua. Pyntätty on. Meikit on. Rahaa on. Pianotunnit on. Kotona ei tarvitse tehdä mitään kun on tiktokitkin jo keksitty. Henkistä pääomaa löytyy. Eikä äiti ees opet
Mitä ihmettä sinä höpötät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12-vuotiaana?
Niin.
Asuimme kerrostalossa 80- luvulla, jolloin olin 12v,. Äiti huusi ja haukkui että töihin olisi oitänyt mennä. Minne?
Ja kaikki viha ja syyllisyämispaska jatku ja jatkuu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja koska sulla on niin, kaikilla muillakin on, ja kaikki ne uutisetkin on valemedian
Kyll mää sen verran lehti luen että huomaisin jos kahdeksankymppiset naiset tappaisivat useinkin tyttäriään tai muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Niin. Joskus 30-luvulla.&n
Jos 2 x viikko jaosta tienasi 40 markkaa kuukaudessa ei yksikään vanhempi olisi tuosta summasta ruvennut työtä ottamaan verokirjalleen. Lapsillahan oli verovapaus johonkin tulorajaa .
Tai sotten uskon ettei kotonanne tosiaan ole vanhempien päässä olleet kaikki palikat kohdallaan kohdallaan
Jos äitinne vievät tuosta katkeruudestanne ja ilkeydestänne voiton ovat jo aika epeleitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos äitinne vievät tuosta katkeruudestanne ja ilkeydestänne voiton ovat jo aika epeleitä.
Jep. Puhelu kerran - pari kuussa (!) ja ap on ihan jaksamisen äärirajoilla. Uskomatonta.
En tiedä. Meillä ei tehty noin. Enkä tiedä kenenkään muunkaan tehneen. Joku kotikasvimaa erikseen , sehän on kotiaskareita, tai sisaruksen perään katsominen jonkun aikaa.