Mikä saa ihmisen eroamaan kun on pienet lapset, uusi talo yms?
Ymmärrän että voi olla tosi rankkaa. Mutta eikö tuo ole juuri sellainen elämänvaihe että pitäisi puskea yhdessä vaikka läpi harmaan kiven? Ei varmasti ole helppoa ja kivaa aikaa, mutta ei se kestä ikuisesti. Ei sekään ole helppoa repiä lapsia siitä yhdessä rakennetusta kodista johonkin pieneen kämppään, ja siitä lähtee lapsen vuoroviikkoura käyntiin. En jaksa uskoa että kovin monilla tuossa vaiheessa paljastuu puolisosta jotain ylitsepääsemättömän kamalaa, kun ennen lapsia on voitu olla yhdessä jo vuosikausia.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että nämä parit jotka tuossa tilanteessa päätyvät eroon eivät ole alkujaankaan kunnolla miettineet mitä lasten saaminen tarkoittaa. Karkeasti voi sanoa että aikuisella on kahdenlaista elämää, ennen ensimmäisen lapsen syntymää, ja sen jälkeen. Kysymyksessä on vähintäänkin 25 vuotta kestävä vaihe jonka aikana edeltävään elämään kuuluneet jutut jäävät taka-alalle tai jopa poistuvat kuvioista kokonaan. Jos tätä sitoutumisen luonetta ja kestoa ole syystä tai toisesta ymmärtänyt niin ongelmia on luvassa, joista jotkut johtavat perheen hajoamiseen. Henkilöstä riippuen valinnat voivat olla vaikeitakin, esim. päihteet vaiko perhe, poikien reissut/tyttöjen illat vaiko perhe, kaverit vaiko perhe jne. Heittämällä rahaa kehiin voi ostaa palveluita jotka helpottavat elämää niin että ehkä pääsee tekemään joitakin asioita aiemmasta elämästään, mutta ne ovat suhteellisen kevytversioita siitä mitä ennen perheen perustamista on tKERTONUT
Tämä. Vieläkin välillä törmää juttuihin missä perheellinen vollottaa kun "kukaan ei kertonut kuinka rankkaa se on kun on lapsia!" Vaikka vuosikymmeniä on päästy netissäkin lukemaan ja kuulemaan kun vanhemmat avautuu raskaasta arjestaan, vaikkei edes yritä löytää noita juttuja. Luulisi että kun alkaa harkita lisääntymistä niin menisi ottamaan selvää aiheesta, siis myös hedelmöittymisen jälkeisestä ajasta. On näköjään kuljettu elämä laput silmillä tai uskottu omaan paremmuuteen niin että "noin ei käy mulle, kun MÄ tuun olemaan hyvä vanhempi", ja sit yllätytään.
Naiset kyllästyvät mieheen, jos elämästä loppuu seikkailut, viihteellä käynti ym luxus arjessa.
Sitten se on sitä vali vali valitusta kaiket päivät ja ukolls menee kuppi nurin ja lusikat laitetaan jakoon
Näin minulle ovat kertoneet eronneet kaverit.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut eivät kasva henkisesti ikinä.
Miehet. Eihän ne viitsi edes olla isiä vaan heittäytyvät miesvauvoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tavallaan se on outoa että lähdetään suureen projektiin vaikkapa talonrakennus ja sitten erotaan ?? Myötä- ja vastamäessä, eikös sitä niin lupailla alttarilla. Älkää lähtekö suuriin projekteihin jollei suhde sitä kestä.
No ei se ero siitä talon rakentamisesta välttämättä johdu. Outoa, että omaisuuden takia oltaisiin yhdessä. En minä ainakaan tiennyt siinä rakennusvaiheessa, että ero tulee. Mutta enpä onneksi ole myöskään materian perään, että olisi pitänyt roikkua myöhemmin kuralle menneessä suhteessa väksin jonkun talon takia. Lapsistakin kasvoi ihan hyviä tyyppejä, vaikka erottiinkin.
Väsymys, epätasainen taakanjako.
Lasten kasvattaminen on ihan helvetin rankkaa. Ei siinä enää tarvita miestä, joka valittaa tai ryyppää kaikki vapaat
Tämä puoli miehestä paljastuu vasta kun lapset on jo syntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sellainen "klassinen tapaus", että halusin erota aika pian sen jälkeen, kun ostettiin yhteinen koti. Oletin väärin, että mies asettuisi aloilleen ja alkaisi aikuiseksi, kun on omakotitalo huollettavana. Talon työt jäi kuitenkin kaikki minulle, kuten vanhempi ja viisaampi olisi varmaan tajunnut, että tulee käymään. Mies kävi kotona nukkumassa, jos sitäkään, ja huusi kuin syötävä jos en ollut ehtinyt tekemään lumitöitä tai hoksannut vaihtaa ilmastoinnin suodatinta. Halusin sieltä pois heti, kun sisäistin, ettei tilanne tule muuttumaan. Lapsia ei luojan kiitos ehditty tekemään.
Kunnon pellen olet löytänyt.
Mä teen nuo esimerkki hommat ja paljon muuta.
Esim huollan ja korjaan autot yms.
Mutta en sitten taas esim. pese pyykkiä.
Toki astianpesukonetta hoidan myös siinä missä toinenkin.
Meille tuli myös ero miehen salasuhteen vuoksi. Hänelle seurustelu toisen naisen kanssa oli tärkeämpi kuin minä ja kaksi yhteistä pientä lasta. Olen itse hyvin perhekeskeinen, ja odotin, että avioliitto ja perhe merkitsisivät paljon myös miehelleni. Turha luulo! Toinen nainen oli miehelle paljon tärkeämpi. Erosimme, ja sain vähitellen järjestettyä asiani kuntoon lasten huoltajana ja uudessa, mukavassa asunnossa. Asianajajan apu oli korvaamatonta tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että nämä parit jotka tuossa tilanteessa päätyvät eroon eivät ole alkujaankaan kunnolla miettineet mitä lasten saaminen tarkoittaa.
en tuokaan ole pätevä selitys. Onhan niitä henkilöitä, joilla on jo lapsia 1-2 kumppanin kanssa ja sitten hankitaan lisää uuden kumppanin kanssa. Kerrankin kävin treffeillä nelikymppisen fiksun miehen kanssa, jolla oli 11- ja 8.vuotiaat lapset vuoroviikoin. Minä tietenkin oletin, että heillä on sama äiti, kunnes mies kertoi, että heillä on eri äidit. Se mies on siis kahdesti eronnut pikkulapsiaikana ja hän sanoi, että mielellään vielä haluaisi lisää lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että nämä parit jotka tuossa tilanteessa päätyvät eroon eivät ole alkujaankaan kunnolla miettineet mitä lasten saaminen tarkoittaa.
en tuokaan ole pätevä selitys. Onhan niitä henkilöitä, joilla on jo lapsia 1-2 kumppanin kanssa ja sitten hankitaan lisää uuden kumppanin kanssa. Kerrankin kävin treffeillä nelikymppisen fiksun miehen kanssa, jolla oli 11- ja 8.vuotiaat lapset vuoroviikoin. Minä tietenkin oletin, että heillä on sama äiti, kunnes mies kertoi, että heillä on eri äidit. Se mies on siis kahdesti eronnut pikkulapsiaikana ja hän sanoi, että mielellään vielä haluaisi lisää lapsia.
Sori vaan, mutta fiksu mies ei löydä itseään kuvaamastasi tilanteesta. Mieti nyt itse sitä virhearvioinnin määrää joka tarvitaan tuohon päätymiseen.
Vierailija kirjoitti:
naiset kyllästyvät aina parisuhteeseen ja haluavat erota
? Entä kun mies pettää toisen naisen kanssa, vaimonko kyllästyminen ?
Lähipiirissä eronnut vähällä aikaa noin 5 paria. On lapset, urat, talot yms. Kuulema ovat vaan kyllästyneet toisiinsa.
Voihan siellä olla vaikka mitä ongelmaa mikä ei ulkopuolisille näy. Rakkaudenpuutetta, väkivaltaa, pettämistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä sanot fiksuksi mieheksi 😁
Miehet monesti pettävät vaimojaan, jotka odottavat yhteistä erikoista.
Ikioma kkkeli on tärkeämpi, kuin vaimo tai lapsi.
Vastenmielistä.
Itse eroan koska mies käyttäytyy kuin raivohullu ja pihtaa seksiä. Elämä on liian lyhyt tuollaiseen, selvittäköön päänsä keskenään. Ei kiinnosta mitä muut ajattelevat, en tarvitse kenenkään lupaa eroamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen edelleen parisuhteessa, vaikka lapset, talo jne. Itseasiassa todella hyvässä sellaisessa, minulla on ihana aviomies.
Mutta moni ystävä eronnut juurikin siinä pikkulapsivaiheessa. Syy kaikissa sama; molemmat halunneet lapsia (mies jopa enemmän!), mutta sitten mies ei olekaan ollut tuon taivaallisen kiinnostunut hoitamaan niitä lapsia puoliksi. Lopulta nainen todennut, että helpompi hoitaa lapset ja elämä ilman, että se mieslapsikin täytyy hoitaa. Ja mies on lopulta joutunut myös kantamaan osuutensa lapsista, kun huoltajuutta on jaettu (paitsi yhdessä tapauksessa mies mieluusti luovutti yksinhuoltajuuden naiselle).
Itse olin useamman vuoden mieheni kanssa ennen lasten tekoa ja liekö siitä johtuen tiesin millainen hän on ja ei hän huonommaksi muuttunut lasten tullessa, ihanammaksi oikeastaan vain.
Olet onnekas. Minä olin hyvän miehen (perhekeskeinen, osallistuv
Koenkin olevani onnekas! Tuohan se on kamalinta, ettei toisesta ihmisestä koskaan voi 100% mennä takuuseen. Tunnen myös yhden pariskunnan, jossa nainen sai yhtäkkiä keski-iän kriisin ja alkoi sekoilemaan muiden miesten kanssa, vaikka kaikki oli hyvin sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
naiset kyllästyvät aina parisuhteeseen ja haluavat erota
Mistäköhän se johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli ero, kun selvisi miehen sivusuhde työkaveriinsa
So what. Ei ole häävi syy hajoittaa lapsilta koti. Olisit itse hankkinut oman rakastajan
Erosin juuri tuossa tilanteessa. Olisi ollut kamalaa lapsille roikkua huonossa suhteessa, mitä varjosti toisen alkoholismi. Vai kulissien pitäminen pystyssä on sitten hyvä juttu? Kuinka niin pitää muuttaa pieneen kämppään? Ihme yleistys. Muutin 110 neliön paritaloon. Tilaa oli hyvin kaikille. Ja olin vain onnellinen pienemmistä neliöistä, vähemmän siivottavaa ja vähemmän kuluja. Aika naiiveja ajatuksia sinulla.