Uskovatko jotkut oikeasti että Nooan arkki-satu oli totta?
Miten he perustelevat siinä olevat ongelmat itselleen?
Kommentit (516)
Vierailija kirjoitti:
Arkkiin meni vain sieraimilla hengittävät.
Valaat on sieraimilla hengittäviä 😃.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valaat on sieraimilla hengittäviä 😃. Sieraimilla hengittävät maaeläimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatun mukaan ennen vedenpaisumusta KAIKKI söivät pelkästään kasvisruokaa.
Missä niin sanotaan?
Luodut paratiisissa söivät vain kasveja ja hedelmiä.
Nooan kertomuksessa Mooseksenkirjassa, Jumala antoi myös liharuuan ihmisille. Arkissakin eläimet varmaan puputtu heinää.
Eikä siellä ollut tuhohyönteisiä,kun sellaisia ei ole luotu .
Noin minäkin tulkitsen Raamatun tekstistä, mutta moni kristitty on väittänyt vastaan. Eivät ole hyväksyneet sellaista väitettä, että ihminen olisi alunperin luotu kasvissyöjäksi.
Miten niin tuhohyönteisiä ei ole luotu? Mistä ne on tulleet?
Tuhohyönteiset ovat synnin seuraus.
Se syntiinlankeemushan oli ollut aikoja sitten tuossa vaiheessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se ihan tiede on?
Kova kokeellinen tiede. Nykypäivänä DNA:sta ja mitokondriosta tiedetään aika paljon.
Ja se tiede ei sano mitään mistään kaikkien lajien pullonkaulasta 5000 vuotta sitten.
Opetin aikoinaan yhdessä tekussa ATK-aineita.
Yksi opiskelija oli kiinnostunut uskonnosta ja halusi 3D-mallintaa Nooan Arkin.
Ok, tuumin, anna mennä!
Niinpä tuloksena oli valtava merijätti kaikkine ilmastointeineen ja viemäröinteineen. Ja rehuvarastoineen.
Arvioitiin suunnitelman yhdellä tutulla laivainsinöörillä. Koko homman rakentaminen ja varustaminen olisi kestänyt 4 vuotta.
Vedenpaisumus kesti 40 päivää ja 40 yötä
Ajattele!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus muualta, mutta monilla kulttuureilla on siis oma vedenpaisumustarina.
"Mooses kirjoitti kirjansa Jumalan Hengessä. Mooses kirjoitti maailman luomisesta ja vedenpaisumuksesta vaikka ei ollut itse niiden todistajana koska Mooses oli Jumalan profeetta. Siksi Mooses ei kirjoittanut omiaan vaan Jumalan sanelun ylös. Tämän vuoksi vanhin löydetty kirjoitus ei tarkoita oikeaa vaan se joka on Jumalan Hengessä tehty. Oikea kuvaus on se joka on luotettavan silminnäkijän kuvaus ja tämän vuoksi Jumalan kuvaus tapahtuneesta on luotettavin
Se että monilla kulttuureilla on omanlainen vedenpaisumus tarina kertoo siitä että historiallinen tosiasia on levinnyt perimätietona ympäri maailman. Jos vedenpaisumus olisi vain mytologiaa olisi hankala selittää se miksi muinaisista kulttuureista löytyy ved
Eihän tuossa mainittu yhtään ainutta tieteellistä todistetta.
Maailmassa on ollut ja tulee olemaan tulevaisuudessakin hyökyaaltoja jotka tuhoavat kyliä jne. Thaimaassa viimeksi tsunami. On todisteita supertsunameista joiden rinnalla kyseinen Thaimaan tsunami on pieni aalto. Tarinat ovat lähtöisin jostain tämänkaltaisesta ilmiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus ap:n kysymykseen: Kyllä. Jotkut uskovat oikeasti. Eikä heidän uskoaan horjuta mikään.
Onks tää nyt se juttu mikä kutsutaan aivopesuksi?
Samaa mitä AP yrittää meille. Aivopestä omia käsityksiään meille.
Miksi joillain ihmisillä on käsitys, että Jumala on hyvä, leppoisa ja anteeksiantava?
Jumala itse on sanonut: "Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni."
Siitä voi sitten omassa elämässään jokainen päätellä, miten menee noin niinkuin omasta mielestä.
Saalistaja ja saalistettava halailivat toisiaan arkissa, mutta heti kun arkki karahti rantaan, saalistaja alkoi maalla jahdata saalistettavaansa ja kiinni kun sai, söi.
Joo, ei tule kauppoja arkista.
Sitä paitsi koko vedenpaisumus oli tietenkin tsunami, ei sen tulemisessa mennyt niin kauan, että hervottoman arkin olisi ehtinyt rakentaa, saati sitten kerätä ne eläimet sinne.
Satuja ja tarinoita, kuten koko raamattu.
Nooakertomus on 5 luku 1Moos.
Uskoisin että ne eläimetkin muuttui lihansyöjiksi vasta uudesta alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että pohjalla on tositapahtuma, mutta sitä on väritetty ja tarina on muuttunut muutenkin ajan myötä.
Perusteluksi minulle kelpaa se, että monessa eri kultttuurissa on sama vedenpaisumustarina.
Onko kyseessä ollut tsunami vai meteoriitin iskeytyminen mereen?
Kaikki suuret uskonnot, kaikki kulttuurit tuntevat tarinan suuresta vedenpaisumuksesta. Aivan varmasti kaikki rannikot ovat kokeneet tsunameita, meteoriitteja tai muita luonnonmullistuksia, ja kuten aina kansanperinteessä, osa tarinoista voi olla todenperäisiä (kuten tämä) ja osa vaan niin hyviä että niitä on mielellään kerrottu.
Uskon että on olemassa Jumala - jotain, jokin, joku, jota ihmisjärjellä ei voi käsittää, ja siksi on syntynyt uskontoja joiden avulla ihmisen mieli yrittää tavoittaa tuota käsittämätöntä.
Ei kyllä pidä paikkaansa, että kaikki kulttuurit tuntisivat tarinaa suuresta (tai pienemmästäkään) vedenpaisumuksesta. Ainoastaan vesistöjen rannoilla sijaitsevat kulttuurit tuntevat sellaisia.
Kaikki kansat ovat asuneet vesistöjen lähellä. Joko merien tai järvien. Pohjois-Amerikassa on iso järvi johon on maanjäristyksessä tms. vyörynyt suunnattomasti maa-ainesta. Tämä teki sisämaahan ison tsunamin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, entä se puhuva käärme, puhuva aasi, nainen tehty miehen kylkiluusta, 6000v vanha maailma, jne jne jne...
Aika urpo saa olla jos ottaa ne jutut kirjaimmellisesti.
Jos syöt vaikka tiettyjä sieniä niin kyllä, silloin käärmeet puhuvat jne. Entä jos nainen onkin tehty miehen dna:n mukaan? Mistäs tiedät mikä sivilisaatio on ollut asialla ja miksi?
En kyllä ikinä ole törmännyt siihen, että psykedeeliset sienet aiheuttais mitään tuollaisia hallusinaatioita, että käärmeet puhuis. Skitsofrenian tiedän aiheuttavan äänten kuulemista tuolla tavoin.
Ei ole naista voitu tehdä miehen dna:n mukaan, kun sukupuolet on kehittyneet aivan tuhottoman paljon ennen ihmislajia, vähintään jotain satoja miljoonia vuosia ennen.
Eri. Se, ettet sinä ole törmännyt ei tarkoita etteikö joku muu olisi törmännyt. Itse asiassa kyse ei ollut sienistä vaan kasveista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joillain ihmisillä on käsitys, että Jumala on hyvä, leppoisa ja anteeksiantava?
Jumala itse on sanonut: "Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni."
Siitä voi sitten omassa elämässään jokainen päätellä, miten menee noin niinkuin omasta mielestä.
Niin on joku joskus runoillut kuvitellen päässään, mitä joku jumalhahmo voisi sanoa. Jos se siis puhuisi.
Mutta miten ihanaa: ei ole olemassa tuollaista kiivasta ja kostonhaluista sadistia. Joka kostais viattomille. Oispa reilua. Huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Nooakertomus on 5 luku 1Moos.
Uskoisin että ne eläimetkin muuttui lihansyöjiksi vasta uudesta alusta.
Siinäpä se: uskoisit.
Mutta et tiedä. Faktat ovat vähän hakusessa.
Vierailija kirjoitti:
Onks tää nyt se sama kuin " Taivaan Isä"? Aika kauhee iskä.
Vierailija kirjoitti:
Anna Jumalan olla sellainen kuin hän on.
Vierailija kirjoitti:
Saalistaja ja saalistettava halailivat toisiaan arkissa, mutta heti kun arkki karahti rantaan, saalistaja alkoi maalla jahdata saalistettavaansa ja kiinni kun sai, söi.
Joo, ei tule kauppoja arkista.
Sitä paitsi koko vedenpaisumus oli tietenkin tsunami, ei sen tulemisessa mennyt niin kauan, että hervottoman arkin olisi ehtinyt rakentaa, saati sitten kerätä ne eläimet sinne.
Satuja ja tarinoita, kuten koko raamattu.
Eihän ne ainoita lajissaan syönneet vaan ruohoa. Vasta myöhemmissä sukupolvissa toisia eläimiä.
Arkkia rakennettiin 120v. Eläimiä ei kerätty, vaan Jumala johdatti ne arkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Kentuckyssä USA:ssa on pellolla täysikokoinen arkki ja siihen liittyvä museo.
Tähän liittyy hauskoja faktoja. Tuolla seudulla satoi kerran kaatamalla, ja arkki kärsi pahoista tulvavahingoista. Se ei tainnut olla ihan vedenpitävä. Mutta ei siinä kaikki, hihhulit halusivat korvauksia vakuutuksesta, mutta niitä ei myönnetty. Syy: kyseessä oli "Act of God", ja jumalan tekosia ei Amerikoissa korvata.