Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi narsismiin ihmisissä suhtaudutaan niin, että narsisteja mollataan ja heidät halutaan sulkea ryhmän ulkopuolelle

Vierailija
08.10.2025 |

Minä koen vahvaa empatiaa myös narsisteja kohtaan siinä mielessä että heidän sisäinen minänsä on rikki ja haavoittunut. Se, miten he käyttäytyvät on seurausta siitä. Jos heitä kohtaa käyttäydytään pelkästään tylysti ja hylkäävästi, se vain vahvistaa heidän kokemustaan siitä että heidän täytyy jatkaa käytösmallia jonka he ovat valinneet. Ymmärrän, että tämän voi tulkita niin että kehottaisin ihmisiä olemaan suojautumatta narsistin haavoittavalta käytökseltä. En kehota siihen. Toivon, että jokainen voisi nähdä jokaisessa ihmisessä ihmisen. 

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatiaa voin kokea etäältä, mutta en menisi lähelle yhtäkään narsistia. Se on vähän kuin söisi vapaaehtoisesti ulostetta.

Minä yritän vältellä narsisteja. Mutta joka helkutin kerta oon ollut työpaikoilla näiden kanssa napit vastakkain. Syy? 

Vierailija
142/169 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Empatiaa voin kokea etäältä, mutta en menisi lähelle yhtäkään narsistia. Se on vähän kuin söisi vapaaehtoisesti ulostetta.

Minä yritän vältellä narsisteja. Mutta joka helkutin kerta oon ollut työpaikoilla näiden kanssa napit vastakkain. Syy? 

Ignooraa heitä. Älä provosoidu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti toimii koko ajan täysin kehittymättömällä tunteiden tasollaan ja kaikki puhe, faktat, teot, eleet on olemassa vain sen tunnetason täysin minä-keskeiseen pyörittämiseen. Siksi mihinkään ei voi uskoa, missään ei ole jatkumoa eikä logiikkaa, mitään ulospääsyä ei toiselle ihmiselle ole, jos siihen menee mukaan ja asettaa itsensä alttiiksi.

Miten joku tuolla aiemmin ssanoi, narsisti on pelkkä väkivaltainen koneisto, jossa ei ole mitään sisällä, tyhjyys vain kumisee.

Useimmat varmasti meistä ovat sitä mieltä, että ihmiset eivät ole joko nolla prosenttia narsisteja tai sata prosenttia narsisteja. Jokaisessa ihmisessä on vähintään tervettä narsismia. Ja diagnosoiduillakin kaikilla sitä on eri määrä ja se ilmenee eri tavalla. Kaikki eivät ole niitä äärimmäisen rankkoja tapauksia.

Jokaisesta narsistista tulee perheessä juuri niin alistava, mitätöivä, raivoava, vahingoittava, mitä se empaattinen puoliso mahdollistaa. Hän tuhoaa koko perheensä mielenterveyden ja haluaa lapsistaan samalla lailla sairaita kun itse on. Ja nauttii tästä kaaoksesta ja pahasta mielestä, minkä perheeseensä on aiheuttanut.

Ainoa mahdollisuus perheellä on paeta pois vahingoittavan perheenjäsenen ulottuvilta.

Ja tällaista ihmistä kohtaan pitäisi tuntea empatiaa.

Vierailija
144/169 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin luin: "Narsistit ovat kuin pieniä, keskenkasvuisia, hätääntyneitä lapsia. Heitä tulisi melkein sääli - elleivät he saisi niin paljon pahaa aikaan."

Siksi.

Vierailija
145/169 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos narsisti tunnistaa narsisminsa ja hakee siihen apua niin samaa mieltä kanssasi, sairaudentunnoton tai narsismistaan ylpeä narsisti taas on itse piru

Eli kuka tahansa joka ei tunnista sairauttaan ja sairaus saa heidät käyttäytymään rumasti ei ansaitse minkään sortin empatiaa.

Vierailija
146/169 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos narsistit saisi tiputtaa suohon olisi tämä maailma huomattavasti parempi paikka.

Vierailija
147/169 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanko me oikeista narsistista vai niistä naisten määrittelemistä jokaisesta ex miehestä joka ei tehnyt täsmälleen niin kuin nainen itsekkäästi ja omahyväisesti halusi ja vaati jonka jälkeen nainen alkoi syyttämään miestä narsistiksi? 

Minä puhun siitä rikkinäisyydestä, joka rikkoo muita ihmisiä. Niistä piirteistä jotka ovat vastenmielisiä, pelottavia ja vaarallisia. Piirteistä joiden takia meidän on pakko suojella itseämme. Mutta siitä huolimatta että suojelemme vahvasti itseämme, voimme nähdä rikkinäisen ihmisen ja puhua hänestä ihmisenä. Ihmisenä, joka on rikki, Ihmisenä joka on samaan aikaan sekä historiansa uhri että täysin vastuullinen teoistaan. 

No miksi narsisti ei sitten ole koskaan syypää mihinkään ,vaan vika on aina muissa. Tämä rikkinäinen , vastuunsa ottava ihminen ei ole narsisti koska narsisti EI KOSKAAN ota vastuuta tekemisistään tai sanomisistaan. Huomaa ettei ap.lla ole hajuakaan oikeasta narsismista.

Vierailija
148/169 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa.. itse taas näen että narsisteilla nimenomaan usein on ns hännystelijät, hyväksikäytettävät jne ympärillään. Sitä ihmetellyt, miksi monet "lähtee mukaan" inhottavien narsistien juttuihin.

Vierailija
149/169 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska heidän käytöksensä usein satuttaa ihmisiä. Minulla on aina empatiaa lapsia kohtaan, joilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin selviytyä huonosta ympäristöstä keinolla millä hyvänsä. Eivät he osaansa valinneet. Mutta tosiasia vain on, että jos sellaisesta lapsesta kasvaa aikuinen, joka satuttaa muita, niin sori, en halua olla missään tekemisissä. Kokemusta on, never again.

Kerran luin, että narsistinen persoonallisuushäiriö on niin syvä vamma, että vaatisi jonkin todella järisyttävän tapahtuman, joka hetkeksi rikkoisi narsistin psyykkisten selviytymiskeinojen rakenteet, niin että tämä näkisi todellisen tilanteensa ja säikähtäisi hakemaan apua ja että jos siinä kohtaa vaurioon päästäisiin iskemään intensiivisellä hoidolla, ehkä jonkinlainen parantuminen/eheytyminen olisi mahdollista. Mutta kyseessä on käytännössä ihmisraakile, jonka pitäisi kehittyä alusta asti uudestaan/ensimmäistä kertaa. Ei ole realistista. Ja narsisti

Ei narsisti aidosti pidä empaattista ihmistä heikkona. Vaan vahvana! Hän vain haluaa halveksia sen pois toisesta, sillä se on liian satuttavaa, että joku ihminen muistuttaa siitä, mitä heillä ei ole! Näennäisesti he siis koittavat osoittaa sen olevan heikkoutta, sillä he eivät halua nähdä heikkoutta itsessään! Silti he tietävät sisimmässään toisin. 

Vierailija
150/169 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa.. itse taas näen että narsisteilla nimenomaan usein on ns hännystelijät, hyväksikäytettävät jne ympärillään. Sitä ihmetellyt, miksi monet "lähtee mukaan" inhottavien narsistien juttuihin.

Hovi, jossa jokainen pelkää narsistia eikä uskalla vastustaa tätä. Narsisti ei ole mitään ilman hovia joka kehuu ja pokkuroi narsistin edessä. Narsisti on tunne-elämältään 2- vuotiaan tasolla ja sen kyllä huomaa.

Vierailija
151/169 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos narsisti tunnistaa narsisminsa ja hakee siihen apua niin samaa mieltä kanssasi, sairaudentunnoton tai narsismistaan ylpeä narsisti taas on itse piru

Minä tarkoitan myös niitä joita kutsut sairaudentunnottomiksi. Persoonallisuushäiriön kehittyminen alkaa lapsuudessa. En pidä ihmistä täysin syyntakeisena siihen että hänelle on kehittynyt tuollainen häiriö. Vaikka näkisimme, että ihminen rikkoo muita ja itseään käytöksellään, voisimme yrittää nähdä hänessä myös ihmisen, joka on syvästi haavoittunut.

Olet narsistisen ihmisen unelma.

Periaatteessa olet oikeassa. Narsisti etsii vahvoja ja empaattisia ihmisiä. Tämä ymmärrys ei kuitenkaan sulje pois sitä, et

Missä ihmeessä minä sanoin, että halua olla narsistin kanssa tekemisissä? Se, että voi tuntea empatiaa kaukaa ei tosiaan tarkoita sitä, että heidän kanssa on tekemisissä. Ja toisekseen, narsisti yrittää todella rikkoa sinun rajat. Rajat täytyy silti, vaikka tuntisi empatiaa, niin asettaa. Vaikka sitten niin, ettei ole missään tekemisissä. Nämä asiat eivät sulje toisiaan pois. 

Ja joo, olen narsistin äidin lapsi. Ja teen töitä narsistien kanssa. 

Vierailija
152/169 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kellään ole velvollisuutta olla empaattinen jotain häiriköivää ihmistä kohtaan. Tärkeintä on suojautua häneltä ja pitää huolta itsestään.

Voihan se olla, että narsistilla on ollut huono lapsuus, mutta mitä se meille kuuluu. Emme ole täällä häntä terapioimassa eikä terapioista ole narsisteille apuakaan. Eivät muutu. 

Läheisriippuvaiset hyysääjät kyllä tuhlaavat elämänsä näitten paapomisern ja sitten ruikuttavat kovaa kohtaloaan. Eivät opi hekään.

Vierailija
153/169 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea tapa toimia narsistin kanssa on sanoa suoraan, ettei hänen manipulointinsa enää toimi. Asettaa kylmän tylysti rajat.

Vierailija
154/169 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hovi, jossa jokainen pelkää narsistia eikä uskalla vastustaa tätä. Narsisti ei ole mitään ilman hovia joka kehuu ja pokkuroi narsistin edessä. Narsisti on tunne-elämältään 2- vuotiaan tasolla ja sen kyllä huomaa.

Surullista on, että tähän hoviin ajautuu kilttejä ja arkoja ihmisiä, jotka tukeutuvat narsistiin ja uskovat hänen tarkoittavan hyvää.

Todellisuudessa näillä ihmisillä on vain välinearvo narsistille. Hän käyttää heitä omien päämääriensä ajamiseen. Hän on taitava teeskentelemään empatiaa ja innokas neuvomaan ja holhoamaan muita pitääkseen heitä vallassaan.

Terveen itsetunnon omaava ei hänen hovissaan viihdy, koska huomaa, mitä peliä hän pelaa. Näitä ihmisiä narsisti vihaa. Hänen oma lapsenomaisuutensa näkyy kielenkäytössäkin. Hän kuvaa ihmisiä sanoilla kiltti tai ilkeä. Hän ei ymmärrä, ettei se, että joku on eri mieltä, kerro tuollaisesta.

Vierailija
155/169 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näen narsistissa ihmisen. Häiriintyneen ihmisen, josta on syytä pysyä erossa.

Vierailija
156/169 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan sitten parisuhteeseen narsistin kanssa. Voi muuttua ajatukset, kun alkuhuuma päättyy ja narsisti alkaa paljastaa omat karvansa. Voin kertoa omasta kokemuksesta, että siinä ei lempeä ja ymmärtäväinen suhtautuminen auta yhtään mitään, se päinvastoin vain ärsyttää narsistia ja saa hänet inhoamaan ja vihaamaan sinua entistä enemmän.

Kaikkien ihmisten kanssa ei ole pakko ryhtyä parisuhteeseen, mutta lähimmäisenä voimme nähdä ihmisessä myös ihmisen... sen lisäksi että näemme että hän käyttäytyy väärin ja rajattomasti. Voimme yrittää nähdä syitä käytöksen taustalla.

Mitä hyötyä siitä kenellekään olisi? Jokainen tajuaa, että narsismin taustalta löytyy vaikka mitä, mutta ei se narsistin käytöstä mitenkään muuta. Muitten on syytä huolehtia siitä, ettei heitä pääse narsisti vahingoittamaan.

Vierailija
157/169 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ymmärrät, että empatiallasi heitä kohtaan ei ole mitään merkitystä. Voivat itseasiassa pitää heikkoutena, jonka vuoksi olet helposti manipuloitavissa. Mutta kukin tavallaan.  

Vierailija
158/169 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan sitten parisuhteeseen narsistin kanssa. Voi muuttua ajatukset, kun alkuhuuma päättyy ja narsisti alkaa paljastaa omat karvansa. Voin kertoa omasta kokemuksesta, että siinä ei lempeä ja ymmärtäväinen suhtautuminen auta yhtään mitään, se päinvastoin vain ärsyttää narsistia ja saa hänet inhoamaan ja vihaamaan sinua entistä enemmän.

Tämä. Jos olin empaattinen, kuten olenkin, sain kuulla narsistilta olevani heikko ja säälittävä. Hän ihaili kieroutta ja häikäilemättömyyttä, ja halveksui huomaavaisuutta. Aika reppana tapaus.

Vierailija
159/169 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että narsistit ovat ikäviä ihmisiä, jotka vahingoittavat tarkoituksella muita. Siksi ihmiset välttävät heitä oman mielenrauhansa takia.

Vierailija
160/169 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien ihmisten kanssa ei ole pakko ryhtyä parisuhteeseen, mutta lähimmäisenä voimme nähdä ihmisessä myös ihmisen... sen lisäksi että näemme että hän käyttäytyy väärin ja rajattomasti. Voimme yrittää nähdä syitä käytöksen taustalla.

Ei ole kiinnostusta olla henkisenä nyrkkeilysäkkinä, sen verran itsekkyyttä saa jokaisesta löytyä. Pääsääntöisesti kyse on itsensäsuojelusta.

Tämä! Kenenkään ei tarvitse olla narsistin kanssa tekemisissä.