Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhalle äidilleni soittaminen on kerta kerralta sietämättömämpää! En jaksa!

Vierailija
08.10.2025 |

Asun vanhasta äidistä toisella puolella Suomea. Äiti on hyväkuntoinen, perusterve vanhus omassa asunnossaan.

Soitan hänelle ehkä noin kerran-kaksi kuukaudessa. Hän ei koskaan soita minulle, paitsi syntymäpäivänäni. Ei edes jouluaattona soittanut.

Puhelut ovat piinallista kiertelyä, manipulointia ja hänen itsensä vähättelyä ja huokailua, mistä ei tule kuin paskamainen olo. Hän esittää urheaa sillä tavalla kierteisesti, että tulee selväksi ettei hänellä olekaan asiat ollenkaan niin hyvin kuin hän puheissaan väittää. Tiedättekö sellainen tapa että "eiiiiihän mulle nyt mitään kuulu, ja eiiiiihän täällä nyt mitäääään tapahdu ja enhän minä mitään tarvitse tai halua". Ja samalla tulee selväksi miten tyytymätön on kaikkeen, en edes tiedä mihin kaikkeen.

Tiedän että hänellä on ystäviä ja vanhoja työkavereita joiden kanssa ovat tekemisissä paljonkin. Hänellä käy vieraita jatkuvasti ja hän on itse tämän tästä menossa jonnekin.

Kuitenkin puhuessani hänen kanssaan hän vähättelee itseään koko ajan ja joka asiassa. Mikään ei ole mitään ja hän ei ole mitään.

Tunnen että hän haluaa minut saamaan tuntemaan jotain syyllisyyttä, mutta en oikein pääse selville että mistä. Elän ihan tavallista viiskymppisen naisen elämää, enkä yritä esittää mitään.

Äiti on aina ollut piiloviestinnän, kiertoilmaisujen ja kaksoisviestinnän Suomen Mestari.

Ja tässä hän ei ole muuttunut tai yrittänyt opetella parempaa tapaa kommunikoida meidän lastensa kanssa.

Koko puhelu menee siihen, että minä yritän jotenkin "väistellä" sieltä tulevia piikkejä. Ja hän taas yrittää olla näyttämättä sitä, mitä todellisesti haluaisi sanoa ja mitä ajattelee.

Aivan sietämättömän voimillekäypää. Olen joka puhelun jälkeen valmis kävelemään baarikaapille ottamaan jonkun tukevan paukun.

50 vuotta vanhoja pelisääntöjä on mahdoton muuttaa. En varmasti osaa edes selittää, millaista se on.

Kommentit (438)

Vierailija
401/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, no sitten et ole

Äh, lainaus ei taaskaan toimi, mutta mun äiti oli samanlainen , kade ja mitätöivä. Olin yliopistossa ja samalla olisi pitänyt hänen asiansa kotinsa hoitaa, kerrostalossa. Ja oli ihan pärjäävä, vähän yli7kymppinen tuollois. Eli samat vaatimukset kuin 80- luvulla, jolloin olisi mun pitänyt 12- vuotiaana jo töihin menmä. 

Elää vieläkin ja piikomassa siellä kerros talossa pitäisi tauotta käydä. Mulla on oma perhe, lapset jo isoja, mutta silti. Ja oma työ. Äiti ei viitsinyt koskaan tehdä töitä, loisi duunari isän elätettävänä ja haukkui tämänkin. Yritin joskus aikuisena kysyä miksi on mua vihannut aina niin paljon. Laittoi kädet korville ja alkoi veisaamaan. Ei sen kanssa voi edes yrittää puhua.

Mutta miksi syytät koko äitisi ikäluokkaa perheesi ongelmista?  Ja miksi sinulla on tarve kertoa siitä vaikka  sinua ei ole edes pakotettu siivoojaksi  vaan olet voinut opiskella, olet löytänyt puolison, saanut lapsia jotka toivottavasti aikuisina voivat hyvin ja päässet haluamalleen alalle. 

Mitä tavoittelet jos olet tyytymätön tavallisen kuuloiseen elämään?

Vierailija
402/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 - 50 -vuotiaiden pitäisi saada olla lapsia,  äiti hoitaa heidän ja omat asiansa.   Jatkumoa sille vaatimukselle että äidin pitäisi hoitaa lapseni ollakseen hyvä mummo.

Miksi psykologia ei tue ihmisten aikuisuutta, omaa vastuuta elämästään?

Aikuisten lasten ei tarvitse olla oman äitinsä terapeutteja.

Ei, eikä äitien , ihan ravallisten,  pitäisi saada sitä sontaa niskaansa millä 20 vuotta mt-eläkkeellä olleet täälläkin  syytävät tietyn ikäluokan niskaan yleistäen.  Tyyliin kuten tuokin kirja yrittää yleistää 50 %   nyt keski-ikäisten vanhemmista  mielipuoliksi. Lapsilleen pahaa toivoviksi sadisteiksi.

Miksi suutut, jos ihmisillä on vaikeaa vanhojen vanhempiensa kanssa? Kaikilla ei tietenkään ole, mutta liian monella on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 - 50 -vuotiaiden pitäisi saada olla lapsia,  äiti hoitaa heidän ja omat asiansa.   Jatkumoa sille vaatimukselle että äidin pitäisi hoitaa lapseni ollakseen hyvä mummo.

Miksi psykologia ei tue ihmisten aikuisuutta, omaa vastuuta elämästään?

Aikuisten lasten ei tarvitse olla oman äitinsä terapeutteja.

Ei, eikä äitien , ihan ravallisten,  pitäisi saada sitä sontaa niskaansa millä 20 vuotta mt-eläkkeellä olleet täälläkin  syytävät tietyn ikäluokan niskaan yleistäen.  Tyyliin kuten tuokin kirja yrittää yleistää 50 %   nyt keski-ikäisten vanhemmista  mielipuoliksi. Lapsilleen pah

Yhteiskunnan pitää tehdä päätöksiä jotta vanhukset eivät ole taakkana lapsilleen.

Vierailija
404/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on nyt 86v ja minä itse 55 v.

Lapsuudessani äiti oli hyvä ja hoivaava, myös lapsenlapsilleen oli oikein hyvä mumma. Auttoi paljon lasten hoidossa, aina sai lapset mummolaan viedä hoitoon ja yökylään, jos mieheni ja minä mentiin vaikka festareille tai illanistujaisiin. Olen kiitollinen ! 

Mutta joka kerta vuosikymmeniä jo äiti moittii minua jostakin asiasta. Aina ja joka kerta ! Olen ylipainoinen, tukka rumasti, tyhmät vaatteet, huivi taitamattomasti  solmittu. Tai ikkunassa tahra, kengät sikin sokin eteisessä, rikkaruoho kukkapenkissä.

Nyt kaikki lapsenlapset ovat myös jo aikuisia ja äitini moittii heitäkin. Väärä opiskela, väärä työpaikka, seurustekumppanit ovat huonoja..

Eli kammottava ikävä ihminen on äitini ja päivä on pilalla, kun olen hänen kanssaan tekemisissä. Enkä häpeä näin sanoa. En jää kaipaamaan jos hänet kuolo korjaa. 

Vierailija
405/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudessani äiti oli hyvä ja hoivaava, myös lapsenlapsilleen oli oikein hyvä mumma. Auttoi paljon lasten hoidossa, aina sai lapset mummolaan viedä hoitoon ja yökylään, jos mieheni ja minä mentiin vaikka festareille tai illanistujaisiin. Olen kiitollinen ! 

Mutta joka kerta vuosikymmeniä jo äiti moittii minua jostakin asiasta. Aina ja joka kerta ! Olen ylipainoinen, tukka rumasti, tyhmät vaatteet, huivi taitamattomasti  solmittu. Tai ikkunassa tahra, kengät sikin sokin eteisessä, rikkaruoho kukkapenkissä.

Nyt kaikki lapsenlapset ovat myös jo aikuisia ja äitini moittii heitäkin. Väärä opiskela, väärä työpaikka, seurustekumppanit ovat huonoja..

Eli kammottava ikävä ihminen on äitini ja päivä on pilalla, kun olen hänen kanssaan tekemisissä. Enkä häpeä näin sanoa. En jää kaipaamaan jos hänet kuolo korjaa. 

Kirjoituksesi on hyvä esimerkki miksi ei kannata aikuisia lapsiaan hyyssätä ja heille järjestää lapsivapaata aikaa tai auttaa lasten kanssa tai rahallisestikaan.

Saman p..n saa vanhana näköjään niskaansa nuo auttavat äidit ja tekosyy löytyy ettei käydä katsomassa.

Vierailija
406/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yritä lainata, mutta vastaan. Olen vanhojen vanhempien lapsi. Isä oli sodankäynyt, kuoli 90- luvulla, töitä teki sodan jälkeen aina , eläikään asti. Äiti ei tehnyt töitä koskaan, haukkui koko avioliittonsa ajan isää, joka ei hänelle loiselle tarjonnut riittävän korkeaa elintasoa. 

Pääsin yliopistoon 90luvun alkupuolella, isä tykkäsi siitä. Äit jäi aika pian leskeksi ja isän haukkuminen jatkui. Isän kuoleman jälkeen mun piti hoitaa kaikki siihen liittyvät asiat ja äidin elämä, koska häntä ei huvittanut   , eikä halunnut mitään opetella. Hän on syntynyt palveltavaksi ja mun mun terapoitavaksi. 

Ja äiti on nyt jo reilusti yli 90v, sama adenne jatkuu ja kaiken haukkuminem ja syyllistäminen jatkuu. 

- se 12vuotiaana töihin pakotettu

Vierailija
407/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kammottava ikävä ihminen on äitini ja päivä on pilalla, kun olen hänen kanssaan tekemisissä. Enkä häpeä näin sanoa. En jää kaipaamaan jos hänet kuolo korja

Kyllä kannattaa auttaa, koska autamme tätä ikävästi käyttäytyvää äitimme viikoittain. Kuskaanme kauppaan, apteekkiin, lääkäriin, kyläilemään koska auttoi meitäkin lasten hoidossa. Mutta ei autettaisi ( olisin katkaissut välit ajat sitten ) jos olisi ollut huono mumma.

Mutta voitko kertoa, miksi jollakulla olisi oikeus jatkuvasti moittia ja ilkeillä aiheettomasti ja asiattomasti  tytärtään? Miksi se on mielestäsi  ok ? 

Vierailija
408/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kammottava ikävä ihminen on äitini ja päivä on pilalla, kun olen hänen kanssaan tekemisissä. Enkä häpeä nä

mistäs minä tiedän ja sitäkään miksi aikuisen itsetunto ei kestä minkäänlaista kritiikkiä.   Jos äiti on aikuisen perheen kotiapu kai hän myös saa todeta sekaisesta eteisestä tai taas on roiskittu ikkunat likaisiksi. Tai kotain tuon tapaista joku kirjoitti.  Läheiset välit  tuo tuota suoraa puhumista.

Tutun ja tyttärensä välejä on hauska seurata, he huutavat ja rähjäävät toisilleen mutta ovat hirveän läheisiä silti,  äiti viikkoja tyttären perheessä, nyt kun lapsensa on isoja, ompelee vaatteita kun on taitava , keittää ja leipoo.

Vierailija
409/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, no sitten et ole

Äh, lainaus ei taaskaan toimi, mutta mun äiti oli samanlainen , kade ja mitätöivä. Olin yliopistossa ja samalla olisi pitänyt hänen asiansa kotinsa hoitaa, kerrostalossa. Ja oli ihan pärjäävä, vähän yli7kymppinen tuollois. Eli samat vaatimukset kuin 80- luvulla, jolloin olisi mun pitänyt 12- vuotiaana jo töihin menmä. 

Elää vieläkin ja piikomassa siellä kerros talossa pitäisi tauotta käydä. Mulla on oma perhe, lapset jo isoja, mutta silti. Ja oma työ. Äiti ei viitsinyt koskaan tehdä töitä, loisi duunari isän elätettävänä ja haukkui tämänkin. Yritin joskus aikuisena kysyä miksi on mua vihannut aina niin paljon. Laittoi kädet korville ja alkoi veisaamaan. Ei sen kanssa voi edes yrittää puhua.

MInä en syytä mitään ikäluokkaa, kerron vain, miten äitini on aina vihannut mua jo lapsena, ei vauvasta asti jo. Ja tuo viha ja halveksunta jatkunut läpi ko elämän. Olen jo 56v , ja äitini yli 90v. Haukkuminen ja viha jatkuu aina vasn. 

joo, en käy enää, ei psyyke kestä enempää.

Vierailija
410/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suutut, jos ihmisillä on vaikeaa vanhojen vanhempiensa kanssa? Kaikilla ei tietenkään ole, mutta liian monella on. 

Koska boomereiden lempidefenssi on projektio. Sukupolvi joka on oppinut että tunteita ei saa olla tai ne eivät ainakaan saa näkyä, sanoo että heissä itsessään ei ole mitään vikaa vaan kaikki on kunnossa. Vika on muissa ja ne kaikki omat virheet ja negatiiviset tunteetkin nähdään muissa ihmisissä (useimmiten naisissa, kuten tässä ketjussakin ansiokkaasti on demonstroitu). 

Tämän asian kun oivaltaa, monta asiaa alkaa ymmärtää paremmin. 

Vierailija
411/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksesi on hyvä esimerkki miksi ei kannata aikuisia lapsiaan hyyssätä ja heille järjestää lapsivapaata aikaa tai auttaa lasten kanssa tai rahallisestikaan.

Saman p..n saa vanhana näköjään niskaansa nuo auttavat äidit ja tekosyy löytyy ettei käydä katsomassa.

jatkan vielä edellistä viestiäni kommentoimalla, että tässä on tyylipuhdas esimerkki projektiosta, jossa boomer kertoo kipuansa siitä että lapsiaan ei kiinnosta eikä ole kunnollista suhdetta omiin lapsiinsa. 

Vierailija
412/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on buumerisukupolvea vanhempi. Silti se viha ja syyllistäminen on aina jatkunut ja jatkuu. 

Jos joskus on yrittänyt edes puhua jostain, se laittaa kädet korvillevja rupeaa veisaamaan kovaan äänern. Näun onbtehnyt jo vuosikymmeniä sitten. 

Miten muka toimia tuollaisen kanssa?

Vierailija
413/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jatkan vielä edellistä viestiäni kommentoimalla, että tässä on tyylipuhdas esimerkki projektiosta, jossa boomer kertoo kipuansa siitä että lapsiaan ei kiinnosta eikä ole kunnollista suhdetta omiin lapsiinsa. 

Miksi dinä henkilöit asiat noin?  Tiedäthän että noin viikko sitten oli keskustelu jossa äidit syyllistivät äitejään ja yrittivät pakottas hoitamaan lapsiaan kiristämällä. Sit ei vanhana nähdä ollenkaa. Jos nyt et tottele.

Sinä ehkä kirjoitat vain itsestäsi.  Yritänkatdo asioita laajemmin mitä keskusteluissa, lehtijutuissa jne tulee esiin.

Sinä et tiedä minusta mitään. Sinä olet luultavasti aina äänessä valittamassa miten huono äitisi oli.

Vierailija
414/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska boomereiden lempidefenssi on projektio. Sukupolvi joka on oppinut että tunteita ei saa olla tai ne eivät ainakaan saa näkyä, sanoo että heissä itsessään ei ole mitään vikaa vaan kaikki on kunnossa. Vika on muissa ja ne kaikki omat virheet ja negatiiviset tunteetkin nähdään muissa ihmisissä (useimmiten naisissa, kuten tässä ketjussakin ansiokkaasti on demonstroitu). 

Tämän asian kun oivaltaa, monta asiaa alkaa ymmärtää paremmin. 

Noin kirjoittaa täydellinen ihminen, uhri. 

Vierailija
415/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kirjoittaa täydellinen ihminen, uhri. 

ei suinkaan, uhriutuminen on boomerien defenssien top viitosessa ja sekin hyvin edustettuna tässä ketjussa. Tässä tapauksessa yhdistettynä projektioon. 

Ja kun kuitenkin alkaa seuraavaksi länkytys X-sukupolven defensseistä, niin niistäkin yleisin on hyvin edustettuna tässä ketjussa: sarkasmi ja kyynisyys. Siis tässä ketjussa oleva kommentti jossa moititaan siitä että joku juo alkoholia vasta äidille soittamisen JÄLKEEN eikä ennen puhelua oli hillittömän hauska sukupolvikuvaus. Oikeasti se pitäisi kirjoittaa kohtaukseksi johonkin näytelmään tai jotain. 😆

Vierailija
416/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aikuinen käyttää hymiöitä?  Mihin traumaan se perustuu?

Henkilökohtaisessa viestinnässä vaikka whatsupissa voi  olla paikallaan.

Vierailija
417/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomeria harmittaa kun muilla on hauskaa ja hänellä ei. Boomeri projisoi asian muihin moittimalla sitä että muut käyttävät lapsellisia hymiöitä. 

Vierailija
418/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin Myllyviidan artikkeli kolahti muhun kuin pommi alkaen alun pesukone esimerkistä. 

Hyviä numeroita ei noteerattu, huonoista haukuttiin kelvottomaksi, laiskaksi ja tyhmäksi. 

Sairaaksi tulemisesta haukuttiin eikä uskottu. 

Vanhempien toiveet ja oikut oli heti heti asioita, vaikka itsellä olisi ollut mitä vaikeaa. 

Ei ollut kiva teinistä asti olla äidin seksuaali- ja pariterapeuttina. Jopa isä purnasi 16-vuotiaalle minulle, kun ei saanut enää p.llua äidiltäni. Sittemmin toimia molempien eroterapeuttina ja turvaamassa molempien fyysistä ja psyykkistä henkeä ja tarveyttä pitkälle aikuisikään. Vainoamiseen kun ei 80-luvulla saatu apua poliisiltakaan. Jatkuvaa vanhempien terapointia heidän kuolemaansa asti. 

Eivät silti olleet täysin huonoja vanhempia, lapsi on lojaali vanhemmilleen ja rakastaa heitä kaikesta huolimatta. 

Ymmärrän, että he olivat jääneet itse turvaa vaille lapsuudessaan ja hakivat sitä sieltä mistä saivat eli lapsiltaan. Mutta väärin se oli. Se maksoi veljeni hengen ja minä olen loppuun kulutettu ihmusraunio. 

Vierailija
419/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomeria harmittaa kun muilla on hauskaa ja hänellä ei. Boomeri projisoi asian muihin moittimalla sitä että muut käyttävät lapsellisia hymiöitä. 

Vai hauskaa on terapioissa  juokseminen ja vaikka 15 vuotta  viettää netissä kertoilemalla mikä narsistirajattomanboomerin lapsi on.  Uhri. Hupinsa kullakin.

Vierailija
420/438 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tekisi mieli kysyä tältä Myllyviidalta eikö nykyisten lasten  vanhemmissa,  näissä 30-50 - vuotiaissa ole yhtään persoonallisushäiriöstä ihmistä kun hän keskittyy syyttelemään vain tuon ikäisten äitejä.

Kannattaa kydyä miksi tämä aihe hermostuttaa sinua niin kovasti kun käynnistää usean viestin yksinpuhelun. 

Myölyviita on tieteilijä ja tarttunut aiheeseen johon hän on törmännyt paljon, eli tuo ikäluokka. Eihän se sulje pois sitä että voi olla joku kolmikymppinenkin tuontyylinen. Mutta se on Y L E I S E M P Ä Ä tietyssä ikäluokassa.

Niin.  Nyt on viiskymppisten ikäluokka ensimmäinen joka käy noissa terapioissa.  Vanhemmat ihmiset olivat psykiatrisessa hoidossa jos mt häikkäsi.

No mutta sehän on hyvä, nuo kirjat käyvät äkkiä vanhanaikaisiksi kun tämä lapsensa pilannut sukupolvi on kohta haudassa.

Uusi tiedenainen joutuu keksimään uudelle sukupolvelle   heidän vikansa.